LOV nr 620 af 11/06/2024
Skatteministeriet
Lov om passagerafgift på flyrejser § 4
Afgiftspligten, jf. § 1, indtræder på det tidspunkt, hvor luftfartøjet afgår fra Danmark.
Stk. 2. Afgiftspligten, jf. § 1, påhviler det ansvarlige luftfartsselskab.
Forarbejder til Lov om passagerafgift på flyrejser § 4
RetsinformationDet foreslås i § 4, stk. 1, at afgiftspligten, jf. § 1, indtræder på det tidspunkt, hvor luftfartøjet afgår fra Danmark.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der indføres en afgiftspligt på afrejsetidspunktet for passagerens flyrejse med et luftfartøj, der afgår fra Danmark.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor luftfartøjet letter. Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor luftfartøjet afgår fra Danmark, uanset om flyrejsens slutdestination er i Danmark eller i udlandet. For en flyrejse til udlandet vil det være afgørende, hvornår luftfartøjet letter og ikke, hvornår luftfartøjet forlader det danske luftrum.
Det følger af det foreslåede § 17, stk. 1, at denne lov vil træde i kraft den 1. januar 2025. Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 1, vil medføre, at der skal betales afgift for flyrejser med afgang fra Danmark fra og med den 1. januar 2025, hvor flybilletten eller det tilsvarende dokument, der giver en passager adgang til flyrejsen, er solgt den 1. januar 2025 eller senere.
Hvis luftfartøjet ikke afgår planmæssigt, vil det være det planlagte afgangstidspunkt, der vil være afgørende for hvilken afgiftssats, der vil skulle betales efter den foreslåede § 3, og ikke det faktiske afgangstidspunkt.
Det følger af den foreslåede § 3, at afgiftssatsen vil afhænge af, hvor lang flyrejsen er. Slutdestinationen ved udrejse er afgørende for afgiftssatsen.
Som et eksempel kan nævnes en flyrejse til Marokko med afgang fra Danmark den 10. januar 2028. Efter dette lovforslag er Marokko omfattet af det foreslåede bilag 2 og dermed af afgiftssatsen, der følger af den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 2. Det følger af § 3, stk. 1, nr. 2, at afgiften udgør 280 kr. fra og med den 1. januar 2028 til og med den 31. december 2028. Afgiftspligten indtræder på tidspunktet for passagerens flyrejse, og afgiften vil derfor udgøre 280 kr.
Det har derfor ingen betydning for afgiftssatsen, hvornår flyrejsen er solgt, jf. dog § 17, stk. 2, hvor det foreslås, at loven finder anvendelse på passagerers kommercielle flyrejser fra og med den 1. januar 2025, hvis flyrejsen, herunder flybilletten eller det tilsvarende dokument, der giver en passager adgang til flyrejsen, er solgt den 1. januar 2025 eller senere.
Der vil ikke indtræde en afgiftspligt for forholdene oplistet i § 2, stk. 2, nr. 1-3, der falder uden for lovens anvendelsesområde.
Det foreslås i § 4, stk. 2, at afgiftspligten, jf. § 1, påhviler det ansvarlige luftfartsselskab.
Forslaget indebærer, at den afgiftspligtige vil være det luftfartsselskab, der har det overordnede ansvar for en passagers flyrejse med et luftfartøj, der afgår fra Danmark efter § 1.
Med det overordnede ansvar for en passagers flyrejse menes det luftfartsselskab, der har det kommercielle ansvar for passagerens flyrejse med et luftfartøj, der afgår fra Danmark. Luftfartsselskabet med det overordnede ansvar vil være afgiftspligtigt, uanset om flyrejsen sker med luftfartsselskabets eget luftfartøj og besætning, eller flyrejsen sker med et lejet, leaset eller chartret luftfartøj med besætning.
Luftfartsselskabet med det overordnede og dermed kommercielle ansvar vil typisk kunne identificeres ved den såkaldte IATA-kode, der er gældende for den pågældende flyvning. IATA-koden er en kode, der består af to bogstaver udstedt af the International Air Transport Association.
Hvis der ikke består en IATA-kode, vil det være flyets registrerede ejer på tidspunktet for flyrejsen, der er afgiftspligtig.
I tilfælde, hvor en passager har købt en sammenhængende billet, der giver en passager adgang til to eller flere flyrejser, der til sammen skal bringe passageren til sin slutdestination, vil det afgiftspligtige luftfartsselskab være det luftfartsselskab, der har det overordnede ansvar for den første afgiftspligtige flyvning. Det skyldes, at forpligtelsen til at betale afgift opstår, når flyet afgår på den første flyrejse.
Det vil medføre, at hvis en passager har købt en flyrejse fra Aarhus til Singapore med en mellemlanding i København, der varer mindre end 24 timer, og hvor det luftfartsselskab, der foretager flyrejsen mellem Aarhus og København, er forskelligt fra det luftfartsselskab, der foretager flyrejsen mellem København og Singapore, vil det afgiftspligtige luftfartsselskab være det, der er ansvarlige for flyvningen mellem Aarhus og København.