Det foreslås i stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. april 2016.
Det foreslås i stk. 2
, at loven ikke skal finde anvendelse for selvstændigt erhvervsdrivende, som påbegynder orlov inden lovens ikrafttræden. Dette
omfatter også graviditetsorlov efter barselslovens § 6, stk. 1. Udbetaling af kompensation til sådanne selvstændigt
erhvervsdrivende sker efter de hidtil gældende regler, jf. stk. 3.
Bestemmelsen indebærer, at selvstændigt erhvervsdrivende, som inden den 1. april 2016 opfylder betingelserne for at få udbetalt
kompensation fra barselsudligningsordningen for selvstændige, også efter lovens ikrafttræden vil kunne få udbetalt den
kompensation, som de pågældende havde ret til efter de hidtil gældende regler.
Lovforslaget forventes at kunne blive vedtaget i Folketinget omkring den 1. februar 2016. Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt
til 1. april 2016 vil indebære, at der vil være en 2 måneders overgangsperiode (mellem 1. februar og 1. april 2016), således at
der ikke vil være personer, som med meget kort varsel mister retten til kompensation. De personer, som umiddelbart står for at
skulle på orlov eller har opsparet orlov på det tidspunkt, hvor Folketinget forventes at kunne vedtage at ophæve ordningen, har
således mulighed for i en 2 måneders periode fortsat at udnytte den ret, som den hidtil gældende ordning tildeler dem.
Det foreslås i stk. 3,
at retten til yderligere kompensation bortfalder, hvis orloven efter stk. 2, afbrydes. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
hvis personer, der inden den 1. april 2016 opfylder betingelserne for at få udbetalt kompensation fra barselsudligningsordningen
for selvstændige, vælger at afbryde en påbegyndt orlov efter lovens ikrafttræden, vil de pågældende miste retten til yderligere
kompensation.
Hvis en selvstændigt erhvervsdrivende vælger delvist at genoptage arbejdet i sin virksomhed, anses orloven ikke for afbrudt, og
der vil skulle udbetales kompensation efter de gældende regler i den periode, hvor den pågældende delvist har genoptaget sit
arbejde.
Stk. 2 og 3 indebærer, at der potentielt vil være selvstændigt erhvervsdrivende, som kan få udbetalt kompensation svarende til
maksimalt 33 fuldtidsuger efter afviklingen af ordningen den 1. april 2016.
Muligheden for delvist at genoptage arbejdet indebærer, at den faktiske udbetalingsperiode kan være op til maksimalt 66 uger efter
afviklingen af ordningen.
Herefter vil der ikke kunne udbetales kompensation efter ordningen, der således vil være fuldt ud afviklet.
Det foreslås i stk. 4
, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for, hvordan udbetaling af kompensation administreres
efter lovens ikrafttræden og indtil barselsudligningsordningen er fuldt afviklet.
De nærmere regler skal fastsætte betingelser og frister for ATP’s genberegning og tilbagesøgning af tidligere udbetalt
kompensation.
Behovet for genberegning opstår, når en selvstændigt erhvervsdrivendes medforælder afholder orlov i forbindelse med ansættelse hos
en privat eller offentlig arbejdsgiver, og den selvstændigt erhvervsdrivendes orlov har en varighed, der ligger ud over den
periode med ret til kompensation efter fødsel eller adoption (fællesorloven) på 25 uger, jf. § 11 i bekendtgørelse nr. 1131 af 28.
september 2015.
Barselsudligningsordningen for selvstændigt erhvervsdrivende udbetaler kompensation automatisk på baggrund af informationer om
forældrenes dagpengeudbetalinger i Udbetaling Danmark. Disse udbetalinger følger reglerne i barselsloven.
Efter barselslovens § 40, stk. 2, skal arbejdsgiverens anmodning om refusion for løn udbetalt i forbindelse med fravær på grund af
graviditet, barsel og adoption og ved pasning af alvorligt syge børn efter § 26 indgives til Udbetaling Danmark senest 8 uger
efter en orlovsperiodes udløb. Indgives anmodning efter denne frist, bortfalder retten til refusion for denne periode.
Det betyder, at barselsudligningsordningen for selvstændige i nogle tilfælde først får besked om en medforælders afholdte orlov
med barselsdagpenge 8 uger efter endt orlov.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive udmøntet således, at ATP efter en nærmere fastsat frist ikke længere vil foretage genberegning
og tilbagesøgning af for meget udbetalt kompensation til en selvstændigt erhvervsdrivende, som følge af den anden forælders
udbetaling af barselsdagpenge i samme orlovsperiode.
ATP skønner, at administrationsomkostningerne ved genberegning og tilbagesøgning efterhånden som ordningen afvikles vil overstige
udgifterne til den for meget udbetalte kompensation, da det skønnes, at der med tiden vil være meget få personer tilbage i
ordningen.
Lov om ophævelse af lov om barselsudligning for selvstændigt...
Gældende
LOV nr 115 af 09/02/2016
Beskæftigelsesministeriet
Ændringer:
0
Lov om ophævelse af lov om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende
Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse for selvstændigt erhvervsdrivende, som påbegynder orlov før lovens ikrafttræden. For sådanne selvstændigt erhvervsdrivende finder de hidtil gældende regler anvendelse, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3. Retten til yderligere kompensation fra barselsudligningsordningen bortfalder, hvis orloven efter stk. 2 afbrydes.
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler for administration og udbetaling af kompensation efter lovens ikrafttræden, herunder om frister for genberegning og tilbagesøgning af tidligere udbetalt kompensation.