LOV nr 1602 af 17/12/2024
Erhvervsministeriet
Lov om kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i visse store børsnoterede aktieselskaber (kønsbalanceloven) § 8
Det øverste ledelsesorgan skal sikre, at kandidater til valg til det øverste ledelsesorgan udvælges på grundlag af en sammenlignende vurdering af de enkelte kandidaters kvalifikationer på baggrund af de fastsatte kriterier efter § 7. Ved vurderingen skal kriterierne anvendes på en ikkediskriminerende måde.
Stk. 2. Viser vurderingen, jf. stk. 1, at kandidaterne er lige kvalificerede med hensyn til egnethed, kompetencer og faglige præstationer, gives fortrinsstilling til kandidaten af det underrepræsenterede køn.
Stk. 3. Det øverste ledelsesorgan kan se bort fra stk. 2, hvis mere tungtvejende retlige grunde end kønsbalance gøres gældende ud fra en objektiv vurdering baseret på ikkediskriminerende kriterier og denne vurdering taler til fordel for en kandidat, der ikke er af det underrepræsenterede køn, baseret på kandidatens specifikke situation.
Stk. 4. Ved medarbejderrepræsentation finder stk. 1-3 tilsvarende anvendelse. Pligten påhviler i så fald valgudvalget. I tilfælde af vedtægtsbestemt udpegningsret påhviler pligten den udpegningsberettigede.
Forarbejder til Lov om kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i visse store børsnoterede aktieselskaber (kønsbalanceloven) § 8
RetsinformationDer er i dag ingen krav i selskabsloven til, at udvælgelsen af kandidater til indstilling til valg til det øverste ledelsesorgan skal ske på grundlag af en sammenlignende vurdering af de enkelte kandidaters kvalifikationer på baggrund af fastsatte kriterier.
Det følger af selskabslovens § 143, stk. 1, nr. 1, at Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om, hvem der anses som medarbejder i relation til medarbejderrepræsentation.
Efter § 16, stk. 1, i bekendtgørelse om medarbejderrepræsentation i aktie- og anpartsselskaber er enhver medarbejder valgbar ved valg til selskabsrepræsentation, hvis den pågældende er myndig og gennem de sidste 12 måneder før valget har været ansat i selskabet.
Det følger af det foreslåede § 8, stk. 1, 1. pkt., at øverste ledelsesorgan skal sikre, at kandidater til valg til det øverste ledelsesorgan udvælges på grundlag af en sammenlignende vurdering af de enkelte kandidaters kvalifikationer på baggrund af de fastsatte kriterier efter § 7.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det øverste ledelsesorgan forpligtes til at foretages en objektiv sammenlignende vurdering af kandidaternes kvalifikationer med hensyn til egnethed, kompetencer og faglige præstationer for at opnå en ligelig kønsfordeling. Hver kandidats kvalifikationer er genstand for en objektiv vurdering, hvor der tages hensyn til alle de udvælgelseskriterier, der er specifikke for de enkelte kandidater.
Den foreslåede bestemmelse vil desuden medføre, at kandidaternes kvalifikationer vil skulle vurderes ud fra de fastsatte kriterier i henhold til den foreslåede § 7.
I lovforslagets § 15, stk. 1, nr. 4, foreslås det at straffe den, der undlader at sikre, at kandidater udvælges på grundlag af en sammenlignende vurdering af de enkelte kandidaters kvalifikationer på baggrund af de fastsatte kriterier. For nærmere om sanktioner henvises til lovforslagets § 15, stk. 1, og bemærkningerne hertil.
Hertil kommer, at bestemmelsen alene vil finde anvendelse, hvis der blandt medlemmerne i det øverste ledelsesorgan ikke er nået en ligelig kønsbalance senest den 30. juni 2026.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre kønsbalancedirektivets artikel 6, stk. 1, 2. pkt.
Det følger af det foreslåede § 8, stk. 1, 2. pkt., at ved vurderingen skal kriterierne anvendes på en ikkediskriminerende måde.
Efter den foreslåede bestemmelse vil kriterierne skulle anvendes på en ikkediskriminerende måde, f.eks. ved at kriterierne vægtes i forhold til køn.
Den foreslåede bestemmelse vil delvist gennemføre kønsbalancedirektivets artikel 6, stk. 1, 2. pkt.
Det følger af det foreslåede § 8, stk. 2, at viser vurderingen, jf. stk. 1, at kandidaten er lige kvalificerede med hensyn til egnethed, kompetencer og faglige præstationer, gives fortrinsstilling til kandidaten af det underrepræsenterede køn.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det øverste ledelsesorgan forpligtes til at sikre, at kandidater af det underrepræsenterede køn har forrang, når der skal vælges mellem kandidater, som er lige kvalificerede med hensyn til egnethed, kompetencer og faglige præstationer. Kriterierne, der sættes efter lovforslagets § 7, stk. 1, skal sikre, at det kan vurderes, hvorvidt, der vælges mellem kandidater, som er lige kvalificerede med hensyn til egnethed, kompetencer og faglige præstationer, når der ses på det enkelte selskabs behov.
Bestemmelsen forudsætter, at den mest kvalificerede kandidat vælges uanset køn, men såfremt to eller flere kandidater er lige kvalificerede, så skal kandidater af det underrepræsenterede køn have fortrinsstilling.
Hvis der sættes få eller meget brede kriterier i henhold til § 7, må det forventes, at der er en større chance for, at en eller flere kandidater vil være lige kvalificerede. Idet kriterier i henhold til § 7, stk. 3, skal fastsættes forud for udvælgelsesprocessen, kan der ikke senere i udvælgelsesprocessen sættes flere kriterier eller lægges vægt på yderligere kriterier, der ikke var opsat forud for udvælgelsesprocessen. Dette udelukker ikke bestemte kandidater fra poster i det øverste ledelsesorgan, og det pålægger heller ikke de børsnoterede selskaber, aktionærer eller medarbejdere at vælge nogle bestemte medlemmer til det øverste ledelsesorgan. Afgørelsen om udpegning eller valg af de rette medlemmer til det øverste ledelsesorgan, vil derfor fortsat være op til det øverste ledelsesorgan i børsnoterede selskaber, aktionærerne og medarbejderne.
Den foreslåede bestemmelse vil medvirke til, at personer af det underrepræsenterede køn ikke bliver forfordelt ved valg eller udpegning af medlemmer til det øverste ledelsesorgan, men at disse vælges på baggrund af deres kvalifikationer og ikke deres køn.
I lovforslagets § 15, stk. 1, nr. 5, foreslås det at straffe den, der undlader at sikre, at der ved indstilling til valg gives fortrinsstilling til kandidater af det underrepræsenterede køn, når der skal vælges mellem kandidater, som er lige kvalificerede med hensyn til egnethed, kompetencer og faglige præstationer. For nærmere om sanktioner henvises til lovforslagets § 15, stk. 1, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre kønsbalancedirektivets artikel 6, stk. 2, 1. pkt.
Det følger af det foreslåede § 8, stk. 3, at det øverste ledelsesorgan kan se bort fra stk. 2, hvis mere tungtvejende retlige grunde end kønsbalance gøres gældende ud fra en objektiv vurdering baseret på ikkediskriminerende kriterier, og denne vurdering taler til fordel for en kandidat, der ikke er af det underrepræsenterede køn, baseret på kandidatens specifikke situation.
Den foreslåede bestemmelse vil give det øverste ledelsesorgan en legitim grund til at tilsidesætte kravet om fortrinsstilling i henhold til det foreslåede stk. 2.
Der kan være tilfælde, som følge af andre politikker for diversitet, hvor en objektiv vurdering af den specifikke situation for en lige så kvalificeret kandidat af det det ikke underrepræsenterede køn kan tilsidesætte den præference, der ellers bør gives til kandidaten af det underrepræsenterede køn. En sådan tilsidesættelse af præference kan f.eks. finde sted, hvis der anvendes bredere politikker for diversitet, f.eks. i forhold til handicap eller etnicitet. Tilsidesættelsen af anvendelsen af positiv særbehandling bør ikke desto mindre fortsat være en undtagelse, være baseret på en vurdering fra sag til sag og være behørigt begrundet ud fra objektive kriterier, som under ingen omstændigheder bør diskriminere det underrepræsenterede køn.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre kønsbalancedirektivets artikel 6, stk. 2, 2. pkt.
Det følger af det foreslåede § 8, stk. 4, 1. pkt., at ved medarbejderrepræsentation finder stk. 1-3 tilsvarende anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at valgudvalget på samme måde som det øverste ledelsesorgan forpligtes til at foretages en objektiv sammenlignende vurdering af kandidaternes kvalifikationer baseret på de opsatte kriterier efter lovforslagets § 7 med hensyn til egnethed, kompetencer og faglige præstationer for at opnå en ligelig kønsfordeling.
Det følger af det foreslåede § 8, stk. 4, 2. pkt., at pligten påhviler i så fald valgudvalget.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at valgudvalget på tilsvarende vis som for generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer vil skulle foretage en udvælgelse af de kandidater, der opstilles til valg som medarbejderrepræsentant, således at der gives fortrinsstilling til kandidater af det underrepræsenterede køn, hvis de er lige så kvalificerede som en kandidat af det overrepræsenterede køn, medmindre mere tungtvejende retlige grunde gør sig gældende.
Det følger af det foreslåede § 8, stk. 4, 3. pkt., at pligten i tilfælde af vedtægtsbestemt udpegningsret påhviler den udpegningsberettigede.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at evt. udpegningsberettigede i henhold til vedtægterne pålægges samme forpligtigelser, som det øverste ledelsesorgan og valgudvalg i henhold til lovforslagets § 8 i øvrigt.
Hertil kommer, at bestemmelsen alene vil finde anvendelse, hvis der blandt medlemmerne i det øverste ledelsesorgan ikke er nået en ligelig kønsbalance senest den 30. juni 2026.