LOV nr 324 af 16/03/2022
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine § 35
I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1146 af 22. juni 2020, som ændret ved § 6 i lov nr. 2189 af 29. december 2020, § 3 i lov nr. 1192 af 8. juni 2021, § 21 i lov nr. 2055 af 16. november 2021 og § 3 i lov nr. 2623 af 28. december 2021, foretages følgende ændringer:
-
I § 2, stk. 2, nr. 4, ændres »§ 9 e eller« til: »§ 9 e,«.
-
I § 2, stk. 2, nr. 5, ændres »danske myndigheder m.v.« til: »danske myndigheder m.v., eller«.
-
I § 2, stk. 2, indsættes som nr. 6:
»6) en udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.«
- Efter § 4 a indsættes:
Forarbejder til Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine § 35
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af integrationslovens § 2, stk. 1, at loven omfatter flygtninge, familiesammenførte udlændinge og indvandrere. Videre fremgår det af lovens § 2, stk. 2, at der ved flygtninge forstås udlændinge, der har opholdstilladelse efter 1) udlændingelovens §§ 7 eller 8, 2) udlændingelovens § 9 b, 3) udlændingelovens § 9 c, medmindre udlændingen er omfattet af lovens stk. 3, 4, 5 eller 6, 4) udlændingelovens § 9 e eller 5) udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Det foreslås i integrationslovens § 2, stk. 2, nr. 4, at lade »eller« udgå af sætningen, således at sætningen afsluttes med et komma.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 35, nr. 3, hvorefter det foreslås at tilføje gruppen af udlændinge med opholdstilladelse efter lovforslaget til opregningen i integrationslovens § 2, stk. 2.
Der henvises til pkt. 2.15.3.2.1 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af integrationslovens § 2, stk. 1, at loven omfatter flygtninge, familiesammenførte udlændinge og indvandrere. Videre fremgår det af lovens § 2, stk. 2, at der ved flygtninge forstås udlændinge, der har opholdstilladelse efter 1) udlændingelovens §§ 7 eller 8, 2) udlændingelovens § 9 b, 3) udlændingelovens § 9 c, medmindre udlændingen er omfattet af lovens stk. 3, 4, 5 eller 6, 4) udlændingelovens § 9 e, eller 5) udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Det foreslås i integrationslovens § 2, stk. 2, nr. 5, at ændre punktummet til », eller«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 35, nr. 3, hvorefter det foreslås at tilføje gruppen af udlændinge med opholdstilladelse efter lovforslaget til opregningen i integrationslovens § 2, stk. 2.
Der henvises til pkt. 15.3.2.1 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af integrationslovens § 2, stk. 1, at loven omfatter flygtninge, familiesammenførte udlændinge og indvandrere. Videre fremgår det af lovens § 2, stk. 2, at der ved flygtninge forstås udlændinge, der har opholdstilladelse efter 1) udlændingelovens §§ 7 eller 8, 2) udlændingelovens § 9 b, 3) udlændingelovens § 9 c, medmindre udlændingen er omfattet af lovens stk. 3, 4, 5 eller 6, 4) udlændingelovens § 9 e, eller 5) udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Det foreslås, at der i integrationslovens § 2, stk. 2, indsættes et nr. 6, hvorefter udlændinge med opholdstilladelse efter lovforslaget bliver omfattet af integrationslovens regler for flygtninge.
Det bemærkes, at det ikke er en betingelse for at blive meddelt opholdstilladelse efter lovforslaget, at udlændingen har et beskyttelsesbehov i henhold til udlændingelovens §§ 7 eller 8 (asyl). Det skal i forlængelse heraf understreges, at der ved at klassificere de pågældende udlændinge som flygtninge i integrationslovens forstand, ikke er taget stilling til eventuelle spørgsmål om, hvorvidt de pågældende personer opfylder betingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller 8.
Den foreslåede bestemmelse indebærer alene, at udlændinge med opholdstilladelse efter lovforslaget vil blive klassificeret som flygtninge i integrationslovens forstand, hvilket indebærer, at de pågældende vil kunne modtage en integrationsindsats, forudsat at integrationslovens øvrige betingelser herfor er opfyldt.
Udlændinge omfattet af lovforslaget vil ligeledes blive omfattet af reglerne om boligplacering af flygtninge i integrationslovens kapitel 3, hvilket bl.a. vil sikre en hensigtsmæssig geografisk fordeling af personkredsen, der vil blive foretaget bl.a. under hensyntagen til de pågældendes personlige forhold samt forholdene i kommunerne, jf. integrationslovens § 11.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.15.3.2.1 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 4
Der er i integrationslovens kapitel 3 a, 4 og 5 indsat en række tidsfrister for, hvornår kommunalbestyrelsen skal tilvejebringe en række tilbud til de nyankomne udlændinge, der er omfattet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet.
Det fremgår endvidere af integrationslovens § 17 a, stk. 2, 1. pkt., at for en jobparat udlænding omfattet af integrationslovens § 16, stk. 3 (selvforsørgelses- og hjemrejseprogram), skal tilbud efter §§ 23 b og 23 c (virksomhedspraktik og løntilskud) have en varighed på gennemsnitligt mindst 15 timer om ugen.
Det fremgår endvidere af § 5, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., at for udlændinge, der er omfattet af integrationsloven, skal danskuddannelse kunne påbegyndes senest en måned efter, at kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for den pågældende.
Det foreslås i integrationslovens § 4 b, stk. 1, at integrationslovens bestemmelser om tidsfrister for, hvornår kommunalbestyrelsen skal tilvejebringe tilbud efter kapitel 3 a, 4 og 5, og omfanget af virksomhedsrettede tilbud efter integrationslovens § 17 a, stk. 2, samt tidsfristen for, hvornår danskuddannelse skal kunne påbegyndes, jf. § 5, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. suspenderes, i en periode på op til tre måneder fra det tidspunkt, hvor ansvaret for udlændingen overgår til kommunalbestyrelsen efter integrationslovens § 4, stk. 2 eller lovforslagets § 30, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse indebærer bl.a., at de tidsfrister, der gælder for, hvornår kommunalbestyrelsen skal tilvejebringe tilbud til den enkelte udlænding efter integrationslovens kapitel 3 a, 4 og 5, bliver sat i bero i tre måneder fra det tidspunkt, hvor ansvaret for den pågældende udlænding er overgået til kommunalbestyrelsen. De anførte tidsfrister i integrationsloven vil derfor først begynde at løbe tre måneder efter at kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for den pågældende udlænding, f.eks. hvis en kommune har overtaget ansvaret for en udlænding den. 1. april 2022. Fristen for, hvornår selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet senest skal begynde, jf. integrationslovens § 16, stk. 6, vil herefter være den 1. august 2022 (3+1 måneder). Suspensionsperioden vil have den afledte konsekvens, at tidspunktet for, hvornår selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammets varighed udløber, jf. integrationslovens § 16, stk. 8, tillige vil blive udskudt med den samme periode, som suspensionsperioden. Det samme vil gælde for den periode, hvor den pågældende udlænding har ret til danskuddannelse, jf. integrationslovens § 21, stk. 3, der ligeledes vil blive udskudt med samme periode som suspensionsperioden.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at den anførte tidsfrist i integrationslovens § 16, stk. 6, om at selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet skal startes snarest muligt og senest en måned efter at kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret over en udlænding og integrationslovens § 16, stk. 7, om, at kommunalbestyrelsen så vidt muligt inden for to uger og senest ved selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet påbegyndelse, skal give en udlænding, som modtager selvforsørgelse- og hjemrejseydelse, et virksomhedsrettet tilbud i form af virksomhedspraktik eller løntilskud, medmindre det er åbenbart, at udlændingen ikke er i stand til at deltage i et virksomhedsrettet tilbud, vil blive suspenderet i tre måneder. Det indebærer endvidere, at den anførte tidsfrist i integrationslovens § 17, stk. 2, om at kommunalbestyrelsen tre måneder efter at have overtaget ansvaret for udlændingen, skal visitere den pågældende som jobparat eller aktivitetsparat, § 17 a, stk. 1, om at der for en jobparat udlænding maksimalt må være 6 uger mellem hvert virksomhedsrettet tilbud, og § 19, stk. 1, om at kommunalbestyrelsen inden en måned efter at have overtaget ansvaret for en udlænding, i samarbejde med udlændingen, skal have udarbejdet en kontrakt vil blive suspenderet i tre måneder. Det indebærer tillige, at kommunalbestyrelsens frist efter integrationslovens § 20 til at følge op på en udlændings kontrakt, Kommunalbestyrelsens pligt efter integrationslovens § 21, stk. 1, til at henvise en udlænding til danskuddannelse inden en måned efter at have overtaget ansvaret for udlændinge, samt jobcenterets pligt efter integrationsloven § 26 b, stk. 9, til at yde bistand til udlændinge, der skal registrere cv-oplysninger, hvis udlændingen anmoder herom, vil blive suspenderet i tre måneder.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at der vil blive suspenderet fra omfanget af virksomhedsrettede tilbud i integrationslovens § 17 a, stk. 2, hvoraf det fremgår, at en jobparat, der er omfattet af § 16, stk. 3, skal have tilbud efter §§ 23 b (praktik) og 23 c (ansat i løntilskud) af en varighed på mindst 15 timer om ugen. Det betyder, at der vil kunne tilbydes en virksomhedsrettet indsats på færre end 15 timer om ugen, såfremt kommunen ikke har mulighed for at tilbyde mere som følge af tilstrømningen.
Det indebærer endvidere, at reglen i § 5, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., skal kunne påbegyndes senest en måned efter, at kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for den pågældende også vil blive suspenderet i op til tre måneder.
Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke på, at det fortsat vil være udgangspunktet, at nyankomne udlændinge, der er omfattet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet i integrationsloven, skal tilbydes en kontinuerlig virksomhedsrettet indsats og danskuddannelse efter reglerne i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. Formålet med bestemmelsen er alene at skabe fleksibilitet for kommunerne, så kommunerne fortsat vil have mulighed for at tilbyde nyankomne udlændinge en integrationsindsats.
Det foreslås endvidere i integrationslovens § 4 b, stk. 2., at i tilfælde af massetilstrømning, kan suspensionsperioden som anført i stk. 1, forlænges i yderligere op til tre måneder.
Den foreslåede ændring medfører, at det i tilfælde af massetilstrømning, som kan indebære et uforholdsmæssigt stort pres for en eller flere kommuners mulighed for at opfylde pligten om, at udlændinge, der er omfattet af integrationsloven, bl.a. skal tilbydes en helbredsmæssig vurdering, såfremt kommunen skønner, at der er behov herfor og virksomhedsrettede tilbud i selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet inden for visse tidsfrister, vil være muligt at forlænge suspensionsperioden med yderligere op til tre måneder.
Ved massetilstrømning sigtes der herved til en situation, hvor antallet af personer, der er blevet visiteret til kommunerne afledt af tilstrømningen af personer, der er indrejst, medfører, at det ikke er muligt for den enkelte kommune at tilbyde bl.a. virksomhedsrettede tilbud eller danskuddannelse inden for de fastsatte tidsfrister.
Formålet med bestemmelsen er at skabe yderligere fleksibilitet over for de enkelte kommuner, hvis tilstrømningen stiger markant, og kommunerne af den grund ikke vil have kapacitet til at opfylde deres pligter, over for de udlændinge, der er omfattet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet.
Det foreslås endelig i integrationslovens § 4 b, stk. 3., at uanset stk. 1, kan kommunalbestyrelsen beslutte ikke at suspendere eller at forkorte suspensionen af integrationslovens bestemmelser om tidsfrister for, hvornår kommunalbestyrelsen skal tilvejebringe tilbud efter kapitel 3 a, 4 og 5, og omfanget af virksomhedsrettede tilbud efter integrationslovens § 17 a, stk. 2, samt tidsfristen for, hvornår danskuddannelse skal kunne påbegyndes, jf. § 5, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., såfremt antallet af personer, der bliver visiteret til den pågældende kommune, ikke er til hinder herfor.
Den foreslåede bestemmelse giver de kommuner, der fortsat har kapacitet til at tilbyde nyankomne udlændinge, bl.a. danskuddannelse og beskæftigelsesrettede tilbud allerede på det tidspunkt, hvor ansvaret for den pågældende udlænding er overgået til kommunalbestyrelsen, en mulighed herfor.
Den foreslåede § 4 b indebærer ikke en suspension fra kommunalbestyrelsen forpligtelse til at anvise en udlænding, der er omfattet af integrationslovens regler om selvforsørgelses- og hjemrejseprogram et midlertidigt opholdssted, ligesom den foreslåede § 4 b heller ikke suspenderer fra kommunalbestyrelsens ansvar for udbetaling af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse.
Der henvises til pkt. 2.15.3.2.2 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af integrationslovens § 10, stk. 4, at registrering i medfør af stk. 3 (registrering i Det Centrale Personregister (CPR)) foretages med virkning senest fra den dato, hvor ansvaret for flygtningen overgår til kommunalbestyrelsen, jf. § 4
Det foreslås i integrationslovens § 10, stk. 4, at ændre »jf. § 4« til »jf. integrationslovens § 4 eller § 30, stk. 2, i lov om midlertidig ophold til personer, der er fordrevet fra Ukraine«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 30, stk. 2, hvorefter det foreslås, at ansvaret for personer, der meddeles opholdstilladelse efter lovforslaget påhviler kommunalbestyrelsen senest 4 dage fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse om visitering, jf. integrationslovens § 10, stk. 1. Falder tidspunktet for ansvarets overgang i en weekend eller på en helligdag, overgår ansvaret for den pågældende til kommunalbestyrelsen den førstkommende hverdag.
Der henvises til pkt. 2.13.2 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af integrationslovens § 15 d, stk. 4, at tilbud efter stk. 1-3 (helbredsmæssig vurdering) skal gives snarest muligt, og inden 6 måneder efter at kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for udlændingen, jf. § 4
Det foreslås i integrationslovens § 15 d, stk. 4, at ændre »jf. § 4« til »jf. integrationslovens § 4 eller § 30, stk. 2, i lov om midlertidig ophold til personer, der er fordrevet fra Ukraine m.v,«
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 30, stk. 2, hvorefter det foreslås at ansvaret for personer, der meddeles opholdstilladelse efter lovforslaget påhviler kommunalbestyrelsen senest 4 dage fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse om visitering, jf. integrationslovens § 10, stk. 1. Falder tidspunktet for ansvarets overgang i en weekend eller på en helligdag, overgår ansvaret for den pågældende til kommunalbestyrelsen den førstkommende hverdag.
Der henvises til pkt. 2.13.2 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 7
Det fremgår af integrationslovens § 16, stk. 8, 1. pkt., at selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet har en varighed på 1 år og skal tilrettelægges med henblik på, at udlændingen kan opnå ordinær beskæftigelse inden for 1 år efter, at kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for udlændingen, jf. § 4.
Det foreslås i integrationslovens § 16, stk. 8, 1. pkt., at ændre »jf. § 4« til »jf. integrationslovens § 4 eller § 30, stk. 2, i lov om midlertidig ophold til personer, der er fordrevet fra Ukraine«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 30, stk. 2, hvorefter det foreslås at ansvaret for personer, der meddeles opholdstilladelse efter lovforslaget påhviler kommunalbestyrelsen senest 4 dage fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse om visitering, jf. integrationslovens § 10, stk. 1. Falder tidspunktet for ansvarets overgang i en weekend eller på en helligdag, overgår ansvaret for den pågældende til kommunalbestyrelsen den førstkommende hverdag.
Der henvises til pkt. 2.13.2 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 8
Det fremgår af integrationslovens § 19, stk. 2, at for flygtninge kan kontrakten indgås, før kommunalbestyrelsen i den kommune, hvortil Udlændingestyrelsen har visiteret flygtningen, jf. § 10, overtager ansvaret for den pågældende, jf. § 4, stk. 2. Stk. 1, 3. pkt. finder tilsvarende anvendelse.
Det foreslås i integrationslovens § 19, stk. 2, at ændre »jf. § 4, stk. 2« til »jf. integrationslovens § 4, stk. 2, eller § 30, stk. 2, i lov om midlertidig ophold til personer, der er fordrevet fra Ukraine«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 30, stk. 2, hvorefter det foreslås at ansvaret for personer, der meddeles opholdstilladelse efter lovforslaget påhviler kommunalbestyrelsen senest 4 dage fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse om visitering, jf. integrationslovens § 10, stk. 1. Falder tidspunktet for ansvarets overgang i en weekend eller på en helligdag, overgår ansvaret for den pågældende til kommunalbestyrelsen den førstkommende hverdag.
Der henvises til pkt. 2.13.2 i lovforslagets bemærkninger.
Til nr. 10
Det fremgår af integrationslovens § 34, at bestemmelserne i dette kapitel (kapitel 6) finder anvendelse de første 5 år efter, at kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for udlændinge, jf. § 4.
Det foreslås i integrationslovens § 34, at ændre »jf. § 4« til »jf. integrationslovens § 4 eller § 30, stk. 2, i lov om midlertidig ophold til personer, der er fordrevet fra Ukraine«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 30, stk. 2, hvorefter det foreslås at ansvaret for personer, der meddeles opholdstilladelse efter lovforslaget påhviler kommunalbestyrelsen senest 4 dage fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse om visitering, jf. integrationslovens § 10, stk. 1. Falder tidspunktet for ansvarets overgang i en weekend eller på en helligdag, overgår ansvaret for den pågældende til kommunalbestyrelsen den førstkommende hverdag.
Der henvises til pkt. 2.13.2 i lovforslagets bemærkninger.