Hver kommune og amtskommune deponerer i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2007 et beløb, der svarer til 60 pct. af den del af kommunens eller amtskommunens likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 pct. af kommunens eller amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og -anlægsudgifter for budgetåret 2005.
Stk. 2. Kommuner, der for 2005 har budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under et, skal i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2007 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 5.
Stk. 3. Kommunen eller amtskommunen skal senest den 1. oktober 2005 indsætte det beløb, kommunen eller amtskommunen i henhold til stk. 1 og 2 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.
Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren opgør de beløb, den enkelte kommune og amtskommune skal deponere. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om beløbenes beregning og deponering.
Stk. 5. Såfremt en kommune for 2006 budgetterer med et underskud for forsyningsvirksomhederne under et, kan deponeret likviditet i henhold til stk. 2 frigives i løbet af 2006. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler for frigivelsen af de deponerede midler efter stk. 2.
Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om deponering efter stk. 1 og 2.
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 719 af 13. august 2003, som ændret ved § 1 i lov nr. 293 af 27. april 2005 og lov nr. 296 af 27. april 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 19, stk. 2, indsættes efter 2. pkt.:
»For tilskudsåret 2006 forhøjes tilskudsrammen med 150 mio. kr.«
2. Efter § 33 a indsættes:
»§ 33 b. For de kommuner, hvor kommunalbestyrelsen i medfør af § 7 i lov om kommunal indkomstskat har anvendt sit eget skøn over udskrivningsgrundlaget for budgetåret 2005, foretages der i 2005 en foreløbig efterregulering af udligningen af beskatningsgrundlag for tilskudsåret 2005.
Stk. 2. Efterreguleringen efter stk. 1 opgøres som forskellen mellem de foreløbigt opgjorte udligningsbeløb for 2005 efter §§ 2-4 og 18 og en fornyet beregning af disse udligningsbeløb, hvor det skønnede indbyggertal pr. 1. januar 2005 erstattes med det faktisk opgjorte indbyggertal pr. 1. januar 2005. Efterreguleringen afregnes med kommunerne med en tredjedel i hver af månederne oktober, november og december 2005.
I lov om kommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 24. marts 2003, som ændret ved § 6 i lov nr. 1386 af 20. december 2004, lov nr. 1430 af 22. december 2004 og § 22 i lov nr. 386 af 27. maj 2005, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 6 indsættes:
»§ 6 a. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes udskrivningsprocent efter bestemmelserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelsen i § 6.
Stk. 2. For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommunesammenlægning, kan udskrivningsprocenten for 2006 højst fastsættes til det samme som for 2005.
Stk. 3. For de kommuner, der fra og med budgetåret 2007 indgår i en kommunesammenlægning, fastsættes udskrivningsprocenten i de enkelte kommuner for 2006 til
den samme som for 2005 eller
en procent, som de kommuner, der indgår i sammenlægningen, har aftalt indbyrdes. Det er en forudsætning, at det samlede indkomstskatteprovenu for de kommuner, der indgår i den pågældende kommunesammenlægning, skal svare til provenuet ved uændrede udskrivningsprocenter i forhold til 2005. Den pågældende aftale skal godkendes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Kommunerne skal indsende ansøgning herom til Indenrigs- og Sundhedsministeriet senest den 1. september 2005.«
2. Efter § 7 indsættes:
»§ 7 a. For budgetåret 2006 kan kommunalbestyrelsens eget skøn over kommunens udskrivningsgrundlag, jf. § 7, stk. 1, højst udgøre et af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat beløb.
Stk. 2. Det højeste beløb for den enkelte kommunes budgetterede udskrivningsgrundlag for 2006, jf. stk. 1, beregnes som en procentvis fremskrivning af kommunens faktisk opgjorte udskrivningsgrundlag for 2003 opgjort på grundlag af de oplysninger, der foreligger pr. 1. maj 2005.
Stk. 3. For de kommuner, hvor væksten i kommunens udskrivningsgrundlag opgjort eksklusive aktieindkomster i perioden 2000-2003 har været lavere end landsgennemsnittet, anvendes den fremskrivningsprocent for udskrivningsgrundlaget, der fastsættes i henhold til § 7, stk. 2.
Stk. 4. For de kommuner, hvor væksten i kommunens udskrivningsgrundlag opgjort eksklusive aktieindkomster i perioden 2000-2003 har været højere end landsgennemsnittet, anvendes den fremskrivningsprocent for udskrivningsgrundlaget, der fastsættes i henhold til § 7, stk. 2, forhøjet med et tillæg. Tillægget opgøres som det antal procentpoint, som væksten i kommunens udskrivningsgrundlag opgjort eksklusive aktieindkomster i perioden 2000-2003 overstiger landsgennemsnittet med.«
I lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 783 af 1. september 2003, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 1433 af 22. december 2004, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 2 indsættes:
»§ 3. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes grundskyldpromille efter bestemmelserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelsen i § 2, stk. 1.
Stk. 2. For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommunesammenlægning, kan grundskyldpromillen for 2006 højst fastsættes til det samme som for 2005.
Stk. 3. For de kommuner, der fra og med budgetåret 2007 indgår i en kommunesammenlægning, fastsættes grundskyldpromillen i de enkelte kommuner for 2006 til
den samme som for 2005 eller
en promille, som de kommuner, der indgår i sammenlægningen, har aftalt indbyrdes. Det er en forudsætning, at det samlede grundskyldprovenu for de kommuner, der indgår i den pågældende kommunesammenlægning, skal svare til provenuet ved uændrede grundskyldpromiller i forhold til 2005. Den pågældende aftale skal godkendes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Kommunerne skal indsende ansøgning herom til Indenrigs- og Sundhedsministeriet senest den 1. september 2005.«
2. Efter § 23 C indsættes:
»§ 24. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes promiller for dækningsafgift efter bestemmelserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelserne i §§ 23 og 23 A.
Stk. 2. For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommunesammenlægning, kan promillerne for dækningsafgift for 2006 højst fastsættes til det samme som for 2005.
Stk. 3. For de kommuner, der fra og med budgetåret 2007 indgår i en kommunesammenlægning, fastsættes promillerne for dækningsafgift i de enkelte kommuner for 2006 til
de samme som for 2005 eller
de promiller for dækningsafgift, som de kommuner, der indgår i sammenlægningen, har aftalt indbyrdes. Det er en forudsætning, at det samlede provenu af dækningsafgift for de kommuner, der indgår i den pågældende kommunesammenlægning, skal svare til provenuet ved uændrede promiller for dækningsafgift i forhold til 2005. Den pågældende aftale skal godkendes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Kommunerne skal indsende ansøgning herom til Indenrigs- og Sundhedsministeriet senest den 1. september 2005.«
I lov om amtskommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 272 af 14. april 2003, foretages følgende ændringer:
1. § 9 affattes således:
»§ 9. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte amtskommunes udskrivningsprocent til det samme som for 2005.«
2. Efter § 10 indsættes:
»§ 10 a. For budgetåret 2006 skal det enkelte amtsråd anvende det af indenrigs- og sundhedsministeren udmeldte skøn over udskrivningsgrundlag og skøn over ejendomsværdiskat uanset bestemmelsen i § 10, jf. § 7, stk. 1, i lov om kommunal indkomstskat.«
Indenrigs- og sundhedsministeren kan bestemme, at der for de kommuner, hvor kommunalbestyrelsen i medfør af § 7 i lov om kommunal indkomstskat anvender sit eget skøn over udskrivningsgrundlaget for budgetåret 2006, foretages en foreløbig efterregulering af udligningen af beskatningsgrundlag i 2006 for tilskudsåret 2006.
Stk. 2. Efterreguleringen efter stk. 1 opgøres som forskellen mellem de foreløbigt opgjorte udligningsbeløb for 2006 efter §§ 2-4 og 18 og en fornyet beregning af disse udligningsbeløb, hvor det skønnede indbyggertal pr. 1. januar 2006 erstattes med det faktisk opgjorte indbyggertal pr. 1. januar 2006. Efterreguleringen afregnes med kommunerne med en tredjedel i hver af månederne oktober, november og december 2006.«
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, indebærer, at den enkelte kommune og amtskommune pålægges at deponere 60 procent af den del af kommunens henholdsvis amtskommunernes likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 procent af kommunens henholdsvis amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og -anlægsudgifter for 2005.
For de kommuner og amtskommuner, hvor likviditeten ved udgangen af 2004 ikke overstiger denne grænse, bliver der således ikke krav om deponering.
En kommunes og amtskommunes likvide beholdninger kan variere meget fra dag til dag. Med henblik på at basere den foreslåede bestemmelse på et konsolideret grundlag foreslås det at basere bestemmelsen på den likviditetsopgørelse, der foretages ultimo 2004 som led i aflæggelsen af det kommunale og amtskommunale regnskab for 2004. Denne likviditetsopgørelse er omfattet af de krav om revision, der gælder for det kommunale og amtskommunale regnskab.
Det beløb, som en kommune henholdsvis amtskommune skal deponere, skal senest den 1. juli 2005 indsættes på en særskilt konto i et pengeinstitut, eller kommunen henholdsvis amtskommunen kan vælge at deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Deponering på en særskilt konto i et pengeinstitut indebærer, at det deponerede beløb skal forefindes på kontoen i hele deponeringsperioden, dvs. fra 1. juli 2005 til 1. januar 2007. Deponering af obligationer indebærer, at kommunen henholdsvis amtskommunen ikke må afhænde de deponerede obligationer i deponeringsperioden.
Renterne af de deponerede beløb eller de deponerede obligationer kan kommunen henholdsvis amtskommunen løbende disponere over.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtager oplysninger om de kommunale og amtskommunale regnskaber for 2004 fra Danmarks Statistik medio eller ultimo maj 2005. Når disse oplysninger er modtaget, kan ministeriet opgøre de beløb, den enkelte kommune og amtskommune skal deponere. Ministeriet vil snarest herefter udmelde de beløb, som den enkelte kommune og amtskommune skal deponere. Det skal i den forbindelse bemærkes, at den enkelte kommune og amtskommune selv vil kunne beregne sit eget deponeringsbeløb på et tidligere tidspunkt.
På grundlag af oplysninger fra Danmarks Statistik om kommunernes og amtskommunernes likvide beholdninger ved udgangen af 4. kvartal 2004 skønnes det, at 182 kommuner og 8 amtskommuner skal deponere. Den samlede deponering skønnes på dette foreløbige grundlag at udgøre ca. 6,1 mia. kr. for kommunerne og ca. 1,6 mia. kr. for amtskommunerne. De endelige regnskabstal kan dog afvige fra opgørelsen ultimo 4. kvartal. Hertil kommer for kommunernes vedkommende deponering af det budgetterede overskud fra forsyningsvirksomhederne for 2005, som udgør ca. 0,3 mia. kr.
Lovforslaget indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren i særlige tilfælde kan dispensere fra kravet om deponering. Der kan være tale om konkrete tilfælde, hvor en høj likviditet ved udgangen af 2004 afspejler, at kommunen henholdsvis amtskommunen gennem en årrække har sparet op til et større anlægsarbejde, som er iværksat på nuværende tidspunkt eller som planlægges iværksat i perioden. Der kan også være særlige tilfælde, hvor kommunen eller amtskommunen ligger inde med forholdsvis store likvide beholdninger ved udgangen af regnskabsåret, men hvor der allerede er disponeret over midlerne.
Hvis en kommunes eller amtskommunes likviditetsbeholdning ultimo 2004 er påvirket af indtægter fra salg af energivirksomheder, vil der ligeledes kunne dispenseres fra deponeringskravet. Dispensationen vil indebære, at kommunen eller amtskommunen vil kunne få frigivet deponerede beløb svarende til den reduktion af statstilskuddet, der foretages efter bestemmelserne i § 10, stk. 6 og 7, og § 17, stk. 6 og 7, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. De deponerede beløb vil kunne frigives i takt med, at reduktionen af statstilskuddet foretages.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 2, indebærer, at kommuner, hvis forsyningsvirksomheder under ét i 2005 budgetterer med at oparbejde et overskud, skal deponere et tilsvarende beløb. Deponeringen i henhold til stk. 2 skal ses som et tillæg til deponeringen efter stk. 1. Dette indebærer, at den disponible likviditet for en kommune i visse tilfælde kan bringes ned under 2,9 procent af kommunens budgetterede bruttodrifts- og anlægsudgifter for 2005.
Det deponerede beløb i henhold til § 1, stk. 2, skal i lighed med den generelle likviditetsbinding i henhold til § 1, stk. 1, ske senest den 1. juli 2005.
Indenrigs- og sundhedsministeren opgør ud fra budget 2005 de beløb, den enkelte kommune skal deponere. Deponeringsbeløbet opgøres som overskuddet for alle kommunens forsyningsområder under ét. Det vil sige, at en kommune kan nedbringe et tilgodehavende/øge gælden til én forsyningsvirksomhed, mod at den mindst tilsvarende forøger tilgodehavendet/reducerer gælden hos en anden forsyningsvirksomhed, uden at det får betydning for deponeringens omfang.
Overskuddet opgøres som de samlede nettoindtægter i budget 2005 på følgende funktioner i »Budget- og regnskabssystem for kommuner og amtskommuner«:
1.01 Gasforsyning
1.03 Varmeforsyning
1.04 Vandforsyning
1.40-1.44 Spildevandsanlæg
1.50-1.55 Renovation mv.
Renovation mv. medtages kun i det omfang kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at hele eller dele af området skal gebyrfinansieres og administreres efter hvile-i-sig-selv-princippet.
På grundlag af oplysninger fra Danmarks Statistik om kommunernes budget 2005 skønnes det, at 105 kommuner skal deponere, og at den samlede deponering vil udgøre ca. 287 mio. kr. Ved denne opgørelse forudsættes det, at renovationsområdet i de angivne kommuner gebyrfinansieres.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter de nærmere regler for frigivelsen af de deponerede midler efter stk. 2. Reglerne forventes udformet således, at såfremt det budgetterede overskud i 2005 modsvares af et tilsvarende underskud i budget 2006, vil det fulde deponeringsbeløb kunne frigives i løbet af 2006, og det fulde beløb vil være frigivet ved udgangen af 2006.
Lovforslaget indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren ligesom vedrørende den generelle likviditetsbinding kan dispensere fra kravet om deponering i særlige tilfælde. Der kan f.eks. være tale om tilfælde, hvor kommuner kan få problemer med at overholde kassekreditreglen i henhold til lånebekendtgørelsen som følge af deponeringskravet.
Kravet om deponering, såfremt en kommune for 2005 har budgetteret med et overskud for forsyningsvirkningsvirksomhederne under ét, jf. § 1, stk. 2, følges i henhold til den opfølgende aftale mellem regeringen og KL af 23. februar 2005 om kommunernes økonomi for 2005 op af en modregningsordning i 2006. Modregningsordningen udarbejdes administrativt, idet indenrigs- og sundhedsministeren i henhold til § 58, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse kan fastsætte regler om mellemværender mellem kommuner og kommunale forsyningsvirksomheder. Bemyndigelsesbestemmelsen er i dag udmøntet gennem Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 1176 af 15. december 2000 om kommunernes mellemværender med de kommunale forsyningsforsyningsvirksomheder
Modregningsordningen i 2006 vil indebære, at kommuner, der øger en allerede oparbejdet gæld til forsyningsvirksomhederne og/eller nedbringer et tilgodehavende hos forsyningsvirksomhederne i løbet af 2005, skal forøge deres tilgodehavende eller reducere gælden tilsvarende i 2006, således at tilgodehavendet/gælden ultimo 2006 mindst/højst svarer til status ultimo 2004.
Kommuner vil som alternativ til forøgelse af tilgodehavendet i 2006 kunne foretage en likviditetsbinding i 2006 svarende til forskellen mellem tilgodehavender ultimo 2006 og ultimo 2004. Dette skyldes, at det ikke i alle tilfælde er hensigtsmæssigt at stille krav om, at kommuners tilgodehavende skal øges, da det i henhold til hvile-i-sig-selv-princippet, som forsyningsvirksomhederne er underlagt, er et krav, at et oparbejdet tilgodehavende ligesom en oparbejdet gæld skal afvikles over en årrække. I denne situation kan deponerede midler i henhold til § 1, stk. 5, ikke frigives.
Såfremt en kommune i 2005 har budgetteret med en forøgelse af gælden til forsyningsvirksomhederne skal den i henhold til § 1, stk. 2, deponere et beløb svarende til gældsforøgelsen. Kommunen skal som følge af den foreslåede modregningsordning i 2006 nedbringe gælden, så gælden ultimo 2006 højst svarer til status ultimo 2004. Kommunen kan i denne situation ikke vælge i 2006 fortsat at deponere et beløb svarende til gældsforøgelsen i 2005.
Gælden til/tilgodehavendet hos de kommunale forsyningsvirksomheder, som danner grundlag for, hvorvidt der skal foretages en modregning i 2006, opgøres i regnskab 2005 som summen af ændringer for kommunens mellemværender med alle forsyningsområder på funktionerne 9.30, 9.31, 9.33 og 9.34 samt funktion 9.35, gruppering 01, i »Budget- og regnskabssystem for kommuner og amtskommuner«.
§ 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Loven skal træde i kraft tilstrækkeligt tidligt til, at de beløb, den enkelte kommune eller amtskommune skal deponere fra 1. juli 2005, kan udmeldes fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet inden denne dato.
Herudover skal det bemærkes, at bestemmelsen i § 3, nr. 3, om en foreløbig efterregulering af den kommunale udligning af beskatningsgrundlag for 2005 i 2005 skal udmeldes sammen med de øvrige tilskuds- og udligningsbeløb senest den 1. juli 2005.
De øvrige ændringer har betydning for kommunernes og amtskommunernes budgetter for 2006 og må derfor foreligge i så god tid, at de kan indgå i den kommunale og amtskommunale budgetlægning for 2006.
§ 3
Til nr. 1 og 2
Den foreslåede bestemmelse indebærer en midlertidig forhøjelse af tilskudspuljen til tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner med 150 mio. kr. i 2006. Forhøjelsen er et-årig og finansieres over det kommunale bloktilskud.
Formålet med forhøjelsen er, at der ved fordelingen af særtilskud vil der kunne tages hensyn til presset på skatteudskrivningen som følge af det midlertidige loft over de kommunale skatter. Der kan være flere typer af kommuner, der kan få problemer som følge af loftet over skatterne i 2006. Der kan være tale om kommuner, der geografisk ligger i et område præget af tilbagegang, dvs. med faldende indbyggertal, stigende social belastning, skæv alderssammensætning og faldende eller stagnerende skattegrundlag. Der kan også være tale om kommuner med mere vedvarende problemer, som kan være præget af store udgifter til overførsler, lavt skattegrundlag og et ugunstigt forhold mellem skat og service.
Men der kan også være tale om kommuner, der er vanskeligt stillede i den forstand, at de som følge af loftet over skatteudskrivningen kommer under et særligt økonomisk pres.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse i § 33 b, indebærer, at der for de kommuner, der har selvbudgetteret for 2005, foretages en foreløbig efterregulering af udligningen af beskatningsgrundlag på grundlag af de faktisk opgjorte folketal pr. 1. januar 2005. Det bemærkes, at de nærmere bestemmelser om afgrænsning af dette folketal findes i § 5 i Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 696 af 28. juni 2004 om opgørelse og afregning af tilskud og tilsvar i henhold til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner.
Den foreløbige efterregulering udmeldes til kommunerne senest den 1. juli 2005 sammen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet s samlede udmelding af tilskuds- og udligningsbeløb til kommunerne og afregnes med kommunerne i de sidste tre måneder af 2005.
Baggrunden er, at der for nogle kommuner er en vis afvigelse mellem det skøn over folketallet, som kommunen har lagt til grund for budgettet, og det faktisk opgjorte folketal.
Den foreløbige efterregulering i 2005 erstatter ikke den endelige efterregulering, som afregnes i 2008. Den foreløbige efterregulering indebærer alene en tidsmæssig forskydning, således at en del af efterreguleringen fremrykkes til 2005, mens den resterende del afregnes i 2008. Men samlet set bliver der tale om den samme afregning som efter de gældende regler.
Den foreløbige efterregulering vedrører den kommunale udligning af beskatningsgrundlag, hvor der foretages en udligning af forskelle i beskatningsgrundlag pr. indbygger, således at kommuner med et beskatningsgrundlag pr. indbygger over landsgennemsnittet betaler til kommuner med et beskatningsgrundlag pr. indbygger under landsgennemsnittet. For de kommuner, der selvbudgetterer, indgår kommunens eget skøn over indbyggertallet i den foreløbige beregning af udligningen, som afregnes i budgetåret. Ved efterreguleringen i året tre år efter budgetåret vil beregningen blive foretaget på grundlag af det faktiske indbyggertal pr. 1. januar i budgetåret.
Den foreslåede bestemmelse indebærer som nævnt, at der for budgetåret 2005 allerede i 2005 foretages en foreløbig efterregulering på baggrund af de opgjorte folketal for 2005.
Den endelige efterregulering vil dog først kunne opgøres, når beskatningsgrundlaget for 2005 er opgjort, dvs. i maj 2007. Den endelige efterregulering for 2005 vil således efter de almindelige regler blive udmeldt til kommunerne den 1. juli 2007 og afregnet i 2008.
Den foreslåede bestemmelse i § 33 c, indebærer, at der indføres en hjemmel til, at der kan foretages en tilsvarende midtvejsregulering af udligningen for 2006. Hjemlen vil blive udnyttet, hvis opgørelsen af det faktiske folketal i kommunerne pr. 1. januar 2006 viser sig at afvige væsentligt fra det folketal, som de selvbudgetterende kommuner har lagt til grund for budgettet for 2006. En eventuel midtvejsregulering i 2006 vil blive udmeldt 1. juli 2006.
§ 4
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at de kommunale udskrivningsprocenter for budgetåret 2006 fastfryses på samme niveau som for 2005.
Efter de gældende regler i § 6 i lov om kommunal indkomstskat fastsættes udskrivningsprocenten beregningsmæssigt som forholdet mellem på den ene side de beløb, der skal udskrives som kommunal indkomstskat, og på den anden side det kommunale udskrivningsgrundlag.
Fastfrysningen af udskrivningsprocenterne for 2006 indebærer, at disse regler ikke vil kunne anvendes. Balancen i budgettet for 2006 må tilvejebringes på anden måde end ved ændring af udskrivningsprocenten, f.eks. gennem besparelser på drifts- og anlægsudgifterne eller gennem forbrug eller forøgelse af de likvide beholdninger.
Til nr. 2
Med den foreslåede bestemmelse i § 7 a, indføres der en begrænsning i kommunernes mulighed for at budgettere med vækst i udskrivningsgrundlaget for 2006. Det betyder, at det ikke vil være muligt for kommunerne i større omfang at skaffe sig ekstra likviditet gennem en urealistisk høj budgettering af udskrivningsgrundlaget.
For kommuner i områder, der i de senere år har haft en høj vækst, vil der dog fortsat være mulighed at vælge selvbudgettering med en vækst, der er højere end landsgennemsnittet. Det gælder for kommuner, som i den senest kendte treårsperiode, dvs. 2000-2003, har haft en vækst i udskrivningsgrundlaget, der er højere end landsgennemsnittet.
For disse kommuner bliver der for 2006 mulighed for at budgettere med en vækst i udskrivningsgrundlaget, der opgøres som væksten i det statsgaranterende udskrivningsgrundlag for 2003-2006 med et tillæg. Tillægget opgøres som det antal procentpoint, som væksten i kommunens udskrivningsgrundlag opgjort eksklusive aktieindkomster i perioden 2000-2003 overstiger landsgennemsnittet med.
Udskrivningsgrundlaget opgøres i denne forbindelse uden aktieindkomster, da aktieindkomsterne i den enkelte kommune kan være noget svingende fra år til år og ikke vurderes at være et reelt udtryk for den underliggende vækst i indkomsterne.
For de kommuner, der i perioden 2000-2003 har haft en vækst i udskrivningsgrundlaget, der var lavere end landsgennemsnittet, bliver der for 2006 mulighed for at selvbudgettere udskrivningsgrundlaget med en vækst fra 2003-2006, der svarer til væksten i det statsgaranterende udskrivningsgrundlag for 2003-2006.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at udskrivningsgrundlaget for de selvbudgetterende kommuner opgøres efter de sædvanlige regler som summen af udskrivningsgrundlaget for de selvangivne og lignede indkomster.
§ 5
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den kommunale grundskyldspromille for budgetåret 2006 fastfryses på samme niveau som for 2005.
Den enkelte kommunalbestyrelse fastsætter efter de gældende regler grundskyldspromillen i forbindelse med vedtagelsen af budgettet. Grundskyldspromillen kan fastsættes i intervallet 6-24. Lovforslaget indebærer som nævnt, at der i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2006 ikke kan vedtages ændringer af grundskyldspromillen i forhold til 2005.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at promillerne for dækningsafgift for budgetåret 2006 fastfryses på samme niveau som for 2005.
Kommunalbestyrelsen og amtsrådet fastsætter eventuelle promiller for dækningsafgift i forbindelse med budgetvedtagelsen inden for nogle nærmere fastsatte grænser. Lovforslaget indebærer, at der i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2006 ikke kan vedtages ændringer af dækningsafgiftspromillerne i forhold til 2005. Hvis en kommune eller et amtsråd ikke udskrev dækningsafgift i 2005 følger det heraf, at den heller ikke kan vælge af gøre det i 2006.
§ 6
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at de amtskommunale udskrivningsprocenter for 2006 fastfryses på samme niveau som for 2005. Det indebærer, at en amtskommune ikke for 2006 kan ændre udskrivningsprocenten for indkomstskat i forhold til niveauet for 2005.
Efter de gældende regler i § 9 i lov om amtskommunal indkomstskat fastsættes udskrivningsprocenten beregningsmæssigt som forholdet mellem på den ene side de beløb, der skal udskrives som amtskommunal indkomstskat, og på den anden side det amtskommunale udskrivningsgrundlag.
Fastfrysningen af udskrivningsprocenten for 2006 indebærer, at disse regler ikke vil kunne anvendes. Balancen i budgettet for 2006 må tilvejebringes på anden måde end ved ændring af udskrivningsprocenten, f.eks. gennem besparelser på drifts- og anlægsudgifterne eller gennem forbrug eller forøgelse af likvide beholdninger.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i § 10 a, indebærer, at amtskommunerne pålægges at budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2006.
Det betyder, at amtskommunerne ikke for 2006 får mulighed for at vælge mellem selvbudgettering og statsgaranti. Når budgettet baseres på det statsgaranterede udskrivningsgrundlag, skal der ikke efterfølgende foretages efterreguleringer af afregningen af skat og den tilhørende afregning af tilskuds- og udligningsbeløb. Hvis amtskommunerne kunne selvbudgettere for 2006, skulle de selvbudgetterede beløb for 2006 efterreguleres i 2009, hvor de nuværende amtskommuner vil være nedlagt. På den baggrund vurderes det mest hensigtsmæssigt, at der indføres obligatorisk statsgaranti for amtskommunerne for 2006.