LOV nr 432 af 06/05/2025
By-, Land- og Kirkeministeriet
Lov om modernisering af Køge Bugt Strandpark § 4
Ved kommunalbestyrelsens planlægning for de anlæg, der fremgår af bilag 3-7, finder § 5 b, stk. 1, nr. 1, og § 11 f, stk. 4, i lov om planlægning ikke anvendelse.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal ved sin planlægning sikre, at anlæg udformes og placeres under størst mulig hensyntagen til kystlandskabet og områdets natur og risikoen for oversvømmelse og erosion.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal inden for de indtegnede områder på bilag 3-7 sikre, at eksisterende anlæg, der skal fjernes, senest fjernes samtidig med ibrugtagning af nye anlæg.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal ved sin planlægning inden for de indtegnede områder på bilag 3-7 sikre, at nye anlæg udformes og placeres i overensstemmelse med de krav til udformning og til placering i byggefelter og i tilknytning til eksisterende anlæg, der fremgår af bilag 3-7. Ved fjernelse af eksisterende anlæg skal et krav om placering i tilknytning til eksisterende anlæg forstås som et krav om placering på samme areal som det anlæg, der fjernes.
Forarbejder til Lov om modernisering af Køge Bugt Strandpark § 4
RetsinformationDet fremgår af planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1, at for planlægningen i kystnærhedszonen gælder, at der kun må inddrages nye arealer i byzone og planlægges for anlæg i landzone, såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering.
Det fremgår af planlovens § 11 f, stk. 4, at kommunalbestyrelsen ved kommuneplanlægning for de kystnære dele af byzonerne skal vurdere de fremtidige bebyggelsesforhold, herunder bygningshøjder, med henblik på, 1) at ny bebyggelse indpasses i den kystlandskabelige helhed, 2) at der tages hensyn til bevaringsværdige helheder i bystrukturen og til naturinteresser på de omgivende arealer, 3) at der tages hensyn til nødvendige infrastrukturanlæg, herunder havne, og 4) at offentligheden sikres adgang til kysten.
Det foreslås i stk. 1, at ved planlægning efter denne lov finder § 5 b, stk. 1, nr. 1, og § 11 f, stk. 4, i lov om planlægning ikke anvendelse.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at kravet i planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1, om, at der kun må inddrages nye arealer i byzone og planlægges for anlæg i landzone, såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering, ikke vil finde anvendelse ved planlægning for realisering af anlæg i medfør af lov om modernisering af Køge Bugt Strandpark. Det vil sige, at der ikke vil være krav om at redegøre for en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse i forbindelse med planlægning for de af loven omfattede arealer i kystnærhedszonen.
Det følger desuden af den foreslåede bestemmelse, at der ved kommuneplanlægning for anlæg, som er omfattet af lovens bilag 3-7, ikke vil skulle foretages en vurdering af de fremtidige bebyggelsesforhold, herunder bygningshøjder, med henblik på at varetage de hensyn i de kystnære dele af byzonen, som er oplistet i planlovens § 11 f, stk. 4, om bl.a. indpasning af ny bebyggelse i kystlandskabet, idet der med loven vil være taget stilling til placering af anlæg m.v. i forhold til de kystlandskabelige hensyn.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der beslutter, i hvilket omfang og i hvilken takt den ønsker at udnytte de planlægningsmuligheder, loven åbner for.
Med loven muliggøres nogle mindre anlæg og byggerier, der isoleret set ikke ville kræve lokalplanlægning efter planlovens almindelige regel herom, jf. planlovens § 13, stk. 2. Loven har til formål at muliggøre anlæg, herunder byggerier, der ellers ikke ville være mulige efter de sædvanligvis gældende regler i planloven og naturbeskyttelsesloven. Det forudsættes med lovens § 3, at hver kommune vil foretage planlægning inden for rammerne af lovens bilag 3-7, hvorefter anlæg udformes og placeres under størst mulig hensyntagen til kystlandskabet og områdets natur samt risikoen for oversvømmelse og erosion. Loven vil derfor medføre, at også anlæg og byggerier, der ellers ikke i sig selv ville være lokalplanpligtige, vil skulle fremgå af kommunens planlægning for området.
Forslaget ændrer ikke ved, at øvrige regler i planloven gælder uændret og skal iagttages ved planlægning for anlæg i Køge Bugt Strandpark.
Køge Bugt Strandpark vil fortsat være omfattet af den til enhver tid gældende bekendtgørelse om hovedstadsområdets planlægning (Fingerplanen), jf. bekendtgørelse nr. 312 af 28. marts 2019 om hovedstadsområdets planlægning (Fingerplan 2019 - landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning), for så vidt angår eventuel planlægning, der ikke er omfattet af lov om modernisering af Køge Bugt Strandpark.
Etablering af anlæg i Køge Bugt Strandpark - inden for eller uden for de i denne lov indtegnede områder - der ikke fremgår af denne lovs bilag 3-7, vil kun kunne lade sig gøre under overholdelse af plan- og naturbeskyttelseslovgivningens almindelige regler. Dog vil de i § 6, stk. 2, nævnte stiforbindelser kunne etableres uden dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 15, stk. 1 (strandbeskyttelseslinjen), § 16, stk. 1 (sø- og åbeskyttelseslinjen) og § 17, stk. 1 (skovbyggelinjen).
Det foreslås i stk. 2, at kommunalbestyrelsen ved sin planlægning vil skulle sikre, at anlæg udformes og placeres under størst mulig hensyntagen til kystlandskabet og områdets natur samt risikoen for oversvømmelse og erosion.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at Brøndby, Greve, Hvidovre, Ishøj og Vallensbæk Kommuner i deres planlægning for de anlæg, der muliggøres med denne lov, skal tage størst muligt hensyn til kystlandskabets og områdets natur og til risikoen for oversvømmelse og erosion. Heri ligger, at kommunerne i deres planlægning vil skulle sikre, at anlæg kan etableres uden at medføre en væsentlig negativ påvirkning af naturen og landskabet. Krav til anlæggenes konkrete udformning, materialevalg, farveholdning m.v. og samlede indpasning i det omkringliggende landskab og natur vil skulle indgå som væsentlige hensyn i planlægningen. Kommunerne vil endvidere ved planlægningen bl.a. skulle overholde oversvømmelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 72 af 18. januar 2024 af lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer, samt bekendtgørelse nr. 894 af 21. juni 2015 om vurdering og risikostyring for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet.
Det foreslås i stk. 3, at kommunalbestyrelsen inden for de indtegnede områder på bilag 3-7 vil skulle sikre, at eksisterende anlæg, der skal fjernes, senest fjernes samtidig med ibrugtagning af nye anlæg og bygninger.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at de eksisterende anlæg i de indtegnede områder vil skulle fjernes senest samtidig med, at nye anlæg og bygninger tages i brug. Det betyder i praksis, at eksisterende anlæg, som erstattes af nyopførte anlæg, skal være fjernet i deres helhed senest samtidig med ibrugtagning af de nye anlæg.
Det foreslås i stk. 4, at kommunalbestyrelsen ved sin planlægning inden for områderne på bilag 3-7 vil skulle sikre, at nye anlæg udformes og placeres i overensstemmelse med de krav til udformning og til placering i byggefelter og i tilknytning til eksisterende anlæg, der fremgår af bilag 3-7. Ved fjernelse af eksisterende anlæg, skal krav om placering i tilknytning til eksisterende anlæg, forstås som et krav om placering på samme areal som det anlæg, der fjernes.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at i de områder, hvor kommunerne mere præcist i form af et byggefelt har angivet den ønskede placering af det ønskede byggeri m.v. inden for områderne på bilag 3-7, vil kommunalbestyrelsen i sin arealplanlægning skulle fastholde denne placering. Ved planlægning for de områder, hvor eksisterende anlæg kan bevares, vil kommunalbestyrelsen skulle sikre, at nye anlæg og bygninger placeres i tilknytning til de eksisterende.
Det følger endvidere af den foreslåede bestemmelse, at ved fjernelse af eksisterende anlæg vil kommunalbestyrelsen skulle sikre, at nye anlæg placeres på samme areal, som de anlæg, de erstatter.
Hensigten med de foreslåede bestemmelser er at sikre, at kommunalbestyrelsen i sin planlægning inden for områderne, jf. bilag 3-7, tager størst muligt hensyn til kystlandskabet og placerer de nye anlæg samlet for at undgå spredt bebyggelse i kystlandskabet.
Kommunerne skal som hidtil føre tilsyn med overholdelse af lokalplaner efter de almindelige bestemmelser i planlovens § 51.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.