LOV nr 2055 af 16/11/2021
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. § 23
I hjemrejseloven, lov nr. 982 af 26. maj 2021, som ændret ved § 2 i lov nr. 1191 af 8. juni 2021 og § 4 i lov nr. 1192 af 8. juni 2021, foretages følgende ændringer:
-
I § 1, stk. 1, indsættes efter »3-5 a«: »eller efter reglerne i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.,«.
-
I § 8, stk. 2, indsættes som nr. 5 og 6:
»5) En udlænding, der opholder sig her i landet, og som har fået sin opholdstilladelse inddraget efter § 8, stk. 1, nr. 1, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
- En udlænding, der opholder sig her i landet, og som har fået opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., og som indgiver ansøgning om hjemrejsestøtte inden udløbet af den midlertidige opholdstilladelse, dog tidligst 2 måneder før tilladelsen efter sit indhold udløber.«
-
I § 8, stk. 4, nr. 5, udgår »og«.
-
I § 8, stk. 4, nr. 6, ændres »stk. 1.« til: »stk. 1, og«.
-
I § 8, stk. 4, indsættes som nr. 7:
»7) udlændinge, der er udelukket efter § 4, stk. 1, nr. 1 eller 2, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.«
Forarbejder til Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. § 23
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af hjemrejselovens § 1, stk. 1, at en udlænding, der efter reglerne i udlændingelovens kapitel 1 og 3-5a ikke har ret til at opholde sig her i landet, har pligt til at udrejse.
Det foreslås, at hjemrejselovens § 1, stk. 1, ændres således, at bestemmelsen tillige omfatter udlændinge, der heller ikke efter regler i den foreslåede lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. Udlændinge, der ikke efter den lov har ret til at opholde sig her i landet, er derfor omfattet af pligten til at udrejse.
Baggrunden for forslaget er, at det er et grundlæggende princip, at en udlænding har pligt til at udrejse, når den pågældende ikke har ret til at opholde sig her i landet.
Den foreslåede ændring indebærer, at også udlændinge som har opnået opholdstilladelse i henhold til den foreslåede lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået de danske myndigheder m.v., vil blive omfattet af forpligtelsen til at udrejse, hvis den pågældendes opholdstilladelse udløber, inddrages eller på anden vis bortfalder.
Pligten til at udrejse vil således tillige gælde for udlændinge omfattet af den pågældende lov, som f.eks. får afslag på opholdstilladelse efter loven, eller som frafalder deres ansøgning.
Den foreslåede ændring indebærer videre, at de pågældende udlændinge tillige vil være omfattet af Hjemrejsestyrelsens kompetence til at føre kontrol med, om en udlænding er udrejst, jf. hjemrejselovens § 1, stk. 2, og at de pågældende udlændinge, hvis de ikke udrejser, vil være omfattet af hjemrejselovens § 1, stk. 3, hvorefter det gælder, at om nødvendigt kan en udlænding omfattet af hjemrejselovens § 1, stk. 1, udrejse med bistand fra Hjemrejsestyrelsen, samt at politiet om nødvendigt kan bistå Hjemrejsestyrelsen i den henseende.
Endelig bemærkes, at den foreslåede ordning vil indebære, at udlændinge som har opnået opholdstilladelse i henhold til den foreslåede lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., i øvrigt vil blive omfattet af hjemrejseloven, herunder hjemrejselovens § 3 om medvirken.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7.4 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af hjemrejselovens § 8, stk. 1, at der kan gives hjemrejsestøtte til en udlænding, der, jf. § 3, stk. 2, medvirker til sin udrejse, jf. dog stk. 3 og 4, og at hvis en udlænding medvirker til sin hjemrejse efter hjemrejselovens § 3, stk. 3, kan der alene gives reduceret hjemrejsestøtte.
Efter hjemrejselovens § 8, stk. 2, nr. 1, kan der ydes hjemrejsestøtte til en udlænding, der opholder sig her i landet, og som er registreret som asylansøger efter udlændingelovens § 48 e, stk. 2, og er meddelt afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 af Udlændingestyrelsen eller Flygtningenævnet eller har frafaldet sin ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7.
Efter hjemrejselovens § 8, stk. 2, nr. 2, kan der ydes hjemrejsestøtte til en udlænding, der opholder sig her i landet, og som har fået sin opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7, 8, 9 b eller 9 c, hvor denne var meddelt efter en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller 9 e, nægtet forlænget eller inddraget efter udlændingelovens § 11, stk. 2, og § 19, stk. 1.
Efter hjemrejselovens § 8, stk. 2, nr. 3, ydes hjemrejsestøtte til en udlænding, hvis opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9 eller 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en person omfattet af nr. 2, er nægtet forlænget eller inddraget efter udlændingelovens § 11, stk. 2, og § 19, stk. 1.
Endelig kan der efter hjemrejselovens § 8, stk. 2, nr. 4, ydes hjemrejsestøtte til en udlænding, der har haft opholdstilladelse i mindst 5 år, og som har fået sin opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9 eller 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en person, der ikke er omfattet af nr. 2 eller udlændingelovens §§ 9 m eller 9 n, inddraget eller nægtet forlænget efter udlændingelovens §§ 11, stk. 2, og 19, stk. 1.
Det foreslås, at der i hjemrejselovens § 8, stk. 2, som nyt nr. 5 indsættes, at til en udlænding, der opholder sig her i landet, og som har fået sin opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., inddraget efter den lovs § 9, stk. 1, nr. 1, kan der ydes hjemrejsestøtte.
Det foreslås videre, at der i hjemrejselovens § 8, stk. 2, og som nyt nr. 6 indsættes, at en udlænding, der opholder sig her i landet, og som har fået sin opholdstilladelse inddraget efter § 8, stk. 1, nr. 1, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., og som indgiver ansøgning om hjemrejsestøtte inden udløbet af den midlertidige opholdstilladelse, dog tidligst 2 måneder før den midlertidige opholdstilladelses udløb, kan gives hjemrejsestøtte efter hjemrejselovens § 8, stk. 1.
Baggrunden for forslagene er, at fokus på at fremme frivillig udrejse for udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, øges, og at det for den enkelte udlænding er den bedste løsning, at hjemrejsen sker frivilligt, samt at det samfundsøkonomisk er en gevinst. Hertil kommer, at muligheden for at modtage støtte kan være et effektivt motivationsfremmende middel i forhold til at fremme udlændingens samarbejde med myndighederne om hjemrejsen, og adgangen til hjemrejsestøtte derfor bør gælde for udlændinge, der medvirker til deres udrejse.
Baggrunden for forslagene er endvidere, at udlændinge, som har opnået opholdstilladelse i henhold til den foreslåede lov om midlertidig ophold til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., får mulighed for at opnå økonomisk støtte for at understøtte, at de pågældende vender tilbage til Afghanistan på en bæredygtig måde, når den midlertidige opholdstilladelse i Danmark inddrages efter den lovs § 9, stk. 1, nr. 1, eller når den midlertidige opholdstilladelse efter sit indhold udløber.
De foreslåede nye numre indebærer, at adgangen til hjemrejsestøtte tillige vil omfatte udlændinge omfattet af den foreslåede lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., herunder udlændinge, som har fået inddraget deres opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 1, og udlændinge, som indgiver ansøgning om hjemrejsestøtte inden udløbet af den midlertidige opholdstilladelse, dog tidligst 2 måneder før den midlertidige opholdstilladelses udløb.
Det bemærkes i den forbindelse, at de sædvanlige betingelser for at opnå hjemrejsestøtte skal være opfyldt, herunder at den pågældende udlænding medvirker til sin hjemrejse, jf. hjemrejselovens § 3, stk. 2, jf. dog stk. 3 og 4, og at ansøgning om hjemrejsestøtte for udlændinge, der efter nærmere omstændigheder har fået inddraget en opholdstilladelse, vil skulle indgives inden udrejsefristens udløb.
Den endelige fastsættelse af hjemrejsestøtte afhænger således af, om den pågældende udlænding medvirker til sin udrejse, dvs. at udlændingen medvirker fra den endelige afgørelse, der pålægger udlændingen at udrejse af landet, og frem til den faktiske udrejse, eller at udlændingen indgiver en ansøgning om hjemrejsestøtte inden udløbet af den midlertidige opholdstilladelse, dog tidligst 2 måneder før opholdstilladelsen efter sit indhold udløber. En udlænding, der ikke medvirker til sin udrejse, og som derfor udsendes tvangsmæssigt, vil være afskåret fra at modtage hjemrejsestøtte.
Hjemrejsestyrelsens afgørelse om, hvorvidt udlændingen medvirker til sin udrejse eller ej, vil således være afgørende for den endelige fastsættelse af hjemrejsestøtten.
Det bemærkes i den forbindelse, at en ansøgning om hjemrejsestøtte for den omfattede personkreds vil blive betragtet som, at den pågældende medvirker til sin udrejse. Ansøger den pågældende derimod ikke inden udløbet af udrejsefristen eller inden udløbet af den midlertidige opholdstilladelse, vil vedkommende ikke længere have mulighed for at modtage hjemrejsestøtte efter de foreslåede bestemmelser hjemrejselovens i § 8, stk. 2, nr. 5 og 6, jf. § 8, stk. 1. Der henvises til bemærkninger til hjemrejselovens § 8, stk. 2, jf. Folketingstidende 2020-21, Tillæg A, L 203 som fremsat, siderne 48 og 130.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7.4 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af hjemrejselovens § 8, stk. 4, at der bl.a. ikke kan gives hjemrejsestøtte efter hjemrejselovens § 8, stk. 1, til 1) udlændinge, der af Udlændingestyrelsen er meddelt afslag på en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 i medfør af udlændingelovens § 53 b, stk. 1, 2) udlændinge, hvis ansøgning om opholdstilladelse er afvist efter udlændingelovens § 29 b, fordi udlændingen allerede har opnået beskyttelse i et andet land omfattet af udlændingelovens § 29 a, stk. 1, 3) udlændinge, der er udvist efter udlændingelovens § 25, 4) udlændinge, der er udelukket efter udlændingelovens § 10, stk. 1, nr. 1 eller 2, 5) udlændinge, der er dømt efter straffelovens kapitel 12 eller 13, og 6) udlændinge, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1.
Lovforslagets § 23, nr. 5, medfører, at opregningen i hjemrejselovens § 8, stk. 4, ændres således, at der indsættes et nyt nr. 7.
Det foreslås derfor, at hjemrejselovens § 8, stk. 4, nr. 5, konsekvensrettes således, at det tydeliggøres, at hjemrejselovens § 8, stk. 4, nr. 5 ikke fremover er næstsidste nummer i opregningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7.4 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af hjemrejselovens § 8, stk. 4, at der bl.a. ikke kan gives hjemrejsestøtte efter hjemrejselovens § 8, stk. 1, til 1) udlændinge, der af Udlændingestyrelsen er meddelt afslag på en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 i medfør af udlændingelovens § 53 b, stk. 1, 2) udlændinge, hvis ansøgning om opholdstilladelse er afvist efter udlændingelovens § 29 b, fordi udlændingen allerede har opnået beskyttelse i et andet land omfattet af udlændingelovens § 29 a, stk. 1, 3) udlændinge, der er udvist efter udlændingelovens § 25, 4) udlændinge, der er udelukket efter udlændingelovens § 10, stk. 1, nr. 1 eller 2, 5) udlændinge, der er dømt efter straffelovens kapitel 12 eller 13, og 6) udlændinge, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1.
Lovforslagets § 23, nr. 5, medfører, at opregningen i hjemrejselovens § 8, stk. 4, ændres således, at der indsættes et nyt nr. 7.
Det foreslås derfor, at hjemrejselovens § 8, stk. 4, nr. 6, konsekvensrettes således, at det tydeliggøres, at hjemrejselovens § 8, stk. 4, nr. 6 fremover er næstsidste nummer i opregningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7.4 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af hjemrejselovens § 8, stk. 4, at der bl.a. ikke kan gives hjemrejsestøtte efter lovens § 1 til udlændinge, der af Udlændingestyrelsen er meddelt afslag på en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 i medfør af udlændingelovens § 53 b, stk. 1, og udlændinge, hvis ansøgning om opholdstilladelse er afvist efter udlændingelovens § 29 b, fordi udlændingen allerede har opnået beskyttelse i et andet land omfattet af udlændingelovens § 29 a, stk. 1, og udlændinge, der er udvist efter udlændingelovens § 25, og udlændinge, der er udelukket efter udlændingelovens § 10, stk. 1, nr. 1 eller 2, og udlændinge, der er dømt efter straffelovens kapitel 12 eller 13, samt udlændinge, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1.
Det foreslås, at det i hjemrejselovens § 8, stk. 4, som et nyt nr. 7 fastsættes, at der ikke kan gives hjemrejsestøtte efter hjemrejselovens § 8, stk. 1, til udlændinge, der efter § 4, stk. 1, nr. 1 eller 2, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. er udelukket fra at opnå opholdstilladelse
Baggrunden for forslaget er, at udlændinge, der er udelukket fra opholdstilladelse efter § 4, stk. 1, nr. 1 eller 2, fordi udlændingen må anses for en fare for statens sikkerhed eller fordi udlændingen må anses for en alvorlig trussel med den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed, i den foreslåede lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., er en persongruppe, der er uønskede i Danmark.
Baggrunden for forslaget er videre, at udlændinge, der er omfattet af disse udelukkelsesgrunde og dermed ikke kan opnå opholdstilladelse, heller ikke bør have adgang til at opnå hjemrejsestøtte efter hjemrejseloven. Formålet med bestemmelsen er således at udelukke udlændinge, der har begået en række alvorlige lovovertrædelser som f.eks. forbrydelser mod statens sikkerhed, terrorisme m.v. fra at modtage hjemrejsestøtte af hensyn til retsfølelsen.
Forslaget medfører, at udlændinge, der, jf. § 4, stk. 1, nr. 1 eller 2, i den foreslåede lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. er udelukket fra at opnå opholdstilladelse, ikke kan opnå hjemrejsestøtte efter hjemrejselovens § 8, stk. 1.
Virkningen af forslaget er videre, at udlændinge, der, jf. § 4, stk. 1, nr. 1 eller 2, i den foreslåede lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., sidestilles med udlændinge, der er udelukket fra at opnå opholdstilladelse efter udlændingelovens § 10, stk. 1 eller 2, i relation til opnåelse af hjemrejsestøtte, idet ingen af persongrupperne vil have adgang dertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7.4 i lovforslagets bemærkninger.