LOV nr 2379 af 14/12/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 3
Efter ansøgning fra udbudsvinderen meddeler klima-, energi- og forsyningsministeren tilladelse til gennemførelse af forundersøgelser til energiøen.
Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte vilkår for tilladelsen til forundersøgelser, herunder om de forhold, som skal undersøges, om forundersøgelsernes forløb og tidsrum og om overholdelsen af miljø- og sikkerhedskrav.
Forarbejder til Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 3
RetsinformationEfter havretskonventionens artikel 56, stk. 1, litra a, tilkommer adgangen til at udnytte energi fra vind i den eksklusive økonomiske zone den enkelte stat. Endvidere følger det af havretskonventionens artikel 60, stk. 1, at udnyttelsen af energi fra vind i den eksklusive økonomiske zone kan ske ved etablering af installationer og anlæg.
I dansk lovgivning reguleres den eksklusive økonomiske zone bl.a. i lov nr. 411 af 22. maj 1996 om eksklusive økonomiske zoner. Ifølge lovens § 3 har Danmark i de eksklusive økonomiske zoner suveræne rettigheder med hensyn til aktiviteter til økonomisk udnyttelse og efterforskning af zonerne, såsom udvinding af energi fra vind, jf. § 3, 1.pkt. Endvidere fremgår af lovens § 3, 2. pkt., at Danmark har jurisdiktion i de eksklusive økonomiske zoner med hensyn til anlæg og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg, videnskabelig havforskning samt beskyttelse og bevarelse af havmiljøet. Endelig har Danmark sådanne andre rettigheder i de eksklusive økonomiske zoner, som tilkommer Danmark i medfør af folkeretten. Af forarbejderne til § 3, jf. Folketingstidende 1995/1996, tillæg A, spalte 3174, fremgår endvidere, at Danmarks udnyttelse af disse rettigheder er eller vil blive fastlagt ved selvstændig lovgivning eller administrativ regulering.
Ovennævnte indebærer, at Danmark i medfør af international ret har adgang til at regulere etableringen af anlæg, installationer og kunstige øer til brug for udnyttelsen af vind i den eksklusive økonomiske zone. Denne adgang, som reguleres ved selvstændig lovgivning, omfatter både adgangen til at meddele tilladelser til forundersøgelser med henblik på at vurdere muligheden for at etablere sådanne anlæg, installationer og kunstige øer samt adgangen til at meddele tilladelser til selve anlægsarbejdet af disse anlæg, installationer og kunstige øer.
Med henblik på at give klima-, energi- og forsyningsministeren adgang til at tillade udbudsvinderens forundersøgelser af energiøen, foreslås det i § 3, stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren efter ansøgning fra udbudsvinderen meddeler tilladelse til gennemførelse af forundersøgelser til energiøen i Nordsøen.
Med den foreslåede § 3, stk. 1, vil udbudsvinderen efter ansøgning kunne få tilladelse til at gennemføre forundersøgelser af området, hvori energiøen skal anlægges. Typen af forundersøgelser, der vil kunne gives tilladelse til, vil eksempelvis kunne omfatte geotekniske og geofysiske forundersøgelser, forundersøgelser af vind-, bølge- og strømforhold samt miljø-og naturmæssige forundersøgelser. Det vil dog tilkomme udbudsvinderen at vurdere, om og hvilke typer forundersøgelser, der vil være relevante at gennemføre med henblik på realiseringen af det konkrete projekt.
Det foreslåede stk. 1 vil tage sigte på, at ansøgeren til forundersøgelser vil skulle findes gennem udbudsprocessen, jf. lovforslagets § 2. Udbudsvinderen” vil i relation til den foreslåede § 3, stk. 1, dermed skulle forstås bredt, og udbudsvinder” vil i relation til det foreslåede stk. 1 også omfatte udbudsretlige ændringer i udbudsvinderens konstellation og identitet, som foretages i medfør af udbudsreglerne og udbudsmaterialet, herunder kontrakter.
I medfør af det foreslåede stk. 2 kan klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætte vilkår for tilladelsen til forundersøgelser, herunder om de forhold, som skal undersøges, om forundersøgelsernes forløb og tidsrum samt om overholdelsen af miljø- og sikkerhedskrav.
Det foreslåede stk. 2 vil indebære, at der til forundersøgelsestilladelsen vil kunne fastsættes vilkår. Vilkårene vil navnlig skulle sikre, at de tilladte forundersøgelser vil blive gennemført i overensstemmelse med natur-og miljøbeskyttelsesregler samt sikkerhedsregler i forhold til sejllads og anden skibstrafik på havet. De vilkår, som vil kunne fastsættes, forventes at svare til de vilkår, som fastsættes for forundersøgelser for arealer til større havvindmøller i medfør af VE-lovens § 22, stk. 8.