LOV nr 2379 af 14/12/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 4
Klima-, energi- og forsyningsministeren meddeler tilladelse til anlæg af energiøen.
Stk. 2. Tilladelsen, der fastsætter den konkrete placering, konstruktion og størrelse og det konkrete design af energiøen, meddeles på baggrund af udbudsvinderens projektbeskrivelse og ansøgning om tilladelse til anlæg af energiøen.
Stk. 3. Klima-, energi- og forsyningsministeren meddeler supplerende tilladelser til dispositioner, som er nødvendige for gennemførelsen af projektering og anlæg af energiøen.
Stk. 4. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i tilladelserne efter stk. 1 og 3 fastsætte vilkår, herunder frister knyttet til arbejdets udførelse. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i tilladelserne endvidere fastsætte vilkår for den efterfølgende vedligeholdelse og drift af energiøen.
Forarbejder til Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 4
RetsinformationFor så vidt angår gældende ret henvises til gennemgangen heraf i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 3. Det foreslås i § 4, stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren meddeler tilladelse til anlæg af energiøen.
Det foreslåede stk. 1 vil have til formål at udfylde den retlige ramme for anlæg af energiøen med henblik på den udnyttelse af vind i den eksklusive økonomiske zone, som følger af havretskonventionens artikel 56 og 60 samt af § 3 i lov om eksklusive økonomiske zone. Den foreslåede § 4, stk. 1, vil indebære, at rettigheder til etablering af sådanne anlæg og installationer, som efter havretskonventionen tilkommer staten, vil blive udmøntet af klima-, energi- og forsyningsministeren for så vidt angår anlægget af energiøen. Energiøen vil blive anlagt i den eksklusive økonomiske zone, jf. lovforslagets § 1, stk. 2, og oversigtkort over energiøens forventede placering i Nordsøen (bilag 1 til den foreslåede lov).
Der er endnu ikke taget stilling til energiøens præcise konstruktion, størrelse, og design (funktionalitet og faciliteter). Dette forventes nærmere afklaret ved kommende markedsdialoger og politiske drøftelser samt på baggrund af en udbudsproces, hvor private aktører vil byde ind med konkrete projekter, jf. også bemærkningerne til lovforslagets § 2. Disse forhold vil tilsammen bidrage til en afklaring af energiøens konstruktion, størrelse og design, hvorefter klima, energi- og forsyningsministeren vil kunne meddele tilladelse efter lovforslagets § 4, stk. 1. Tilladelsen efter det foreslåede stk. 1 vil dermed blive meddelt på baggrund af et konkret projekt med kendskab til energiøens konstruktion, størrelse og design, jf. også lovforslagets § 4, stk. 2. Det er forventningen, at den valgte bygherre, efter tilladelsen er meddelt, vil skulle foretage yderligere detailprojektering af energiøen. Det vil kunne indebære, at der undervejs i tilladelsesprocessen vil kunne forekomme opdateringer af den oprindelige projektbeskrivelse og ansøgning. I det omfang detailprojekteringen ikke vil kunne rummes inden for den allerede meddelte tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, vil der skulle indgives yderligere ansøgninger og herefter meddeles anlægstilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1.
En tilladelse til en større ø vil endvidere på et senere tidspunkt kunne meddeles ved en tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, og under iagttagelse af lovforslagets §§ 7 og 8 om natur-og miljøbeskyttelse. Det foreslåede stk. 1 vil dermed ikke indeholde nogen begrænsninger i forhold til, hvilken dimensionering af energiøen, herunder til innovationszone, som klima-, energi og forsyningsministeren vil kunne meddele tilladelse til.
Endelig er det forventningen, at energiøens design vil rumme en række funktioner og faciliteter, såfremt byderne i udbudsprocessen vil byde ind med et sådant projekt. Således har der bl.a. været overvejelser om, at energiøen vil kunne indeholde en havn, helikopterplads, mandskabsbeboelse og veje mv. Det foreslåede stk. 1 vil også omfatte denne del af energiøen. Lovgivning vedrørende eksempelvis havne og byggeloven vil ikke umiddelbart finde anvendelse i den eksklusive økonomiske zone. De hensyn, der ved kysten og på land varetages af disse regelsæt, vil i stedet skulle varetages gennem lovforslagets § 4, stk. 1.
Det kan i den forbindelse ikke udelukkes, at der vil være behov for yderligere lovregulering af tilladelseskompetencen med henblik på at imødekomme de behov for funktioner og faciliteter, som vil skulle rummes på energiøen. Dette reguleringsbehov vil kunne vedtages som lovændringer til dette lovforslag eller ved fastsættelse af regler for tilladelsesprocessen efter lovforslagets § 5, jf. nærmere nedenfor.
Om den foreslåede § 4, stk. 1, sammenhæng med lovgivning inden for andre myndigheders ressort bemærkes navnlig følgende: Efter lovforslagets § 8, stk. 2, vil VVM-tilladelsen i miljøvurderingslovens § 25 blive erstattet af tilladelsen i den foreslåede § 4. Det vil indebære, at tilladelsen efter den foreslåede § 4, stk. 1, vil udgøre VVM-tilladelse i miljøvurderingslovens forstand. Tilladelsen i den foreslåede § 4, stk. 1, vil blive meddelt under overholdelse af betingelserne i miljøvurderingsloven, jf. lovforslagets § 8, stk. 1, 2. pkt.
Eventuelle miljøtilladelser efter miljølovgivningen, herunder f.eks. udledningstilladelser og tilladelser til klapning, vil dog falde uden for den foreslåede § 4, stk. 1. Disse tilladelser vil skulle indhentes særskilt hos de relevante miljømyndigheder af udbudsvinder. De foreløbige analyser og forventninger til energiøens konstruktion og design har ikke afdækket et særligt behov for indhentelsen af sådanne tilladelser for så vidt angår udledning, idet det dog ikke vil kunne udelukkes, at der vil være behov for indhentelse af tilladelser vedrørende klapning og/eller nyttiggørelse, jf. havmiljølovens § 26 og råstoflovens § 20 b.
Den foreslåede § 4, stk. 1, vil erstatte den eventuelle tilladelse, som vil skulle meddeles efter fiskerlovens § 77, stk. 1. Herved vil anlægstilladelsen i lovforslagets § 4, stk. 1, skulle opfylde kravet om tilladelse i fiskerilovens § 77, stk. 1. Efter fiskerilovens § 77, stk. 1, er der et krav om tilladelse forud for gennemførelsen af foranstaltninger eller indgreb, der kan forårsage ulemper eller hindre fiskeriet i saltvandsområder, gøre bundforholdene uegnede til fiskeri eller i øvrigt påvirke fauna og flora på fiskeriterritoriet. Det er endnu ikke afdækket, om energiøen vil have en sådan virkning på fiskeriterritoriet, idet væsentlige parametre som energiøens størrelse og dimensioner under vandet endnu ikke kendes.
Efter det foreslåede stk. 2 meddeles tilladelsen, der fastsætter den konkrete placering, konstruktion, størrelse og design af energiøen, på baggrund af udbudsvinderens projektbeskrivelse og ansøgning om tilladelse til anlæg af energiøen.
Den forventede placering af energiøen følger af aftaleparternes beslutning af 20. november 2020 og af Tillægsaftale af 4. februar 2021. I medfør af det foreslåede stk. 2 vil klima-, energi- og forsyningsministeren inden for disse rammer kunne meddele tilladelse til anlæg af energiøen på en konkret placering angivet ved koordinater eller lignende, hvorved energiøen vil blive placeret præcist i Nordsøen.
Ved konkret konstruktion vil der skulle forstås en nærmere beskrivelse af energiøens konstruktion med angivelse af en byggeproces, herunder særligt for så vidt angår konstruktionens placering på havbunden, samt en beskrivelse af materialevalg for konstruktionen og konstruktionens dimensioner. Ved størrelse vil der skulle forstås energiøens samlede overflade eller arealstørrelse, som angivet i hektar eller anden lignende angivelse af størrelse. Endelig vil ved design bl.a. skulle forstås det visuelle format for energiøen samt anlæg af eventuelle bygninger, servicehavn mv. på energiøen. Sidstnævnte vil eksempelvis kunne omfattes af supplerende ansøgninger jf. også bemærkningerne til den foreslåede § 4, stk. 3.
For så vidt angår forståelsen af ? udbudsvinderen” i det foreslåede stk. 2, henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 3, stk. 1.
I medfør af den foreslåede § 4, stk. 3, meddeler klima-, energi- og forsyningsministeren supplerende tilladelser til dispositioner, som er nødvendige for gennemførelsen af projektering og anlæg af energiøen.
Formålet med den foreslåede § 4, stk. 3, er at sikre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne meddele tilladelse til energiøens anlæg i sin helhed, jf. dog lovforslagets § 1, stk. 3. Det foreslåede stk. 4 vil dermed indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne meddele supplerende tilladelser, som dels vil være en forudsætning for anlægget af energiøen, og som dels vil angå tilladelse til de funktioner og faciliteter, som vil blive placeret ved eller på energiøen. Det vil eksempelvis være tilladelser vedrørende etablering af en mindre havn på energiøen, mandsskabsbeboelse eller lignende. Dog bemærkes det, at den endelige konstruktion, design og type af faciliteter på øen endnu ikke er fastsat. Da meddelelsen af sådanne tilladelser vil kunne kræve inddragelse af andre myndigheder, vil det være nødvendigt, at det foreslåede stk. 3 også giver mulighed for at kunne meddele supplerende tilladelser, sådan at anlægget af energiøens afgørende konstruktion ikke vil skulle afvente projektets mindre dele. Eventuelle supplerende tilladelser vil også skulle meddeles i overensstemmelse med gældende natur- og miljølovgivning, herunder miljøvurderingslovens bestemmelser om VVM. Som følge af ovennævnte vil der være et vist sammenfald mellem lovforslagets § 4, stk. 1, og lovforslagets § 4, stk. 3. Den foreslåede § 4, stk. 3, vil navnlig omfatte dispositioner, som ikke er reguleret ved anden lovgivning. Det foreslåede stk. 3 vil ikke indebære, at der eksempelvis vil overføres kompetencer til klima-, energi- og forsyningsministeriet fra transportministeren inden for havne-, bygge- og vejområdet.
Det foreslås i stk. 4, at klima-, energi- og forsyningsministeren i tilladelserne efter stk. 1 og stk. 3 kan fastsætte vilkår, herunder frister knyttet til arbejdets udførelse. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i tilladelserne endvidere fastsætte vilkår for den efterfølgende vedligeholdelse og drift af energiøen.
Det foreslåede stk. 4 vil indebære, at der i tilladelserne vil kunne fastsættes nødvendige og relevante vilkår, som vil sikre en hensigtsmæssig gennemførelse af anlægget af energiøen i Nordsøen i overensstemmelse med gældende ret og med fokus på tidsstyring.
De vilkår, som klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte efter det foreslåede stk. 4, vil navnlig angå krav til konstruktion, indretning, installationer, opstilling, nedtagning og sikkerhedsstillelse for nedtagning af anlæg. Vilkårene vil også kunne angå økonomiske, tekniske og sikkerhedsmæssige forhold, herunder om ophold og beboelse samt natur- og miljømæssige forhold i forbindelse med anlæg, vedligeholdelse og drift. Med det foreslåede stk. 4 vil der dermed også kunne fastsættes de fornødne vilkår om naturbeskyttelseshensyn, som også vil blive udmøntet nærmere ved de regler, der bl.a. vil kunne fastsættes i medfør af lovforslagets § 7, jf. lovforslagets § 5. Disse vilkår vil både kunne fastsættes i relation til anlægsarbejdet og i relation til den efterfølgende drift af energiøen. Vilkårene vil også kunne fastsætte, at anlægsarbejdet skal udføres i overensstemmelse med dansk lovgivning, som ellers ikke ville finde anvendelse grundet energiøens placering i den eksklusive økonomiske zone.
Det foreslåede stk. 4 vil som nævnt give klima-, energi- og forsyningsministeren mulighed for at fastsætte vilkår vedrørende den efterfølgende drift, selvom lovforslaget som udgangspunkt kun vil angå projektering og anlæg. Vilkårene om drift efter lovforslaget vil imidlertid ikke angå den selskabs- eller forretningsmæssige drift af det selskab, der måtte eje energiøen, ligesom vilkårene heller ikke vil sætte de finansielle rammer for driften af dette selskab. Eventuelle vilkår om drift vil i stedet angå, at driften af energiøen vil skulle ske i overensstemmelse med national lovgivning, herunder lovgivning som ikke specifikt finder anvendelse i den eksklusive økonomiske zone, men som vilkår i tilladelsen vil fastsætte også skal finde anvendelse for energiøen.
Oplistningen af ovennævnte vilkår, som vil kunne fastsættes i medfør af det foreslåede stk. 4, vil dog ikke være udtømmende, og der vil med hjemmel i stk. 4 også kunne fastsættes lignende relevante og nødvendige vilkår.
Det bemærkes, at hjemmel til at stille lignende vilkår ved tilladelse til etablering af andre energi-projekter, herunder f.eks. vindmølleparker på havet, er indeholdt i VE-loven, jf. lovens § 25, stk. 3, og at lovforslagets § 4, stk. 4, vil videreføre denne praksis, herunder navnlig for så vidt angår vilkår om drift.