LOV nr 2379 af 14/12/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 7
Tilladelser og andre afgørelser efter §§ 3 og 4 offentliggøres, samtidig med at de meddeles modtageren.
Forarbejder til Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 7
RetsinformationDet EU-retlige naturbeskyttelsesområde omfatter navnlig habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet. Habitatdirektivets artikel 6 indeholder en beskyttelse mod forringelse af naturtyper og levesteder og et krav om vurdering af planer og projekter, der kan påvirke et Natura 2000-områdes integritet væsentligt. Hvis et område er udpeget som fuglebeskyttelsesområde, er det omfattet af beskyttelseskravene i habitatdirektivets artikel 6, stk. 2-4. Det følger af habitatdirektivets artikel 7, som udstrækker habitatdirektivets beskyttelse til også at omfatte fuglebeskyttelsesområder.
Ifølge habitatdirektivets artikel 6, stk. 2, skal medlemslandene træffe passende foranstaltninger over for nuværende og fremtidige aktiviteter for at forhindre forringelser af naturtyperne og levestederne for arterne i internationale naturbeskyttelsesområder samt forstyrrelser af de arter, som lokaliteterne er udpeget for, hvis disse forstyrrelser har betydelige konsekvenser for habitatdirektivets målsætninger.
Habitatdirektivets artikel 6, stk. 3, angår projekter og planers samspil med direktivet. I medfør af bestemmelsen skal alle planer eller projekter, der ikke er direkte forbundet med eller nødvendige for lokalitetens forvaltning, men som i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke en sådan lokalitet væsentligt, vurderes med hensyn til deres virkninger på lokaliteten under hensyn til bevaringsmålsætningerne for denne. På baggrund af konklusionerne af vurderingen af virkningerne på lokaliteten, og med forbehold for stk. 4, giver de kompetente nationale myndigheder først deres tilslutning til en plan eller et projekt, når de har sikret sig, at den/det ikke skader lokalitetens integritet, og når de, hvis det anses for nødvendigt, har hørt offentligheden.
I tilknytning hertil indeholder habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fravigelsesbestemmelser til stk. 3. Af bestemmelsen fremgår således, at hvis en plan eller et projekt, på trods af at virkningerne på lokaliteten vurderes negativt, alligevel skal gennemføres af bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, herunder af social eller økonomisk art, fordi der ikke findes nogen alternativ løsning, træffer medlemsstaten alle nødvendige kompensationsforanstaltninger for at sikre, at den globale sammenhæng i Natura 2000 beskyttes. Medlemsstaten underretter EU-Kommissionen om, hvilke kompensationsforanstaltninger der træffes.
Hvis der er tale om en lokalitet med en prioriteret naturtype og/eller en prioriteret art, kan der alene henvises til hensynet til menneskers sundhed og den offentlige sikkerhed eller væsentlige gavnlige virkninger på miljøet, eller, efter udtalelse fra EU-Kommissionen, andre bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser.
Efter habitatdirektivets artikel 12, stk. 1, skal medlemsstaterne træffe de nødvendige foranstaltninger til at indføre en beskyttelsesordning i det naturlige udbredelsesområde for de dyrearter og plantearter, der er omfattet af direktivets bilag IV. En tilsvarende forpligtelse gælder efter fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 5 for så vidt angår fugle, som i vild tilstand har deres naturlige ophold på medlemsstaternes område i Europa.
Habitatdirektivets artikel 12, stk. 1, litra b, indeholder forbud mod forsætlige forstyrrelser af de dyrearter på habitatdirektivets bilag IV, som er naturligt hjemmehørende i Danmark, mens artikel 12, stk. 1, litra d, indeholder forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for de bilag IV-arter, som er naturligt hjemmehørende i Danmark. Fuglebeskyttelsesdirektivet indeholder lignende bestemmelse i artikel 5 om forbud mod forsætlige forstyrrelser af fugle og beskyttelse af æg og reder.
Habitatdirektivets artikel 16 og fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 9 indeholder fravigelsesbestemmelser for ovennævnte forbud. I medfør af habitatdirektivets artikel 16, stk. 1, kan medlemsstaterne fravige artikel 12, hvis der ikke findes nogen anden brugbar løsning, og fravigelsen ikke hindrer opretholdelse af den pågældende bestands bevaringsstatus i dens naturlige udbredelsesområde. Herudover fastsætter artikel 16, stk. 1, på baggrund af hvilke formål, der kan ske fravigelse. Disse formål omfatter bl.a. hensynet til den offentlige sundhed og sikkerhed eller af andre bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, herunder af social og økonomisk art, og hensyn til væsentlige gavnlige virkninger på miljøet, jf. habitatdirektivets artikel 16, stk. 1, litra c.
Efter den foreslåede § 7 fastsætter klima-, energi- og forsyningsministeren regler med henblik på at gennemføre eller anvende internationale konventioner og EU-regler om forhold, der er omfattet af denne lov, herunder forordninger, direktiver og beslutninger om naturbeskyttelse.
Den foreslåede § 7 vil sikre, at der i loven vil være den fornødne hjemmel for klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler om at gennemføre eller anvende de EU-retlige regler, herunder forordninger, direktiver og beslutninger, der vil have relevans for anlægget af energiøen i Nordsøen. Ligeledes vil lovforslagets § 7 sikre en hjemmel til at fastsætte regler om opfyldelse af internationale konventioner. Sigtet med den foreslåede § 7 vil dog navnlig være miljøforhold og naturbeskyttelsesforhold, der vil skulle varetages i forbindelse med projekteringen og anlægget af energiøen i Nordsøen, herunder ved udarbejdelse af VVM-vurdering af projekters virkning og vurderinger af virkninger på udpegede Natura 2000-områder og fastsættelse af vilkår om naturbeskyttelse i forbindelse med meddelelse af tilladelser efter lovforslagets §§ 3 og 4.
De regler, som klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter efter lovforslagets § 7 vil udelukkende angå energiøen, jf. lovforslagets § 1, stk. 2. For så vidt angår naturbeskyttelse, vil formålet med den foreslåede bestemmelse navnlig være at muliggøre gennemførelsen af implementeringen af medlemsstaternes forpligtelser efter habitatdirektivets artikel 6 og 12 ved meddelelse af tilladelser efter lovforslagets §§ 3 og 4, samt at der vil kunne indføres de nødvendige strafbestemmelser for overtrædelse heraf, som følger af miljøstraffedirektivet. Den foreslåede bestemmelse vil også kunne anvendes til at gennemføre implementering af fremtidige EU-regler inden for naturbeskyttelse, jf. nærmere nedenfor.
Den foreslåede bestemmelse vil indeholde en pligt for klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler, der vil sikre, at der i forbindelse med klima-, energi- og forsyningsministerens behandling af tilladelser efter lovforslagets §§ 3 og 4 foretages en vurdering af projektets eventuelle påvirkning af internationale naturbeskyttelsesområder og af beskyttede arters yngle- og rasteområder.
Den foreslåede bestemmelse vil dermed navnlig muliggøre gennemførelsen af habitatdirektivets artikel 6, stk. 2-4 samt 12, stk. 1, og vil være hjemmel til at udstede regler om bl.a. beskyttelse af Natura 2000-området samt bilag IV-arter, herunder om den nærmere fremgangsmåde for vurderinger af energiø-projektet i overensstemmelse med habitatdirektivet.
For så vidt angår fastsættelsen af regler, der vil skulle implementere artikel 6, stk. 2, vil disse alene kunne fastsættes i relation til tilladelsesordningen for energiøen. De regler, der vil blive fastsat i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 3-4, vil følge ordlyden af habitatdirektivet og vil fastsætte, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne foretage de nødvendige vurderinger og skridt i forhold til disse bestemmelser.
I relation til habitatdirektivets artikel 12, vil klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætte regler, der vil implementere artikel 12, stk. 1, litra b og d, og som vil angå levestedsbestemmelsen af bilag IV-arterne. De fastsatte regler vil dermed indeholde forbuddet mod at meddele tilladelse efter lovforslagets §§ 3 og 4, hvis de ansøgte projekter forsætligt vil forstyrre de dyrearter, der er nævnt i habitatdirektivets bilag IV, litra a, i deres naturlige udbredelsesområde, i særdeleshed i perioder, hvor dyrene yngler, udviser ynglepleje, overvintrer eller vandrer, eller vil beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyrearter, der er nævnt i habitatdirektivets bilag IV, litra a.
Der vil ikke efter lovforslaget kunne fastsættes regler vedrørende beskyttelsen i habitatdirektivets artikel 12, stk. 1, litra a og c. Disse bestemmelser er allerede implementeret i dansk ret ved naturbeskyttelseslovens § 29 a, stk. 1, jagtlovens § 6 a, stk. 1, og artsfredningsbekendtgørelsen, og denne beskyttelse vil ved meddelelse af tilladelse og anlæg af energiøen fortsat være gældende og henhøre under Miljøministeriets ressort.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil efter lovforslagets § 7 dog kunne fastsætte regler, der implementerer fravigelsesbestemmelsen i habitatdirektivets artikel 16, så der under visse konkrete betingelser og til konkrete formål alligevel vil kunne meddeles tilladelse til energiøen. I forhold til naturbeskyttelseslovens 29 a, stk. 2, og jagtlovens § 6 a, stk. 2, vil de regler, der vil blive fastsat efter lovforslagets § 7, føre til, at disse to bestemmelser ikke vil finde anvendelse.
Således vil der efter lovforslagets § 7 kunne fastsættes regler, der i forbindelse med ansøgningen om tilladelse til anlæg af energiøen vil vurdere aktiviteternes forhold til de forbud, som er indeholdt i naturbeskyttelseslovens § 29 a, stk., 2, ligesom de fastsatte regler vil kunne dispensere under de samme snævre betingelser, som er fastsat i naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 3, jf. stk. 4.
Ved regler fastsat efter lovforslagets § 7 vil der også kunne fastsættes strafbestemmelser for overtrædelse af habitatdirektivets bestemmelser. Der henvises særligt til bemærkningerne til lovforslagets § 17 om straf.
I det omfang der vil blive indført ny EU-regulering inden for naturbeskyttelsesområdet, som vil stille andre eller lignende krav til vurderinger forud for forundersøgelser og anlægsarbejdet og til håndteringen af den realiserede energiø, vil klima-, energi- og forsyningsministeren med den foreslåede § 7 også kunne fastsætte regler, der vil sikre den rette implementering i relation til anlægget af energiøen.