LOV nr 328 af 09/04/2024
Transportministeriet
Lov om opgradering af Øresundsbanen § 9
Transportministeren kan bemyndige Sund & Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber til at udøve ministerens beføjelser efter §§ 3 og 4 og træffe afgørelser efter regler udstedt i medfør af § 3.
Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte regler om sagsbehandling og klageadgang, herunder om, at afgørelserne ikke skal kunne påklages, og at forvaltningsloven helt eller delvis skal gælde for Sund & Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber.
Stk. 3. Transportministeren kan bemyndige Trafikstyrelsen til at udøve ministerens beføjelser efter § 8, stk. 3.
Forarbejder til Lov om opgradering af Øresundsbanen § 9
RetsinformationTransportministeren har tidligere ved større infrastrukturprojekter delegeret beføjelser til Sund og Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber. Der henvises eksempelvis til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, hvor der er tilvejebragt hjemmel til, at transportministeren kan overlade sine beføjelser i loven til Femern A/S henholdsvis A/S Femern Landanlæg, der ejes af Sund og Bælt Holding A/S.
Sund og Bælt Holding A/S er omfattet af offentlighedsloven i henhold til gældende regler.
Det foreslås i stk. 1, at transportministeren kan bemyndige Sund og Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber til at udøve ministerens beføjelser efter §§ 3 og 4 og træffe afgørelser efter regler udstedt i medfør af § 3, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at transportministeren kan delegere de beføjelser, som følger af lovforslagets §§ 3 og 4, til Sund og Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber, i det omfang dette findes hensigtsmæssigt og muligt, for jernbaneprojekterne beskrevet i den foreslåede § 1, stk. 1.
Selskabet vil i medfør heraf kunne varetage tilbud om midlertidigt ophold uden for eget hjem samt tilbud om kontant kompensation, jf. den forslåede § 3, stk. 1. Med lovforslaget gives der endvidere mulighed for, at transportministeren i forbindelse med ekspropriation vil kunne bemyndige selskabet til at udøve ministerens beføjelser, jf. den foreslåede § 4. Transportministeren vil fastlægge de nærmere regler om afgrænsningen af de opgaver, som skal forestås af Sund og Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber, herunder at Sund og Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber vil kunne agere anlægsmyndighed over for ekspropriationskommission efter reglerne herom i ekspropriationsprocesloven.
Det er forventningen, at det fortsat vil være transportministeren, der vil skulle henvise en ekspropriationsbegæring fra Sund og Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber til behandling ved en ekspropriationskommission i henhold til reglerne herom i ekspropriationsprocesloven.
Det foreslås i stk. 2, at transportministeren kan fastsætte regler om sagsbehandlingen og klageadgang, herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklages, og at forvaltningsloven helt eller delvis skal gælde for Sund og Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber.
Det er forventningen, at den foreslåede bestemmelse i stk. 2, vil medføre, at transportministeren vil kunne overlade beføjelser til at træffe afgørelser om tilbud om midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant kompensation til beboere, som er naboer til jernbaneprojekterne omfattet af den foreslåede § 1, stk. 1, til Sund og Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber. Det forventes endvidere, at transportministeren vil kunne fastsætte regler om sagsbehandlingen og klageadgang, herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklage. Dertil forventes det, at det foreslåede vil medføre, at forvaltningsloven vil kunne gælde for Sund og Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber, såfremt selskaberne vil få tillagt en afgørelseskompetence som følge af varetagelse af tilbud om midlertidigt ophold uden for eget hjem samt tilbud om kontant kompensation.
Selskabernes varetagelse af kompensationsordningen vil have karakter af myndighedsafgørelser, og borgernes retssikkerhed ønskes ikke formindskes som følge af delegation heraf. Det skal bemærkes, at forvaltningsloven i den forbindelse vil være begrænset til selskabets opgaver i medfør af stk. 2, og ikke selskabets øvrige aktiviteter.
Det foreslås i stk. 3, at transportministeren kan bemyndige Trafikstyrelsen til at udøve ministerens beføjelser efter § 8, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at transportministeren kan delegere de beføjelserne, som er tillagt miljøministeren og Miljøstyrelsen efter den til enhver tid gældende bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster, til Trafikstyrelsen. Den foreslåede bestemmelse indebærer således ikke indholdsmæssige ændringer af vandforsyningsloven og miljøbeskyttelsesloven, men alene en ændring af myndighedskompetencen.