LOV nr 1451 af 10/12/2024
Justitsministeriet
Lov om offentlig auktion ved auktionsledere (auktionslederloven) § 11
Justitsministeren fastsætter regler om vederlag for auktionslederens arbejde i forbindelse med afholdelse af auktion og for godtgørelse af udgifter forbundet hermed.
Forarbejder til Lov om offentlig auktion ved auktionsledere (auktionslederloven) § 11
RetsinformationDet foreslås i § 11, at justitsministeren fastsætter regler om vederlag for auktionslederens arbejde i forbindelse med afholdelse af auktion og for godtgørelse af udgifter forbundet hermed.
Formålet med forslaget er at sikre, at offentlige auktioner finder sted under betryggende forhold, herunder ved at sikre gennemsigtighed for auktionsrekvirenter og auktionskøbere for så vidt angår fastsættelsen af auktionslederens vederlag. Det forudsættes således, at der administrativt vil blive fastsat regler om auktionslederes vederlag, således at vederlaget løbende vil kunne justeres i takt med den generelle pris- og lønudvikling.
Vederlaget bør ikke overstige, hvad der må anses for rimeligt, idet auktionsrekvirenter i modsat fald vil afholde sig fra at afsætte deres effekter ved frivillig offentlig auktion.
Det forudsættes i den forbindelse administrativt fastsat, at vederlaget for auktionslederens arbejde i forbindelse med auktionens afholdelse vil blive fastsat til 2,5 pct. af budsummen med tillæg af de omkostninger, som køberen skal betale i henhold til auktionsvilkårene, og de forpligtelser som køberen skal overtage uden for budsummen. For så vidt angår periodiske ydelser forudsættes disse medregnet med ydelsernes samlede værdi for den aftalte løbetid, dog højst 10 år efter auktionen.
Det forudsættes endvidere, at der – på samme måde som hidtil – bør gælde en maksimumtakst for auktionslederens vederlag. Det gældende maksimalvederlag, der ikke er blevet forhøjet siden 2004, forudsættes i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen forhøjet til 1.000 kr. pr. påbegyndt time, dog minimum 2.000 kr., således at vederlaget vil følge den generelle pris- og lønudvikling. Det forudsættes endvidere, at der fremadrettet vil skulle ske en årlig regulering af taksten. Det forudsættes endvidere, at der administrativt vil blive fastsat et minimumsvederlag, da der altid vil være et vist arbejde forbundet med at forestå afholdelsen af en auktion, uanset om der på auktionen alene bortauktioneres få genstande af begrænset værdi. Dette minimumsvederlag forudsættes at blive fastsat til 2.000 kr.
Der forudsættes endvidere, at der bliver fastsat regler for betaling for en aflyst auktion (1.000 kr.) samt regler om, i hvilket tidsrum der ydes normalvederlag og forhøjet vederlag. Det forudsættes i den forbindelse at der bliver fastsat, at auktionslederlederen vil have krav på normalvederlag på hverdage inden for normal arbejdstid, dvs. mandag til fredag mellem kl. 8.00-17.00, mens auktionslederen uden for nævnte tidsrum vil have krav på et vederlag, der er 100 pct. højere.
Ud over vederlag for auktionslederens arbejde i forbindelse med afholdelse af en auktion forudsættes det, at det administrativt vil blive fastsat, at auktionslederen har krav på godtgørelse for nødvendige udgifter, som denne har afholdt i anledning af auktionen, f.eks. transportomkostninger til og fra auktionsstedet.
Det forudsættes endelig, at det administrativt vil blive fastsat, at auktionsrekvirenten, uanset om denne er forbruger eller erhvervsdrivende, på tidspunktet for indgåelsen af aftalen med auktionslederen vil skulle oplyses om de forventede udgifter ved auktionen, således at rekvirenten ikke efter auktionens afholdelse bliver mødt med krav om betaling for eventuelle ekstra udgifter, som vedkommende ikke forventede at skulle betale til auktionslederen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.