LOV nr 281 af 26/04/2004
Beskæftigelsesministeriet
Lov om medarbejderindflydelse i SE-selskaber § 31
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte budgetregler for repræsentationsorganets drift.
Forarbejder til Lov om medarbejderindflydelse i SE-selskaber § 31
RetsinformationDirektivet giver i referencebestemmelsernes del 2, h) mulighed for, at medlemsstaterne kan fastsætte budgetregler for repræsentationsorganets drift, og denne mulighed foreslås i lovforslaget udnyttet som en bemyndigelse til beskæftigelsesministeren. Det er hensigten, at der skal kunne fastsættes nærmere regler om de udgifter til repræsentationsorganets virksomhed, der er nævnt eksempler på i bemærkningerne til § 30, hvis der opstår behov herfor.
Til kapitel 4
Bestemmelserne i §§ 32-35 og 40 er i lighed med bestemmelserne i kapitel 3 subsidiære i forhold til reglerne i kapitel 2. Bestemmelserne skal alene anvendes i de situationer, hvor der er ret til medbestemmelse i et eller flere af de selskaber, der deltager i stiftelsen af SE-selskabet samt hvor der ikke har kunnet opnås enighed om indgåelse af en aftale, der medtager en medbestemmelsesordning.
Bestemmelserne i §§ 36-39 anvendes i alle tilfælde, hvor medarbejdere i Danmark er tildelt pladser i et SE-selskabs administrationsorgan eller tilsynsorgan. Direktivet overlader det til medlemsstaterne at fastsætte regler om valg i medlemsstaten. Disse bestemmelser bygger generelt på principperne i gældende dansk ret for medarbejderrepræsentation i selskaber, jf. bekendtgørelse om medarbejderes valg af bestyrelsesmedlemmer i aktieselskaber og anpartsselskaber m.v. ( Selskabsrepræsentation) nr . 942 af 9. december 1993 som ændret ved bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om medarbejderes valg af bestyrelsesmedlemmer i aktieselskaber og anpartsselskaber m.v. (Selskabsrepræsentation) nr. 445 af 30. maj 1996. Reglerne om selskabsrepræsentation omhandler medarbejdernes direkte valg af bestyrelsesmedlemmer, i modsætning til de danske koncernrepræsentationsregler, som har indirekte valg gennem et fælles valgmandskollegium. Selvom der er tale om repræsentation af medarbejderne i SE-koncernen, kan der ikke på samme måde som i dansk ret fastsættes regler om et fælles valgmandskollegium, da medarbejdernes pladser i SE-selskabet fordeles mellem medarbejderne i de enkelte stater. Et direkte valg vil sikre de danske medarbejdere størst mulig indflydelse på valget af medlemmer til deres pladser.