LOV nr 2379 af 14/12/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 2
Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at foretage forberedelse og projektering, herunder afholdelse af udbud, og de øvrige dispositioner, som er nødvendige for anlæg af energiøen.
Forarbejder til Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 2
RetsinformationDet foreslås i § 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at foretage den forberedelse og projektering, herunder afholdelse af udbud, samt de øvrige dispositioner, som er nødvendige for projektering og anlæg af energiøen.
Den foreslåede bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren vil være relativ bred. For en nærmere beskrivelse af vurderingen bag behovet for denne bredde henvises til afsnit 3.1.2. i de almindelige bemærkninger.
Den foreslåede bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren vil bl.a. omfatte forberedelsesskridt. Et sådant skridt, som vil kunne favnes af bemyndigelsen, vil eksempelvis være behovet for, at klima-, energi- og forsyningsministeren iværksætter identifikation af egnede sandressourcer og eventuelt en proces med at indhente indvindingstilladelse hertil, hvis det vurderes hensigtsmæssigt for projektets realisering. Den foreslåede bestemmelse vil dog ikke indebære, at der fra råstofloven overføres tilladelseskompetencer fra miljøministeren til klima-, energi- og forsyningsministeren. Det endelige tekniske design og materialevalg i konstruktionen af energiøen er endnu ikke fastlagt. Dette afklares først af byderne ved gennemførelse af en udbudsproces. Sand kan dog være en nødvendig ressource i konstruktionen af energiøen. Det undersøges derfor, om et sådant opdrag til at identificere en sandressource bør placeres hos staten som part i projektet, og hvis det viser sig at være den mest hensigtsmæssige løsning for samfundsøkonomien og for realisering af projektet inden for tidsplanen, bør det være muligt at bemyndige klima-, energi- og forsyningsministeren hertil.
Den foreslåede bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren påtænkes desuden anvendt til at gennemføre udbud af energiøen, hvilket derfor fremgår af bestemmelsens ordlyd som et eksempel på et projekteringsskridt, som bestemmelsen vil kunne favne. Udbuddet vil eksempelvis kunne gennemføres således, at partnerskabet med staten først udbydes og entreprisekontrakten derefter udbydes, men også samlet, således at staten udbyder både medejerskab til energiøen i Nordsøen og en entreprisekontrakt. Det bemærkes, at udbud af havvindmølleparker tilkoblet energiøen forventes konkurrenceudsat med udbud efter VE-loven.
Energiøen vil skulle ejes i fællesskab med et privat aktør. Et offentlig-privat partnerskab er ikke fast defineret, men det betegner typisk en samarbejdsmodel, hvor det offentlige og en privat part indgår et partnerskabsbaseret samarbejde om etablering, drift og vedligeholdelse af et aktiv samt eventuel finansiering.
De nærmere selskabsretlige forhold og forhold omkring finansiering af selskabet, herunder fordelingen af økonomisk ansvar, afklares og fastlægges i samspil mellem kontrakter og et ændringsforslag til dette lovforslag i nødvendigt omfang. Den foreslåede bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren vil desuden omfatte projekteringsskridt i bred forstand. Bemyndigelsen vil i denne henseende også kunne omfatte, at staten påtager sig bygherreopgaver relateret til VVM-processen, såfremt dette vurderes hensigtsmæssigt.
Den foreslåede bestemmelse vil yderligere bemyndige klima-, energi- og forsyningsministeren til at træffe beslutninger om øvrige dispositioner, der er nødvendige for at sikre anlæggelsen af energiøen i Nordsøen, eksempelvis af tidsmæssige og økonomiske årsager. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan eksempelvis med bemyndigelsen foretage bestilling af nødvendige bygherreleverancer, som af tidsmæssige årsager bør ske allerede i projekteringsfasen. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan eksempelvis også foretage dispositioner omkring kontrol med kritisk infrastruktur, hvor det er nødvendigt for projektering og anlæg af energiøen. Energiøen i Nordsøen forventes at få status som kritisk infrastruktur, jf. også Tillægsaftalen af 4. februar 2021, hvilket vil stille særlige krav til beredskab og sikkerhed.
Med den foreslåede bemyndigelse vil klima-, energi- og forsyningsministeren kunne erhverve tekniske anlæg og iværksætte nødvendig dataindsamling med henblik på varetagelse af sejladssikkerheden i anlægsperioden. Bydere i det kommende udbud vil kunne formulere forskellige zoner på energiøen. Her vil eksempelvis en zone kunne dedikeres til aktiviteter omkring innovation, herunder med sigte på erhvervelse og udbygning med ny teknologi. Den foreslåede bemyndigelse i § 2 er tiltænkt også at kunne favne sådanne tiltag, hvor det måtte høre under klima-, energi- og forsyningsministeren at foretage dispositionen som led i projekteringen og anlæggelsen af energiøen i Nordsøen.
I den sammenhæng bemærkes det, at udbudsvinders beføjelser vil forankres i den tilladelse til anlæg af energiøen, som klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne meddele efter lovforslagets § 4. Det er ikke tiltænkt, at klima-, energi- og forsyningsministeren med § 2 vil kunne foretage dispositioner, der vil angå forhold underlagt anlægstilladelsen eller andre tilladelser efter §§ 3 og 4. Klima-, energi- og forsyningsministerens instrumenter vil i denne henseende være fastsættelsen af vilkår efter den foreslåede § 4, stk. 4.
Endelig bemærkes det, at det efter ordlyden foreslås, at bemyndigelsen afgrænses til den forberedelse og projektering samt de øvrige dispositioner, som er nødvendige for projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen.