LOV nr 620 af 11/06/2024
Skatteministeriet
Lov om passagerafgift på flyrejser § 13
Har den registrerede virksomhed ikke rettidigt angivet antallet af afrejsende passagerer pr. afgiftskategori, jf. § 8, kan told- og skatteforvaltningen pålægge virksomheden daglige tvangsbøder, indtil virksomheden har angivet antallet af afrejsende passagerer pr. afgiftskategori.
Stk. 2. Efterkommes en anmodning om udlevering af oplysninger efter § 12, stk. 3, ikke, kan told- og skatteforvaltningen give pålæg om, at oplysningerne skal indsendes inden en fastsat frist, og pålægge daglige tvangsbøder fra fristens overskridelse, indtil pålægget efterkommes.
Stk. 3. Klage over et pålæg efter stk. 1 og 2 har ikke opsættende virkning. Landsskatteretten kan dog tillægge en klage over et pålæg efter stk. 1 og 2 opsættende virkning, hvis særlige omstændigheder taler herfor. Landsskatterettens afgørelse kan træffes af en retsformand.
Forarbejder til Lov om passagerafgift på flyrejser § 13
RetsinformationDet foreslås i § 13, stk. 1, at har den registrerede virksomhed ikke rettidigt angivet antallet af afrejsende passagerer pr. afgiftskategori, jf. § 8, kan Skatteforvaltningen pålægge virksomheden daglige tvangsbøder, indtil virksomheden har angivet antallet af afrejsende passagerer pr. afgiftskategori.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er, at Skatteforvaltningen kan pålægge daglige tvangsbøder med henblik på at fremme, at den registrerede virksomhed angiver antallet af afrejsende passagerer omfattet af afgiftspligten i overensstemmelse med den foreslåede § 8.
Ved »rettidigt« forstås den frist, der følger af den foreslåede § 8, det vil sige senest den 15. i den følgende måned, som angivelsen vedrører, jf. dog lovforslagets § 9, stk. 3.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at det vil være den registrerede virksomhed, som vil kunne blive pålagt en daglig tvangsbøde.
En daglig tvangsbøde vil ikke være en strafferetlig sanktion, men et middel til at søge at gennemtvinge en handlepligt. En daglig tvangsbøde vil kunne gives for hver kalenderdag, det vil sige 7 dage om ugen. En tvangsbøde vil skulle være på mindst 1.000 kr. dagligt, og den vil herudover kunne fastsættes skønsmæssigt ved, at der ved fastsættelsen tages hensyn til den registrerede virksomheds økonomiske formåen, så at tvangsbøden vil have den tilsigtede effekt. Daglige tvangsbøder vil kunne forhøjes med skriftligt varsel, hvis en allerede pålagt tvangsbøde ikke har givet resultat. Dette vil svare til den generelle praksis for tvangsbøder i skatte- og afgiftslovgivningen i øvrigt.
Når den oplysningspligtige har angivet i overensstemmelse med § 8, vil eventuelle tvangsbøder, der ikke er betalt, bortfalde. Allerede betalte tvangsbøder vil ikke skulle tilbagebetales. Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at hvis Skatteforvaltningen ikke rettidigt har modtaget en angivelse af antallet afrejsende passagerer omfattet af afgiftspligten i overensstemmelse med den foreslåede § 8, vil Skatteforvaltningen kunne sende en rykker. I rykkeren vil det skulle fremgå, at hvis ikke angivelsen foretages inden en i rykkeren fastsat dato, vil Skatteforvaltningen pålægge daglige tvangsbøder, for hver dag fristen overskrides, indtil virksomheden angiver som foreskrevet.
Det vil bero på Skatteforvaltningens vurdering, om der under hensyn til de konkrete omstændigheder i den enkelte sag vil skulle anvendes daglige tvangsbøder. Ved vurderingen vil det bl.a. kunne indgå, om der anses at foreligge undskyldende omstændigheder ved den manglende rettidige angivelse og om den samme virksomhed tidligere ikke har angivet rettidigt.
Det foreslås i § 13, stk. 2, at efterkommes en anmodning om udlevering af oplysninger efter § 12, stk. 3, ikke, kan Skatteforvaltningen give pålæg om, at oplysningerne skal indsendes inden en fastsat frist, og pålægge daglige tvangsbøder fra fristens overskridelse, indtil pålægget efterkommes.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at når en anmodning om oplysninger i medfør af det foreslåede § 12, stk. 3, ikke er efterkommet, vil Skatteforvaltningen kunne give et pålæg om at indsende de oplysninger, der er anmodet om. Efterkommes pålægget ikke inden en i pålægget fastsat frist, vil Skatteforvaltningen kunne anvende daglige tvangsbøder. Pålægget vil være en afgørelse i forvaltningslovens forstand, hvorefter forvaltningslovens regler om bl.a. vejledning og begrundelse vil skulle iagttages.
En daglig tvangsbøde vil kunne gives for hver kalenderdag, det vil sige 7 dage om ugen. En tvangsbøde vil skulle være på mindst 1.000 kr. dagligt, og den vil herudover kunne fastsættes skønsmæssigt ved, at der ved fastsættelsen tages hensyn til den registrerede virksomheds økonomiske formåen, så at tvangsbøden vil have den tilsigtede effekt. Daglige tvangsbøder vil kunne forhøjes med skriftligt varsel, hvis en allerede pålagt tvangsbøde ikke har givet resultat. Dette vil svare til den generelle praksis for tvangsbøder i skatte- og afgiftslovgivningen i øvrigt.
Det vil bero på Skatteforvaltningens vurdering, om der under hensyn til de konkrete omstændigheder i den enkelte sag vil skulle anvendes daglige tvangsbøder.
Det foreslås i § 13, stk. 3, at klage over et pålæg efter stk. 1 og 2 ikke har opsættende virkning. Landsskatteretten kan dog tillægge en klage over et pålæg efter stk. 1 og 2 opsættende virkning, hvis særlige omstændigheder taler herfor. Landsskatterettens afgørelse kan træffes af en retsformand.
Et »pålæg« vil være en afgørelse i forvaltningslovens forstand og vil derfor kunne påklages. Klagen vil skulle være modtaget senest 3 måneder efter modtagelsen af pålægget, jf. skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3. Hvis Landsskatteretten giver Skatteforvaltningen medhold, vil Landsskatteretten skulle fastsætte en frist for, hvornår virksomheden vil skulle have indsendt oplysningerne til Skatteforvaltningen.
Efter den foreslåede bestemmelse vil udgangspunktet være, at en klage over pålægget ikke vil have opsættende virkning. At en klage tillægges opsættende virkning, betyder, at pligten til at komme med oplysninger, og pligten til at betale daglige tvangsbøder, er suspenderet, mens Landsskatteretten behandler klagesagen.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at Landsskatteretten dog kan tillægge en klage over et pålæg efter stk. 1 og 2 opsættende virkning, hvis særlige omstændigheder taler herfor. Særlige omstændigheder, der vil kunne tale for at tillægge en klage opsættende virkning, vil f.eks. kunne være, at Landsskatteretten finder, at der er en begrundet tvivl om, hvorvidt der er pligt til at indsende oplysningerne.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at Landsskatterettens afgørelse vil kunne træffes af en retsformand. Formålet med forslaget er at sikre, at der hurtigt vil kunne blive truffet en afgørelse vedrørende spørgsmålet om opsættende virkning, selv om der vil være tale om en sag, som vil skulle behandles af Landsskatteretten.