Energi-, forsynings- og klimaministeren bemyndiges til at afholde et pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på 20 MW, hvoraf 2,4 MW også udbydes i mindst ét andet EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til.
Stk. 2. Den samlede installerede effekt på 20 MW, jf. stk. 1, kan forhøjes med op til 2,399 MW for at medtage et tilbud, der delvis, men ikke med sin samlede installerede effekt kan indeholdes i de 2,4 MW eller i de 20 MW.
Stk. 3. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om tilsyn og kontrol m.v. for anlæg, der fremstiller elektricitet ved anvendelse af vedvarende energikilder, som er beliggende i Danmark, og som modtager støtte fra et EØS-land, hvor de 2,4 MW, jf. stk. 1, også er udbudt.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan pålægge Energinet.dk at indhente og videregive produktions- og tekniske data fra og til en privat eller offentlig aktør i det eller de EØS-lande, hvor de 2,4 MW også er udbudt, jf. § 1.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger om pilotudbuddet, herunder oplysninger om, hvem der modtager pristillæg, og om pristillæggets størrelse.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet institution eller anden myndighed til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan påbyde, at forhold, som strider mod regler udstedt i henhold til § 1, stk. 3, og § 3, bringes i orden straks eller inden en nærmere angivet frist.
Stk. 2. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der undlader at efterkomme påbud efter stk. 1.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Ministeren kan herunder fastsætte, at lovens bestemmelser træder i kraft på forskellige tidspunkter.
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 633 af 16. juni 2014 og lov nr. 577 af 4. maj 2015 og senest ved § 7 i lov nr. 132 af 16. februar 2016, foretages følgende ændringer:
§ 22, stk. 1, nr. 3, affattes således:
»3) varetage opgaver vedrørende miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i kapitel 9 og lov om fremme af vedvarende energi og regler fastsat i medfør af disse bestemmelser samt regler fastsat i medfør af lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg,«.
I § 28, stk. 2, nr. 4, ændres »og lov om fremme af vedvarende energi« til: », lov om fremme af vedvarende energi og lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg«.
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar 2015, som ændret ved § 1 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 1 i lov nr. 641 af 12. juni 2013, lov nr. 900 af 4. juli 2013, § 1 i lov nr. 744 af 1. juni 2015 og lov nr. 1877 af 29. december 2015, foretages følgende ændring:
I § 2 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Loven finder ikke anvendelse på anlæg, som er omfattet af lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.«
I lov om Energinet.dk, jf. lovbekendtgørelse nr. 1097 af 8. november 2011, som ændret ved § 3 i lov nr. 575 af 18. juni 2012, § 4 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 3 i lov nr. 633 af 16. juni 2014 og § 2 i lov nr. 1283 af 24. november 2015, foretages følgende ændring:
I § 2, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »energi«: », administrative opgaver i medfør af lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg«.
Med lovforslaget bemyndiges energi-, forsynings- og klimaministeren til at afholde et pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på 20 MW, hvoraf 2,4 MW også udbydes i mindst et andet EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren i medfør af lovforslagets § 1, stk. 1, vil gennemføre pilotudbuddet i løbet af 2016 og på baggrund heraf indgå kontrakter med de vindende tilbudsgivere og efterfølgende yde pristillæg på baggrund af kontrakterne. Lovforslaget indeholder således også hjemmel til udbetaling af pristillæg, som dog tidligst vil kunne ske fra den 1. januar 2017, jf. afsnit 2.1.2. og 4. i de almindelige bemærkninger.
Pilotudbuddet omfatter udbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på 20 MW. Der henvises til afsnit 1.2. i de almindelige bemærkninger, hvor baggrunden for udbuddets størrelse er beskrevet nærmere.
Det fremgår endvidere af lovforslagets § 1, stk. 1, at 2,4 MW også skal udbydes for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg beliggende i mindst et andet EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til. Tilbudsgivere for solcelleanlæg beliggende i et andet EØS-land, som Danmark udbyder de 2,4 MW i, vil således kunne byde ind med projekter, men dette vil ske i konkurrence med tilbudsgivere i Danmark, som også vil kunne byde ind på de 2,4 MW.
Danmark har på nuværende tidspunkt direkte elforbindelse til Norge, Sverige og Tyskland, hvilket betyder, at pilotudbuddet på nuværende tidspunkt skal åbnes for mindst et af disse lande.
Det er efter Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser fra oktober 2014 muligt at betinge åbningen af udbuddet over for et andet EØS-land af, at der indgås en samarbejdsaftale med det pågældende EØS-land.
Det er forudsat, at der indgås en samarbejdsaftale med det pågældende EØS-land. Det er derfor på nuværende tidspunkt forventningen, at udbuddet alene åbnes for projekter beliggende i Tyskland. For en nærmere beskrivelse af forventningerne m.v. til samarbejdsaftalen henvises til afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.
For så vidt angår de nærmere overvejelser om tilrettelæggelsen af pilotudbuddet henvises endvidere til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 1, stk. 2, at den installerede effekt på 20 MW kan forhøjes med op til 2,399 MW for at medtage et tilbud, der delvist, men ikke med sin samlede installerede effekt kan indeholdes i de 2,4 MW eller i de 20 MW. Den maksimale forhøjelse på 2,399 MW skal ses i sammenhæng med, at det forventes, at den installerede effekt, der vil kunne indgå i et tilbud, vil være på 2,4 MW og derunder.
Ved den forventede øvre grænse for et tilbud på 2,4 MW kan forhøjelsen således rumme den størst mulige overskridelse af de 2,4 MW henholdsvis de 20 MW, der kan forårsages af et enkelt tilbud. Med mulighed for forhøjelse sikres, at hele rammen på 2,4 MW vil kunne blive udnyttet i det omfang, der er indkommet konkurrencedygtige tilbud fra projekter i et andet EØS-land, som pilotudbuddet åbnes op for. Endvidere sikres mulighed for, at hele rammen på 20 MW vil kunne blive udnyttet. Muligheden for forhøjelse af de 20 MW kan også anvendes, såfremt de billigste tilbud i udbuddet kun vedrører pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, der er beliggende i Danmark.
Ved behandlingen af de indkomne tilbud vil tilbuddene blive rangordnet efter det tilbudte pristillæg. Når de billigste tilbud udvælges, kan der være et tilbud, som får summen af de billigste tilbud til at overstige de 2,4 MW eller de 20 MW. Dette tilbud vil således, med sin samlede installerede effekt, få summen af de billigste tilbud til at overstige rammen på 2,4 MW henholdsvis 20 MW.
I forhold til rammen på 2,4 MW vil det tilbud, der delvist, men ikke med sin samlede installerede effekt, kan indeholdes i de 2,4 MW, være det tilbud for et projekt i et andet EØS-land, som får den samlede installerede effekt af de billigste tilbud for projekter i et andet EØS-land til at overstige 2,4 MW.
Idet tilbud vedrørende projekter i et andet EØS-land kun vil blive accepteret, i det omfang de er billigere end tilbud vedrørende projekter i Danmark, vil muligheden for overskridelse af de 2,4 MW kun blive anvendt, i det omfang tilbud vedrørende mere end 2,4 MW i et andet EØS-land ligger blandt de samlet set laveste tilbud inden for rammen på 20 MW.
I forhold til rammen på 20 MW vil det tilbud, der delvist, men ikke med sin samlede installerede effekt, kan indeholdes i de 20 MW, være det tilbud, som får den samlede installerede effekt af de billigste tilbud til at overstige 20 MW.
Forslaget til § 1, stk. 2, medfører således, at energi-, forsynings- og klimaministeren maksimalt vil kunne yde pristillæg til en installeret effekt, som overskrider rammerne på henholdsvis 2,4 og 20 MW med hver 2,399 MW. En overskridelse af rammen på 2,4 MW vil ske indenfor den samlede ramme på 20 MW og kan således ikke i sig selv føre til en overskridelse af rammen på 20 MW. Det betyder, at den samlede installerede effekt på baggrund af pilotudbuddet for projekter beliggende i Danmark eller for projekter beliggende i Danmark og i mindst et andet EØS-land maksimalt kan blive på 22,399 MW, og at den samlede installerede effekt for projekter i mindst et andet EØS-land maksimalt kan blive på 4,799 MW.
Det vil fremgå af det endelige udbudsmateriale, om ministeren vil medtage de tilbud, der delvist, men ikke med sin samlede installerede effekt kan indeholdes i de 2,4 MW henholdsvis de 20 MW.
Det foreslås i § 1, stk. 3, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om tilsyn og kontrol m.v. for anlæg, der fremstiller elektricitet ved anvendelse af vedvarende energikilder, som er beliggende i Danmark, og som modtager støtte fra et andet EØS-land, hvor de 2,4 MW, jf. stk. 1, også er udbudt.
Det fremgår, at bemyndigelsen vedrører anlæg, der fremstiller elektricitet ved anvendelse af vedvarende energikilder. Forslaget til stk. 3 vedrører således ikke kun solcelleanlæg. Dette skyldes, at det ikke skal være udelukket, at et andet EØS-land, som de 2,4 MW også udbydes i, som led i en eventuel gensidig samarbejdsaftale, åbner op for støtte for elektricitet fra andre anlæg, som anvender vedvarende energikilder, end solcelleanlæg.
Forslaget skal således give energi-, forsynings- og klimaministeren mulighed for at opfylde en eventuel gensidig samarbejdsaftale. Hvis et andet EØS-land som led i en eventuel gensidig samarbejdsaftale åbner en støtteordning for anlæg i Danmark, vil der kunne være behov for at fastsætte regler i relation til tilsyn og kontrol m.v. med disse anlæg.
F.eks. indeholder § 85 a i lov om elforsyning mulighed for, at ministeren kan fastsætte regler om udøvelse af tilsyn og kontrol med opkrævning og udbetaling af PSO. Bemyndigelsen er udnyttet bl.a. ved bekendtgørelse nr. 1208 af 14. november 2014 om kontrol og tilsyn med udbetalinger af pristillæg og andre ydelser til elproduktionsanlæg m.v. Bekendtgørelsen pålægger netvirksomhederne og Energinet.dk en række opgaver i forbindelse med tilsyn og kontrol. Hjemlen i § 85 a omfatter imidlertid ikke anlæg, som modtager udenlandsk støtte.
Med hjemlen i lovforslagets § 1, stk. 3, vil ministeren, i det omfang det bliver relevant, kunne fastsætte regler om tilsyn og kontrol m.v., herunder for så vidt angår udbetaling af støtte fra et andet EØS-land og indberetning af data med henblik på udveksling af oplysninger med udenlandske aktører.
Efter forslaget til § 2 kan energi-, forsynings- og klimaministeren pålægge Energinet.dk at indhente og videregive produktions- og tekniske data fra og til en privat eller offentlig aktør i det eller de EØS-lande, hvor de 2,4 MW også er udbudt, jf. § 1. Det er forventningen, at Energinet.dk vil indgå en aftale med en privat eller offentlig aktør i det pågældende andet EØS-land om en sådan udveksling af oplysninger.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil indgå en gensidig samarbejdsaftale med mindst et andet EØS-land, jf. afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger. Åbningen af det danske pilotudbud kan dog også være ensidig. Samarbejdsaftalen forventes bl.a. at udpege de relevante aktører i forhold til administration af støtte, som måtte blive tildelt elektricitet fremstillet på anlæg på baggrund af pilotudbuddet eller på andet grundlag. Ved sidstnævnte menes støtte fra et andet EØS-land, som måtte ydes for elektricitet fra anlæg beliggende i Danmark.
I Danmark forventes den relevante aktør at være Energinet.dk.
Det foreslås derfor i § 2, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan pålægge Energinet.dk at indhente og videregive produktions- og tekniske data fra og til en privat eller offentlig aktør i det eller de EØS-lande, hvor de 2,4 MW også er udbudt. De aftaler, som det forventes, at Energinet.dk vil indgå om udveksling af sådanne oplysninger med sådanne aktører i andre EØS-lande vil vedrøre indhentelse og videregivelse af produktions- og tekniske data for anlæg omfattet af den foreslåede § 1, stk. 1 og stk. 3, og således eksempelvis måledata som netvirksomhederne indberetter efter lov om elforsyning. De anlæg, som kan være omfattet af en sådan aftale, er herefter anlæg beliggende i et andet EØS-land, jf. § 1, stk. 1, som modtager dansk pristillæg efter pilotudbuddet, og anlæg beliggende i Danmark, som modtager støtte fra et andet EØS-land, jf. § 1, stk. 3.
Udveksling af data er nødvendig for at kunne sikre korrekt udbetaling af pristillæg til bl.a. vindere af pilotudbuddet i et andet EØS-land.
Det forventes, at Energinet.dk gennem en aftale kan modtage tekniske oplysninger fra den relevante aktør i et andet EØS-land til brug for tilsyn og kontrol med udbetaling af dansk pristillæg for elektricitet fra solcelleanlæg i EØS-landet, jf. lovforslagets § 1, stk. 1. Det andet EØS-land kan samtidig modtage oplysninger om anlæg i Danmark, der modtager støtte fra EØS-landet, til brug for det andet EØS-lands tilsyn og kontrol med udbetaling af støtte for elektricitet fra anlæg beliggende i Danmark, jf. også lovforslagets § 1, stk. 3.
Udveksling af personoplysninger skal ske i overensstemmelse med persondatalovens regler.
Det foreslås i § 3, at energi-, forsynings- og klimaministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger om pilotudbuddet, herunder oplysninger om modtager af pristillæg og pristillæggets størrelse.
Det fremgår af Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, at medlemsstaterne senest den 1. juli 2016 på en central statsstøttehjemmeside på internettet, enten på nationalt eller regionalt niveau skal offentliggøre forskellige generelle oplysninger om støtteordninger, støttemodtagere og støttebeløb m.v. Den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger om pilotudbuddet og oplysninger om modtagere af pristillæg og pristillæggenes størrelser vil omfatte de oplysninger, som ifølge EU’s retningslinjer skal offentliggøres. Hvilke oplysninger, der skal offentliggøres, fremgår af punkterne 104-106 i retningslinjerne.
Oplysninger om modtagere af pristillæg efter pilotudbuddet, der skal offentliggøres, kan være navn, CVR-nummer, P-nummer, virksomhedstype (SMV/stor), støttebeløb eventuelt inddelt i intervaller, adresse på regionsniveau, branchekode, tilskudstype, dato for tildeling af pristillæg og formålet med pristillægget. Formålet med forslaget er således at give ministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger i overensstemmelse med retningslinjerne.
Bemyndigelsen forudsættes anvendt inden for rammerne af statsstøttereglerne og i overensstemmelse med persondatalovens regler.
Bemyndigelsen forventes anvendt på en sådan måde, at modtagere af pristillæg ikke skal sørge for offentliggørelse. Forpligtelserne for modtagere af pristillæg vil blive reguleret i den kontrakt, som indgås med en vindende tilbudsgiver.
Ifølge retningslinjerne kan kravet om offentliggørelse fraviges ved individuel støtte på under 500.000 euro. Oplysningerne skal være tilgængelige i mindst 10 år.
Forslaget til § 4 indeholder en generel hjemmel for energi-, forsynings- og klimaministeren til at bemyndige en institution under ministeriet eller anden myndighed til at udøve ministerens beføjelser efter loven. Bestemmelsen svarer til § 92 i lov om elforsyning og § 70 i VE-loven.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil delegere afholdelsen af pilotudbuddet, herunder udarbejdelse af udbudsmateriale og tildeling af pristillæg til de vindende tilbudsgivere ved kontrakter, til Energistyrelsen.
Herudover er det forventningen, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil delegere den efterfølgende håndtering af de kontrakter, der indgås med de vindende tilbudsgivere, til Energinet.dk, herunder selve udbetalingen af pristillæg og tilsyn og kontrol med, at kontrakterne overholdes.
Energinet.dk varetager allerede i dag administration af støtte efter VE-loven og lov om elforsyning, herunder udbetaling af pristillæg. Det bemærkes dog, at administrationen af pristillæg efter lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg vil adskille sig fra administrationen efter VE-loven og lov om elforsyning, fordi der vil være tale om en håndtering af kontrakter indgået med de vindende tilbudsgivere og ikke udbetaling på baggrund af regler fastsat ved lov eller bekendtgørelse.
Til brug for tilsynsforpligtelsen for anlæg beliggende i et andet EØS-land har energi-, forsynings- og klimaministeren herudover efter lovforslagets § 2 mulighed for at pålægge Energinet.dk at indhente og videregive oplysninger fra og til en privat eller offentlig aktør i et andet EØS-land, for så vidt angår udveksling af produktions- og tekniske data for anlæg omfattet af loven. Der henvises nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 2.
Det foreslås i stk. 1, at energi-, forsynings- og klimaministeren får hjemmel til at udstede påbud om forhold, som strider mod regler udstedt i medfør af § 1, stk. 3, og § 3.
Bestemmelsen indeholder således hjemmel til at håndhæve de regler, som ministeren måtte fastsætte efter lovforslaget. Det bemærkes, at påbudsbestemmelsen ikke vedrører modtagere af pristillæg på baggrund af pilotudbuddet. Såfremt en vinder af pilotudbuddet misligholder vilkår i den kontrakt, som indgås, vil konsekvenserne af misligholdelse være reguleret i kontrakten. Påbudsbestemmelsen kan derimod eksempelvis berøre netvirksomheder, i det omfang de bliver pålagt opgaver i regler udstedt i medfør af § 1, stk. 3, og § 3.
Det foreslås endvidere i stk. 2, at der kan fastsættes bødestraf for overtrædelse af påbud udstedt i henhold til stk. 1.
Muligheden for påbud og straf skal særligt sikre, at det bliver muligt at håndhæve regler, som måtte blive fastsat til opfyldelse af en eventuel gensidig samarbejdsaftale med et andet EØS-land.
Det bemærkes i øvrigt, at lovforslaget blandt andet af hensyn til opfyldelsen af en sådan eventuel gensidig samarbejdsaftale ikke indeholder regler om klageadgang for eventuelle afgørelser efter stk. 1. Afgørelser efter stk. 1 vil derfor alene kunne påklages i det omfang, det er muligt efter de almindelige regler om administrativ rekurs.
Endelig fastslås med forslaget til stk. 3, at også juridiske personer kan pålægges strafansvar.
Det foreslås med stk. 1, 1. pkt., at energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Dette skyldes, at ordningen, herunder pilotudbuddet, skal godkendes af Europa-Kommissionen. Pilotudbuddet vil herefter først kunne afholdes, når Europa-Kommissionen har godkendt ordningen.
Det er forventningen, at ministeren sætter lovforslagets bestemmelser i kraft, når Europa-Kommissionen har godkendt ordningen, herunder pilotudbuddet, jf. dog stk. 1, 2. pkt.
Efter stk. 1, 2. pkt., foreslås det, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte, at lovens bestemmelser træder i kraft på forskellige tidspunkter. Dette sker af hensyn til forslagets § 7, nr. 1, som først vil kunne træde i kraft efter den 1. april 2016. Måtte der foreligge en statsstøttegodkendelse fra Europa-Kommissionen inden den 1. april 2016, som muliggør ikrafttræden før den 1. april 2016, vil § 7, nr. 1, skulle sættes i kraft senere end den øvrige del af loven.
Herved tages højde for, at der ved § 1, nr. 15, i lov nr. 633 af 16. juni 2014 er vedtaget en nyaffattelse af § 22, stk. 1, i lov om elforsyning, som træder i kraft den 1. april 2016, jf. § 3, nr. 2, i lov nr. 577 af 4. maj 2015.
Dette lovforslags § 7, nr. 1, indeholder en konsekvensændring af den gældende § 22, stk. 1, nr. 4, i lov om elforsyning som med ikrafttræden af den vedtagne nyaffattelse den 1. april 2016 bliver § 22, stk. 1, nr. 3, i lov om elforsyning. Ændringen i lovforslagets § 7, nr. 1, er udformet på en sådan måde, at den tager hensyn til ikrafttræden af nyaffattelsen den 1. april 2016. Dette medfører, at den foreslåede ændring i § 7, stk. 1, først vil kunne træde i kraft efter den 1. april 2016.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til § 7, nr. 1, nedenfor.
§ 22, stk. 1, i lov om elforsyning fastsætter netvirksomhedernes opgaver. Det fremgår af § 22, stk. 1, nr. 4, at en netvirksomhed skal varetage opgaver vedrørende miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i kapitel 9 og lov om fremme af vedvarende energi og regler fastsat i medfør heraf.
§ 1, nr. 15, i lov nr. 633 af 16. juni 2014 indeholder en nyaffattelse af § 22, stk. 1, i lov om elforsyning, som træder i kraft den 1. april 2016, jf. § 3, nr. 2, i lov nr. 577 af 4. maj 2015. Nyaffattelsen medfører, at § 22, stk. 1, nr. 4, bliver videreført i uændret form i § 22, stk. 1, nr. 3, i lov om elforsyning. For at tage højde for dette er ændringen ved dette lovforslag udformet som en nyaffattelse af § 22, stk. 1, nr. 3, og energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden, som kan ske uafhængigt af den øvrige del af loven.
Med lovforslaget foreslås § 22, stk. 1, nr. 3, affattet, således at det fremgår, at en netvirksomhed også skal varetage opgaver efter regler fastsat i medfør af lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.
Opgaver efter regler fastsat i medfør af lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg vil herefter indgå på samme måde som opgaver efter VE-loven vedrørende andre solcelleanlæg i netvirksomhedernes opgaver efter lov om elforsyning. Hermed vil opgaverne også indgå som en aktivitet omfattet af bevillingen til netvirksomhed, som udstedes i medfør af § 19 i lov om elforsyning.
Til nr. 2
Energinet.dk’s opgaver fremgår af § 28 i lov om elforsyning. Det fremgår af § 28, stk. 2, nr. 4, at Energinet.dk skal varetage opgaver vedrørende miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i kapitel 9 i lov om elforsyning og VE-loven og regler fastsat i medfør af disse bestemmelser.
Med lovforslaget foreslås § 28, stk. 2, nr. 4, udvidet, således at det fremgår, at Energinet.dk også skal varetage opgaver vedrørende miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.
Opgaverne efter lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg vil herefter indgå på samme måde som opgaver efter VE-loven vedrørende andre solcelleanlæg i Energinet.dk’s opgaver efter lov om elforsyning. Hermed vil opgaverne bl.a. også omfattes af energi-, forsynings- og klimaministerens tilsyn efter § 51 i lov om elforsyning.
Der foreslås en tilsvarende ændring i forhold til netvirksomhederne, jf. lovforslagets § 7, nr. 1.
Det foreslås med indsættelsen af et nyt stk. 6, i VE-lovens § 2, at VE-loven ikke finder anvendelse på anlæg omfattet af lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.
Forslaget er en konsekvens af, at VE-lovens § 47 indeholder regler om pristillæg bl.a. for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg. Det vil ikke være muligt at yde pristillæg efter VE-lovens § 47, hvis der ydes pristillæg på baggrund af pilotudbuddet. VE-loven finder således ikke anvendelse.
Herudover vil der heller ikke kunne ydes støtte efter VE-loven for elektricitet fra anlæg, som anvender vedvarende energikilder, og som modtager støtte fra et andet EØS-land, hvor de 2,4 MW også er udbudt.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at dette udtrykkeligt fremgår af VE-loven.
§ 2 i lov om Energinet.dk fastlægger rammen for Energinet.dk’s opgavevaretagelse.
Den foreslåede ændring af § 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om Energinet.dk er således en konsekvens af, at Energinet.dk fremover også forventes at ville skulle varetage administrative opgaver efter lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.
Der henvises til lovforslagets §§ 2 og 4 og bemærkninger hertil, hvorefter energi-, forsynings- og klimaministeren kan henholdsvis pålægge og delegere opgaver til Energinet.dk.