LOV nr 620 af 11/06/2024
Skatteministeriet
Lov om passagerafgift på flyrejser § 9
De registrerede virksomheder, jf. § 5, skal indbetale afgiften til told- og skatteforvaltningen.
Stk. 2. Krav på betaling af afgiften stiftes og forfalder den første dag i den måned, hvor angivelsen i medfør af § 8 skal angives, og skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb. Angivelsen og betalingen af afgiften sker i øvrigt efter reglerne i opkrævningsloven.
Stk. 3. Er den sidste rettidige angivelses- eller betalingsdag en banklukkedag, anses den førstkommende bankdag som sidste rettidige angivelses- eller betalingsdag.
Forarbejder til Lov om passagerafgift på flyrejser § 9
RetsinformationOpkrævningsloven gælder for bl.a. skatter og afgifter oplistet i lovens bilag 1, liste A og B. Opkrævningsloven fastlægger tidspunktet for angivelse af afgiften og for forfald, jf. § 2, samt krav til angivelsen, jf. § 3. Opkrævningsloven indeholder desuden bestemmelser om konsekvenser ved manglende angivelse, herunder foreløbige fastsættelser, inddragelse af registrering, påbud og daglige bøder, jf. §§ 4 og 4 a.
Der gælder i opkrævningsloven desuden regler om betaling af afgifter ved urigtig eller ikkerettidig angivelse, jf. § 5, om Skatteforvaltningens afgørelse om virksomheders pligt til at anvende revisorer ved udarbejdelsen af et regnskab, jf. §§ 5 a-5 g, gebyr for erindringsskrivelser, jf. § 6, betaling af rente ved manglende rettidig betaling eller henstand med betalingen, jf. § 7, samt særlige fritagelser for betaling af f.eks. renter, jf. § 8.
Opkrævningsloven indeholder desuden regler i kapitel 4 om hæftelse m.v., i kapitel 5 om én skattekonto, i kapitel 5 a om anmeldelse og registrering og i kapitel 6 om straffe- og sanktionsbestemmelser. Det følger således af opkrævningslovens § 16, nr. 1, at skatter og afgifter, for hvilke der er registreringspligt, vil skulle betales til skattekontoen.
Det foreslås i § 9, stk. 1, at de registrerede virksomheder, jf. § 5, skal indbetale afgiften til Skatteforvaltningen.
Det følger af den foreslåede § 5, stk. 1, at virksomheder, der efter § 4, stk. 2, er afgiftspligtige, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos Skatteforvaltningen. Der er et krav om, at afgiftspligtige virksomheder skal lade sig registrere, og det er dermed ikke en fritagelse for afgiftspligten, hvis en afgiftspligtig virksomhed ikke lader sig registrere.
Det foreslås i § 9, stk. 2, 1. pkt., at krav på betaling af afgiften stiftes og forfalder den første dag i den måned, hvor angivelsen skal angives, og skal indbetales senest samtidigt med angivelsesfristens udløb.
Den foreslåede bestemmelse har ikke indvirkning på, hvornår afgiftspligten indtræder, der følger af den foreslåede § 4, stk. 1, og indtræder på det tidspunkt, hvor luftfartøjet afgår fra Danmark.
Det forhold, at afgiftstilsvaret forfalder til betaling den 1. i den måned, hvor angivelsen skal indgives, og skal indbetales senest samtidigt med angivelsesfristens udløb, vil være i overensstemmelse med opkrævningslovens § 2, stk. 4, 1. pkt. Det fremgår af opkrævningslovens § 2, stk. 4, 1. pkt., at skatter og afgifter m.v. (tilsvaret) forfalder til betaling den 1. i den måned, hvor angivelsen skal angives, og skal indbetales senest samtidigt med angivelsesfristens udløb.
Det foreslås i § 9, stk. 2, 2. pkt., at angivelsen og betalingen af afgiften sker i øvrigt efter reglerne i opkrævningsloven.
Den foreslåede bestemmelse følger allerede af, at opkrævningsloven finder anvendelse, medmindre andet er bestemt i denne lov, jf. opkrævningslovens § 1, stk. 1. Det foreslås dog, at det fremgår udtrykkeligt i denne lov.
Hvis Skatteforvaltningen ikke har modtaget angivelse for en afregningsperiode efter afleveringsfristens udløb, vil Skatteforvaltningen kunne fastsætte virksomhedens tilsvar af afgifter foreløbigt til et skønsmæssigt beløb, som skal betales senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens § 4, stk. 1.
Virksomheden vil skulle betale en afgift på 800 kr. for en foreløbig fastsættelse, jf. opkrævningslovens § 4, stk. 2. Skatteforvaltningen vil desuden kunne inddrage en virksomheds registrering, såfremt en virksomhed i 4 på hinanden følgende afregningsperioder for det samme registreringsforhold har fået foretaget en foreløbig fastsættelse af virksomhedens tilsvar af skatter eller afgifter m.v., jf. opkrævningslovens § 4, stk. 3. Skatteforvaltningen vil desuden kunne inddrage virksomhedens øvrige registreringer, såfremt Skatteforvaltningen skønner, at virksomheden ikke vil kunne fortsætte uden registreringsforholdet, der inddrages.
Skatteforvaltningen vil kunne give den afgiftspligtige påbud om at efterleve de i opkrævningslovens § 2, stk. 1 og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den afgiftspligtige daglige bøder efter opkrævningslovens § 18 a, indtil påbuddet efterleves, jf. opkrævningslovens § 4 a.
Opkrævningslovens regler om betaling af afgifter ved urigtig eller ikkerettidig angivelse, jf. § 5, om Skatteforvaltningens afgørelse om virksomheders pligt til at anvende en revisor ved udarbejdelsen af et regnskab, jf. §§ 5 a-5 g, gebyr for erindringsskrivelser, jf. § 6, betaling af rente ved manglende rettidig betaling eller henstand med betalingen, jf. § 7, samt særlige fritagelser for betaling af f.eks. renter, jf. § 8, vil desuden finde anvendelse på afgifter efter denne lov.
Opkrævningslovens regler i kapitel 4 om hæftelse m.v., i kapitel 5 om én skattekonto, i kapitel 5 a om anmeldelse og registrering og i kapitel 6 om straffe- og sanktionsbestemmelser vil tilsvarende finde anvendelse for afgifter efter denne lov. Herunder vil betaling af afgiften efter det foreslåede § 9, skulle ske til skattekontoen, jf. i opkrævningslovens § 16, nr. 1.
Det foreslås i § 9, stk. 3, at hvis den sidste rettidige angivelses- eller betalingsdag er en banklukkedag, anses den førstkommende bankdag som sidste rettidige angivelses- eller betalingsdag.
Den foreslåede bestemmelse svarer til indholdet i opkrævningslovens § 2, stk. 3, men det foreslås, at det fremgår udtrykkeligt i denne lov.
Det foreslåede § 9, stk. 3, vil medføre, at hvis den sidste rettidige angivelses- og betalingsdag er en banklukkedag, anses den førstkommende bankdag som sidste rettidige angivelses- og betalingsdag. Det vil betyde, at hvis den sidste rettidige betalingsdag f.eks. er en søndag, der er en banklukkedag, så anses den efterfølgende mandag, der er den førstkommende bankdag, som den sidste rettidige betalingsdag.