LOV nr 1451 af 10/12/2024
Justitsministeriet
Lov om offentlig auktion ved auktionsledere (auktionslederloven) § 18
Auktionslederen skal sikre, at det forud for auktionens afholdelse undersøges, om bortsalg af de indleverede genstande på auktion indebærer overtrædelse af anden lovgivning.
Stk. 2. Ved mistanke om manglende adgang til at råde over genstande, der indleveres til auktion, afviser auktionslederen at sælge genstandene, indtil der er opnået den fornødne sikkerhed for, at der er retmæssig adgang til at råde over genstandene.
Stk. 3. Ved mistanke om, at genstandene er udbytte opnået ved en strafbar lovovertrædelse, anmelder auktionslederen straks forholdet til politiet.
Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om auktionslederens undersøgelse af genstande, som indleveres til auktion.
Forarbejder til Lov om offentlig auktion ved auktionsledere (auktionslederloven) § 18
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at auktionslederen skal sikre, at det forud for auktionens afholdelse undersøges, om bortsalg af indleverede genstande på auktion indebærer overtrædelse af anden lovgivning.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at der ved bortsalg af indleverede genstande på auktion ikke sker overtrædelse af andre lovregler. Der må således ved en frivillig offentlig auktion alene sælges genstande, som må omsættes i almindelig fri handel.
Efter den foreslåede bestemmelse vil auktionslederen blive pålagt at påse, at der ikke handles i strid med anden lovgivning, herunder lovgivning, som foreskriver, at det er forbudt eller kræver særlig tilladelse fra en offentlig myndighed til auktionssalg af en række genstande. Det forudsættes, at auktionslederen vil skulle iagttage denne pligt forud for auktionens afholdelse.
Ved salg af tobaksvarer og spiritus – i lyset af, at sådanne varer er afgiftsbelagte – gør der sig f.eks. særlige hensyn gældende, herunder hensynet til, at de pågældende varer ikke sælges til en højere eller lavere pris end foreskrevet i lovgivningen, og at afgiften på varerne betales (rettidigt).
Auktionslederen vil således skulle sikre, at det undersøges, at bortsalg ikke er i strid med tobaksafgiftslovens § 28, stk. 4, 1. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 21. februar 2024 med senere ændringer, hvoraf det følger, at auktionssalg med afgiftspligtige varer er forbudt bortset fra tvangsauktioner eller tilfælde, hvor auktion er foreskrevet ved lov. En auktionsleder har ligeledes pligt til at påse, at bortsalget ikke er i strid med spiritusafgiftslovens § 27 a, stk. 2, lovbekendtgørelse nr. 417 af 23. april 2024, hvorefter auktionssalg af spiritus kun må finde sted efter tilladelse fra told- og skatteforvaltningen (i dag Skatteforvaltningen).
For så vidt angår våben og eksplosivstoffer m.v. gør der sig også særlige forhold gældende, da der er tale om farlige genstande, som er ulovlige at besidde uden særskilt tilladelse.
En auktionsleder har i den forbindelse pligt til at påse, at bortsalget ikke er i strid med våbenlovens § 2, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 1736 af 26. august 2021 med senere ændringer, som foreskriver, at i tilfælde, hvor der efter våbenlovens § 2, stk. 1, gælder krav om tilladelse m.v. til at erhverve eller besidde genstande eller stoffer, er det forbudt at overdrage eller overlade andre besiddelsen af disse, medmindre erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse m.v. En auktionsleder har desuden pligt til at påse, at bortsalget ikke er i strid med knivlovens § 2, stk. 3, 1. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 939 af 20. juli 2024, hvoraf det fremgår, at knive og blankvåben m.v. kun må overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse fra politiet.
Det foreslås i stk. 2, at auktionslederen ved mistanke om manglende adgang til at råde over genstande, der indleveres til auktion, skal afvise at sælge genstandene, indtil der er opnået den fornødne sikkerhed for, at der er retmæssig adgang til at råde over genstanden.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at der ikke bortsælges stjålne genstande på auktion. Bestemmelsen må i øvrigt ses i sammenhæng med bl.a. dansk rets almindelige principper om vindikation, hvorefter en person, der har mistet en genstand, i nogle tilfælde vil kunne kræve den tilbageleveret også fra en aftaleerhverver i god tro (f.eks. i tilfælde af tyveri).
Auktionslederens undersøgelsespligt ved mistanke om manglende adgang til at råde over genstanden vil først og fremmest bero på en eventuel mistanke baseret på de konkrete omstændigheder i hvert enkelt tilfælde. Det forudsættes, at undersøgelsespligten skal stå i rimeligt forhold til værdien af den genstand, som ønskes bortsolgt. Kravene til undersøgelsespligten skærpes således, når der er tale om værdifulde og/eller sjældne genstande, i hvilken forbindelse der kan være en særlig anledning for auktionslederen til at anstille nærmere undersøgelser, f.eks. ved at anmode om fremlæggelse af relevant dokumentation for så vidt angår auktionsrekvirentens lovlige adkomst til at råde over genstanden.
I tilfælde hvor auktionslederen har mistanke om manglende adgang til at råde over genstande, der indleveres til auktion, vil auktionslederen kunne afkræve rekvirenten bevis for lovlig adkomst. Det forudsættes, at hvis det viser sig, at rekvirenten ikke har adgang til at råde over genstanden, skal auktionslederen anmelde forholdet til politiet.
Det foreslås i stk. 3, at auktionslederen ved mistanke om, at genstanden er udbytte opnået ved en strafbar lovovertrædelse, er forpligtet til straks at anmelde forholdet til politiet.
Det forudsættes, at auktionslederen skal have en rimelig grund til at formode, at der foreligger et strafbart forhold, førend vedkommende er forpligtet til at anmelde forholdet til politiet.
Auktionslederen vil være forpligtet til »straks« at anmelde forholdet til politiet, hvilket indebærer, at auktionslederen skal anmelde forholdet uden unødigt ophold.
Det foreslås i stk. 4, at justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om auktionslederens undersøgelse af genstande, som indleveres til auktion.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at udvalget anbefaler oprettelsen af et elektronisk søgbart register over stjålne genstande.
Det forudsættes, at der – når et sådant register er etableret – vil kunne fastsættes nærmere regler om, at auktionslederen skal have pligt til at sikre, at der søges på relevante genstande i registeret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.6.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.