LOV nr 2379 af 14/12/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 17
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyrer til dækning af omkostningerne ved
-
behandling af ansøgninger om tilladelser efter §§ 3 og 4 og
-
tilsyn efter § 15.
Forarbejder til Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 17
RetsinformationEfter § 3, 2. pkt., i lov om eksklusive økonomiske zoner har Danmark jurisdiktion i de eksklusive økonomiske zoner med hensyn til anlæg og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg, videnskabelig havforskning samt beskyttelse og bevarelse af havmiljøet. Ifølge forarbejderne (Folketingstidende 1995/1996, tillæg A, spalte 3175) er § 3 i lov om eksklusive økonomiske zoner en rammebestemmelse, hvor de nærmere rettigheder for Danmark vil blive udfyldt ved særskilt lovgivning eller administrativ regulering.
I tilknytning hertil fremgår det endvidere af Justitsministeriets Jurisdiktionsudvalgs betænkning nr. 1488 af 2007 om Dansk straffemyndighed, side 47, at Danmark efter lovens § 3 har jurisdiktion i de eksklusive økonomiske zoner med hensyn til anlæggelse af og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg, videnskabelig havforskning samt beskyttelse og bevarelse af havmiljøet. Videre følger det af betænkningen, at retsvirkningerne af den udvidede jurisdiktionskompetence i forhold til Danmarks eksklusive økonomiske zone er, at de nævnte anlæg mv. betragtes som dansk territorium for så vidt angår udstrækningen af dansk ret.
Lovovertrædelser, der begås på disse steder, herunder i forbindelse med anlæggelsen af disse steder, er dermed undergivet dansk straffemyndighed i kraft af straffelovens § 6, nr. 1, om territorialprincippet. Ifølge straffelovens § 6, nr. 1, omfatter den danske straffemyndighed handlinger, som foretages i den danske stat.
Af den foreslåede § 17, stk. 1, følger, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der 1) påbegynder forundersøgelser, anlæg af energiøen eller andre dispositioner uden tilladelse efter lovens §§ 3 og 4, 2) tilsidesætter vilkår i en tilladelse eller andre afgørelser i medfør af loven eller 3) undlader at efterkomme påbud efter lovens § 15.
Den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, vil vedrøre straf for overtrædelse af visse af lovens bestemmelser. I medfør af § 3 i lov om eksklusive økonomiske zoner har Danmark jurisdiktion i den eksklusive økonomiske zone. Det vil også omfatte strafferetlig jurisdiktion. Den foreslåede § 17, stk. 1, vil udgøre selvstændig lovgivning for så vidt angår lovovertrædelser, der begås på energiøen. Da de foreslåede lovovertrædelser i § 17, stk. 1, nr. 1-3, navnlig vil angå forhold, som vil kunne overtrædes i anlægsfasen, og dermed på et tidspunkt, hvor der endnu ikke vil være en energiø, vil § 16, stk. 1, også finde anvendelse i energiøens anlægsfase. Lovovertrædelser efter den foreslåede § 17, stk. 1, vil dermed kunne begås og straffes uden, at der endnu er et konkret fysisk sted i form af en energiø, hvorpå lovovertrædelser vil kunne begås.
Hermed vil den foreslåede § 17, stk. 1, indebære, at overtrædelse af gerningsindholdet i nr. 1-3, jf. nærmere nedenfor, vil kunne straffes, såfremt en overtrædelse begås i den eksklusive økonomiske zone, og uanset om der vil være en færdig energiø-konstruktion på tidspunktet for lovovertrædelsen. Hermed vil den foreslåede § 17, stk. 1, i princippet udstrække jurisdiktionen i lovforslaget til hele den eksklusive økonomiske zone, dog særligt i tilknytning til energiøens forventede placering, jf. oversigtskortet over energiøens forventede placering i Nordsøen (bilag 1 til den foreslåede lov). Da lovforslaget imidlertid kun vil angå anlæg af energiøen, er det klima-, energi- og forsyningsministerens vurdering, at dette er sagligt begrundet. Således vil ovennævnte sikre, at lovovertrædelser, der begås i anlægsfasen, også vil kunne straffes, herunder hvor de bliver begået ved eksempelvis skibstransport til og fra energiøen i dennes anlægsfase. Hertil kommer, at kredsen af ansvarssubjekter efter den foreslåede bestemmelse vil være en relativ mindre kreds, jf. nedenfor. Det bemærkes, at lovovertrædelser efter den foreslåede § 17, stk. 1, som begås på søterritoriet og på land i kraft af dansk jurisdiktion i sig selv vil være omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, vil rette sig mod virksomheder (juridiske selskaber) og fysiske personer, som ikke overholder det nærmere beskrevne gerningsindhold i det foreslåede stk. 1, nr. 1-3, jf. nærmere nedenfor. Ansvarssubjektet for den foreslåede bestemmelse er snævert i den forstand, at det kun er virksomheder og fysiske personer, som har en tilknytning til anlægget af energiøen, som vil kunne opfylde gerningsindholdet i den foreslåede bestemmelse. Eksempelvis vil den virksomhed eller fysiske person, som har fået tilladelse til anlæg af energiøen, og som ikke overholder vilkårene i tilladelsen, kunne straffes, ligesom andre virksomheder eller fysiske personer, som den pågældende har entreret med, og som vil udføre arbejdet i tilladelserne, også vil kunne straffes efter den foreslåede bestemmelse.
For så vidt angår gerningsindholdet i det foreslåede nr. 1-3, vil bestemmelsen på flere punkter svare indholdsmæssigt til VE-lovens § 72, stk. 1, og miljøvurderingslovens § 56, stk. 1. Både VE-lovens § 72, stk. 1, og miljøvurderingslovens § 56, stk. 1, indeholder således bestemmelser om straf i situationer, hvor projekter påbegyndes uden tilladelse, hvor vilkår i tilladelser tilsidesættes, og hvor påbud ikke efterkommes.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der påbegynder forundersøgelser, anlæg af energiøen eller andre dispositioner uden tilladelse efter §§ 3 og 4.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, nr. 1, vil have til formål at indføre hjemmel til bødestraf i loven for at sikre, at navnlig forundersøgelser og anlægsarbejde vedrørende energiøen ikke påbegyndes, uden at de nødvendige tilladelser i medfør af loven vil være meddelt af klima-, energi- og forsyningsministeren. Fastsættelse af bødens størrelse vil ske i overensstemmelse med straffelovens bestemmelser herom.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, at der fastsættes straf i form af bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning for den, som tilsidesætter vilkår i en tilladelse eller andre afgørelser i medfør af loven. Det foreslåede stk. 1, nr. 2, vil bl.a. omfatte tilsidesættelse af vilkår om sikkerhedsmæssige eller miljømæssige forhold, ligesom det også vil omfatte tilsidesættelse af vilkår om eksempelvis koordinering med og indhentelse af tilladelser fra andre myndigheder, inden anlægsarbejdet vil skulle påbegyndes.
Endelig foreslås det i stk. 1, nr. 3, at der fastsættes straf i form af bøde for den, som undlader at efterkomme påbud efter § 15. Den foreslåede bestemmelse vil også omfatte påbud om at berigtige et ulovligt forhold.
Efter det foreslåede stk. 2 kan der i regler, der udstedes i medfør af loven, fastsættes bødestraf for overtrædelse af reglerne eller af vilkår og påbud fastsat i medfør af reglerne. Ligesom det foreslåede stk. 1 vil det foreslåede stk. 2 rette sig mod virksomheder (juridiske selskaber) og fysiske personer. For en gennemgang af ansvarssubjekterne henvises til bemærkningerne ovenfor til det foreslåede stk. 1. Det bemærkes, at § 3 i lov om eksklusive økonomiske zoner også giver mulighed for at udfylde rammebestemmelsen ved administrativ regulering. Det foreslåede stk. 2 vil netop indeholde hjemmel til bødestraf, som vil skulle medvirke til at sikre lovforslagets overholdelse, når lovforslaget vil blive udmøntet ved administrativ regulering i form af bekendtgørelser.
I modsætning til det foreslåede stk. 1 vil det foreslåede stk. 2 ikke i sig selv indeholde straffebestemmelser, men det foreslåede stk. 2 vil i stedet give mulighed for at fastsætte bødestraf i bekendtgørelser om f.eks. krav til projektansøgerens ansøgning efter lovforslagets 5 samt om regler om beskyttelse af udpegede naturbeskyttelsesområder og beskyttede dyrearter i medfør af lovforslagets § 7. For så vidt angår sidstnævnte, vil det eksempelvis kunne angå fastsættelse af strafbestemmelse ved bekendtgørelse, som fastsætter straf for forsætlig forstyrrelse af beskyttede dyrearter i habitatdirektivets bilag IV, litra a. Sådanne bestemmelser ses bl.a. i § 7 i bekendtgørelse nr. 1476 af 13. december 2010 om konsekvensvurdering vedrørende internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter ved projekter om etablering m.v. af elproduktionsanlæg og elforsyningsnet på havet.
Det foreslåede stk. 3 fastslår, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Det foreslåede stk. 3 har det formål at sikre, at juridiske personer kan pålægges bødestraf for såvel overtrædelse af loven som overtrædelse af bekendtgørelser udstedt i medfør af loven. For så vidt angår overtrædelse af loven, vil det eksempelvis kunne angå tilsidesætte af de vilkår, som kan fastsættes i medfør af lovforslagets § 4, stk. 4. For så vidt angår overtrædelse af bekendtgørelser, vil det eksempelvis kunne angår forhold i medfør af lovforslaget § 5 om fastsættelse af regler med krav til projektansøgers ansøgning samt lovforslagets § 7 om fastsættelse af regler, der bl.a. vil implementere naturbeskyttelsesdirektiverne.