LOV nr 1451 af 10/12/2024
Justitsministeriet
Lov om offentlig auktion ved auktionsledere (auktionslederloven) § 12
Fogedretten kan efter indstilling fra en auktionsleder, der kan dokumentere et behov herfor, autorisere en eller flere fuldmægtige til på auktionslederens vegne at forestå afholdelsen af auktioner.
Stk. 2. Autorisation som auktionslederfuldmægtig kan meddeles den, der opfylder betingelserne i § 5, stk. 4, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Bestemmelserne i § 5, stk. 5, og § 8 finder tilsvarende anvendelse.
Forarbejder til Lov om offentlig auktion ved auktionsledere (auktionslederloven) § 12
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at fogedretten efter indstilling fra en auktionsleder, der kan dokumentere et behov herfor, kan autorisere en eller flere fuldmægtige til på auktionslederens vegne at forestå afholdelsen af auktioner.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at auktionsrekvirenter har rimelig adgang til at få afholdt auktioner af en auktionsleder eller en anden hertil bemyndiget person, samt at auktioner ikke unødigt må aflyses.
Det forudsættes, at auktionslederen vil kunne dokumentere et konkret behov for autorisation af en eller flere fuldmægtige, som på vegne af auktionslederen kan forestå afholdelsen af auktioner. Kravet vil være opfyldt navnlig i tilfælde, hvor det kan dokumenteres, at auktionslederen forestår et betydeligt antal auktioner årligt, eller i tilfælde, hvor auktionsleders midlertidige fravær, f.eks. på grund af forbigående sygdom, kan dokumenteres.
En autoriseret auktionslederfuldmægtig optræder på vegne af den beskikkede auktionsleder og under dennes ansvar. Dette vil indebære, at en autoriseret auktionslederfuldmægtig kan forestå afholdelsen af en offentlig auktion i henhold til denne lov, men at ansvaret for, at auktionen afholdes i overensstemmelse med loven, således vil påhvile den beskikkede auktionsleder.
Der vil ikke være mulighed for, at en auktionslederfuldmægtig kan fortsætte sit virke som fuldmægtig under en auktionsleder i tilfælde af dennes fravær på grund af f.eks. jobskifte, dødsfald m.v. Da en auktionslederfuldmægtig optræder på auktionslederens vegne og under dennes ansvar, er auktionslederfuldmægtigen afskåret fra at fortsætte sit virke i tilfælde af auktionslederens fravær af ikke-midlertidig karakter. Bortfalder eller tilbagekaldes auktionslederens beskikkelse, eller dør auktionslederen, ophører således automatisk auktionslederfuldmægtigens autorisation.
Det forudsættes, at der ikke bliver beskikket flere auktionslederfuldmægtige under den enkelte auktionsleder, end hvad der skønnes nødvendigt ud fra det konkret dokumenterede behov. Der kan endvidere være anledning til at begrænse antallet af fuldmægtige for at sikre, at auktionslederens tilsyn med de pågældende føres på en forsvarlig måde.
Retten til at autorisere fuldmægtige vil henhøre under den stedlige fogedret, idet de lokale fogedretter i deres egenskab af kontrol- og tilsynsmyndighed ofte har et nærmere kendskab til de enkelte auktionsledere, omfanget af disses auktionsledervirksomhed m.v.
Den stedlige fogedret vil kun kunne meddele autorisation inden for sin egen retskreds, og en auktionsleder, der er beskikket for flere retskredse, må derfor i givet fald søge autorisation for sin(e) auktionslederfuldmægtig(e) flere steder.
Det foreslås i stk. 2, at autorisation som auktionslederfuldmægtig kan meddeles den, der opfylder kravene i § 5, stk. 4, nr. 1-3, jf. dog stk. 5.
Bestemmelsen vil indebære, at auktionslederfuldmægtigen skal opfylde de samme grundlæggende betingelser som auktionsledere, inden der kan meddeles en autorisation som auktionslederfuldmægtig.
Det forudsættes således, at auktionslederfuldmægtige har retlig handleevne og dermed ikke er umyndig eller under værgemål eller samværgemål.
Det forudsættes endvidere, at auktionslederfuldmægtigen – som også i sit virke vil kunne modtage betaling på vegne af auktionssælger– ikke er under rekonstruktionsbehandling eller konkurs. Bestemmelsen har til formål at sikre, at insolvente personer ikke kan meddeles autorisation som auktionslederfuldmægtige.
Endelig forudsættes det, at auktionslederfuldmægtigen har relevant uddannelse, erhvervsfaring eller lignende. Bestemmelsen har til formål at sikre, at auktionslederfuldmægtigen har et vist kendskab til auktionsområdet og dermed de fornødne faglige forudsætninger for at forestå afholdelsen af auktioner. Der kan i den forbindelse peges på, at uddannelse og/eller erfaring som f.eks. advokat eller inden for antikvitets- eller marskandiserbranchen vil kunne opfylde kvalifikationskravet. En ansøger vil imidlertid også kunne have opnået relevant erfaring gennem ansættelse i en auktionsholdervirksomhed.
Det foreslås i stk. 3, at bestemmelserne i lovforslaget § 5, stk. 5, og § 8 finder tilsvarende anvendelse.
Dette vil indebære, at justitsministeren i særlige tilfælde kan gøre undtagelse fra kvalifikationskravet efter § 5, stk. 4, nr. 3, jf.§ 5, stk. 5. Det forudsættes, at der i hvert enkelt tilfælde foretages en konkret vurdering af, om den pågældende er egnet til at blive autoriseret, selv om kvalifikationskravet ikke er opfyldt.
Dette vil endvidere indebære, at de forhold, som efter lovforslagets § 8 kan medføre, at auktionslederbeskikkelse nægtes meddelt, vil skulle finde tilsvarende anvendelse på opnåelse af autorisation som auktionslederfuldmægtig.
Autorisation vil således kunne nægtes den, der er dømt for et strafbart forhold, hvis forholdet begrunder en nærliggende fare for misbrug af adgangen til at forestå auktioner, jf. straffelovens § 78, stk. 2.
Hvorvidt et konkret strafbart forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af adgangen til at forestå afholdelsen af auktioner, vil først og fremmest afhænge af, om forholdet indebærer en særlig risiko for, at den pågældende ikke vil overholde reglerne om udøvelse af auktionsledervirksomhed. I vurderingen vil der bl.a. skulle tages hensyn til de omstændigheder, hvorunder forholdet blev begået, forbrydelsens grovhed og udførelsesmåde, den forløbne tid, vedkommendes personlige forhold på gernings- og ansøgningstidspunktet samt til, om tiltalte er tidligere straffet. Personer dømt for berigelseskriminalitet og personer dømt for overtrædelser af lovgivningen om bogføring eller af moms- eller skattelovgivningen vil som udgangspunkt ikke kunne meddeles autorisation.
Autorisation vil herudover kunne nægtes den, der har betydelig forfalden gæld til det offentlige. Det vil – på samme måde som ved nægtelse af auktionslederbeskikkelse – navnlig være gæld i form af skatte- og momsrestancer, der vil kunne begrunde, at autorisation som auktionslederfuldmægtig nægtes på grund af betydelig forfalden gæld til det offentlige. Det vil desuden være en forudsætning for at nægte autorisation, at gælden er opstået i forbindelse med auktionsvirksomhed.
Ved betydelig forfalden gæld til det offentlige forstås skyldige beløb i størrelsesordenen 50.000 kr. eller derover.
Formålet med bestemmelsen er at ramme manglende betalingsvilje samt forebygge stiftelse af betydelig gæld til det offentlige. Det forudsættes i den forbindelse, at den, der har en betydelig gæld til det offentlige, vil skulle have vurderet sine forhold individuelt. En person, der har indgået en afdrags- eller betalingsaftale med inddrivelsesmyndigheden, vil således ikke være afskåret fra at opnå autorisation som auktionslederfuldmægtig.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.