LOV nr 1451 af 10/12/2024
Justitsministeriet
Lov om offentlig auktion ved auktionsledere (auktionslederloven) § 31
Overtrædelse af § 3, § 9, stk. 1, § 16, stk. 1, § 17, § 18, § 19, stk. 1-3, § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 22, § 23, stk. 1 og 5, og §§ 24 og 25 kan straffes med bøde.
Stk. 2. I forskrifter, som udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Forarbejder til Lov om offentlig auktion ved auktionsledere (auktionslederloven) § 31
RetsinformationDet foreslås i § 31, at overtrædelse af § 3, § 9, stk. 1, § 16, stk. 1, § 17, § 18, §19, stk. 1-3, § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 22, § 23, stk. 1 og 5, § 24, og § 25 kan straffes med bøde.
Kravet om, at en person, der afholder offentlige auktioner, skal beskikkes som auktionsleder, vil være afgørende for at kunne opfylde lovgivningens grundlæggende formål om, at afholdelse af frivillige offentlige auktioner sker under betryggende forhold. Det foreslås derfor bl.a., at den, der afholder en offentlig frivillig auktion, uden at auktionen forestås af en beskikket auktionsleder, jf. lovforslagets § 3, stk. 1, straffes med bøde.
Endvidere foreslås det, at en beskikket auktionsleder, der ikke tegner forsikring eller stiller anden form for sikkerhed, jf. lovforslagets § 9, stk. 1, ikke sikrer bekendtgørelse af auktionen, jf. lovforslagets § 16, stk. 1, og § 17, ikke sikrer, at der føres auktionsbog og udarbejdes auktionskatalog, jf. lovforslagets § 21, stk. 1 og 2, og § 19, stk. 1, stk. 2 og 3, ikke opfylder sin undersøgelsespligt, jf. lovforslagets § 18, eller ikke forestår auktionen i overensstemmelse med lovforslagets § 20, § 22, § 23, stk. 1 og 5, § 24 og § 25 skal kunne straffes med bøde.
Det foreslås i stk. 2, at der i forskrifter, som udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Bestemmelsen påtænkes udnyttet således, at der kan fastsættes bødestraf for nærmere fastsatte regler om den tidsmæssige udstrækning af en auktionslederbeskikkelse jf. § 7, til nærmere fastsatte krav til auktionslederen om arten og størrelsen af auktionslederens sikkerhed jf. § 9, stk. 3, om regler for vederlag af auktionslederens arbejde i forbindelse med afholdelse af auktion og for godtgørelse af udgifter forbundet hermed jf. § 11, om nærmere fastsatte regler til auktionslederens undersøgelse af løsøre, som indleveres til auktion jf. § 18, stk. 4 og om regler fastsat om om opbevaring af auktionskataloger og om katalogernes indsendelse til Rigsarkivet jf. § 19, stk. 5.
Det er auktionslederen eller nogen, der handler på auktionslederens vegne, der vil kunne straffes for at overtræde reglerne fastsat med hjemmel i § 31, stk. 2.
Endelig foreslås det i stk. 3, at juridiske personer m.v. også kan pålægges strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel for overtrædelse af lovens regler.
Det vil bl.a. indebære, at juridiske personer (kun) kan straffes, når der er særlig hjemmel hertil, jf. straffelovens § 25. Efter straffelovens 5. kapitel forudsætter strafansvar for en juridisk person, at der inden for dens virksomhed er begået en overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til den juridiske person knyttede personer eller den juridiske person som sådan.
På en række områder er der fastsat særlige regler, der pålægger enkeltpersoner et selvstændigt og individuelt strafansvar i kraft af deres særlige stilling eller funktion. Som eksempler herpå kan nævnes piloters og besætningsmedlemmers overtrædelser af luftfartslovgivningen, skibsføreres overtrædelser af lov om sikkerhed til søs samt transportørers og landmænds overtrædelser af dyreværnslovgivningen. Hvis der er tale om overtrædelse af regler af den nævnte type, er udgangspunktet, at der rejses tiltale mod den pågældende person samt i almindelighed tillige mod den juridiske person.
Auktionslederloven vil på tilsvarende vis pålægge auktionslederen et selvstændigt og individuelt strafansvar, og ved valg af ansvarssubjekt, hvor en auktionsleder, som er tilknyttet en juridisk person m.v., begår en strafbar overtrædelse af loven, bør udgangspunktet derfor være, at der rejses tiltale både mod auktionslederen og den juridiske person m.v.
Ved udmåling af bøde efter § 31 og forskrifter udstedt med hjemmel i § 31 gælder reglerne i straffelovens 10. kapitel om straffens fastsættelse samt straffelovens § 51, stk. 3, om udmåling af bøde. Ved udmåling af bøden skal der således bl.a. lægges vægt på lovovertrædelsens grovhed, jf. straffelovens § 80, stk. 1, herunder omfanget og varigheden af overtrædelsen.
Ved fastsættelsen af bøden skal der endvidere inden for de grænser, som lovovertrædelsens beskaffenhed og de i straffelovens § 80 nævnte omstændigheder tilsteder, tages særligt hensyn til den skyldiges betalingsevne og til den opnåede eller tilsigtede fortjeneste eller besparelse, jf. straffelovens § 51, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.14.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.