LOV nr 2379 af 14/12/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 15
Klima-, energi- og forsyningsministeren fører tilsyn med overholdelsen af denne lov og regler fastsat i medfør heraf. Klima-, energi- og forsyningsministeren fører ligeledes tilsyn med tilladelser og andre afgørelser truffet efter loven og regler fastsat i medfør heraf, herunder med, at vilkår i disse tilladelser og afgørelser overholdes.
Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om udøvelsen af tilsyn efter stk. 1.
Forarbejder til Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 15
RetsinformationEfter den foreslåede § 15 kan klima-, energi- og forsyningsministeren påbyde, at forhold, der strider mod loven, eller mod regler fastsat i medfør heraf, eller mod tilladelser eller afgørelser truffet i henhold til nævnte regler, bringes i orden straks eller inden for en nærmere angivet frist.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at disse forhold bringes i orden, så anlægget af energiøen sker i overensstemmelse med lovforslaget, regler fastsat i medfør af loven samt i overensstemmelse med de fastsatte vilkår i tilladelser eller andre afgørelser.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne udstede påbud, når der eksempelvis konstateres forhold, der angår manglende overholdelse af vilkår i tilladelsen vedrørende miljø- eller sikkerhedsmæssige forhold. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil i denne henseende kunne meddele påbud til modtageren af tilladelsen eller afgørelsen.
De tilladelser og afgørelser, som vil være omfattet af den foreslåede bestemmelse, vil navnlig omfatte de tilladelser, som vil skulle meddeles efter lovforslagets §§ 3 og 4. Modtageren af tilladelsen eller afgørelsen vil i denne henseende både kunne være en privat aktør eller et fælles statsligt selskab. Ud over meddelelse af påbud til modtageren af ovennævnte tilladelser og andre afgørelser vil klima-, energi- og forsyningsministeren også kunne meddele påbud til aktører, som i kraft af deres arbejde med anlægget af energiøen vil blive omfattet af loven og regler fastsat i medfør heraf, eller som vil udføre det arbejde, der er givet tilladelse til efter de foreslåede §§ 3 og 4. Det vil f.eks. være entreprenører, som vil udføre arbejdet omfattet af anlægstilladelsen.
Det bemærkes, at den foreslåede § 15 ikke vil omfatte adgangen til at meddele påbud efter anden lovgivning, herunder eksempelvis miljølovgivningen. Den foreslåede § 15 vil være begrænset til meddelelse af påbud vedrørende forhold, der vil udspringe af lovforslaget. Dette er begrundet i, at bestemmelser om påbud ofte vil være indeholdt i anden lovgivning, og at andre myndigheder i den forbindelse vil kunne meddele påbud for eventuelle overtrædelser af denne lovgivning. Eksempelvis indeholder havmiljølovens § 52 a, stk. 1, bestemmelser om, at miljøministeren kan meddele påbud til skibe, hvis der er sket eller er fare for udtømning eller udledning fra skibet. En sådan anden lovgivning med påbudsbestemmelser vil fortsat være gældende for anlægget af energiøen, hvor det vil være relevant, og denne anden lovgivning vil ikke blive berørt af den foreslåede § 15. I ovennævnte eksempel vedrørende havmiljøloven vil det indebære, at miljøministeren fortsat vil kunne meddele påbud til skibe, som skal bistå i anlægsarbejdet af energiøen, hvis bestemmelserne i havmiljølovens § 52 a, stk. 1, er opfyldt.
Da den foreslåede § 15 også vil indeholde hjemmel til at udstede påbud for manglende overholdelse af vilkår i tilladelser og afgørelser, herunder hvor disse vilkår vil kunne angå eksempelvis miljø- eller sikkerhedsmæssige forhold, vil der givetvis kunne være et vist sammenfald mellem klima-, energi- og forsyningsministerens påbudsbeføjelser efter den foreslåede § 15 og andre myndigheders påbudsbeføjelser efter anden lovgivning. I denne henseende vil særlovgivning på området gå forud for meddelelse af påbud efter lovforslaget.
I forbindelse med påbuddet vil klima-, energi- og forsyningsministeren kunne fastsætte en nærmere angiven frist for at efterkomme påbuddet. Hvis ministeren ikke vil fastsætte en nærmere angiven frist, vil påbuddet skulle efterkommes straks. Ved straks menes uden ugrundet ophold.
Efterkommes påbud efter den foreslåede § 15 ikke, vil dette i henhold til lovforslagets § 17 kunne straffes med bøde, med mindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, jf. bemærkningerne til den foreslåede § 17. Som følge af lovforslagets § 10, hvorefter der ikke er administrativ klageadgang for afgørelser og tilladelser efter loven, vil klima-, energi- og forsyningsministerens afgørelser om påbud efter det foreslåede § 15 ikke kunne indbringes for anden administrativ myndighed, herunder Energiklagenævnet.