LOV nr 2379 af 14/12/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 14
Søgsmål til prøvelse af tilladelser og andre afgørelser efter denne lov og efter regler fastsat i medfør heraf samt tilladelser nævnt i lovens §§ 12 og 13 skal være anlagt senest 6 måneder efter meddelelsen til modtageren. Er tilladelsen eller afgørelsen offentliggjort, regnes fristen fra offentliggørelsen.
Stk. 2. Ved søgsmål om forhold vedrørende miljøet, der er omfattet af denne lov, skal retten påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt høje for de berørte parter.
Forarbejder til Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 14
RetsinformationEfter miljøvurderingslovens § 56, stk. 1, er den kompetente myndighed efter miljøvurderingsloven også tilsynsmyndighed. I medfør af miljøvurderingslovens § 56, stk. 2, 1. pkt., påser tilsynsmyndigheden overholdelsen af miljøvurderingsloven og regler udstedt i medfør af miljøvurderingsloven. Den kompetente myndighed efter miljøvurderingsloven er ligeledes tilsynsmyndighed for de afgørelser, der er truffet efter miljøvurderingslovens §§ 21 og 25, og for, at vilkår, jf. § 27, fastsat i tilladelser overholdes, jf. § 56, stk. 2, 2. pkt. Miljøvurderingslovens § 21 angår screeningsafgørelsen, hvor den kompetente myndighed træffer afgørelse om, hvorvidt et projekt skal miljøkonsekvensvurderes eller ej, mens miljøvurderingslovens § 25 angår tilladelsen til at påbegynde et projekt omfattet af miljøvurderingsloven.
I medfør af det foreslåede stk. 1 fører klima-, energi- og forsyningsministeren tilsyn med overholdelsen af denne lov og af de regler, der er fastsat i medfør heraf. Klima-, energi- og forsyningsministeren fører ligeledes tilsyn med tilladelser og andre afgørelser truffet efter loven, herunder at vilkår i disse tilladelser og afgørelser overholdes.
Som anført oven for er der efter miljøvurderingslovens § 56 tillagt den kompetente myndighed efter miljøvurderingsloven en tilsynsforpligtelse for så vidt angår overholdelsen af miljøvurderingslovens regler og bekendtgørelser udstedt i medfør af miljøvurderingsloven. Dette tilsyn omfatter også screeningafgørelsen og tilladelsen til projektets anlæggelse. Ved lovforslagets § 8 vil klima-, energi- og forsyningsministeren blive kompetent myndighed efter miljøvurderingsloven. Lovforslagets § 8, stk. 1, vil i sig selv indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren bliver tilsynsmyndighed for screeningsafgørelsen og tilladelsen efter lovforslagets § 4. Den foreslåede § 8, stk. 1, vil dermed ikke fravige miljøvurderingslovens regler om tilsyn. Det foreslåede stk. 1 vil imidlertid have et bredere anvendelsesområde end det tilsyn, som vil følge af miljøvurderingsloven.
Det foreslåede stk. 1, 1. pkt., vil nærmere indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil pålægges pligt til at føre tilsyn med overholdelsen af denne lov og af de regler, der er fastsat i medfør af loven. Det foreslåede stk. 1, 2. pkt., vil endvidere indeholde bestemmelser om klima-, energi- og forsyningsministeren adgang til at føre tilsyn med, at tilladelser og andre afgørelser truffet efter loven og efter regler fastsat i medfør heraf, herunder at vilkår i disse tilladelser og afgørelser, overholdes. Det foreslåede stk. 1, 2. pkt., vil bl.a. bidrage til, at anlægget af energiøen udføres i overensstemmelse med den meddelte tilladelse efter lovforslagets § 4.
Det foreslåede stk. 1, 2. pkt., vil omfatte alle tilladelser og andre afgørelser efter lovforslaget, herunder efter regler fastsat i medfør heraf. Tilsynet vil som følge heraf spænde bredere end tilsynet efter miljøvurderingslovens § 56, idet klima-, energi- og forsyningsministeren i medfør af lovforslagets § 4, stk. 4, i tilladelser og andre afgørelser også vil kunne fastsætte vilkår vedrørende krav til konstruktion, indretning, installationer, opstilling, drift, nedtagning og sikkerhedsstillelse for nedtagning af anlæg, samt økonomiske, tekniske, sikkerheds- og miljømæssige forhold i forbindelse med etablering og drift, herunder ophold og beboelse, jf. også bemærkningerne til lovforslagets § 4, stk. 4.
Efter lovforslagets § 4, stk. 4, vil klima-, energi- og forsyningsministeren også kunne fastsætte vilkår i tilladelser, som ikke nødvendigvis vil være omfattet af miljøvurderingslovens regler, såsom i forundersøgelsestilladelser til energiøen. Disse tilladelser kan indeholde vilkår, som vil fastsætte krav til forundersøgelsernes gennemførelse, herunder navnlig af hensyn til beskyttelse af dyrelivet i området.
Omfanget og organisering af klima-, energi- og forsyningsministerens tilsynsudøvelse forventes at afhænge af, hvordan ejerskabet af energiøen vil blive organiseret i anlægsfasen af energiøen. Det er forventningen, at tilsynet med anlægget af energiøen også vil blive reguleret i kontrakter om ejerskab og/eller entreprise. Det foreslåede stk. 1, 2. pkt., vil dermed udgøre et supplement til eventuelle kontraktvilkår om tilsyn.
I henhold til anden lovgivning er der også allerede tillagt andre myndigheder tilsynsmæssige beføjelser i forhold til anlægsarbejder på havet. Bl.a. vil der inden for Erhvervsministeriets område være tilsyn for så vidt angår arbejds- og sikkerhedsmæssige forhold, jf. eksempelvis kapitel 6 i lov om nr. 1629 af 17. december 2018 om sikkerhed til søs. Sådanne tilsynsbeføjelser vil ikke berøres af den foreslåede bestemmelse. Den foreslåede bestemmelse skal i øvrigt ses i sammenhæng med lovforslagets § 9 om delegation, hvorefter klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige myndigheder og institutioner til at udøve beføjelser, der ved loven er tillagt klima-, energi- og forsyningsministeren.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om udøvelsen af tilsyn efter stk. 1.
Ved det foreslåede stk. 2, vil klima-, energi- og forsyningsministeren kunne fastsætte nærmere regler om tilsyn. Ministeren vil således bl.a. kunne fastsætte regler om omfanget og karakteren af tilsynet, herunder regler om indsendelse af dokumentation til brug for tilsynet.