LOV nr 620 af 11/06/2024
Skatteministeriet
Lov om passagerafgift på flyrejser § 14
Med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt
-
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger til brug for afgiftskontrollen, jf. § 12, eller
-
overtræder § 5, stk. 1, 3 eller 4, § 8 eller § 11, stk. 1 eller 2.
Stk. 2. Den, der begår en af de i stk. 1 nævnte overtrædelser med forsæt til at unddrage afgift til det offentlige, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Forarbejder til Lov om passagerafgift på flyrejser § 14
RetsinformationDet foreslås i § 14, stk. 1, nr. 1, at med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger til brug for afgiftskontrollen, jf. § 12.
Ved »urigtig« forstås, at en oplysning er usand og i strid med faktiske forhold. Ved »vildledende« forstås, at en konkret oplysning for så vidt er korrekt, men at den som en del af en helhed eller større sammenhæng er utilstrækkelig til at give et fyldestgørende billede af de faktiske forhold. Ved »fortier« forstås, at den pågældende undlader at give de nødvendige oplysninger til Skatteforvaltningen. Det er et fællestræk ved begreberne, at Skatteforvaltningen gives en forkert opfattelse af de forhold, der vil indgå i afgiftskontrollen og dermed den korrekte afgiftsafregning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der vil kunne idømmes straf i form af bøde til den, der forsætligt eller groft uagtsomt afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger over for Skatteforvaltningen til brug for afgiftskontrollen. Bestemmelsen vil finde anvendelse på enhver oplysning, der bliver afgivet eller fortiet, når det er til brug for afgiftskontrollen. Den vil dermed ikke være begrænset til den månedlige angivelse, der følger af den foreslåede § 8, eller til oplysninger, som Skatteforvaltningen måtte modtage på grundlag af en anmodning i medfør af det foreslåede § 12, stk. 3. Det objektive gerningsindhold vil dermed være realiseret, når oplysningerne er kommet frem til Skatteforvaltningen. I tilfælde af fortielse af oplysningerne vil gerningsindholdet være realiseret, hvis den, der skulle have afgivet oplysninger, undlader dette, eller hvis den pågældende undlader at korrigere tidligere afgivne oplysninger, som senere viser sig ukorrekte.
Hvis en overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 1, nr. 1, er begået forsætligt, vil straffebestemmelsen i praksis kun finde anvendelse, hvis overtrædelsen medfører eller er egnet til at medføre unddragelse af afgift. Der henvises derfor til bemærkningerne til stk. 2, for en beskrivelse af det forudsatte sanktionsniveau.
Hvis en overtrædelse af den foreslåede bestemmelse begås groft uagtsomt, og overtrædelsen medfører eller er egnet til at medføre unddragelse af afgift, forudsættes bøden at skulle udgøre et beløb, der svarer til unddragelsens størrelse.
Det foreslås i § 14, stk. 1, nr. 2, at med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt overtræder § 5, stk. 1, 3 eller 4, § 8 eller § 11, stk. 1 eller 2.
Efter det foreslåede § 5, stk. 1, skal virksomheder, der efter § 4, stk. 2, skal svare afgift, anmelde sin virksomhed til registrering hos Skatteforvaltningen. Anmeldelse til registrering skal ske, senest 8 dage inden registreringspligtig virksomhed påbegyndes, jf. § 5, stk. 4, 1. pkt. Det objektive gerningsindhold vil være realiseret, når den anmeldelsespligtige ikke inden for den anførte frist anmelder sin virksomhed til registrering hos Skatteforvaltningen.
Det forudsættes, at en overtrædelse af det foreslåede § 5, stk. 1, vil skulle sanktioneres med en bøde på 10.000 kr., uanset om overtrædelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt.
Efter det foreslåede § 5, stk. 3, skal afgiftspligtige virksomheder efter § 4, stk. 2, som har forretningssted i et land uden for EU, med hvilket Danmark ikke har en aftale om gensidig bistand til inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU, registreres ved en fysisk person, der er bosiddende her i landet, eller ved en juridisk person, der har forretningssted her i landet. Anmeldelse til registrering skal ske, senest 8 dage inden registreringspligtig virksomhed påbegyndes, jf. § 5, stk. 4, 1. pkt. Det objektive gerningsindhold vil være realiseret, når der ikke inden for den anførte frist er sket anmeldelse til registrering hos Skatteforvaltningen.
Det forudsættes, at en overtrædelse af det foreslåede § 5, stk. 3, vil skulle sanktioneres med en bøde på 10.000 kr., uanset om overtrædelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt.
Efter det foreslåede § 5, stk. 4, 1. pkt., skal anmeldelse til registrering ske senest 8 dage inden registreringspligtig virksomhed påbegyndes. Med hensyn til overtrædelser, som knytter sig til stk. 4, 1. pkt., henvises til omtalen ovenfor om overtrædelse af § 5, stk. 1 og 3.
Efter det foreslåede § 5, stk. 4, 2. pkt., skal ændringer i en virksomheds eksisterende registreringsforhold meddeles til Skatteforvaltningen senest 8 dage efter ændringen. Det objektive gerningsindhold vil være realiseret, når der ikke inden for den angivne frist er givet meddelelse til Skatteforvaltningen i overensstemmelse med § 5, stk. 4, 2. pkt.
Det forudsættes, at en overtrædelse af det foreslåede § 5, stk. 4, 2. pkt., vil skulle sanktioneres med en bøde på 10.000 kr., uanset om overtrædelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt.
Efter det foreslåede § 5, stk. 4, 3. pkt., skal virksomheder, der ophører med at drive registreringspligtig virksomhed efter denne lov, underrette Skatteforvaltningen om virksomhedens ophør senest 8 dage efter ophøret. Det objektive gerningsindhold vil være realiseret, når der ikke inden for den angivne frist er givet meddelelse til Skatteforvaltningen i overensstemmelse med § 5, stk. 4, 3. pkt.
Det forudsættes, at en overtrædelse af det foreslåede § 5, stk. 4, 3. pkt., vil skulle sanktioneres med en bøde på 10.000 kr., uanset om overtrædelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt.
Efter den foreslåede § 8 skal de registrerede virksomheder, jf. § 5, efter udløbet af hver afgiftsperiode, jf. § 6, og senest den 15. i den følgende måned, jf. dog § 9, stk. 3, over for Skatteforvaltningen angive antallet af afrejsende passagerer opgjort efter § 7 pr. afgiftskategori efter afgiftssatserne i § 3, stk. 1. Det objektive gerningsindhold vil være realiseret, når der ikke rettidig er sket angivelse som foreskrevet i medfør af § 8.
Det forudsættes, at en overtrædelse af den foreslåede § 8 vil skulle sanktioneres med en bøde på 10.000 kr., uanset om overtrædelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt.
Efter det foreslåede § 11, stk. 1, skal de registrerede virksomheder føre et regnskab over afgiftspligtige og ikke-afgiftspligtige passagerer for hver flyrejser, som kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige flyrejser er betalt. Regnskabet skal kunne danne grundlag for opgørelse af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode efter § 7 og for kontrol med afgiftens betaling. Regnskabet kan føres i virksomhedens almindelige forretningsregnskab efter reglerne i bogføringsloven.
Det objektive gerningsindhold vil være realiseret, når det kan konstateres, at der ikke foreligger et regnskab i overensstemmelse med det foreslåede § 11, stk. 1. Det vil til eksempel kunne være tilfældet, hvis der i medfør af det foreslåede § 11, stk. 3, bliver fastsat nærmere regler for regnskabsførelsen, og regnskabet ikke er i overensstemmelse med disse regler.
Det forudsættes, at en overtrædelse af det foreslåede § 11, stk. 1, vil skulle sanktioneres med en bøde på 10.000 kr., uanset om overtrædelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt.
Efter det foreslåede § 11, stk. 2, skal de registrerede virksomheder opbevare kopi af fakturaer, kvitteringer eller andre fysiske eller elektroniske dokumenter, som danner grundlag for afgiftsberegningen. Opbevaringen kan ske elektronisk. Regnskabsmaterialet skal opbevares i 5 år efter regnskabsårets udløb. Det objektive gerningsindhold vil være realiseret, enten ved at materiale som angivet i bestemmelsen slet ikke bliver opbevaret, eller ved at opbevaringen kun sker for en kortere periode.
Det forudsættes, at en overtrædelse af det foreslåede § 11, stk. 2, vil skulle sanktioneres med en bøde på 10.000 kr., uanset om overtrædelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt.
Efter omstændighederne vil en overtrædelse af de foreslåede § 5, stk. 1, 3 eller 4, § 8 eller § 11, stk. 1 eller 2, kunne ske som led i, at der sker en unddragelse af afgift. Hvis dette er tilfældet, vil overtrædelsen være omfattet af den sanktionspraksis, der er beskrevet nedenfor til det foreslåede stk. 2.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det foreslås i § 14, stk. 2, at den, der begår en af de nævnte overtrædelser omfattet af stk. 1 med forsæt til at unddrage afgift til det offentlige, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at når en gerning omfattet af stk. 1 er begået med forsæt til at unddrage afgift til det offentlige, vil strafferammen være bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289 om bl.a. afgiftssvig af særlig grov karakter. Den foreslåede bestemmelse svarer til straffebestemmelsen for unddragelsesovertrædelser i den øvrige skatte- og afgiftslovgivning, og det forudsættes, at denne sanktionspraksis vil skulle finde anvendelse i unddragelsessager efter denne lov.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at der vil skulle være »forsæt til at unddrage«. Det vil således ikke være et krav for at kunne sanktionere efter bestemmelsen, at en unddragelse er realiseret. Det vil derimod være tilstrækkeligt, at den pågældende har haft forsæt til at unddrage afgift. Det objektive gerningsindhold vil være realiseret, når en gerning omfattet af stk. 1 er begået. Det vil desuden være en forudsætning, at gerningen relaterer sig til opgørelsen af afgiftstilsvaret og er egnet til at medføre en for lav eller helt undladt afgiftsafregning.
Det forudsættes, at der ved en overtrædelse af den foreslåede bestemmelse, hvor strafsubjektet er en fysisk person, vil kunne idømmes straf i form af fængsel, når unddragelsen er 500.000 kr. eller derover. Det forudsættes, at en unddragelse på 500.000 kr. eller derover som udgangspunkt vil være omfattet af straffelovens § 289. Det vil imidlertid bero på en konkret vurdering, hvorvidt overtrædelsen vil skulle henføres til straffelovens § 289. Hvis der i sagen foreligger formildende omstændigheder, vil forholdet ikke nødvendigvis skulle henføres til straffelovens § 289, selv om unddragelsen udgør 500.000 kr. eller derover.
Det forudsættes desuden, at der i tillæg til fængselsstraffen vil skulle gives en bøde, der svarer til to gange det unddragne beløb. Det vil skulle gælde, uanset om der er idømt fængselsstraf i medfør af denne lov eller i medfør af straffeloven. I sager, hvor der dømmes for forsøg, jf. straffelovens § 21, stk. 1, er det forudsat, at bøden vil skulle udmåles til en gange det beløb, der er forsøgt unddraget.
Det forudsættes, at udgør unddragelsen ikke 500.000 kr. eller derover, vil der skulle idømmes en bøde, der vil skulle udmåles til to gange det unddragne beløb.
I gentagelsestilfælde er det forudsat, at hvis den pågældende fysiske person forsætligt unddrager skatter eller afgifter for mere end 250.000 kr., og den pågældende tidligere er blevet straffet for at unddrage skatter eller afgifter for mere end 250.000 kr., vil vedkommende kunne straffes med fængsel og en tillægsbøde svarende til to gange det unddragne beløb. I denne situation vil den gentagne overtrædelse således have en gentagelsesvirkning, hvor beløbsgrænsen for fængselsstraf er lavere.
Gentagelsesvirkningen vil ophøre, når der, førend den nye strafbare handling blev begået, er forløbet 10 år, efter at den tidligere straf er udstået, endeligt eftergivet eller bortfaldet. Er den tidligere straf en bødestraf, regnes den nævnte frist fra datoen for den endelige dom eller bødens vedtagelse. Med hensyn til betingede domme regnes fristen fra den endelige dom. Dette følger af straffelovens § 84, stk. 3.
Det forudsættes, at hvis strafsubjektet er en juridisk person, vil der skulle idømmes en bøde, der vil skulle udmåles til to gange det unddragne beløb. Hvis unddragelsen udgør 500.000 kr. eller derover, vil overtrædelsen som udgangspunkt være omfattet af straffelovens § 289. Det vil imidlertid bero på en konkret vurdering, hvorvidt overtrædelsen vil skulle henføres til straffelovens § 289. Hvis der i sagen foreligger formildende omstændigheder, vil forholdet ikke nødvendigvis skulle henføres til straffelovens § 289, selv om unddragelsen udgør 500.000 kr. eller derover.
Det forudsættes, at der i førstegangstilfælde i sager om unddragelse vil skulle være unddraget for mere end 40.000 kr., før der vil kunne rejses en sag om unddragelse af afgift. Den forudsatte minimumsgrænse vil skulle anvendes, uanset om unddragelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt.
I sager om unddragelse, hvor unddragelsen ikke overstiger 40.000 kr., men overstiger 20.000 kr., vil der i førstegangstilfælde kunne straffes med en bøde, der forudsættes at skulle udgøre 5.000 kr., uanset om der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
Der vil skulle ske fuld kumulation. Det vil sige, at straffen for de enkelte forhold vil skulle lægges sammen. Dette vil også gælde, når der udmåles en tillægsbøde til en fængselsstraf, jf. hertil straffelovens § 50, stk. 2.
Fastsættelsen af straffen vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det foreslås i § 14, stk. 3, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Straffelovens 5. kapitel består af §§ 25-27, hvor § 25 fastsætter, at en juridisk person kan straffes med bøde, når det er bestemt ved eller i medfør af lov.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der kan pålægges juridiske personer strafansvar for overtrædelse af bestemmelserne i denne lov.