LOV nr 1537 af 12/12/2023
Transportministeriet
Lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup § 1
Udviklingen af Københavns Lufthavn, Kastrup, skal ske inden for rammerne af denne lov.
Forarbejder til Lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup § 1
RetsinformationDet følger af § 2, stk. 1, i lov om Københavns Lufthavne A/S, jf. lovbekendtgørelse nr. 517 af 9. juni 2000, at Københavns Lufthavne A/S overtager driften af Københavns Lufthavn, Kastrup, og Københavns Lufthavn, Roskilde.
Indretningen af Københavns Lufthavn, Kastrup, er i dag reguleret i udbygningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 252 af 9. april 1992 om udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup. I udbygningsloven fastsættes grænserne for lufthavnens udbygning, placeringen af lufthavnens tværbane og anvendelsen af lufthavnens nuværende fire afsnit (nord, syd, øst og vest).
Udbygningsloven fastsætter den overordnede ramme for arealanvendelse i Københavns Lufthavn, Kastrup, mens den efterfølgende regulering i form af støjcirkulære, landsplansdirektiv, kommuneplan og lokalplan fastlægger de konkrete anvendelsesmuligheder under hensyn til bl.a. miljø, trafikhensyn m.v.
Ved væsentlige ændringer af flyvepladsen skal der ligeledes søges om tilladelse i medfør af luftfartslovens § 55, stk. 1. For en nærmere beskrivelse heraf henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1.1.
Eftersom at Københavns Lufthavne A/S er omfattet af luftfartssikkerhedsrelaterede EU-regler på flyvepladsområdet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2018/1139 af 4. juli 2018 om fælles regler for civil luftfart og oprettelse af Det Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur og om ændring af forordning (EF) nr. 2111/2005, (EF) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU) nr. 376/2014 og direktiv 2014/30/EU og om ophævelse af (EF) nr. 552/2004 og (EF) nr. 216/2008 og Rådets forordning (EØF) nr. 3922/91, skal luftfartsselskabet ansøge om forhåndsgodkendelse af ændringer vedrørende infrastruktur, organisation og operationer i overensstemmelse med Kommissionens forordning (EU) nr. 139/2014 af 12. februar 2014 om fastsættelse af krav og administrative procedurer for flyvepladser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008, som senest ændret ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2020/2148 af 8. oktober 2020.
Det foreslås med § 1, at udviklingen af Københavns Lufthavn, Kastrup, skal ske inden for rammerne af denne lov.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at lufthavnsselskabet Københavns Lufthavne A/S alene kan agere inden for rammerne af den foreslåede lov i forbindelse med ændringer i banesystemet og arealanvendelsen.
For realisering af Københavns Lufthavne A/S’ udbygningsplaner inden for rammerne af udbygningsloven vil der i medfør af den relevante planlovgivning skulle udarbejdes landsplandirektiv, kommuneplan og lokalplan.
Luftfartslovens § 55, stk. 1, EU-regler på flyvepladsområdet mv. vil fortsat finde anvendelse for Københavns Lufthavn, Kastrup, i forbindelse med den videre udvikling af lufthavnen.