LOV nr 328 af 09/04/2024
Transportministeriet
Lov om opgradering af Øresundsbanen § 2
Transportministeren kan fastsætte regler om støj og vibrationer fra anlægget af jernbaneprojekterne nævnt i § 1, stk. 1.
Stk. 2. Regler fastsat i medfør af stk. 1 kan fravige lov om miljøbeskyttelse og regler udstedt og afgørelser truffet i medfør heraf.
Forarbejder til Lov om opgradering af Øresundsbanen § 2
RetsinformationIfølge miljøbeskyttelseslovens § 65 er det som udgangspunkt kommunalbestyrelsen i en given kommune, der fører tilsyn med, om reglerne i miljøbeskyttelsesloven og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven, overholdes. Kommunalbestyrelsen har dermed kompetencen til at regulere forhold vedrørende forurening og gener, herunder støj og vibrationer fra anlægsarbejder.
Det foreslås i stk. 1, at transportministeren kan fastsætte regler om støj og vibrationer fra anlægget af jernbaneprojekterne nævnt i § 1, stk. 1.
Det foreslåede vil medføre, at transportministeren vil få bemyndigelse til at kunne fastsætte regler om støj og vibrationer. I sådanne tilfælde vil lov om miljøbeskyttelse samt regler og lokale forskrifter udstedt og eventuelle afgørelser truffet i medfør heraf om støj og vibrationer ikke finde anvendelse på jernbaneprojekterne, jf. den foreslåede stk. 2.
Transportministeren vil i medfør af den foreslåede stk. 1 kunne varetage beskyttelseshensynene efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 i en bekendtgørelse ved at fastsætte regler om tærskelværdier for den tilladelige støj og vibrationer, der udgår fra de støjende arbejder, som gør det muligt at gennemføre de pågældende jernbaneprojekter.
Det forventes, at transportministeren i de tilfælde vil tage udgangspunkt i principperne i miljøbeskyttelsesloven. Der forventes som udgangspunkt ikke et lavere beskyttelsesniveau end normalt, medmindre væsentlige hensyn til jernbaneprojekternes gennemførelse tilsiger det.
Det forventes, at gennemførelsen af jernbaneprojekterne vil blive tilrettelagt således, at de ikke påfører omgivelserne unødige miljømæssige gener, og det forventes, at det i videst muligt omfang vil blive planlagt således, at de mest støjende og vibrerende aktiviteter vil blive udført i dagtimerne. Dette vil kunne begrænse generne for de fleste naboer. Imidlertid betyder hensynet til opretholdelse af togtrafikken og den praktiske gennemførelse af jernbaneprojekterne, at det kan det blive nødvendigt, at der skal udføres støjende aften- og natarbejder.
Det er forventningen, at det vil være en betingelse for, at transportministeren kan fastsætte regler om støj og vibrationer, at en efterlevelse af gældende regler vil indebære en væsentlig fordyrelse eller forsinkelse af jernbaneprojektet eller, at jernbaneprojektet slet ikke kan gennemføres. Om betingelsen vil være opfyldt, vil bero på en konkret vurdering ud fra bl.a. karakteren af arbejderne. Det forventes, at ikke enhver form for forsinkelse eller fordyrelse af jernbaneprojektet vil være omfattet. Eksempelvis forventes en mindre forsinkelse, som ikke har betydning for den samlede tidsplan, ikke at være tilstrækkeligt til at begrunde, at transportministeren vil fastsætte regler om støj og vibrationer. Omvendt vil der i særlige tilfælde, hvor en forsinkelse på eksempelvis få dage helt konkret vil kunne medføre vidtrækkende konsekvenser for den samlede tidsplan og dermed for den rettidige gennemførelse af et samlet jernbaneprojekt, efter omstændighederne være tale om en forsinkelse af væsentlig betydning.
Det forventes, at vurderingen af, hvorvidt der vil være tale om en væsentlig fordyrelse af jernbaneprojektet, ligeledes vil afhænge af en konkret vurdering, hvor det vil kunne indgå som et hensyn, om det pågældende jernbaneprojekt vil blive fordyret med samlede udgifter af en størrelse, der må anses at ligge ud over, hvad der måtte være almindelige og forventelige fordyrelser.
Det er forventningen, at berørte naboer til jernbaneprojektet vil kunne tilbydes midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant kompensation, jf. den foreslåede § 3, stk. 1, jf. nedenfor, såfremt transportministeren udnytter hjemlen i den foreslåede § 2.
Det foreslås i stk. 2, at regler fastsat i medfør af stk. 1 kan fravige lov om miljøbeskyttelse samt regler udstedt og afgørelser truffet i medfør heraf.
Det foreslåede vil medføre, at såfremt transportministeren fastsætter regler om støj og vibrationer i henhold til den foreslåede stk. 1, vil anlægsarbejderne omfattet af lovforslaget være reguleret af disse regler, og miljøbeskyttelsesloven samt regler, påbud eller forbud udstedt og afgørelser truffet i medfør heraf for så vidt angår støj og vibrationer ikke længere finder anvendelse. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3. i de almindelige bemærkninger.