LOV nr 324 af 16/03/2022
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine § 18
Udlændingelovens § 42 h finder med de fornødne tilpasninger tilsvarende anvendelse for udlændinge, der er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelse, jf. § 14.
Forarbejder til Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine § 18
RetsinformationDet følger af den foreslåede § 18, at udlændingeloven § 42 h med de fornødne tilpasninger finder tilsvarende anvendelse for udlændinge, der er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt, jf. lovforslagets § 14.
Forslaget vil medføre, at Udlændingestyrelsen og indkvarteringsoperatøren kan udveksle oplysninger, herunder oplysninger om udlændingens rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, som er nødvendige for indkvarteringsoperatørernes udbetaling af kontante ydelser, jf. lovforslagets § 15, uden udlændingens samtykke. Det vil f.eks. dreje sig om stamoplysninger om den enkelte udlænding. Det vil derudover dreje sig om sagsbehandlingsrelaterede oplysninger, herunder oplysninger om den dato, hvor den pågældende er registreret her i landet, afgørelsestidspunktet, afgørelsens type, eksempelvis om den pågældende er meddelt opholdstilladelse eller afslag herpå, samt den dato, hvor ansvaret for den pågældende overgår til kommunalbestyrelsen. Endvidere vil det kunne dreje sig om oplysninger vedrørende forhold, der indebærer, at den pågældende ikke skal have udbetalt hele eller dele af sine ydelser.
Endvidere vil forslaget medføre, at Udlændingestyrelsen og indkvarteringsoperatørerne kan udveksle oplysninger, herunder oplysninger om udlændingens rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, som er nødvendige for varetagelse af administrationen efter de foreslåede bestemmelser i §§ 16 og 17, uden udlændingens samtykke. Det vil f.eks. dreje sig om stamoplysninger om den enkelte udlænding og sagsbehandlingsrelaterede oplysninger, jf. ovenfor. Det vil derudover kunne dreje sig om oplysninger vedrørende den pågældendes kvalifikationer, herunder uddannelse og sprogkundskaber, samt om helbredsmæssige oplysninger.
Der vil efter den foreslåede § 18 både blive behandlet almindelige ikkefølsomme personoplysninger med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, og behandling af følsomme personoplysninger med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Videregivelse af oplysninger i disse tilfælde vil skulle ske i overensstemmelse med databeskyttelsesloven, jf. lov nr. 502 af 23. maj 2018, og Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2016/679/EU af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
Det bemærkes, at formålet med udvekslingen af oplysninger er at sikre korrekt administration på indkvarteringsområdet, herunder udbetaling af kontante ydelser. I den forbindelse bemærkes det, at indkvarteringsoperatører, der er private organisationer eller selskaber, og deres ansatte ved bestemmelsen i straffelovens § 152 a har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som de bliver bekendt med gennem løsningen af de opgaver med indkvartering, der udføres efter aftale med Udlændingestyrelsen.
Flytter en udlænding, som er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsesforpligtelse, jf. lovforslagets § 14, fra et asylindkvarteringssted, som drives af en indkvarteringsoperatør, til et asylindkvarteringssted, som drives af en anden indkvarteringsoperatør, videregiver indkvarteringsoperatøren for det asylindkvarteringssted, hvorfra udlændingen flytter, uden udlændingens samtykke oplysningerne fra udlændingens kontrakt, jf. lovforslagets § 16, til indkvarteringsoperatøren for det asylindkvarteringssted, hvortil udlændingen flytter, jf. den foreslåede § 18, sammenholdt med udlændingelovens § 42 h, stk. 2.
Det bemærkes i den forbindelse, at videregivelse af kontrakten til den nye indkvarteringsoperatør er en forudsætning for, at den nye indkvarteringsoperatør enkelt og overskueligt kan overtage kontrakten i det omfang, det er praktisk muligt, og dermed i det omfang, det er praktisk muligt fortsætte den undervisning og aktivering, som er iværksat af den tidligere indkvarteringsoperatør, jf. herved lovforslagets § 16. Det forudsættes, at det af alle kontrakter fremgår, at oplysningerne fra kontrakten uden udlændingens samtykke ved udlændingens flytning fra et asylindkvarteringssted, som drives af en indkvarteringsoperatør, til et asylindkvarteringssted, som drives af en anden indkvarteringsoperatør, videregives til denne anden indkvarteringsoperatør.
Indkvarteringsoperatøren kan efter anmodning fra Udlændingestyrelsen uden udlændingens samtykke videregive oplysningerne fra udlændingens kontrakt, jf. lovforslagets § 16, til Udlændingestyrelsen. Videregivelsen kan alene ske efter Udlændingestyrelsens anmodning. Det kan f.eks. ske i tilfælde, hvor en udlænding har påklaget indkvarteringsoperatørens afgørelse efter f.eks. den foreslåede § 28, stk. 2, 2. pkt. Det bemærkes i den forbindelse, at formålet er at sikre Udlændingestyrelsen det bedst mulige grundlag for administrationen af forholdene for udlændingene, herunder ved vurderingen af klager over indkvarteringsoperatørernes afgørelser.
Det forudsættes, at det af alle kontrakter, jf. lovforslagets § 16, fremgår, at oplysningerne fra kontrakten uden udlændingens samtykke kan videregives til Udlændingestyrelsen efter anmodning herom fra styrelsen, og at oplysningspligten i medfør af databeskyttelsesloven i øvrigt overholdes.