LOV nr 324 af 16/03/2022
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine § 2
Efter ansøgning kan der endvidere meddeles opholdstilladelse til følgende:
-
En udlænding over 18 år, som samlever på fælles bopæl i ægteskab eller i fast samlivsforhold af længere varighed med en udlænding over 18 år med opholdstilladelse efter § 1.
-
Et ugift mindreårigt barn af en udlænding med opholdstilladelse efter § 1 eller nr. 1.
-
En udlænding, der har nær familiemæssig tilknytning til en udlænding med opholdstilladelse efter § 1, og som forud for udrejsen fra Ukraine har delt husstand med den pågældende og må anses for at have været under den pågældendes forsørgelse.
-
En udlænding, der uden for de tilfælde, der er nævnt i nr. 1-3, har etableret et beskyttelsesværdigt familieliv med en udlænding med opholdstilladelse efter § 1, og som samlever på fælles bopæl med denne.
Stk. 2. Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, 3 og 4, kan kun gives, hvis familielivet og forsørgelsesforholdet bestod den 24. februar 2022.
Forarbejder til Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine § 2
RetsinformationDet foreslås i lovforslagets § 2, stk. 1, at der efter ansøgning vil kunne meddeles opholdstilladelse til:
-
En udlænding over 18 år, som samlever på fælles bopæl i ægteskab eller i fast samlivsforhold af længere varighed med en udlænding over 18 år med opholdstilladelse efter § 1.
-
Et ugift mindreårigt barn af en udlænding med opholdstilladelse efter § 1 eller nr. 1.
-
En udlænding, der har nær familiemæssig tilknytning til en udlænding med opholdstilladelse efter § 1, og som forud for udrejsen fra Ukraine har delt husstand med den pågældende og må anses for at have været under den pågældendes forsørgelse.
-
En udlænding, der uden for de tilfælde, der er nævnt i nr. 1-3, har etableret et beskyttelsesværdigt familieliv med en udlænding med opholdstilladelse efter § 1, og som samlever på fælles bopæl med denne.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 1, vil omfatte enhver myndig ægtefælle uanset nationalitet, når det kan lægges til grund, at der består et retsgyldigt ægteskab eller et fast samlivsforhold mellem ægtefællen og hovedpersonen med opholdstilladelse efter lovens § 1. Ved fast samlivsforhold af længere varighed forstås samliv uden for ægteskab på fælles adresse i normalt ca. 1½ til 2 år.
Endvidere vil opholdstilladelsen være betinget af, at familielivet bestod den 24. februar 2022, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, og at parret løbende opretholder samliv på fælles bopæl i Danmark, jf. dog § 10, stk. 2, og § 11, jf. pkt. 2.7.2.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 2, vil omfatte alle mindreårige ugifte børn, når en af barnets forældre har opholdstilladelse efter lovens § 1, dvs. som hovedperson, eller efter lovens § 2, stk. 1, nr. 1, dvs. som ægtefælle eller samlever til en hovedperson. Det vil være barnets alder på ansøgningstidspunktet, der er afgørende for, om barnet er omfattet af bestemmelsen. Der henvises derudover til den foreslåede § 21, stk. 6, om udlændingemyndighedernes mulighed for at foranstalte en dna-undersøgelse.
Adopterede børn og børn, der fødes efter udrejsen fra Ukraine, vil også være omfattet af bestemmelsen.
Børn, som hverken er biologiske eller adopterede børn af en udlænding med opholdstilladelse efter lovens § 1, vil i visse tilfælde kunne være omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 3, jf. nedenfor.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 3, vil omfatte andre end ægtefæller, samlevere og biologiske eller adopterede børn, uanset nationalitet, og som har nær familiemæssig tilknytning til en hovedperson, har været en del af hovedpersonens husstand og må anses for at have været under hovedpersonens forsørgelse. Det vil være en betingelse, at den familiemæssige relation ikke alene er perifer, og at den familiemæssige tilknytning ikke strider mod danske værdier og traditionelle familiekonstruktioner.
Ved familiemæssig tilknytning forstås i denne sammenhæng, at de pågældende er biologisk beslægtet eller har slægtskab gennem adoptionslignende forhold. Der forstås endvidere en familiemæssig tilknytning, der vil kunne sidestilles med et nært biologisk eller adoptionslignende slægtskab. Dette vil bl.a. være tilfældet, hvis en udlænding reelt har haft egenskab af forælder, f.eks. en stedmor, ligesom det vil være tilfældet for f.eks. et stedbarn, eller et barn, der på baggrund af et adoptionslignende forhold reelt er en del af familien.
Det vil være en betingelse for opholdstilladelse efter bestemmelsen, at ansøgeren forud for udrejsen fra Ukraine har været en del af hovedpersonens husstand, at hovedpersonen har påtaget sig et særligt forsørgelsesansvar over for ansøgeren, der ikke har kunnet forsørge sig selv, og at familielivet bestod den 24. februar 2022, jf. lovforslagets § 2, stk. 2.
Et sådant tilfælde vil for eksempel kunne foreligge, hvis en søskende eller en forælder til en udlænding med opholdstilladelse efter § 1, på grund af alder eller sygdom har boet i den pågældendes husstand og været afhængig af den pågældendes forsørgelse.
Derimod vil en udlænding ikke være omfattet af bestemmelsen, hvis udlændingen ikke kan anses for at have været under hovedpersonens forsørgelse, f.eks. fordi udlændingen har haft midler til egen forsørgelse og blot har delt husstand med hovedpersonen af mere praktiske grunde.
Den foreslåede § 2, stk. 1, nr. 4, vil omfatte ansøgere, der ikke i fornøden grad kan godtgøre, at der er indgået et retsgyldigt ægteskab eller etableret et fast samlivsforhold af længere varighed, men hvor det efter en konkret vurdering kan lægges til grund, at parret har etableret et beskyttelsesværdigt familieliv.
I modsætning til sager, der behandles efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, vil det ved administrationen af den foreslåede bestemmelse, hvor ansøgeren er statsborger i et andet land end Ukraine, ikke skulle vurderes, om Danmark er nærmest til at beskytte dette familieliv, eller om de pågældende vil kunne henvises til at tage ophold i ansøgerens hjemland.
Centrale momenter for vurderingen heraf er bl.a., hvorvidt parret er samlevende, varigheden af forholdet og om parret har fået børn eller på anden måde har udtrykt en forpligtelse over for hinanden.
Endvidere vil opholdstilladelsen være betinget af, at familielivet bestod den 24. februar 2022, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, og at parret løbende opretholder samliv på fælles bopæl i Danmark, jf. dog § 10, stk. 2, og § 11, jf. pkt. 2.7.2.
Det foreslås i lovforslagets § 2, stk. 2, at opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, nr. 1, 3 og 4, kun vil kunne gives, hvis familielivet og forsørgelsesforholdet bestod den 24. februar 2022.
Forslaget vil for så vidt angår ægtefæller og faste samlevere betyde, at der ikke kan gives opholdstilladelse efter den foreslåede § 2, stk. 1, nr. 1, hvis ægteskabet er indgået eller samlivsforholdet er etableret efter denne dato. Indgår en udlænding med opholdstilladelse efter § 1 således et ægteskab under opholdet i Danmark, eller etableres et fast samlivsforhold af længere varighed i Danmark, vil en ansøgning om opholdstilladelse til ægtefællen eller den faste samlever skulle behandles og afgøres efter udlændingeloven.
Forslaget vil herudover for så vidt angår udlændinge omfattet af lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 3, betyde, at der ikke kan gives opholdstilladelse efter bestemmelsen, hvis ansøgeren den 24. februar 2022 ikke længere var en del af hovedpersonens hustand eller ikke længere var under hovedpersonens forsørgelse.
Det vil for eksempel være tilfældet, hvis der foreligger oplysninger om, at et nærtstående familiemedlem efter et afsluttet sygdomsforløb eller en ledighedsperiode var endeligt fraflyttet husstanden eller på ny havde egne tilstrækkelige midler forud for den 24. februar 2022.
Forslaget vil endelig for så vidt angår udlændinge omfattet af lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 4, betyde, at der ikke kan gives opholdstilladelse efter bestemmelsen, hvis det ikke kan lægges til grund, at det beskyttelsesværdige familieliv bestod den 24. februar 2022.
Den familierelation, der efter lovforslagets § 2, stk. 1, vil kunne udgøre grundlaget for en opholdstilladelse efter loven som familiesammenført til en hovedperson, vil skulle dokumenteres eller på anden måde kunne anses for godtgjort.
Der vil i praksis formentlig være ansøgere, der under de foreliggende omstændigheder har været nødsaget til hastigt at udrejse fra Ukraine eller tage ophold et andet sted i Ukraine, og for hvem det således vil være vanskeligt at fremlægge dokumentation for indgåelse af ægteskab, forældreskab, samliv og forsørgelse.
Kan en udlænding ikke fremlægge den påkrævede dokumentation, vil udlændingemyndighederne skulle foretage en sædvanlig vurdering af ansøgerens og den herboendes egne oplysninger og evt. øvrige dokumenter. Udlændingestyrelsen vil endvidere kunne indkalde ansøgeren til en samtale eller anmode om yderligere oplysninger, som eventuelt vil kunne tilvejebringes gennem den ukrainske ambassade.
Der henvises til i øvrigt til lovforslagets pkt. 2.2.
Et afslag på opholdstilladelse efter den foreslåede § 2 vil kunne påklages til Udlændingenævnet, jf. den foreslåede § 28, stk. 6, inden 8 uger efter ansøgeren er blevet gjort bekendt med afgørelsen, jf. § 28, stk. 6, jf. dog § 28, stk. 5.