LOV nr 620 af 11/06/2024
Skatteministeriet
Lov om passagerafgift på flyrejser § 2
Der svares alene afgift for en passagers kommercielle flyrejse i et luftfartøj, der er godkendt til mere end ti passagersæder, eller som har største tilladte startvægt på mere end 5.700 kg, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Der svares ikke afgift for
-
transit- og transferpassagerer, hvis rejsen står i direkte forbindelse med en anden flyrejse inden for 24 timer med afgang fra Danmark,
-
luftfartsselskabets personale på tjenesterejse og
-
børn under 2 år.
Forarbejder til Lov om passagerafgift på flyrejser § 2
RetsinformationDet foreslås i § 2, stk. 1, at der alene svares afgift af en passagers kommercielle flyrejse i et luftfartøj, der er godkendt til mere end 10 passagersæder, eller som har største tilladte startvægt på mere end 5.700 kg, jf. dog stk. 2.
Med en kommerciel flyvning forstås rute- og charterflyvninger og enhver anden flytransport af passagerer, som udføres mod betaling. Lovforslaget omfatter således ikke transport af passagerer i militærfly, statsfly, ambulancefly, eftersøgnings- og redningsfly, humanitære fly og politifly eller privatfly.
Afgrænsningen af afgiftspligten i det foreslåede § 2, stk. 1, indebærer, at der ikke vil skulle betales afgift for passagerer, der transporteres i luftfartøjer med en maksimal startvægt under 5.700 kg., eller et luftfartøj, der er godkendt til færre end 10 sæder.
Med luftfartøjets maksimal startvægt forstås vægt i henhold til certificeringen, inklusive passagerer, bagage, brændstof m.v.
Denne afgrænsning svarer omtrent til afgrænsningen af de luftfartøjer, der er omfattet af safety-bidraget i lufthavnsloven til finansiering af Trafikstyrelsens løbende tilsyn, jf. bekendtgørelse nr. 1692 af 20. december 2023 om Trafikstyrelsens gebyrer og afgifter på luftfartsområdet. Safety-bidraget opkræves hos luftfartsselskaberne pr. passager, der befordres med luftfartøj, der er godkendt til mere end 10 passagersæder, eller som har en maksimal startvægt på mere end 5.700 kg, jf. bekendtgørelsens § 2, nr. 2. Safety-bidraget adskiller sig dog fra den foreslåede passagerafgift, da safety-bidraget ikke kun opkræves ved afgang fra en dansk lufthavn, men også fra en færøsk eller grønlandsk lufthavn.
Det foreslås i § 2, stk. 2, nr. 1, at der ikke svares afgift for transit- og transferpassagerer, hvis rejsen står i direkte forbindelse med en anden flyrejse inden for 24 timer med afgang fra Danmark.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre at passagerer, der mellemlander i Danmark, ikke skal betale afgift.
Transitpassagerer er passagerer, der ankommer til lufthavnen i et fly og fortsætter flyrejsen med det samme fly eller et andet fly, hvor rutenummeret ikke ændres og den planlagte destination for rutenummeret er et andet sted, end stedet hvor flyvningen startede. Ved transferpassagerer forstås passagerer, der er ankommet med fly og inden for 24 timer afrejser fra samme lufthavn med andet fly eller med samme fly med ændret rutenummer.
Fælles for transit- og transferpassagerer er, at de ikke starter deres rejse fra den pågældende lufthavn. Denne foreslåede fritagelse skal samtidig sikre, at der ikke skal betales afgift to gange for en passager, der starter sin rejse fra en dansk lufthavn og skal videre fra en anden dansk lufthavn på en sammenhængende billet. Der vil dermed ikke skulle betales afgift for en passager, der flyver fra Karup med en mellemlanding i København, inden passageren flyver videre til Stockholm. Her vil der efter den foreslåede lov skulle betales afgift for afrejsen fra Karup til Stockholm.
Ved en sammenhængende billet forstås en samlet flybillet eller et tilsvarende dokument, hvis udvisende giver passageren adgang til to eller flere flyrejser, der til sammen skal bringe passageren til sin slutdestination. En sammenhængende billet kræver, at der sker en samlet indtjekning, og der kan fremvises rejsedokumentation, som angiver afgangssted og slutdestination samt dato og klokkeslæt for henholdsvis afrejse og ankomst. Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, nr. 1, vil medføre, at der ikke skal svares afgift af passagerer, der mellemlander i Danmark.
For at opretholde status som transferpassager foreslås det, at det skal være afgørende, at der opnås direkte forbindelse med et andet fly inden for 24 timer. Forslaget skal ses i sammenhæng med, at der i de fleste andre europæiske lande er tilsvarende passagerafgifter, der tilsvarende fritager transfer- og transitpassager med det formål at fastholde lufthavnene som trafikknudepunker og for at undgå dobbeltbeskatning.
Det foreslås dog, at status som transferpassager ikke bortfalder med den konsekvens, at der skal betale afgift ved flyets afgang fra Danmark, hvis flyet er forsinket, og passageren derfor ikke inden for 24 timer opnår forbindelse med et andet fly. Hvis passageren afbryder sin rejse, vil denne ikke længere have status som transferpassager, og der vil skulle betales passagerafgift ved en evt. ny afrejse.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at der ikke skal betales afgift for en rejse fra Stockholm til New York med en mellemlanding i København efter den foreslåede lov. Hvis passageren under mellemlandingen i København afbryder sin rejse til New York, som den sammenhængende billet giver passageren adkomst til, og i stedet køber en flybillet til Madrid, vil der skulle betales afgift efter den foreslåede lov for flyrejsen fra København til Madrid. Om der skal betales afgift for rejsen fra Stockholm til New York, vil bero på de svenske regler herom.
Det foreslås i § 2, stk. 2, nr. 2, at der ikke svares afgift for luftfartsselskabets personale på tjenesterejse.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der ikke skal svares afgift for personale, der er i tjeneste under flyvningen. Omvendt vil den foreslåede bestemmelse medføre, at der skal svares afgift af luftfartsselskabets personale, som f.eks. kabinepersonale, der er med på en flyrejse, hvor luftfartøjet afgår fra Danmark, men ikke er på arbejde under flyrejsen.
Det foreslås i § 2, stk. 2, nr. 3, at der ikke svares afgift for børn under 2 år.
Det er ikke afgørende for afgiftspligten, om barnet under 2 år sidder på skødet af en anden passager eller har sit eget sæde. Hvis barnet ikke er fyldt 2 år på dagen for afrejse, skal der ikke betales afgift, uanset om barnet har sit eget sæde på flyrejsen eller ej.
Der henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 4 for en nærmere gennemgang af afgiftspligten.