LOV nr 1537 af 12/12/2023
Transportministeriet
Lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup § 2
Udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup, skal ske inden for lufthavnens nuværende areal, jf. bilag 1.
Stk. 2. Arealet for Københavns Lufthavn, Kastrup, jf. bilag 1, må ikke formindskes ved frasalg, ubetinget langtidsudlejning el.lign., jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Transportministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra stk. 2.
Forarbejder til Lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup § 2
RetsinformationDet følger af § 2, stk. 1, i udbygningsloven, at der med henblik på at sikre den fortsatte afvikling af lufttrafikken til og fra Københavns Lufthavn, Kastrup, gennemføres en udbygning af lufthavnen, og at denne udbygning skal foretages inden for lufthavnens nuværende grænser med enkelte undtagelser.
Det foreslås med § 2, stk. 1, at udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup, skal ske inden for lufthavnens nuværende areal, jf. bilag 1.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at Københavns Lufthavn, Kastrup, ikke ved udbygning af lufthavnsanlæg udvides ud over det eksisterende areal. Dette som led i et ønske om ikke at udlægge yderligere arealer på Amager til lufthavnsanlæg med de miljøkonsekvenser, dette måtte have.
Den arealafgrænsning, der fremgår af bilag 1, afspejler arealet i Københavns Lufthavn, Kastrup, på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse i overensstemmelse med nugældende udbygningslov.
Det vil med den foreslåede bestemmelse ikke være muligt at udbygge Københavns Lufthavn, Kastrup, med lufthavnsanlæg ud over de arealgrænser, der er angivet i bilag 1. Retstilstanden med udbygningslovens § 2 videreføres således med den foreslåede bestemmelse.
Den foreslåede bestemmelse hindrer udbygning af lufthavnsanlæg uden for det angivne areal. Der vil således fortsat kunne placeres radarer, master, banelys, diverse tekniske anlæg mv. uden for det angivne areal.
Med »udbygning« skal forstås tilbygning, nybyggeri eller mere arealkrævende ombygninger af lufthavnsanlæg, såsom terminaler, standpladser, rulleveje og lignende.
Det foreslås med § 2, stk. 2, at arealet for Københavns Lufthavn, Kastrup, jf. bilag 1, ikke må formindskes ved frasalg, ubetinget langtidsudlejning eller lignende, jf. dog det foreslåede stk. 3.
Hvor den foreslåede § 2, stk. 1, hindrer udbygning ud over det eksisterende areal med de miljøgener, dette måtte have, har den foreslåede § 2, stk. 2, til formål at sikre, at lufthavnsarealet ikke formindskes.
Bestemmelsen vil hindre, at der frasælges areal inden for lufthavnens område.
Den foreslåede bestemmelse omfatter alene arealet som angivet i bilag 1. Eventuelle arealbesiddelser uden for området i bilag 1 kan således frasælges m.v. som led i almindelig forretningsmæssig drift af Københavns Lufthavn, Kastrup.
Med »frasalg, ubetinget langtidsudlejning eller lignende« forstås bl.a. overdragelse af større eller mindre arealer inden for lufthavnens område eller langtidserhvervsudlejning af arealer uden mulighed for opsigelse inden for en rimelig tidsperiode set i forhold til behovet for brug af arealet til lufthavnsrelaterede aktiviteter og lignende tiltag med tilsvarende effekt for arealanvendelsesmulighederne.
Det foreslås med § 2, stk. 3, at transportministeren i særlige tilfælde kan dispensere fra bestemmelsen i stk. 2.
Med det foreslåede § 2, stk. 2, vil det areal, der hører til Københavns Lufthavns, og som er angivet i bilag 1, ikke kunne formindskes ved frasalg eller lignende ud fra hensynet til at afsætte arealet til lufthavnsdrift. Udgangspunktet er således, at arealet er reserveret til dette formål. Der kan dog potentielt være visse tilfælde af arealfrasalg, der ikke giver anledning til udfordringer i forhold til Københavns Lufthavns nuværende og fremtidige rolle som infrastruktur af vital betydning og i forhold til opretholdelse af den nødvendige kapacitet og regularitet, jf. luftfartslovens § 57, stk. 2, nr. 6. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis der er tale om arealer, som det efter en konkret vurdering ikke vurderes relevant at inddrage til luftfartsrelaterede aktiviteter grundet deres placering eller kapacitetsmæssige relevans, lufthavnens generelle udvikling eller lignende.
Med det foreslåede stk. 3 vil transportministeren i konkrete tilfælde kunne give dispensation til frasalg, ubetinget langtidsudlejning eller lignende af dele af det areal, der er angivet i bilag 1. Beslutning om dispensation til frasalg, ubetinget langtidsudlejning eller lignende vil som udgangspunkt skulle basere sig på en luftfartsfaglig indstilling fra Trafikstyrelsen, hvor Trafikstyrelsen bl.a. kan inddrage parametre som, hvor sandsynligt det er, at det pågældende arealudsnit vil kunne blive relevant at anvende som led i lufthavnsaktiviteterne, hvor arealet er placeret i forhold til de eksisterende lufthavnsfaciliteter og størrelsen af arealet.
Som eksempler på »særlige tilfælde« kan nævnes tilfælde, hvor der er tale om et mindre, yderliggende areal, der med overvejende sandsynlighed ikke vil blive relevant at anvende til lufthavnsrelaterede aktiviteter. Det kan også være tilfælde, hvor det konkrete areal ikke anses for brugbart ud fra et kapacitetsmæssigt perspektiv, fordi forholdene på arealet ikke er velegnet til anlæg af lufthavnsaktiviteter.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.