Økonomi- og indenrigsministeren nedsætter statens tilskud, jf. § 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, til de kommuner, der har indtægter fra opkrævet betaling for parkering, med et beløb, som svarer til 70 pct. af kommunens indtægter fra opkrævet betaling for parkering.
For de kommuner, der har overtaget parkeringskontrollen og modtager indtægter fra opkrævning af parkeringsafgifter, jf. § 122 a i færdselsloven, nedsættes statens tilskud til den pågældende kommune med et beløb, som svarer til 20 pct. af kommunens indtægter fra parkeringsafgifter.
Indtægter fra opkrævet betaling for parkering forstås som bruttodriftsindtægter, som følge af at brugere af motorkøretøjer betaler for at holde på en parkeringsplads på offentlig vej, herunder fra parkeringsbilletter, beboerlicenser og erhvervslicenser.
Stk. 2. Indtægter fra parkeringsafgifter forstås som bruttodriftsindtægter, som følge af at brugere af motorkøretøjer opkræves en afgift for ulovlig parkering, herunder ved manglende køb af parkeringsbillet.
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter ansøgning reducere nedsættelsen af statstilskuddet til en kommune efter § 1 for kommunens omkostninger til afskrivning og forrentning af anlægskapital vedrørende parkeringsanlæg, som er taget i brug inden den 2. maj 2018 eller tages i brug i perioden 2018-2020, hvis kommunen før den 2. maj 2018 har indgået bindende kontrakt om opførelse af parkeringsanlægget.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om opgørelse af indtægter fra opkrævet betaling for parkering og parkeringsafgifter samt omkostninger til afskrivning og forrentning af anlægskapital vedrørende parkeringsanlæg.
Kommunen skal indberette regnskabsoplysninger om kommunens indtægter fra opkrævet betaling for parkering og parkeringsafgifter til Økonomi- og Indenrigsministeriet senest den første hverdag i maj i året efter regnskabsåret.
Stk. 2. Kommunens indberetning af oplysninger i henhold til stk. 1 skal være revideret af kommunens revisor og forsynet med revisorens erklæring.
På grundlag af kommunens indberetning nedsættes statens tilskud til kommunen efter § 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner i året efter regnskabsåret.
Stk. 2. Nedsættelsen i statens tilskud til kommunen meddeles til kommunen senest den 1. juli i året efter regnskabsåret og afregnes i perioden oktober-december i året efter regnskabsåret.
Lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter ophæves, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse for fastsættelse og afregning af nedsættelser af statstilskuddet ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter til og med regnskabsåret 2018. For fastsættelse og afregning af disse nedsættelser finder de hidtil gældende regler anvendelse.
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 329 af 24. marts 2017, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 1675 af 26. december 2017, foretages følgende ændring:
Med virkning fra 2011 blev der indført en modregningsordning for kommunernes indtægter fra betaling for parkering. Den nuværende modregningsordning indebærer, at kommunens statstilskud efter § 14 i udligningsloven nedsættes som følge af kommunens indtægter fra betaling for parkering, jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter.
Statstilskuddet modregnes efter gældende regler med det beløb, som kommunens indtægter fra betaling for parkering med forskellige fradragsmuligheder
Efter de gældende regler, jf. § 4 i lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter, kan kommunen endvidere vælge en såkaldt balanceordning, hvor der ikke foretages en nedsættelse af statstilskuddet. Balanceordningen forudsætter, at kommunens samlede indtægter fra betalingsparkering ikke overstiger kommunens samlede udgifter til betalingsparkering i to på hinanden følgende år.
Den nuværende modregningsordning indebærer, at kommunerne under ét bliver modregnet med et beløb, som gennemsnitligt udgør 14 pct. af indtægterne fra betaling for parkering.
I den foreslåede bestemmelse fastsættes det, at statens tilskud til kommunerne nedsættes med et beløb, som svarer til 70 pct. af kommunens bruttodriftsindtægter fra opkrævet betaling for parkering.
Efter afslutningen på regnskabsåret opgøres kommunernes bruttodriftsindtægter fra opkrævet betaling for parkering. Disse oplysninger indberettes til Økonomi- og Indenrigsministeriet, som på grundlag heraf opgør nedsættelsen af statstilskuddet for den enkelte kommune. Nedsættelsen udgør et beløb svarende til 70 pct. af kommunens indtægter fra betaling for parkering. Nedsættelsen afregnes i året efter regnskabsåret.
Det vurderes, at de resterende 30 pct. af indtægterne vil være dækkende for kommunernes gennemsnitlige udgifter til området sammenholdt med udviklingen de seneste 5 år. Det bemærkes, at der kan være stor variation i enkeltkommuners indtægter og udgifter ved parkering.
Efter de gældende bestemmelser er indtægter fra parkeringsafgifter ikke omfattet af modregningsordningen.
Ifølge færdselsloven er det som udgangspunkt politiet, som har hjemmel til at pålægge afgifter ved overtrædelse af færdselslovens regler om standsning og parkering, men parkeringskontrollen kan helt eller delvist overlades til kommunen, jf. færdselslovens § 122 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017. Kommunen indgår derpå en aftale med Vejdirektoratet, hvor det bl.a. aftales, hvor stort et provenu fra parkeringsafgifter, der skal tilfalde hhv. staten og den pågældende kommune. Udgangspunktet er, at provenuet deles ligeligt mellem kommune og stat, men det varierer fra kommune til kommune.
Det foreslås, at for de kommuner, som har overtaget parkeringskontrollen, jf. færdselslovens § 122 a, foretages der en nedsættelse af statens tilskud med et beløb svarende til 20 pct. af kommunens andel af bruttodriftsindtægterne fra parkeringsafgifter.
En modregning på 20 pct. supplerer de indgåede aftaler om parkeringskontrol, hvor udgangspunktet er, at 50 pct. af indtægten tilfalder staten. Samlet set vil det give en modregningsprocent på 70 pct. som for indtægter fra betaling for parkering.
Det bemærkes, at salgsindtægter fra et salg af eksisterende parkeringshuse og -anlæg ikke indregnes i opgørelsen af indtægterne.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 5.
I stk. 1 defineres, hvad der forstås ved bruttodriftsindtægter fra parkeringsbilletter. Kommunens bruttodriftsindtægter fra parkeringsbilletter forstås som kommunens indtægter som følge af, at bilisterne betaler for at holde på en offentlig vej, herunder parkeringsbilletter, beboerlicenser og erhvervslicenser.
I stk. 2 defineres, hvad der forstås ved bruttodriftsindtægter fra parkeringsafgifter. Bruttodriftsindtægter fra parkeringsafgifter forstås som indtægter, som bilisterne betaler for at have holdt ulovligt eller for ikke at have købt en parkeringsbillet.
Kommunen opkræver parkeringsafgifter, når parkeringskontrollen helt eller delvist er overladt til kommunen, jf. færdselslovens § 122 a.
Det bemærkes, at opgørelsen af indtægter fra parkeringsafgifter ikke tager højde for en eventuel manglende inddrivelse af indtægter fra parkeringsafgifter.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 5.
I § 4 foreslås det, at økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om opgørelse af indtægter fra parkeringsbilletter og parkeringsafgifter. Det kan herunder præciseres, hvilke indtægter der skal medregnes.
I den foreslåede stk. 1 fastsættes det, hvilke oplysninger kommunerne skal indberette til Økonomi- og Indenrigsministeriet. Til brug for beregning af nedsættelsen i kommunens statstilskud i henhold til denne lov skal der indberettes følgende oplysninger om kommunens indtægter fra parkering:
Regnskabsoplysninger om kommunens bogførte bruttodriftsindtægter fra betaling for parkering.
Regnskabsoplysninger om kommunens opkrævede bruttodriftsindtægter fra parkeringsafgifter.
Det foreslås, at kommunerne senest den 1. hverdag i maj i året efter det aktuelle regnskabsår skal fremsende ovennævnte oplysninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet.
I stk. 2 foreslås det, at ovennævnte oplysninger skal være revideret af kommunens revisor og forsynet med revisors erklæring med henblik på at sikre en retvisende regulering.
Efter de gældende regler foretages nedsættelsen af bloktilskuddet som følge af parkeringsindtægter i året efter regnskabsåret. Kommunerne får oplysning om nedsættelsen senest den 1. juli i året efter regnskabsåret og nedsættelsen afregnes i månederne oktober-december i året efter regnskabsåret.
De foreslåede bestemmelser i § 6 indebærer, at nedsættelsen af statstilskuddet efter denne lov får det samme tidsmæssige forløb.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 fastsætter, at på grundlag af kommunernes indberetninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet nedsættes statens tilskud til kommunerne efter § 14 i udligningsloven i året efter regnskabsåret.
Det følger af stk. 2, at nedsættelsen af statens tilskud til kommunen meddeles til kommunen i forbindelse med Økonomi- og Indenrigsministeriets udmelding af tilskuds- og udligningsbeløb i juni måned året efter regnskabsåret. Det betyder, at kommunen fx i juni 2020 får oplyst, om der foretages en nedsættelse af statens tilskud til kommunen som følge af kommunens indtægter fra parkering i regnskabsåret 2019.
Det følger endvidere af stk. 2, at nedsættelsen i statstilskuddet afregnes i perioden oktober-december i året efter regnskabsåret. En nedsættelse i statens tilskud til kommunen i fx 2020 gennemføres i oktober-december i 2020, men vedrører parkeringsindtægter i 2019. Det bemærkes, at statens tilskud til kommunen i hver af månederne, oktober, november og december, nedsættes med 1/3 af den samlede nedsættelse af statens tilskud til kommunen.
Loven har første gang virkning for regnskabsåret 2019, hvorved statens tilskud til den enkelte kommune i 2020 vil blive reduceret efter lovens bestemmelser.
Det fremgår af stk. 1, at lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter, jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011 ophæves. Derved erstattes den nuværende modregningsordning for parkeringsindtægter af bestemmelserne i denne lov.
Det følger videre af stk. 2, at denne lov ikke finder anvendelse for fastsættelse og afregning af nedsættelser af statstilskuddet ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter til og med regnskabsåret 2018. For regnskabsåret 2018 gælder de hidtil gældende regler. Derfor vil fastsættelse og beregning af nedsættelsen i kommunens tilskud vedrørende regnskabsåret 2018 ske efter de hidtidige regler, jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011.
De gældende bestemmelser, jf. § 4 i lov nr. 592 af 14. juni 2011, indebærer, at en kommune med balanceordning kan overføre et eventuelt overskud til året efter og derved undgå en modregning under forudsætning af et tilsvarende underskud i det følgende år.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at regnskabsåret 2018 vil være det sidste år, hvor kommunen kan drive betalingsparkering i en balanceordning.
Det følger således af stk. 2, at kommuner, der har planlagt en balanceordning for 2018 ikke vil kunne overføre et eventuelt overskud til regnskabsåret 2019, hvor denne lovs bestemmelser vil være gældende. Det følger videre, at kommuner med en balanceordning i 2018 vil blive modregnet efter gældende bestemmelser i § 1, jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011, såfremt de realiserer et overskud fra betalingsparkering i 2018. Kommunens beslutning om balanceordning vedrørende 2018 indberettes til ministeriet i maj 2018.
Den forslåede bestemmelse er en konsekvensændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Den gældende bestemmelse i udligningslovens § 15 a indebærer, at statens tilskud til kommunerne efter § 14 i udligningsloven nedsættes med et beløb opgjort efter § 1 i den hidtil gældende lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter, jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011.
Dette lovforslag indebærer, at den hidtil gældende lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter ophæves og erstattes af denne lov.
Det foreslås derfor, at den hidtidige bestemmelse i udligningslovens § 15 a med virkning fra tilskudsåret 2019 ændres, så statens tilskud efter § 14 i udligningsloven nedsættes med et beløb i henhold til §§ 1 og 2 i denne lov.