Lov om ophævelse af lov om en generel arbejdsmiljøafgift
Gældende
LOV nr 435 af 10/06/2002
Beskæftigelsesministeriet
Ændringer:
0
Lov om ophævelse af lov om en generel arbejdsmiljøafgift
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
§ 1
Lov nr. 1247 af 20. december 2000 om en generel arbejdsmiljøafgift ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2003. § 3 træder dog i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. De hidtil gældende regler finder fortsat anvendelse vedrørende afgift for 2001 og 2002, herunder i forbindelse med den endelige opgørelse og fordeling af afgiften efter § 5 for 2001 og 2002 senest i henholdsvis 2007 og 2008.
§ 3
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om opgørelsen af den erstatningsbaserede afgift efter § 5, stk. 1, i lov om en generel arbejdsmiljøafgift, for 2001 og 2002, og kan i den forbindelse fastsætte, at afgiften opgøres svarende til de acontobeløb, som betales af de afgiftspligtige efter § 5, stk. 2, i henholdsvis 2001 og 2002.
#### Givet på Christiansborg Slot, den 10. juni 2002
Afgiften opkræves sidste gang for 2002. For så vidt angår den erstatningsbaserede afgift er de beløb, der betales i 2001 og 2002, a conto beløb, mens den endelige afgift først afregnes senest i henholdsvis 2007 og 2008, jf. bemærkningerne til § 2.
Bestemmelsen giver mulighed for den nødvendige afvikling af afgiftsordningen, fx i relation til klagesager m.v.
Bestemmelsen giver endvidere mulighed for, at forsikringsselskaberne, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og Arbejdsmarkedets
Tillægspension efter 1. januar 2003 kan foretage en efterregulering i forhold til beløb vedrørende 2001 og 2002, som de pågældende
har opkrævet fra virksomhederne i 2001 og 2002, enten i form af efteropkrævning eller tilbagebetaling.
Derudover giver bestemmelsen grundlag for den endelige opgørelse og fordeling af den erstatningsbaserede del af afgiften efter § 5
i afgiftsloven.
Den erstatningsbaserede afgift på 280 mio. kr. er således baseret på en reguleringsordning, som betyder, at man først kan foretage
den endelige beregning og fordeling af afgiften på de afgiftspligtige fem år efter udløbet af det enkelte afgiftsår.
Den erstatningsbaserede del af afgiften betales af de afgiftspligtige ud fra de pågældendes forholdsmæssige andele af de samlede
tilkendte arbejdsskadeserstatninger, som vedrører de arbejdsulykker m.v., der er indtruffet i afgiftsåret, og de erhvervssygdomme,
som er anmeldt i afgiftsåret, jf. § 5 i afgiftsloven. Det betyder, at erstatningerne vedrørende afgiftsåret først kan opgøres fem
år efter afgiftsårets udløb.
Derfor opkræves der i afgiftsåret en a conto afgift, som beregnes ud fra hver af de afgiftspligtiges forholdsmæssige andele af de
samlede arbejdsskadeserstatninger, som Arbejdsskadestyrelsen har tilkendt i det kalenderår, der ligger forud for afgiftsåret.
Aconto-opkrævningsordningen fremgår ikke af selve afgiftsloven, men er beskrevet i bemærkningerne til et ændringsforslag til
lovforslaget om arbejdsmiljøafgiften, jf. betænkning afgivet af Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg den 6. december 2000.
Ændringsforslaget blev vedtaget som en del af loven. Aconto-opkrævningsordningen er på grundlag af lovbemærkningerne nærmere
udmøntet i bekendtgørelse nr. 251 af 6. april 2001 om beregning og opkrævning af en arbejdsmiljøafgift på grundlag af godtgørelser
for mén og erstatninger for erhvervsevnetab tilkendt af Arbejdsskadestyrelsen.
Dvs. for 2001 baseres a conto afgiften på godtgørelser og erstatninger tilkendt i 2000. Endelig afregning foretages i 2007, hvor
Arbejdsskadestyrelsen har opgjort de samlede godtgørelser og erstatninger, der kan henføres til arbejdsulykker m.v., der er
indtruffet i 2001, og erhvervssygdomme, der er anmeldt i 2001.
Da afgiften opkræves i 2001 og 2002, er det således nødvendigt at foretage en opgørelse og fordeling af den endelige afgift for
2001 og 2002 i henholdsvis 2007 og 2008.
Hvis godtgørelserne og erstatningerne vedrørende 2001 og 2002 mod forventning kan endelig opgøres inden henholdsvis 2007 og 2008,
forudsættes det dog, at den endelige opgørelse og fordeling af afgiften for 2001 og 2002 fremskyndes.
Bestemmelsen forudsættes endelig også at give grundlag for, at forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring i
forbindelse med den endelige opgørelse og fordeling af afgiften i 2007 og 2008 kan søge dækning hos virksomhederne for de beløb,
som de måtte skulle efterbetale.