LOV nr 2379 af 14/12/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 1
Loven finder anvendelse på projektering og anlæg af en inddæmmet ø, der placeres i den eksklusive økonomiske zone i Nordsøen (energiøen).
Stk. 2. Energiøens forventede placering i Nordsøen fremgår af lovens bilag 1. Den nærmere placering fastlægges ved meddelelse af tilladelse til anlæg af energiøen, jf. § 4, stk. 1 og 2.
Stk. 3. Loven finder ikke anvendelse på elproduktionsanlæg, eltransmissionsnettet, herunder kabler, og udlandsforbindelser, der skal kobles til energiøen.
Forarbejder til Lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen § 1
RetsinformationDet følger af det foreslåede stk. 1, at loven finder anvendelse på projektering og anlæg af en inddæmmet ø, der placeres i den eksklusive økonomiske zone i Nordsøen (energiøen).
Det foreslåede stk. 1 har til formål at definere anvendelsesområdet for loven, så det klart fremgår, at loven vil angå projektering og anlæg af selve den inddæmmede ø i den eksklusive økonomiske zone. Anlæg af energiøen i Nordsøen vil alene udgøre en del af de samlede anlægsarbejder med tilknytning til projektet med etablering af en energiø i Nordsøen. Foruden anlægget af energiøen vil der også skulle etableres havvindmøller, eltransmissionsnet samt forbindelser til udvalgte nabolande. Disse øvrige elementer tilknyttet energiøen i Nordsøen vil efter det foreslåede stk. 1 ikke være omfattet af loven, jf. også nærmere nedenfor under det foreslåede stk. 3. Således vil loven efter det foreslåede stk. 1 kun finde anvendelse på projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen.
Det foreslåede stk. 1 anvender begrebet en inddæmmet ø, hvorved der vil skulle forstås et kunstigt anlagt anlæg. Valget af realisering i form af en inddæmmet ø bunder i Tillægsaftalen af 4. februar 2021, og med den foreslåede bestemmelse vil valget af denne konstruktionstype forankres i loven. Tillægsaftalen af 4. februar 2021 tager ikke nærmere stilling til, hvordan beslutningen om konstruktionstype og ejerskab udmøntes i konkrete udbudsrammer. I overensstemmelse med den linje vil det foreslåede stk. 1 heller ikke tage stilling hertil.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, at energiøen placeres i den eksklusive økonomiske zone i Nordsøen. Betegnelsen med dens ophæng i oversigtskortet over energiøens forventede placering i Nordsøen (bilag 1 til den foreslåede lov), jf. det foreslåede stk. 2, vil kunne anvendes som en definition af anlægget i lovforslaget.
Indsættelsen af betegnelsen energiøen” i det foreslåede stk. 1 er dermed påtænkt at skulle tjene som samlebetegnelse for den inddæmmede ø omfattet af loven, og det er påtænkt, at muligheden for at henvise til denne samlebetegnelse vil kunne lette retsanvendelsen.
Projekterings- og anlægsarbejde for energiøen i Nordsøen vil efter lovforslaget omfatte alle skridt mod en færdiganlagt energiø. Dette beskrives nærmere under den foreslåede bestemmelse om projektering og meddelelse af anlægstilladelse i lovforslagets §§ 2-4. Energiøen vil blive anlagt som en inddæmmet ø, jf. også lovforslagets § 1, stk. 2. Herudover kendes den endelige konstruktionsmodel for energiøen endnu ikke, ligesom størrelsen af og design for energiøen heller ikke er fastlagt.
Ved Klimaaftalen 2020 og med Tillægsaftalen af 4. februar 2021 blev det besluttet, at der til energiøen skal tilkobles mindst 3 GW havvindmøller med mulighed for på sigt at tilkoble 10 GW havvindmøller. Det betyder, at energiøen som minimum skal have en størrelse, der kan facilitere tilkoblingen af 3 GW havvindmøller, men at der også allerede nu vil kunne gives tilladelse til en større energiø, jf. lovforslagets § 4. Det bemærkes, at energiøens endelige størrelse ikke er afklaret og ej heller er tiltænkt afklaret med dette lovforslag. Meddelelse af tilladelse til anlæg af energiøen efter § 4, stk. 2, vil, for så vidt angår energiøens størrelse, ske inden for rammerne af politiske aftaler. Størrelsen af energiøen vil afhænge af de tilkoblede GW havvindmøller, men kan også afhænge af ønsker og behov for arealer, indretning og faciliteter på energiøen.
Af hensyn til fleksibilitet, der tillader den mest samfundsmæssigt hensigtsmæssige realisering af projektet, beskrives forholdet omkring energiøens størrelse og dets betydning for arealer, indretning og faciliteter ikke nærmere i den foreslåede bestemmelse. Uanset dette og uanset energiøens størrelse og dens betydning for arealer, indretning og faciliteter er det påtænkt, at hele energiøen omfattes af definitionen i den foreslåede bestemmelse.
Det følger dernæst af lovforslagets § 1, stk. 2, at energiøens forventede placering i Nordsøen fremgår af lovens bilag 1, og at den nærmere placering fastlægges ved meddelelse af tilladelse til anlæg af energiøen, jf. § 4, stk. 1 og stk. 2.
Henvisningen til oversigtskortet over energiøens forventede placering i Nordsøen, jf. det foreslåede bilag 1 i det foreslåede stk. 2, tjener til at illustrere placeringen af det anlæg, som det foreslåede stk. 1 angår, og som loven herefter ville skulle finde anvendelse på.
Baggrunden for den forventede placering i bilag 1 er aftalepartiernes beslutning fra november 2020 om at igangsætte forberedelser til forundersøgelser af et stort bruttoområde i Nordsøen, inden for hvilket 3 GW havvindkapacitet og en energiø-konstruktion skal placeres, samt Tillægsaftalen af 4. februar 2021. Aftalepartierne enedes i Tillægsaftalen af 4. februar 2021 om at indsnævre området for placeringen af energiøen og de første 3 GW havvindmøller. I første fase vil de nærmeste havvindmøller ligge ca. 80 km fra den jyske vestkyst, mens energiøen vil ligge ca. 100 km fra den jyske vestkyst, jf. bilag 1. Med det foreslåede stk. 2 vil energiøens placering i Nordsøen i overensstemmelse med Tillægsaftalen af 4. februar 2021 blive lovfæstet.
I tilknytning til det foreslåede stk. 1 fremgår det af det foreslåede stk. 3, at loven ikke finder anvendelse på elproduktionsanlæg, eltransmissionsnettet, herunder kabler, og udlandsforbindelser, der skal kobles til energiøen i Nordsøen. Det foreslåede stk. 3 har til formål at afgrænse lovens anvendelsesområde negativt ved konkret at udelade etableringen af elproduktionsanlæg, eltransmissionsnettet, herunder kabler, og udlandsforbindelser fra lovens foreslåede anvendelsesområde. Det foreslåede stk. 3 indeholder således en oplistning af, hvilke dele af det samlede energiø-projekt for Nordsøen, der ikke vil være omfattet af loven.
Efter lovforslagets foreslåede stk. 3 vil elproduktionsanlæg ikke være omfattet af lovforslaget. Ved elproduktionsanlæg forstås havvindmøller, og begrebet vil dække over de kommende havvindmølleparker, der vil blive tilkoblet energiøen i Nordsøen. Virkningen af det foreslåede stk. 3 vil være, at etableringen af elproduktionsanlæg vil følge reglerne i bl.a. VE-loven. VE-lovens kapitel 3 indeholder flere centrale regler om etableringen af havvindmølleparker, herunder bl.a. adgangen til at foretage forundersøgelser (§ 22), give etableringstilladelser (§ 25) og udstede elproduktionstilladelser (§ 29), som også vil finde anvendelse for de havvindmølleparker med interne ledningsanlæg, der tilkobles energiøen i Nordsøen. Interne ledningsanlæg er de kabler, som går fra havvindmølleparkerne til energiøen, hvor kablerne vil blive tilsluttet (i bilag 1 til den foreslåede lov benævnt relateret infrastruktur”). For en nærmere gennemgang af VE-lovens relevante bestemmelser henvises til afsnit 3.6.1. i de almindelige bemærkninger.
Efter det foreslåede stk. 3 vil eltransmissionsnettet, herunder kabler, og udlandsforbindelser heller ikke være omfattet af lovforslaget. Ved eltransmissionsnettet forstås de søkabler, som går fra energiøen til et tilslutningspunkt på land. Tilslutningspunktet på land kendes endnu ikke for energiøen i Nordsøen. Ved udlandsforbindelse forstås anlægsarbejdet vedrørende de elektriske forbindelser (interkonnektorer), herunder søkabler, som skal etableres fra energiøen til andre deltagende nabolande, som måtte ønske at modtage el fra havvindmølleparkerne i kraft af tilkobling til energiøen i Nordsøen. Virkningen af det foreslåede stk. 3 i relation til eltransmissionsnettet, herunder kabler, og udlandsforbindelser vil være, at etableringen af disse dele navnlig vil være reguleret i lov om Energinet. I medfør af bl.a. § 4 og § 4 a, i lov om Energinet vil etableringen af ovennævnte kræve tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren. For en nærmere gennemgang af lov om Energinet henvises til pkt. 3.6.2. i de almindelige bemærkninger.