Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at kulturministeren bemyndiges til at stifte en offentlig selvejende institution. Institutionen er uafhængig og har til formål at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche gennem eksportfremstød, talentudvikling, promovering, dataindsamling og analyser m.v.
Det foreslås i § 1, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er et uafhængigt institut, som har til formål at fremme udviklingen af danske digitale spil, særligt med fokus på de kunstneriske og kulturelle kvaliteter, og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling fortsat vil være et uafhængigt institut, som vil have til formål at fremme udviklingen af danske digitale spil, særligt med fokus på kunstneriske og kulturelle kvaliteter. Derudover skal Nimbi GameLab understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche. Bestemmelsen vil være en justering i forhold til stk. 1 i tekstanmærkningen ved, at opgaverne med at yde tilskud, talentudvikling, promovering, dataindsamling og analyse i stedet fremgår af lovforslagets § 2 om instituttets opgaver. Derudover er det tilføjet til bestemmelsen, at formålet med at fremme udviklingen af danske digitale spil skal ske med et særligt fokus på kunstneriske og kulturelle kvaliteter. Dette fokus udelukker ikke et fokus på at fremme udviklingen af danske digitale spil med øvrige kvaliteter.
Det følger af lov om film (herefter filmloven), jf. § 1, stk. 1, at lovens formål er at fremme filmkunst, filmkultur og biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det af stk. 2, at ved film forstås i denne lov levende billeder af enhver art uanset optagelses- og forevisningsform, herunder fotografiske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Det Danske Filminstitut har, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 til opgave at yde økonomisk støtte til udvikling, manuskriptudarbejdelse, produktion, lancering og forevisning af danske film og at sikre distribution af danske film. Bestemmelserne udgør hjemmelsgrundlag for Det Danske Filminstituts udbetaling af tilskud og støtte fra Spilordningen.
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at institutionen har til formål at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche gennem eksportfremstød, talentudvikling, promovering, dataindsamling og analyser m.v.
Det foreslås i § 2, stk. 1, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling har følgende opgaver. Opgaver følger af nr. 1-5.
Det foreslås i nr. 1, at instituttet skal yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder med fokus på digitale spil med kunstneriske og kulturelle kvaliteter.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil skulle yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder med fokus på digitale spil med kunstneriske og kulturelle kvaliteter. Bestemmelsen vil indebære, at Nimbi GameLab fremadrettet vil skulle udmønte tilskuds- og støttemidlerne i Spilordningen, men kan også indebære udmøntning af andre tilskudsordninger målrettet udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil og inden for instituttets formål, jf. lovforslagets § 1.
Det foreslås i nr. 2, at instituttet skal understøtte promovering af og udbrede kendskabet til danske digitale spil i Danmark og internationalt.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil skulle understøtte promovering af og udbrede kendskabet til danske digitale spil i Danmark og internationalt. Dette vil også kunne indebære at yde økonomisk støtte til spilfremme i Danmark og til fremme af kendskabet til dansk spiludvikling i udlandet.
Det foreslås i nr. 3, at instituttet skal understøtte talentudvikling relateret til danske digitale spil gennem f.eks. uddannelses- og branchepartnerskaber.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil skulle understøtte talentudvikling relateret til danske digitale spil gennem f.eks. uddannelses- og branchepartnerskaber.
Det foreslås i nr. 4, at instituttet skal skabe viden og overblik gennem dataindsamling og analyser om danske digitale spil og spilbranchens tilstand.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil skulle skabe viden og overblik gennem dataindsamling og analyser om danske digitale spil og spilbranchens tilstand.
Det foreslås i nr. 5, at instituttet skal formidle viden om danske digitale spil til offentligheden på en tilgængelig og relevant måde.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil skulle formidle viden om danske digitale spil til offentligheden på en tilgængelig og relevant måde.
Det foreslås i stk. 2, at kulturministeren kan fastsætte yderligere opgaver inden for lovens anvendelsesområde.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne fastsætte yderligere opgaver inden for lovens anvendelsesområde. Med yderligere opgaver menes opgaver, der vil gå ud over opgaver beskrevet i § 2, stk. 1, nr. 1-5.
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at kulturministeren bemyndiges til at stifte en offentlig selvejende institution.
Det foreslås i § 3, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er en selvejende institution.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling og den virksomhed, der udøves af instituttet, vil være omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven, jf. forvaltningslovens § 1, stk. 2, nr. 1, og offentlighedslovens § 3, stk. 1, nr. 1. Der er foretaget en sproglig justering i forhold til stk. 1 i tekstanmærkningen, således at institutionen benævnes som selvejende institution frem for offentlig selvejende institution.
Det bemærkes, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling ligeledes vil omfattes af reglerne i bl.a. arkivloven, idet arkivloven har samme anvendelsesområde som forvaltningsloven og offentlighedsloven, jf. arkivlovens § 1, stk. 1. Endvidere vil Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling være omfattet af reglerne for offentlige myndigheder i lov om ligestilling mellem kvinder og mænd.
Det foreslås i stk. 2, at staten yder et årligt tilskud til drift af instituttet.
Instituttet er omfattet af driftstilskudsloven, jf. lovens § 1, stk. 1, hvor det fremgår, at loven finder anvendelse for selvejende institutioner, hvor Kulturministeriet er offentlig hovedtilskudsyder til driften. Driftstilskudsloven fastsætter bl.a., hvilke bestemmelser der som minimum skal være i vedtægterne, og hvilke ansvar og opgaver hhv. bestyrelsen og den daglige ledelse har, og at der kan indgås aftale om opfyldelse af formålet med tilskudsmodtagers virke. Endvidere giver driftstilskudsloven kulturministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler for tilskudsmodtagers budget, regnskabsaflæggelse og revision samt nærmere regler om tilsyn.
Det følger af rigsrevisorloven, at Rigsrevisionens revision, jf. § 2, stk. 1, nr. 2, omfatter regnskaber for institutioner, foreninger, fonde m.v., hvis udgifter eller regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til lov. Derudover følger af § 2, stk. 1, nr. 3, at Rigsrevisionens revision omfatter regnskaber for selvstændige forvaltningssubjekter, der er oprettet ved lov. Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er derfor omfattet af rigsrevisorloven, jf. § 2, stk. 1, nr. 2. og 3.
Det foreslås i stk. 3, at kulturministeren kan fastsætte, hvor stor en andel af tilskud til drift af instituttet, der skal anvendes til tilskud og støtte.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne fastsætte, hvor stor en andel af det samlede driftsstilskud til instituttet, der vil skulle anvendes til tilskud og støtte. Instituttets tildeling af tilskud og støtte vil skulle være i overensstemmelse med lovforslagets § 1 og § 2, stk. 2.
Det foreslås i § 4, stk. 1, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling ud over sine opgaver efter § 2 kan modtage yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, som falder inden for instituttets formål efter § 1 og er forenelige med varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil kunne opretholde yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, som falder inden for instituttets formål. Rekvirerede opgaver vil eksempelvis kunne være analyser og arrangementer. Opgaverne vil skulle ligge inden for instituttets formål, jf. lovforslagets § 1, og må ikke være i modstrid med eller forhindre udførelse af instituttets opgaver, som fremgår af lovforslagets § 2.
Det foreslås i stk. 2, at instituttet kan modtage yderligere indtægter under hensyntagen til sin uafhængighed, herunder gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v. Indtægter skal anvendes til opfyldelse af instituttets formål efter § 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil kunne modtage indtægter såsom gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v. Det forudsættes, at der kun vil være tale om begrænset deltagerbetaling for at understøtte offentlighedens deltagelse i konferencer m.v. Indtægter efter stk. 2 vil skulle bruges til opfyldelse af instituttets formål, som det fremgår af § 1. Samtidig vil indtægter efter stk. 2 kun kunne modtages under hensyntagen til instituttets uafhængighed af politiske hensyn eller særinteresser.
Med instituttets mulighed for at opnå yderligere finansiering end de til enhver tid ydede tilskud fra Kulturministeriet, gives der mulighed for en bredere udnyttelse af instituttets kompetencer og viden.
Det foreslås i stk. 3, at indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets opgaver, jf. § 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være instituttets bestyrelses og direktørs ansvar at sikre klar adskillelse af indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, fra instituttets opgaver, som er beskrevet i lovforslagets § 2. Hvis indtægter efter stk. 2 anvendes til rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal der også ske regnskabsmæssig adskillelse af disse fra instituttets kerneopgaver i § 2. Den klare adskillelse af indtægter fra eventuelle rekvirerede opgaver, der ydes mod betaling, fra de almennyttige oplysende og formidlende samfundsopgaver, som er kerneopgaverne, som beskrevet i lovforslagets § 2, skal sikre, at der ikke sker krydssubsidiering af økonomiske aktiviteter.
Det er ikke påkrævet, at den separate opgørelse over indtægter m.v. fra rekvirerede opgaver fremgår af et særskilt regnskab. Den separate opgørelse kan således fremgå af ét samlet årsregnskab for instituttet, hvis bestyrelsen og direktøren foretrækker dette.
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 2, at kulturministeren udpeger en bestyrelse på fem medlemmer (inklusive bestyrelsesleder), der har det overordnede ansvar for instituttet og dets virke. Derudover følger det af stk. 3, at bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Ved den første beskikkelse af bestyrelsen udgør perioden dog alene to år for to af medlemmerne, således at der hvert andet år beskikkes nye medlemmer. Genbeskikkelse kan finde sted for én periode. Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, foretages en beskikkelse af et nyt medlem for den resterende del af perioden. Desuden følger det af stk. 4, at bestyrelsen udarbejder institutionens vedtægter, som godkendes af kulturministeren.
Det foreslås i § 5, stk. 1, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling ledes af en bestyrelse på fem medlemmer, som alle udpeges af kulturministeren. Kulturministeren udpeger blandt disse en bestyrelsesleder. Der er således tale om en videreførelse af retstilstanden, jf. finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 2.
Som det fremgår af driftstilskudsloven § 4, stk. 3, er bestyrelsen for en selvejende institution ansvarlig for den selvejende institutions samlede virksomhed.
Medlemmerne i den nuværende bestyrelse for Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er beskikket pr. 1. januar 2024. Tre af bestyrelsens medlemmer er beskikket for en 4-årig periode, og de resterende to medlemmer af bestyrelsen er beskikket for en 2-årig periode. Bestyrelsens beskikkelsesperiode vil fortsætte efter ikrafttrædelse af nærværende lovforslag.
Det foreslås i stk. 2, at bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at tre af medlemmerne beskikkes hvert andet år og de resterende to medlemmer beskikkes hvert andet år. Et bestyrelsesmedlem kan genbeskikkes for én periode.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at to henholdsvis tre af medlemmerne beskikkes hvert andet år. Bestyrelsesmedlemmer vil kunne genbeskikkes for én periode. Hensigten er at sikre kontinuitet i bestyrelsen.
Det foreslås i stk. 3, at hvis et medlem udtræder af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, beskikkes et nyt medlem for den resterende del af perioden.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at hvis et bestyrelsesmedlem skulle udtræde i løbet af sin beskikkelsesperiode, vil kulturministeren skulle beskikke et nyt medlem for den resterende del af perioden.
Det foreslås i stk. 4, at der ved udpegning af bestyrelsesmedlemmer lægges vægt på, at mindst tre af bestyrelsens medlemmer har en særlig indsigt i spilbranchen. Bestyrelsen vil skulle besidde kompetencer inden for ledelse, økonomi, uddannelse, dansk og international kulturpolitik, markedsføring samt viden om digitale spil.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at mindst tre af bestyrelsens medlemmer vil skulle besidde en særlig indsigt i spilbranchen. Derudover vil bestyrelsen skulle besidde kompetencer inden for ledelse, økonomi, uddannelse, dansk og international kulturpolitik, markedsføring samt viden om digitale spil. Dette kan f.eks. være branchekendskab, forskning eller viden om spiludvikling. Bestyrelsens kompetenceprofil skal blandt andet understøtte instituttets formål.
Det foreslås i stk. 5, at bestyrelsen skal udarbejde instituttets vedtægter, som skal godkendes af Kulturministeriet. Ændring af vedtægterne skal godkendes af Kulturministeriet.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsen vil skulle udarbejde instituttets vedtægter. Vedtægterne vil skulle godkendes af Kulturministeriet. Kulturministeriet vil skulle godkende eventuelle ændringer af vedtægterne. Hvilke bestemmelser, som vedtægter for selvejende institutioner som minimum skal indeholde, følger af driftstilskudsloven § 3.
Det foreslås i stk. 6, at bestyrelsen kan nedsætte et eksternt panel, der kan bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil, jf. dog stk. 7.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsen vil kunne nedsætte et eksternt panel, som vil kunne bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil, jf. dog stk. 7.
Det foreslås i stk. 7, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om det eksterne panel, herunder om panelets sammensætning.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om det eksterne panel, herunder om panelets sammensætning. Reglerne forventes også at kunne omhandle løbende udskiftning af panelets medlemmer og medlemmers faglighed inden for digitale spil. Det eksterne panel vil kunne nedsættes af bestyrelsen, og vil kunne bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil.
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 5, at instituttets daglige ledelse varetages af en direktør, at bestyrelsen ansætter og afskediger instituttets direktør og at direktøren har ansvaret for den daglige drift i overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens instruktioner. Det følger også af stk. 7, at direktøren ansætter og afskediger instituttets øvrige personale i overensstemmelse med statens løn- og personaleregler.
Det bemærkes, at driftstilskudsloven § 4 stk. 2 indeholder yderligere bestemmelser om den daglige ledelses ansvar og rammer.
Det foreslås med lovforslagets § 6, at bestyrelsen ansætter en direktør for Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsen vil skulle ansætte en direktør for Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling. Med bestyrelsens kompetence til at ansætte direktøren følger også kompetencen til at kunne afskedige direktøren. Direktøren vil skulle ansættes og afskediges i overensstemmelse med de statslige ansættelsesretlige regler.
Det foreslås med stk. 2, at direktøren varetager ansvaret for den daglige ledelse og drift i overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens instruktioner.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være direktøren, som vil skulle varetage den daglige ledelse og drift af instituttet, samt at dette vil skulle ske i overensstemmelse med vedtægterne og bestyrelsens instruktioner.
Det foreslås med stk. 3, at det er direktøren, der ansætter instituttets øvrige personale.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være direktørens opgave at ansætte instituttets øvrige personale. Med direktørens kompetence til at ansætte instituttets øvrige personale følger også kompetencen til at kunne afskedige det øvrige personale. Det øvrige personale vil skulle ansættes og afskediges i overensstemmelse med de statslige ansættelsesretlige regler.
Det følger af lov om film (herefter filmloven), jf. § 1, stk. 1, at lovens formål er at fremme filmkunst, filmkultur og biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det af stk. 2, at ved film forstås i denne lov levende billeder af enhver art uanset optagelses- og forevisningsform, herunder fotografiske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Det Danske Filminstitut har jf. § 2, stk. 1, nr. 1 til opgave at yde økonomisk støtte til udvikling, manuskriptudarbejdelse, produktion, lancering og forevisning af danske film og at sikre distribution af danske film. Bestemmelserne udgør hjemmelsgrundlag for Det Danske Filminstituts udbetaling af tilskud og støtte fra Spilordningen.
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 6, at kulturministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder at fastsætte nærmere bestemmelser om kriterier for at opnå tilskud, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud, modtagerkreds, udbetaling af tilskud.
Det foreslås i § 7, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil samt støtte til spilfremme, herunder om kriterier for at opnå tilskud og støtte, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud og støtte, beregningsgrundlag, forudbetaling, modtagerkreds og udbetaling af tilskud og støtte.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil samt støtte til spilfremme, om kriterier for at opnå tilskud og støtte, beregningsgrundlag, forudbetaling ansøgningsform, vilkår for tilskud og støtte, modtagerkreds og udbetaling af tilskud. Bestemmelsen er en justering i forhold til stk. 6 i tekstanmærkningen, således at beregningsgrundlag og forudbetaling er tilføjet til det, kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om i forhold til tilskud og støtte.
Regler for tilskud og støtte kan omfatte både tilskud til danske digitale spil og støtte til spilfremme i medfør af Spilordningen, der overflyttes fra Det Danske Filminstitut til Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling og andre tilskuds- og støtteordninger målrettet danske digitale spil. Fastsættelsen af sådanne regler forudsættes dog at ske, jf. lovforlagets §§ 1-2, og generelt i henhold til gældende konkurrence- og statsstøtteregler.
Instituttets afgørelser vil ikke kunne indbringes for anden administrativ myndighed, da der er tale om en selvejende institution.
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 6, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol.
Det foreslås i § 8, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol i forhold til uddeling af tilskud og støtte.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol i forhold til uddeling af tilskud og støtte.
Det foreslås i § 9, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation skal foregå digitalt. Der kan herunder fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der vil kunne fastsættes regler om, at skriftlig kommunikation vil skulle foregå digitalt. Den foreslåede bestemmelse vil derudover indebære, at der herunder vil kunne fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer, digitale formater og digital signatur eller lignende.
Samtidig vil bestemmelsen indebære, at skriftlige meddelelser m.v., der sendes på den foreskrevne digitale måde, vil kunne anses for at være kommet frem til adressaten på det tidspunkt, hvor meddelelsen m.v. er tilgængelig digitalt for adressaten. Det vil sige med samme retsvirkninger som fysisk post, der anses for at være kommet frem, når den pågældende meddelelse m.v. er lagt i adressatens fysiske postkasse. En meddelelse, der først er tilgængelig efter kl. 24.00, anses først for modtaget den dag, meddelelsen er tilgængelig.
Hvis oplysningerne m.v. sendes på anden måde end den foreskrevne digitale måde, eksempelvis pr. brev, følger det af den almindelige vejledningspligt i forvaltningslovens § 7, at der må vejledes om reglerne på området, herunder om pligten til at kommunikere på den foreskrevne digitale måde.
Der vil kunne fastsættes regler om, at visse meddelelser, herunder afgørelser, kan sendes til den pågældendes digitale postkasse med de retsvirkninger, der følger af lov om Digital Post fra offentlige afsendere.
Der vil desuden kunne fastsættes regler om fritagelser fra pligten til digital kommunikation. Fritagelsesmuligheden kan bl.a. tænkes anvendt, hvor det er påkrævet at anvende en dansk digital signatur, og der f.eks. er tale om en virksomhed med hjemsted i udlandet, som ikke kan få en dansk digital signatur.
Det foreslås i § 10, at nedlægges Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling, overgår dets nettoformue til staten eller til et formål, der godkendes af kulturministeren.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttets nettoformue ved eventuel nedlæggelse af instituttet vil skulle overgå til staten eller til et af kulturministeren godkendt formål. Der vil i forbindelse med overdragelsen af nettoformuen skulle tages højde for eventuelle særskilte økonomiske forpligtelser, der måtte påhvile instituttet, og som vil kunne have en sådan karakter, at forpligtelsen ikke vil kunne overdrages.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling vil kun kunne nedlægges ved lov, da det er etableret ved lov. Ved manglende statslig bevilling vil en naturlig følge være nedlæggelse af instituttet.
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at kulturministeren bemyndiges til at stifte en offentlig selvejende institution.
Det foreslås i § 11, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at loven ville skulle træde i kraft den 1. januar 2025. Baggrunden for ikrafttrædelsesdatoen den 1. januar 2025 er, at finansloven for 2024, herunder tekstanmærkning nr. 248, som Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er etableret i medfør af, kun er gyldig i 2024. Fra 2025 vil der således være behov for et nyt hjemmelsgrundlag for Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling, såfremt instituttet vil skulle videreføres.
Nimbi Gamelab – Danmarks Institut for Spiludvikling er et uafhængigt institut, som har til formål at fremme udviklingen af danske digitale spil, særlig med fokus på de kunstneriske og kulturelle kvaliteter, og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.
Nimbi Gamelab – Danmarks Institut for Spiludvikling har følgende opgaver:
Yde tilskud til udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil, herunder med fokus på digitale spil med kunstneriske og kulturelle kvaliteter.
Understøtte promovering af og udbrede kendskabet til danske digitale spil i Danmark og internationalt.
Understøtte talentudvikling relateret til danske digitale spil gennem f.eks. uddannelses- og branchepartnerskaber.
Skabe viden og overblik gennem dataindsamling og analyser om danske digitale spil og spilbranchens tilstand.
Formidle viden om danske digitale spil til offentligheden på en tilgængelig og relevant måde.
Sikre en løbende dialog med spilbranchen og væsentlige brugergrupper om instituttets virksomhed.
Understøtte børn og unges adgang til danske digitale spil, der bygger på dansk kultur og danske værdier.
Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte yderligere opgaver inden for lovens anvendelsesområde.
Nimbi Gamelab – Danmarks Institut for Spiludvikling kan ud over sine opgaver efter § 2 modtage yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, som falder inden for instituttets formål efter § 1 og er forenelige med varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.
Stk. 2. Instituttet kan modtage yderligere indtægter under hensyntagen til sin uafhængighed, herunder gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v. Indtægter skal anvendes til opfyldelse af instituttets formål efter § 1.
Stk. 3. Indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets opgaver, jf. § 2.
Nimbi Gamelab – Danmarks Institut for Spiludvikling ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, som alle udpeges af kulturministeren. Kulturministeren udpeger blandt disse 1 bestyrelsesleder.
Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at henholdsvis 2 og 3 af medlemmerne beskikkes hvert andet år. Et bestyrelsesmedlem kan genbeskikkes for én periode.
Stk. 3. Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, udpeges et nyt medlem for den resterende del af perioden.
Stk. 4. Ved udpegning af bestyrelsesmedlemmer lægges der vægt på, at mindst 3 af bestyrelsens medlemmer har en særlig indsigt i spilbranchen. Bestyrelsen skal besidde kompetencer inden for ledelse, økonomi, uddannelse, dansk og international kulturpolitik og markedsføring samt viden om digitale spil.
Stk. 5. Bestyrelsen skal udarbejde instituttets vedtægter, som skal godkendes af Kulturministeriet. Ændring af vedtægterne skal godkendes af Kulturministeriet.
Stk. 6. Bestyrelsen kan nedsætte et eksternt panel, der kan bistå ved instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil.
Stk. 7. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om det eksterne panel, herunder om panelets sammensætning.
Bestyrelsen ansætter en direktør for Nimbi Gamelab – Danmarks Institut for Spiludvikling.
Stk. 2. Direktøren varetager ansvaret for den daglige ledelse og drift af instituttet i overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens instruktioner.
Stk. 3. Direktøren ansætter instituttets øvrige personale.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og lancering af danske digitale spil samt tilskud til spilfremme, herunder kriterier for at opnå tilskud, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud, beregningsgrundlag, forudbetaling, modtagerkreds og udbetaling af tilskud.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af tilskud og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering samt tilsyn og kontrol i forhold til uddeling af tilskud.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation om forhold, som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i medfør af denne lov, skal foregå digitalt. Der kan herunder fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur el.lign.
Nedlægges Nimbi Gamelab – Danmarks Institut for Spiludvikling, overgår dets nettoformue til staten eller til et formål, der godkendes af kulturministeren.