LOV nr 620 af 11/06/2024
Skatteministeriet
Lov om passagerafgift på flyrejser § 12
Told- og skatteforvaltningen har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til hos afgiftspligtige virksomheder, jf. § 4, stk. 2, eller en fysisk eller juridisk person omfattet af § 5, stk. 2 og 3, at gennemgå forretningsbøger, andet regnskabsmateriale og korrespondance m.v., der kan have betydning for kontrollen med betaling af afgiften. Ved gennemgangen kan told- og skatteforvaltningen sikre sig oplysninger som nævnt i 1. pkt. I det omfang de nævnte oplysninger er registreret elektronisk, omfatter told- og skatteforvaltningens kontroladgang også en elektronisk adgang hertil.
Stk. 2. Ved kontrollen efter stk. 1 skal ejeren af virksomheden og dennes ansatte yde told- og skatteforvaltningen den nødvendige vejledning og hjælp.
Stk. 3. Oplysninger nævnt i stk. 1, herunder i elektronisk form, skal efter anmodning udleveres eller indsendes til told- og skatteforvaltningen.
Stk. 4. Offentlige myndigheder skal efter anmodning fra told- og skatteforvaltningen videregive enhver oplysning, herunder fortrolige oplysninger, til brug for registrering af og kontrol med afgiftspligtige virksomheder omfattet af denne lov.
Stk. 5. Politiet yder om nødvendigt told- og skatteforvaltningen bistand til gennemførelse af kontrollen efter stk. 1.
Forarbejder til Lov om passagerafgift på flyrejser § 12
RetsinformationDet foreslås i § 12, stk. 1, 1. pkt., at Skatteforvaltningen, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang til hos afgiftspligtige virksomheder, jf. § 4, stk. 2, eller en fysik person eller juridisk person efter § 5, stk. 2 og 3, at gennemgå forretningsbøger, andet regnskabsmateriale samt korrespondance m.v., der kan have betydning for kontrollen med betaling af afgiften.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er, at Skatteforvaltningen skal kunne foretage udgående kontrol hos en afgiftspligtig virksomhed eller en repræsentant i medfør af § 5, stk. 2 og 3, når det efter Skatteforvaltningens skøn er nødvendigt, og under kontrolbesøget have adgang til materiale, der kan have betydning for kontrollen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Skatteforvaltningen uden retskendelse vil have adgang til at kunne foretage en kontrol på en afgiftspligtig virksomheds eller dennes repræsentants lokaliteter, der anvendes i erhvervsmæssigt øjemed, med henblik på at gennemgå materiale, der kan have betydning for, om den afgiftspligtige virksomhed afregner afgift i overensstemmelse med reglerne i dette lovforslag.
Skatteforvaltningens skøn af, om det er »nødvendigt«, vil skulle indeholde en afvejning af hensynet til den, der er genstand for kontrollen, over for hensynet til at kunne føre en effektiv kontrol med betaling af afgiften. Hvis formålet med en kontrol ikke gør det nødvendigt for Skatteforvaltningen at være fysisk til stede, vil kontrollen kunne gennemføres ved, at Skatteforvaltningen anmoder om at få tilsendt oplysninger i medfør af det foreslåede stk. 3. Hvis formålet med en kontrol gør det nødvendigt at være fysisk til stede, vil Skatteforvaltningen som udgangspunkt skulle varsle om kontrolbesøget forud herfor, medmindre formålet med kontrollen herved vil forspildes.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at Skatteforvaltningen under kontrolbesøget vil have adgang til at gennemgå »forretningsbøger, andet regnskabsmateriale samt korrespondance m.v.«. Opregningen er ikke udtømmende, jf. »m.v.«, og det er hensigten, at Skatteforvaltningen skal kunne gennemgå ethvert materiale, som vil kunne have betydning for kontrollen med korrekt betaling af afgiften.
Skatteforvaltningen vil ved et kontrolbesøg i medfør af den foreslåede bestemmelse skulle fremvise behørig legitimation. Legitimationen vil skulle indeholde identifikationsoplysninger om den medarbejder, der er mødt hos den afgiftspligtige virksomhed eller dennes repræsentant i forbindelse med kontrolbesøget. Legitimationen vil desuden skulle indeholde oplysning om, at medarbejderen repræsenterer Skatteforvaltningen.
Skatteforvaltningen vil i forbindelse med et kontrolbesøg skulle iagttage reglerne i retssikkerhedsloven. Det vil bl.a. medføre, at den afgiftspligtige virksomhed som udgangspunkt skal modtage et skriftligt varsel senest 14 dage, inden kontrolbesøget vil blive gennemført, jf. retssikkerhedslovens § 5, stk. 1 og 2.
Hvis der er tale om virksomheder, som ikke er registreret hos Skatteforvaltningen i medfør af de foreslåede regler, men der foreligger en formodning for, at virksomheden er registreringspligtig, vil disse virksomheder også være omfattet af den foreslåede bestemmelse. En formodning for, at virksomheden er registreringspligtig, vil for eksempel foreligge, når virksomheden skønnes at udbyde kommercielle flyrejser med luftfartøjer, der afgår fra Danmark.
Det foreslås i § 12, stk. 1, 2. pkt., at Skatteforvaltningen ved gennemgangen kan sikre sig oplysninger som nævnt i 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre at, hvis Skatteforvaltningen skønner det nødvendigt, kan Skatteforvaltningen sikre sig oplysninger som bl.a. forretningsbøger, andet regnskabsmateriale samt korrespondance, der kan have betydning for kontrollen med korrekt betaling af afgiften. At Skatteforvaltningen vil kunne sikre sig oplysninger, vil indebære, at Skatteforvaltningen bl.a. vil kunne notere sig eller udarbejde en kopi af oplysninger, der kan have betydning af kontrollen, med henblik på at kunne foretage en nærmere behandling af oplysningerne efter kontrolbesøgets afslutning. Ved »nødvendigt« forstås, at der skal være en konkret anledning til at sikre sig oplysningerne.
Det foreslås i § 12, stk. 1, 3. pkt., at i det omfang oplysninger som er registreret elektronisk, omfatter Skatteforvaltningens adgang også en elektronisk adgang hertil.
Formålet med forslaget er at sikre, at Skatteforvaltningens adgang til at kontrollere materiale ikke er begrænset til fysisk materiale. Adgangen vil dermed også gælde for materiale, som eksisterer digitalt.
Kravet om Skatteforvaltningens adgang kan opfyldes ved, at den afgiftspligtige virksomhed eller dennes repræsentant giver online-adgang til det elektroniske materiale, så at der via f.eks. en computer med adgang til internettet kan opnås adgang til materialet. Det er i så fald uden betydning, om den server, materialet opbevares på, fysisk er placeret her i landet eller i udlandet. Det samme gælder, hvis den afgiftspligtige virksomhed anvender en cloud-løsning, hvor serverens fysiske placering ikke er kendt.
Skatteforvaltningens adgang til elektronisk opbevaret materiale omfatter ikke dataspejling. Ved dataspejling tages der en fuldstændig kopi af alle data, der findes på f.eks. en harddisk, herunder slettede filer.
Skatteforvaltningen vil kunne benytte såkaldt dataanalyse ved kontrollen. Ved dataanalyse foretages en analyse af indholdet af datamedier. Dataanalyse vil kunne foregå på den afgiftspligtige virksomheds eller dennes repræsentants datamedier eller på IT-udstyr, som Skatteforvaltningen medbringer, og kun elektroniske dokumenter, der er relevante for kontrolsagen, medtages fra virksomheden. Hvis der ved dataanalysen findes relevante dokumenter til kontrolsagen, vil disse blive markeret. Udpegning af relevante dokumenter kan også ske efter den afgiftspligtige virksomheds eller dennes repræsentants anvisning. Der er således udelukkende tale om en elektronisk gennemgang af indholdet af datamedier, og kun relevante dokumenter vil blive kopieret og forlade den, som er genstand for kontrollen. Den, der er blevet kontrolleret, vil modtage en elektronisk kopi af det kopierede og en elektronisk dokumentliste, inden kontrollen afsluttes. Den afgiftspligtige virksomhed eller dennes repræsentanter har under hele forløbet mulighed for at kommentere og drøfte relevansen af de udvalgte dokumenter. Brug af specielle it-værktøjer sikrer, at der ikke kan ske utilsigtede ændringer på den kontrolleredes datamedier, f.eks. sletning af dokumenter, og giver samtidig en garanti for, at autenticiteten af dokumenterne bevares, da det ikke efterfølgende vil være muligt at ændre dokumenternes indhold, metadata m.v. It-værktøjerne sikrer i den sammenhæng den afgiftspligtige virksomhed eller dennes repræsentant, at det materiale, der indgår i Skatteforvaltningens kontrolsag, er en eksakt kopi af det originale dokument, og at der ikke kan ske menneskelige fejl ved håndteringen af materialet.
Skatteforvaltningen vil ikke under en kontrol kunne koble sit eget it-udstyr til den kontrolleredes udstyr, hvis den pågældende ikke giver tilladelse hertil. Skatteforvaltningen må i så fald nøjes med at få adgang via den afgiftspligtige virksomheds eller dennes repræsentants systemer og enten få materialet udskrevet på papir eller få en elektronisk kopi, f.eks. på et krypteret USB-stik.
Hvis der findes personoplysninger i det materiale, som er relevant for kontrollen, og som Skatteforvaltningen derfor har krav på at få adgang til, vil de kun kunne indsamles under iagttagelse af databeskyttelseslovgivningens regler.
Det foreslås i § 12, stk. 2, at ejeren af virksomheden og dennes ansatte ved kontrollen skal yde Skatteforvaltningen den nødvendige vejledning og hjælp.
Forslaget vil medføre, at ejeren eller ejerne af virksomheden og dennes ansatte som udgangspunkt vil have pligt til at yde Skatteforvaltningen vejledning og hjælp i forbindelse med kontrollen, jf. dog det følgende om retssikkerhedslovens anvendelse.
Som anført ovenfor vil retssikkerhedslovens regler finde anvendelse på kontrolbesøg, der bliver gennemført af Skatteforvaltningen. Udgangspunktet om pligt til at yde Skatteforvaltningen vejledning og hjælp vil dermed efter omstændighederne skulle fraviges. Det vil bl.a. være tilfældet, hvis der er konkret mistanke om, at en fysisk eller juridisk person har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf. I så fald gælder bestemmelser i lovgivningen m.v. om pligt til at meddele oplysninger til Skatteforvaltningen ikke med hensyn til den mistænkte, medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger, som søges tilvejebragt, kan have betydning for bedømmelsen af den formodede lovovertrædelse. I forhold til andre end den mistænkte gælder bestemmelser i lovgivningen m.v. om pligt til at meddele oplysninger, i det omfang oplysningerne søges tilvejebragt til brug for behandlingen af andre spørgsmål end fastsættelse af straf.
Det foreslås i § 12, stk. 3, at oplysninger nævnt i stk. 1, herunder i elektronisk form, efter anmodning skal udleveres eller indsendes til Skatteforvaltningen.
Forslaget vil medføre, at den afgiftspligtige virksomhed eller dennes repræsentant vil have en pligt til at imødekomme en anmodning fra Skatteforvaltningen om at udlevere eller indsende de oplysninger, som Skatteforvaltningen anmoder om, uanset om oplysningerne er opbevaret elektronisk.
Skatteforvaltningen vil under et kontrolbesøg kunne anmode om at få forelagt bestemt materiale eller konkrete typer af oplysninger med henblik på en kontrolgennemgang heraf. I kontrolsager, hvor Skatteforvaltningen ikke tager på udgående kontrol, vil Skatteforvaltningen kunne anmode om, at materialet eller oplysningerne bliver indsendt med henblik på kontrolgennemgangen. En anmodning vil skulle indeholde en frist, der vil skulle give den, der er genstand for kontrollen, behørig tid til at fremskaffe og indsende materialet. Fristens længde vil dermed bero på anmodningens nærmere indhold og omfanget af det materiale eller de oplysninger, Skatteforvaltningen anmoder om.
Pligten til at imødekomme en anmodning fra Skatteforvaltningen vil for det første finde anvendelse for afgiftspligtige virksomheder, jf. § 4, stk. 2, og personer og virksomheder efter § 5, stk. 2 og 3. Pligten vil desuden finde anvendelse for øvrige virksomheder, hvor Skatteforvaltningen har en formodning for, at en virksomhed er omfattet af lovforslagets regler og dermed registreringspligtig.
Skatteforvaltningen vil så vidt muligt skulle konkretisere sin anmodning om materiale, og det vil være en forudsætning, at der hos Skatteforvaltningen er en konkret formodning for, at det materiale, der anmodes om, vil have betydning for kontrollen.
Hvis Skatteforvaltningen har en konkret mistanke om, at en fysisk person eller juridisk person har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, gælder bestemmelser i lovgivningen m.v. om pligt til at meddele oplysninger ikke i forhold til den mistænkte, medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger, som søges tilvejebragt, kan have betydning for bedømmelsen af den formodede lovovertrædelse. Hvis den mistænkte meddeler samtykke til at afgive oplysninger, finder reglerne i retssikkerhedslovens § 9, stk. 4, 2. og 3. pkt., tilsvarende anvendelse. I forhold til andre end den mistænkte gælder bestemmelser i lovgivningen m.v. om pligt til at meddele oplysninger, i det omfang oplysningerne søges tilvejebragt til brug for behandlingen af andre spørgsmål end fastsættelse af straf.
Det foreslås i § 12, stk. 4, at offentlige myndigheder efter anmodning fra Skatteforvaltningen skal videregive enhver oplysning, herunder fortrolige oplysninger, til brug for registrering af og kontrol med afgiftspligtige virksomheder omfattet af denne lov.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at alle oplysninger, som Skatteforvaltningen har vurderet som relevante til brug for registrering og kontrol i medfør af denne lov, kan tilvejebringes.
Forslaget vil medføre, at f.eks. fortrolige oplysninger om juridiske personer vil kunne tilvejebringes af Skatteforvaltningen, jf. hertil forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 2, jf. stk. 1. Hvis en anmodning fra Skatteforvaltningen vedrører personoplysninger, vil behandlingsgrundlaget bero på databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Skatteforvaltningen vil kun kunne anmode om oplysninger, når formålet er registrering af og kontrol med en afgiftspligtig virksomhed eller dennes repræsentant, som er omfattet af reglerne i dette lovforslag. Det vil desuden være en forudsætning, at oplysningerne er vurderet nødvendige til dette formål til for eksempel en kontrol med en afgiftspligtig virksomhed. Skatteforvaltningen vil dermed ikke kunne anmode om at få videregivet oplysninger, hvis Skatteforvaltningen ikke forud for anmodningen har et konkret og sagligt formål med oplysningerne.
Det foreslås i § 12, stk. 5, at politiet om nødvendigt yder Skatteforvaltningen bistand med gennemførelse af kontrollen efter stk. 1.
Politiets bistand efter bestemmelsen vil begrænse sig til overvindelse af fysiske hindringer for gennemførelsen af kontrollen, f.eks. at skaffe adgang til et aflåst rum. Selve kontrollen vil skulle gennemføres af medarbejdere hos Skatteforvaltningen. Politiets bistand vil skulle ske efter reglerne i lov om politiets virksomhed. Hvis der på tidspunktet for politiets bistand ved Skatteforvaltningens kontrolbesøg er, eller der i forbindelse hermed opstår, konkret mistanke om et strafbart forhold, vil politiets bistand til gennemførelsen af kontrollen skulle ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler, når bistanden har karakter af efterforskning.