LOV nr 1537 af 12/12/2023
Transportministeriet
Lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup § 3
Banesystemet i Københavns Lufthavn, Kastrup, skal som minimum omfatte følgende:
-
Et hovedbanesystem bestående af to parallelle start- og landingsbaner med mulighed for start i og landing fra sydvestlig og nordøstlig retning.
-
En start- og landingsbane med mulighed for start i og landing fra sydøstlig retning (en tværbane).
Forarbejder til Lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup § 3
RetsinformationUdbygningsloven indeholder ikke bestemmelser om det samlede banesystem i Københavns Lufthavn, Kastrup. Loven fastsætter i § 3, litra a, alene, at placeringen af lufthavnens tværbane (12/30) ændres ved en forskydning af denne ca. 500 meter mod kystlinjen samtidig med, at der foretages en drejning af banen 6-7 grader mod vest.
Det foreslås med § 3, at Københavns Lufthavns banesystem som minimum skal omfatte et hovedbanesystem, som består af to parallelle start- og landingsbaner med mulighed for start i og landing fra sydvestlig og nordøstlig retning og en start- og landingsbane med mulighed for start i og landing fra sydøstlig retning (en tværbane).
Den foreslåede bestemmelse har til formål at understøtte, at der er en tilstrækkelig banekapacitet i Københavns Lufthavn, Kastrup, i relation til lufthavnens rolle som værende vital for Danmarks nationale og internationale trafikforbindelser i samspil med de øvrige rammer for arealanvendelsen.
Med den foreslåede bestemmelse etableres lovkrav om, at Københavns Lufthavn, Kastrup, til enhver tid vil skulle have to parallelle hovedbaner og opretholde en tværbane i lufthavnen med mulighed for start i og landing fra sydøstlig retning. Formålet med tværbanen er, at den til enhver tid vil skulle opfylde et formål om at sikre højst mulig regularitet i Københavns Lufthavn, Kastrup.
Med bestemmelsen vil der ikke være behov for ændringer i den nuværende start- og landingsbaneinfrastruktur i Københavns Lufthavn, Kastrup. Med lovforslaget fastsættes således, at der vil skulle være en infrastruktur, der overordnet set ikke formindskes i forhold til nuværende. Udformningen af bestemmelsen muliggør dog, at tværbanen vil kunne formindskes og forskydes, således at banen kun kan anvendes til start i og landing fra sydøstlig retning. Starter og landinger ind over København by via tværbanen vil således kunne ophøre.
Med den foreslåede bestemmelse muliggøres, at der inden for den overordnede lovgivning om lufthavnens indretning vil være mulighed for at justere på placeringen af start- og landingsbaneinfrastrukturen i Københavns Lufthavn, Kastrup. Der vil således inden for lovens rammer være mulighed for at rykke på banerne af hensyn til behov for eventuelle udvidelser eller ændringer af arealanvendelsen i lufthavnen, så længe der opretholdes det foreslåede minimum af banekapacitet med de nærmere angivne ind- og udflyvningsretninger. Banesystemet vil i øvrigt til alle tider skulle være indrettet, så det kan opfylde Danmarks behov for nationale og internationale, herunder interkontinentale, trafikforbindelser ved at kunne tilbyde den nødvendige kapacitet med hensyn til afvikling af lufttrafik, jf. luftfartslovens § 57, stk. 2, nr. 6.
Den foreslåede bestemmelse regulerer ikke banekapacitet for så vidt angår de såkaldte rulleveje eller taxiveje. Rulleveje eller taxiveje er de baner, der forbinder banesystemet til lufthavnsterminaler, hangarer og øvrige faciliteter i lufthavnen.
Københavns Lufthavne A/S vil således selv kunne tilrettelægge omfang, retning og størrelse af rulleveje og taxiveje mellem start- og landingsbanerne og standpladserne og de øvrige områder. Det forudsættes dog, at disse veje er af et omfang, størrelse m.v., der opfylder lufthavnens kapacitetsforpligtelser i medfør af luftfartsloven og den heraf udstedte driftstilladelse og i øvrigt sikrer en hensigtsmæssig afvikling af lufttrafikken.
En ændring af start- og landingsbanernes udformning, længde m.v. er at betragte som en væsentlig ændring i medfør af luftfartslovens § 55, stk. 1, 2. pkt. Ændringer i banerne forudsætter således tilladelse fra transportministeren, som har delegeret sin kompetence til at give tilladelse til Trafikstyrelsen i bekendtgørelse nr. 665 af 30. maj 2023.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 og 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.