Bestemmelsen angiver formålet med at etablere et DNA-profilregister og fastlægger den overordnede ramme for registeret.
Det fremgår af stk. 1, at registeret skal tjene som et internt arbejdsregister for politiet i forbindelse med identifikation
af personer. Registeret må alene benyttes i identifikationsøjemed.
Registeret forudsættes primært at skulle anvendes med henblik på personidentifikation i forbindelse med politiets
efterforskning af straffesager. Med formuleringen af bestemmelsen foreslås det dog, at politiet også vil kunne anvende registeret
ved andre politimæssige identifikationsopgaver, herunder sager om dødfundne personer eller dødsulykker, hvor de pågældende lig
ikke umiddelbart har kunnet identificeres.
Efter bestemmelsen er Rigspolitichefen den registeransvarlige myndighed.
For så vidt angår registerets formål henvises der i øvrigt til afsnit 1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
I stk. 2 fastslås det, at registeret skal opdeles i henholdsvis en persondel og en spordel, for hvilke der gælder forskellige
sletningsregler, jf. §§ 3 og 4. Persondelen vil bestå af personidentificerede DNA-profiler, der er tilvejebragt på grundlag af
biologisk materiale udtaget ved legemsindgreb efter retsplejelovens kapitel 72, jf. forslagets § 2, stk. 2, nr. 1. Spordelen vil
bestå af ikke-personidentificerede DNA-profiler hidrørende fra sporfund, jf. forslagets § 2, stk. 2, nr. 2.
Det følger af stk. 3, at DNA-profilregisteret består af såvel et manuelt register som et edb-register.
I bestemmelsen fastlægges hvilke oplysninger, der skal kunne optages i DNA-profilregisteret.
På baggrund af registerets formål, hvorefter det alene skal kunne benyttes af politiet i forbindelse med
identifikationsopgaver, fremgår det udtrykkeligt af stk. 1, at der kun må optages oplysninger i registeret, som er af politimæssig
betydning i identifikationsøjemed.
Det er en følge af betingelsen om, at der alene kan registreres oplysninger af relevans for personidentifikation, at der ikke
vil kunne registreres andre oplysninger på baggrund af en DNA-analyse end den talprofil, som kan anvendes i identifikationsøjemed,
og som herudover ikke indeholder oplysninger om genetiske egenskaber, jf. afsnit 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
I stk. 2, nr. 1 og 2, er fastsat den centrale afgrænsning af den personkreds og de oplysninger, som efter forslaget vil kunne
optages i henholdsvis registerets persondel og spordel.
Det foreslås i stk. 2, nr. 1, at der i persondelen skal kunne ske registrering af personer, der er eller har været sigtet for
en eller flere af en række nærmere opregnede alvorlige forbrydelsestyper, jf. nærmere herom i afsnit 4 i de almindelige
bemærkninger.
Der kan i persondelen alene registreres DNA-profiler, som er tilvejebragt på grundlag af biologisk materiale udtaget i
overensstemmelse med retsplejelovens regler om legemsundersøgelse. Denne betingelse vil også være opfyldt, hvor der i medfør af
retsplejelovens § 792 d, stk. 1, er foretaget et legemsindgreb efter samtykke fra en ikke-sigtet person, og denne person
efterfølgende bliver sigtet i den pågældende sag. Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
For så vidt angår spordelen, fremgår det af stk. 2, nr. 2, at der heri vil kunne registreres DNA-profiler af biologiske spor,
som er fundet på gerningssteder, ofre, effekter eller i øvrigt i tilknytning til en forbrydelse, hvor DNA-profilen ikke er
personidentificeret. Det foreslås, at der ikke fastsættes særlige begrænsninger for optagelse af sådanne sporfund, idet der ved en
eventuel efterfølgende personidentifikation af sporfundet skal ske sletning fra spordelen, jf. forslagets § 4, nr. 1. Efter
personidentifikation af sporfundet vil den pågældende persons DNA-profil kunne registreres i persondelen, hvis betingelserne i
stk. 2, nr. 1, er opfyldt.
Af hensyn til registerets praktiske anvendelse er det i bestemmelsens stk. 3 udtrykkeligt fastslået, at der ud over
DNA-profiler efter stk. 2 kan optages sådanne oplysninger, som er nødvendige for registerets førelse og anvendelse. Det
forudsættes således, at justitsministeren med hjemmel i forslagets § 7 skal kunne fastsætte bestemmelser om, at der kan
registreres oplysninger om navn, adresse, cpr.nummer, nationalitet, sagens fakta og afgørelse og lignende.
Bestemmelsen fastsætter sletningsreglerne for oplysninger i DNA-profilregisterets persondel, jf. forslagets § 2, stk. 2, nr.
1.
I stk. 1 er fastsat regler for, hvornår oplysningerne i persondelen som udgangspunkt skal slettes.
Opgives sigtelsen mod en registreret person som grundløs efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 1, skal oplysningerne i
medfør af stk. 1, nr. 1, straks slettes fra registeret. Der vil ikke være adgang til undtagelsesvis at opretholde registreringen i
sådanne tilfælde.
Herudover er der i stk. 1, nr. 2, fastsat en særlig regel for så vidt angår sigtede, men ikke dømte personer, som efter
forslaget skal slettes fra registeret senest 10 år efter frifindelse eller endelig afgørelse om påtaleopgivelse efter
retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller tiltalefrafald uden vilkår efter retsplejelovens § 722. Sletning i dette
tilfælde vil dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis kunne undlades, hvis det findes nødvendigt at opretholde
registreringen, jf. stk. 3.
I alle tilfælde skal der efter stk. 1, nr. 3, ske sletning fra registeret, når en person er fyldt 70 år, med mindre det efter
en konkret vurdering undtagelsesvis findes nødvendigt at opretholde registreringen, f.eks. hvis personen er optaget i registeret
få år før, at vedkommende fylder 70 år, jf. stk. 3.
I overensstemmelse med retsplejelovens § 792 f, stk. 3, skal oplysninger, der er tilvejebragt på grundlag af et legemsindgreb,
som retten enten har nægtet at godkende efterfølgende efter retsplejelovens § 792 c, stk. 3, eller som retten finder uhjemlet ved
en afgørelse i medfør af retsplejelovens § 746, stk. 1, straks slettes, jf. stk. 1, nr. 4 og 5. Det samme gælder, hvis politiet
efterfølgende finder, at et legemsindgreb har været uhjemlet, jf. stk. 1, nr. 5.
Endelig er der i stk. 1, nr. 6, fastsat en almindelig adgang til at slette oplysninger i persondelen, hvis andre særlige
grunde undtagelsesvis taler herfor. Det forudsættes i den forbindelse, at der skal ske sletning i medfør af denne bestemmelse,
hvis en anden person - uden at have været sigtet som medgerningsmand - senere dømmes for det forhold, som har dannet grundlag for
registreringen af en sigtet, men ikke dømt person.
Det fremgår herudover af stk. 2, at alle oplysninger om en person skal slettes fra registeret senest 2 år efter den
pågældendes død.
Der henvises i øvrigt til afsnit 5.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i nr. 1, at der skal ske sletning af oplysninger i registerets spordel, når sporfundet er personidentificeret, da
oplysningerne herom i så fald ikke længere kan være registreret i spordelen, jf. § 2, stk. 2, nr. 2. Den identificerede persons
DNA-profil vil herefter kunne optages i persondelen, hvis betingelserne herfor er opfyldt, jf. § 2, stk. 2, nr. 1.
Herudover er der i nr. 2 fastsat en bestemmelse, hvorefter oplysninger om sporfund skal slettes, hvis registrering heraf ikke
længere har politimæssig betydning, se hertil § 2, stk. 1.
Endelig foreslås det i nr. 3, at der fastsættes en almindelig adgang til at slette oplysninger om sporfund, hvor andre særlige
grunde undtagelsesvis taler herfor. Et eksempel på en situation, som vil være omfattet heraf, er, hvis politiet efterfølgende
konstaterer, at sporfundet ikke stammer fra gerningsmanden, men f.eks. fra et offer.
Der henvises i øvrigt til afsnit 5.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Bestemmelsens stk. 1 fastslår i overensstemmelse med arbejdsgruppens forslag, at der af hensyn til registerets formål og
praktiske anvendelse skal kunne ske videregivelse af oplysninger fra registeret til visse offentlige myndigheder m.v., forudsat en
sådan videregivelse finder sted i identifikationsøjemed.
Efter stk. 1, nr. 1, kan der ske videregivelse af oplysninger til politiet, anklagemyndigheden og Justitsministeriet.
Disse myndigheder vil dog alene kunne modtage oplysninger fra registeret, hvis det er af betydning for vedkommende myndigheds
opgaver, jf. forvaltningslovens § 32.
Denne adgang til videregivelse er påkrævet af hensyn til registerets anvendelse i overensstemmelse med formålet. Politiet må
således kunne anvende oplysninger fra registeret i forbindelse med efterforskningen af straffesager, og anklagemyndigheden må
tilsvarende kunne anvende oplysninger fra registeret i forbindelse med den videre strafforfølgning. Videregivelse af oplysninger
til Justitsministeriet vil kunne være relevant i forbindelse med behandling af eventuelle klagesager vedrørende registrering.
Der vil i medfør af stk. 1, nr. 2, ligeledes kunne videregives oplysninger til udenlandske domstole samt politi- og
anklagemyndigheder, såfremt dette i det enkelte tilfælde ikke findes betænkeligt. Ved den konkrete vurdering af, om en
videregivelse efter denne bestemmelse vil være berettiget, skal der tages hensyn til formålet med videregivelsen, herunder om den
sker som led i et gensidigt samarbejdsforhold og således sker som led i en generel varetagelse af danske interesser. Herudover
skal der tages hensyn til forholdene i modtagerlandet, herunder hvorledes oplysningerne må antages at blive anvendt i det
pågældende land.
Det er Retsgenetisk Afdeling ved Københavns Universitet, der efter anmodning fra politiet udfører alle DNA-analyser i danske
straffesager. Retsgenetisk Afdeling må derfor have adgang til at modtage oplysninger fra registeret i forbindelse med behandlingen
af de enkelte straffesager, jf. stk. 1, nr. 3.
Folketingets Ombudsmand vil efter stk. 1, nr. 4, kunne få udleveret oplysninger fra registeret til brug for behandlingen af
sager, hvor borgere har indbragt spørgsmål vedrørende registrering i DNA-profilregisteret.
Der kan sædvanligvis videregives oplysninger fra offentlige myndigheders registre til andre offentlige myndigheder m.v., hvis
videregivelsen er nødvendig for udførelsen af videnskabelige eller statistiske undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig
betydning, jf. § 21, stk. 1, nr. 5, i lov om offentlige myndigheders registre.
Registertilsynet har i en udtalelse af 25. marts 1999 tilkendegivet, at der ikke bør være adgang til at videregive oplysninger
i sådant forskningsøjemed. Denne indskrænkning i videregivelsesadgangen vil dog ikke afskære adgangen til at foretage
politimæssige forskningsprojekter på vegne af Rigspolitichefen.
På baggrund af et DNA-profilregisters karakter af et efterforskningsregister indeholdende personfølsomme oplysninger
vedrørende straffesager foreslås det i bestemmelsens stk. 2, at der ikke i øvrigt skal være adgang til at videregive oplysninger
fra registeret, herunder til private.
En sådan afskæring af muligheden for at videregive oplysninger til private personer og virksomheder m.v. gælder ligeledes for
Det Centrale Kriminalregisters efterforskningsdel og Rigspolitichefens Centrale Fingeraftryksregister og tilsigter at beskytte de
registrerede personers interesse i hemmeligholdelse af de registrerede oplysninger.
Der er efter lovforslaget ligeledes ikke adgang til videregivelse af oplysninger til private til brug for statistiske eller
forskningsmæssige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, således som det ellers normalt er tilfældet, jf. § 16,
stk. 1, nr. 5, i lov om offentlige myndigheders registre.
Baggrunden herfor er, at Registertilsynet i den ovennævnte udtalelse af 25. marts 1999 har udtalt, at der ikke bør være en
sådan adgang for så vidt angår et DNA-profilregister.
Efter bestemmelsen skal en registreret person have adgang til registerindsigt i de oplysninger, som er optaget om vedkommende
selv i registeret (direkte egen-acces). En sådan adgang til registerindsigt er i overensstemmelse med § 13, stk. 1, i lov om
offentlige myndigheders registre, hvorefter den registeransvarlige myndighed som udgangspunkt skal efterkomme en begæring fra en
registreret person om at modtage meddelelse om de oplysninger, som er registreret om vedkommende.
Der findes dog alene at burde kunne gives mundtlig underretning om de registrerede oplysninger til den pågældende ved
personligt fremmøde. Med en sådan fremgangsmåde vil de registrerede personer kunne beskyttes mod at blive presset af tredjemand
til at fremskaffe en udskrift fra registeret, f.eks. i forbindelse med ansættelse.
Rent praktisk forudsættes registerindsigt givet ved personlig henvendelse enten til Rigspolitichefen eller det lokale politi,
som vil kunne indhente oplysningerne fra Rigspolitichefen. Udlevering af oplysninger må alene finde sted, hvis den person, der har
begæret registerindsigt, kan legitimere sig behørigt, eller der i øvrigt er skabt sikkerhed for, at den pågældende er identisk med
den registrerede person. Justitsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om fremgangsmåden ved gennemførelse af
registerindsigt, jf. forslagets § 7.
Der henvises i øvrigt til afsnit 6 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Bestemmelserne i en lov om oprettelse af et centralt DNA-profilregister bør efter Justitsministeriets opfattelse alene
indeholde de grundlæggende rammer for et sådant registers formål og indhold samt regler om videregivelse af oplysninger herfra.
I bestemmelsen bemyndiges justitsministeren derfor til at fastsætte regler om registerets anvendelse og førelse, som udfylder
rammerne i denne lov.
Justitsministeren vil således i forbindelse med oprettelsen af et centralt DNA-profilregister skulle fastsætte nærmere regler
om spørgsmål af mere teknisk karakter, herunder vedrørende registerets opbygning, sikkerhedsforanstaltninger og søgning i
registeret.
Efter bestemmelsen skal loven ikke gælde umiddelbart for Færøerne og Grønland. Loven kan imidlertid ved kongelig anordning
sættes i kraft med de afvigelser, som de særlige færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Lov om oprettelse af et centralt dna-profilregister
Gældende
LOV nr 434 af 31/05/2000
Justitsministeriet
Ændringer:
1
Lov om oprettelse af et centralt dna-profilregister
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Efter reglerne i denne lov oprettes et centralt dna -profilregister, der kan tjene som internt arbejdsregister for politiet i forbindelse med identifikation af personer. Registeret opbevares og føres af Rigspolitichefen.
Stk. 2._ Registeret består af en persondel indeholdende personidentificerede dna-profiler og en spordel indeholdende ikkepersonidentificerede dna-profiler, jf. § 2._
Stk. 3._ Registeret består af et manuelt register og et edb-register._
I registeret må kun optages oplysninger, der er afpolitimæssig betydning i forbindelse med personidentifikation.
Stk. 2._ Registeret må indeholde følgende oplysninger:_
I registerets persondel må optages dna-profiler af personer, som er eller har været sigtet for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13, § 119, § 123, §§ 180 eller 181, § 183, stk. 1 eller 2, § 183 a, § 184, stk. 1, § 210, §§ 216-225, § 232, § 237, §§ 245 eller 246, § 252, §§ 260 eller 261, § 276, jf. § 286, eller § 288, såfremt dna-analysen er udført i den pågældende sag på grundlag af biologisk materiale udtaget efter reglerne i retsplejelovens kapitel 72.
I registerets spordel må optages ikkepersonidentificerede dna-profiler af biologisk materiale, der er fundet på gerningssteder eller på effekter, personer eller steder med tilknytning til en forbrydelse.
Stk. 3._ Registeret må ud over de i stk. 2 nævnte oplysninger kun indeholde oplysninger af betydning for registerets praktiske anvendelse og førelse._
Oplysninger i registerets persondel skal straks slettes, når
sigtelse er opgivet som grundløs,
der er forløbet 10 år fra frifindelse, afgørelse om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald uden vilkår,
den registrerede person er fyldt 70 år,
oplysningerne er tilvejebragt på grundlag af et legemsindgreb, som retten nægter at godkende,
oplysningerne er tilvejebragt på grundlag af et legemsindgreb, som retten eller politiet selv efterfølgende finder uhjemlet, eller
andre særlige grunde undtagelsesvis taler herfor.
Stk. 2._ Oplysninger om en registreret person skal slettes senest 2 år efter den pågældendes død._
Stk. 3._ Sletning af oplysninger i registerets persondel kan undlades i de i stk. 1, nr. 2 og 3, nævnte tilfælde, hvis det efter en konkret vurdering undtagelsesvis findes nødvendigt at opretholde registreringen._
§ 9. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft med de afvigelser, som de særlige færøske eller grønlandske forhold tilsiger.