Bestemmelsen fastslår i stk. 1 Offerfondens formål, som er at yde tilskud til projekter og aktiviteter, der generelt kan styrke viden om eller indsatsen til støtte for ofre for forbrydelser og trafikofre eller grupper heraf.
Det følger nærmere af stk. 2, at fondens midler anvendes til at yde tilskud til offerrådgivninger, forskning, uddannelsesindsatser, seminarer, udarbejdelse og distribution af informationsmateriale, forsøgs- og udviklingsaktiviteter samt lignende offerrelaterede projekter og aktiviteter.
For at der kan bevilges midler til et projekt eller en aktivitet, skal projektet eller aktiviteten have et klart offerperspektiv. Der vil ikke kunne ydes tilskud direkte til enkeltpersoner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at fondens midler administreres af et uafhængigt råd bestående af i alt tre medlemmer, som alle udpeges af justitsministeren. Rådets formand udpeges uden indstilling. De to menige medlemmer udpeges efter indstilling fra henholdsvis Rektorkollegiet og Offerrådgivningen i Danmark. Der beskikkes en suppleant for hvert af rådets medlemmer. Medlemmer og suppleanter udnævnes for 4 år og kan genudnævnes. Afgår et medlem eller en suppleant inden udløbet af en periode, foretages nyudnævnelse alene for den resterende del af perioden.
Justitsministeriet stiller sekretariatsbistand til rådighed for fonden, jf. stk. 4. Administration af fonden forventes forankret i et sekretariat i Civilstyrelsen.
Fonden vil i medfør af stk. 5 årligt skulle aflægge en beretning til justitsministeren om fondens virksomhed det foregående år. Beretningen offentliggøres.
Bestemmelsen indeholder i stk. 6 hjemmel til, at justitsministeren fastsætter rådets forretningsorden. Forretningsordenen forventes at ville indeholde bestemmelser om bl.a. indgivelse af ansøgning til Offerfonden, sagsbehandlingen i rådet og betingelserne for uddeling af midler.
Det følger af bestemmelsen, at fonden årligt modtager tilskud fra staten med henblik på at kunne varetage sin opgave efter § 1. Tilskuddet svarer til indtægterne fra offerbidragene fratrukket omkostningerne til administration af ordningen. Beløb, der ikke anvendes i et finansår, kan i medfør af bestemmelsen overføres til næste finansår.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at lovovertrædere, som dømmes eller vedtager bødeforelæg for ét eller flere strafbare forhold, pålægges at betale et fiskalt beløb på 500 kr. til det offentlige. Bidraget skal for det første betales i sager, hvor der for overtrædelse af straffeloven vedtages bødeforelæg, idømmes straf eller idømmes foranstaltninger efter straffelovens § 70 eller § 74 a. For det andet skal bidraget betales i sager, hvor der for overtrædelser af andre love end straffeloven idømmes betinget eller ubetinget fængselsstraf eller idømmes foranstaltninger efter straffelovens § 74 a. For det tredje skal bidraget betales i sager, hvor der vedtages eller idømmes betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten, jf. færdselslovens § 125 og § 126. For det fjerde skal bidraget betales i sager, hvor der vedtages eller idømmes kørselsforbud, jf. færdselslovens § 127. Endelig for det femte skal bidraget betales i sager, hvor den pågældende ved vedtagelse eller dom får et såkaldt klip i kørekortet, dvs. hvis den pågældende er fundet skyldig i forhold omfattet af færdselslovens § 125, stk. 2, nr. 1-5. Det er klippet i sig selv, der udløser pligten til at betale offerbidrag, og det er således ved sådanne ”klipforseelser” uden betydning, hvilken sanktion gerningsmanden i øvrigt vedtager/idømmes for den pågældende forseelse.
Der betales et bidrag pr. vedtagelse eller dom. Der skal således alene betales én offerafgift på 500 kr. pr. afgjort sag uanset antallet af forhold omfattet af afgørelsen og uanset, om sagen vil kunne henføres til flere af de opregnede numre i bestemmelsen. Idømmes en person således ved en afgørelse eksempelvis både straf for overtrædelse af straffeloven og frakendelse af førerretten efter færdselslovens § 125 eller § 126, skal den pågældende alene betale én offerafgift på 500 kr. Tilsvarende gælder ved en vedtagelse/dom for flere forhold omfattet af samme lov. I tilfælde, hvor en gerningsmand inden for en periode af 3 år har gjort sig skyldig i tre forhold, der ikke i sig selv medfører frakendelse af førerretten efter færdselslovens § 125, stk. 1, men som er omfattet af færdselslovens § 125, stk. 2, og dermed i henhold til denne bestemmelse udløser en betinget frakendelse, vil den udløsende afgørelse ligeledes alene medføre betaling af én offerafgift, uanset at afgørelsen både omfattes af den foreslåede bestemmelses nr. 3 og nr. 5.
Modtager gerningsmanden derimod ved separate afgørelser eksempelvis klip i kørekortet, frakendelse af kørerkortet og/eller straf for overtrædelse af straffeloven eller andre foranstaltninger mv. omfattet af bestemmelsen, medfører hver enkelt afgørelse, at der skal betales et offerbidrag på 500 kr.
Sager, hvor der meddeles tiltalefrafald og tiltalefrafald med vilkår, jf. retsplejelovens §§ 722 og 723, sager, hvor der gives advarsel, jf. retsplejelovens § 900, samt sager, hvor der meddeles strafbortfald, jf. straffelovens § 83, er ikke omfattet af de bidragspligtige sager. Sager, hvor der træffes bestemmelse om anvendelse af foranstaltninger efter straffelovens § 68 og § 69 er ligeledes ikke omfattet af de bidragspligtige sager.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Efter bestemmelsens stk. 1 vil offerbidrag omfattet af § 4 skulle betales til politiet. Bestemmelsen svarer til, hvad der som hovedregel gælder for bøder efter straffuldbyrdelseslovens § 90, stk. 1. Forskellen på bestemmelsen om bøder i straffuldbyrdelseslovens § 90, stk. 1, og den foreslåede § 5, skyldes, at et offerbidrag følger direkte af loven, hvorimod bøder fastsættes ved bødevedtagelse eller dom.
Politiets beslutning om at opkræve offerbidrag er en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det forudsættes, at der ikke i den forbindelse skal ske partshøring, jf. forvaltningslovens § 19.
Det følger endvidere af stk. 2, at bestemmelserne i straffuldbyrdelseslovens § 90, stk. 2-4, § 91, stk. 2-4, og § 92 tilsvarende finder anvendelse for offerbidrag omfattet af § 4.
Det er herved hensigten, at opkrævning og inddrivelse af offerbidrag skal ske på samme måde som og så vidt muligt sammen med opkrævning og inddrivelse af bøder, sagsomkostninger og konfiskation, idet straffuldbyrdelseslovens bestemmelse i § 91, stk. 1, om bøder dog ikke vil finde anvendelse, hvilket svarer til, hvad der gælder for henholdsvis konfiskation og sagsomkostninger.
Det forudsættes, at bekendtgørelse nr. 1022 af 17. oktober 2005 om opkrævning af visse bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger mv. samt afgørelse om udståelse af forvandlingsstraf (bødebekendtgørelsen) vil blive ændret, således at denne tillige vil komme til at omfatte offerbidrag.
Ligeledes forudsættes det, at bekendtgørelse nr. 922 af 24. august 2011 om inddrivelse af gæld til det offentlige og bekendtgørelse nr. 1023 af 17. oktober 2005 om klageadgang i sager om inddrivelse af bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger vil blive ændret, således at de relevante regler heri også kommer til at omfatte offerbidrag. Klager over restancemyndighedernes afgørelse om henstand og afdragsvis betaling vil dermed blive afskåret pga. af offerbidragets ringe størrelse.
Bestemmelsen fastslår i stk. 3, at politiets afgørelse om betaling af offerbidrag efter stk. 1 ikke kan påklages til en højere administrativ myndighed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 og pkt. 5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Forslaget om ændring af bilag 1, nr. 15, jf. §§ 10 og 11, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige vil gøre det muligt for restanceinddrivelsesmyndigheden at gøre brug af lønindeholdelse, jf. inddrivelseslovens § 10, og udpantning, jf. § 11, ved manglende betaling af offerbidrag.
Der oprettes en offerfond, som har til formål at yde tilskud til projekter og aktiviteter, der generelt kan styrke viden om eller indsatsen til støtte for ofre for forbrydelser og trafikofre eller grupper heraf.
Stk. 2. Fondens midler anvendes til at yde tilskud til
Fondens midler administreres af et råd, der oprettes af Justitsministeriet.
Stk. 2. Rådet består af 1 formand og af 2 andre medlemmer, hvoraf 1 medlem udnævnes efter indstilling fra Rektorkollegiet og 1 medlem efter indstilling fra Offerrådgivningen i Danmark. Formanden og de andre medlemmer udnævnes af justitsministeren for en periode på 4 år. Genudnævnelse kan finde sted. Afgår et medlem inden udløbet af en periode, foretages nyudnævnelse alene for den resterende del af perioden.
Stk. 3. Der beskikkes en suppleant for hvert af rådets medlemmer. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse på beskikkelse af suppleanter.
Stk. 4. Justitsministeriet stiller sekretariatsbistand til rådighed for rådet.
Stk. 5. Rådet aflægger årligt en beretning til justitsministeren om fondens virksomhed det foregående år. Beretningen offentliggøres.
Stk. 6. Justitsministeren fastsætter rådets forretningsorden og regler om indgivelse af ansøgning.
Stk. 2. For bidrag omfattet af § 4 finder reglerne i § 90, stk. 2-4, § 91, stk. 2-4, og § 92 i lov om fuldbyrdelse af straf m.v. tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Politiets afgørelse efter stk. 1 kan ikke påklages til en højere administrativ myndighed.
I lov nr. 1333 af 19. december 2008 om inddrivelse af gæld til det offentlige, som ændret ved § 2 i lov nr. 252 af 30. marts 2011, § 21 i lov nr. 551 af 18. juni 2012 og § 2 i lov nr. 593 af 18. juni 2012, foretages følgende ændring:
I bilag 1, nr. 15, indsættes efter »administrative bøder,«: »offerbidrag,«.