Med lovforslaget overføres Kennedy Centret fra staten til Region Hovedstaden som én samlet enhed. Ved én samlet enhed forstås, at Kennedy Centret overføres i sin nuværende form, hvor forskning, rådgivning og patientbehandling er tæt integreret. Med lovforslaget skal den tætte integration mellem forskning, rådgivning og patientbehandling endvidere videreføres efter overførslen af centret.
Til stk. 2
Efter forslaget overføres de statsligt ansatte, der er beskæftiget på Kennedy Centret, til ansættelse i Region Hovedstaden.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Kennedy Centret tilvejebringer og meddeler de oplysninger, udleverer de dokumenter og yder den bistand i øvrigt, der er nødvendig for gennemførelsen af denne personaleoverførsel.
Bestemmelser om personalets ansættelsesvilkår ved ansættelsen i Region Hovedstaden er fastsat i stk. 3-6.
Til stk. 3
Lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 20. august 2002, finder ikke anvendelse på overførsel af administrative funktioner mellem offentlige administrative myndigheder, jf. virksomhedsoverdragelseslovens § 1, stk. 2. Det indebærer bl.a., at virksomhedsoverdragelsesloven ikke finder anvendelse for ansatte, der er beskæftiget med administrative funktioner.
Med henblik på at sikre et ensartet retsgrundlag for samtlige overenskomstansatte og ansatte efter individuel aftale, der som nævnt i stk. 2 overføres fra statslig ansættelse til ansættelse i Region Hovedstaden, foreslås det, at lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse skal finde tilsvarende anvendelse for ansatte, som ikke er direkte omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven.
Herved sikres alle overenskomstansatte og ansatte med individuel aftale, som overgår fra statslig ansættelse til ansættelse i Region Hovedstanden, ensartede rettigheder i forbindelse med overførslen, herunder bl.a. at de pågældendes ansættelsesvilkår videreføres uændret med den nye ansættelsesmyndighed som ny part, ligesom de pågældende bliver omfattet af lovens særlige bevisbyrderegler, der beskytter de ansatte mod usaglige afskedigelser som følge af overførsel af Kennedy Centret til Region Hovedstaden.
Forslaget indebærer ligeledes, at de overenskomstansatte m.v. som udgangspunkt er forpligtet til efter overførslen den 1. juli 2012 at opfylde arbejdsaftalen ved ansættelsen i Region Hovedstaden, og at personalet som udgangspunkt har pligt til at tåle et arbejdsgiverskifte og således ikke kan betragte arbejdsgiverskiftet som en opsigelse, forudsat at der ikke i forbindelse med overførslen sker andre væsentlige ændringer i ansættelsesvilkårene for de enkelte ansatte. Virksomhedsoverdragelsesloven indebærer samtidig, at personalet som udgangspunkt har ret til fortsat ansættelse på de hidtidige vilkår.
Efter en samlet afvejning af de rettigheder og pligter, som følger af virksomhedsoverdragelsesloven, vurderes lovforslaget at medføre en forbedret retsstilling for de overenskomstansatte og ansatte med individuel aftale, som efter de gældende regler ikke er omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven.
Til stk. 4-6
I stk. 4 foreslås, at de 2 statstjenestemænd, der overføres efter stk. 2, overgår til ansættelse i Region Hovedstaden på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. De pågældende ansættes som regionale tjenestemænd i henhold til det regionale tjeneste-mandsregulativ og -vedtægt og de kollektive aftaler, der er indgået i henhold hertil, idet dog tjenestemandspensionen vil blive beregnet efter statens regler.
Det forudsættes, at der ikke sker forringelser i løn- og andre ansættelsesvilkår som følge af overgangen frem til den 31. marts 2013, svarende til den 2-årige aftaleperiode på det statslige område. Det forudsættes endvidere, at tjenestemændene herefter fuldt ud omfattes af de løn- og ansættelsesvilkår, der gælder for allerede ansatte tjenestemænd hos den nye regionale ansættelsesmyndighed. Sikringen mod forringelser ophører, hvis tjenestemanden på eget initiativ bliver ansat i en anden stilling.
Endvidere forudsættes det, at det ved den pensionsmæssige indplacering hos Region Hovedstaden vil blive sikret, at der ikke sker forringelser af den pensionsret, der er optjent efter statslige regler, der svarer dertil, frem til udgangen af den 2-årige aftaleperiode eller ved tjenestemandens fratræden inden dette tidspunkt.
Forslaget indebærer, at ansættelsesmyndigheden er Region Hovedstaden, og at ansættelsesområdet er det samme som for andre tjenestemænd, der ansættes i Region Hovedstaden.
Overgangen til ansættelse i Region Hovedstaden vil ikke i sig selv være en forflyttelse. De pågældende tjenestemænd vil således ikke kunne kræve sig afskediget med rådighedsløn/ventepenge eller pension som følge af selve overgangen til ansættelse i regionen.
Endvidere indebærer forslaget, at de pågældende tjenestemænd fremover vil kunne være forpligtede til at overtage en anden passende stilling inden for det nye ansættelsesområde, som ikke ændrer tjenestens karakter.
Ved vurderingen af, om en anden stilling kan anses for passende, vil det ud over en vurdering af stillingens karakter og sammenhæng med den hidtidige stilling skulle indgå, om tjenestemanden efter en bedømmelse på grundlag af momenter som uddannelse, alder, helbredstilstand, den sædvanlige opfattelse af status m.v., kan siges af have fået anvist en passende stilling.
Det betyder, at de pågældende tjenestemænd vil kunne være forpligtede til at overtage en anden passende stilling inden for det nye ansættelsesområde, som de ikke ville have været forpligtet til at overtage inden for rammerne af deres hidtidige ansættelsesområde. Det gælder dog ikke, hvis forpligtelsen til inden for rammerne af det nye ansættelsesområde at overtage en anden stilling måtte være af særlig indgribende karakter over for den enkelte.
Det foreslås endvidere i stk. 4, at statstjenestemændene vil overgå til at være ansat som tjenestemænd i regionerne med ret til statslig tjenestemandspension, der beregnes efter statslige regler og satser, idet det statslige skalatrin på overgangstidspunktet vil være de pågældendes pensionsskalatrin, som skal lægges til grund for pensionsbidragsbetalingen og for pensionsberegningen til sin tid.
En del af tjenestemændenes pensionsrettigheder vil være optjent under statslig ansættelse, mens en del af pensionsrettighederne optjenes under ansættelse i Region Hovedstaden. Tjenestemanden vil få den samlede pension udbetalt af staten mod pensionsbidragsindbetaling fra Region Hovedstaden.
Det foreslås i stk. 5, at finansministeren bemyndiges til efter forhandling med ministeren for sundhed og forebyggelse og Danske Regioner at fastsætte regler om pensionsbidragsbetaling samt evt. bestemmelser om pensionsadministrationen for de 2 personer med statslig tjenestemandspensionsret
I stk. 6 foreslås det, at finansministeren bemyndiges til at træffe afgørelse om tvivlsspørgsmål vedr. tjenestemandspension efter stk. 4 og 5. Forud for sådan afgørelse indhentes en udtalelse fra ministeren for sundhed og forebyggelse og Danske Regioner.
Til stk. 7
Det forslås i stk. 7, at ministeren for sundhed og forebyggelse afbeskikker Kennedy Centrets bestyrelse som følge af, at Kennedy Centret løftes ud af lov om sektorforskningsinstitutioner.
Kennedy Centret overføres til Region Hovedstaden som en samlet enhed. Centeret skal fortsat på sine opgaveområder videreføre en tæt integration mellem forskning, rådgivning og patientbehandling.
Stk. 2. Region Hovedstaden overtager statsligt ansatte fra Kennedy Centret.
Stk. 3. De pligter og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, finder tilsvarende anvendelse for ansatte på Kennedy Centret, der er ansat i henhold til kollektiv overenskomst eller individuel aftale, og som i forbindelse med overførslen efter stk. 2 ikke er omfattet af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Stk. 4. Statstjenestemænd, der overføres efter stk. 2, overgår til ansættelse i Region Hovedstaden på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår, idet de pågældende fortsat optjener statslig tjenestemandspension mod pensionsbidragsindbetaling fra Region Hovedstaden og den samlede pension udbetales af staten.
Stk. 5. Finansministeren fastsætter efter forhandling med ministeren for sundhed og forebyggelse og Danske Regioner regler om pensionsbidragsbetaling m.v.
Stk. 6. Finansministeren træffer afgørelse om tvivlsspørgsmål efter stk. 4 og 5.
Stk. 7. Ministeren for sundhed og forebyggelse afbeskikker Kennedy Centrets hidtidige bestyrelse.