LOV nr 405 af 25/04/2023
Erhvervsministeriet
Lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark § 9
Foreningens bestyrelse og direktion forestår ledelsen af foreningens anliggender.
Stk. 2. Bestyrelsen skal sørge for en forsvarlig organisation af foreningens virksomhed. Blandt bestyrelsens medlemmer skal mindst 2 være uafhængige.
Stk. 3. Direktionen skal varetage den daglige ledelse af foreningen.
Forarbejder til Lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark § 9
RetsinformationDet følger af den gældende § 10, stk. 1, 1. pkt., i lov om kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark, at foreningens bestyrelse og direktion forestår ledelsen af foreningens anliggender. Af bestemmelsens andet pkt. følger det, at bestyrelsen skal sørge for en forsvarlig organisation af foreningens virksomhed. Endelig følger det af bestemmelsens tredje pkt., at direktionen varetager den daglige ledelse af foreningen.
Den gældende lov om kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark indeholder ikke regler om bestyrelsens sammensætning. Dette er i dag alene reguleret ved foreningens vedtægter. Vedtægterne for KommuneKredit bestemmer i dag, at bestyrelsen skal bestå af 10 medlemmer, hvoraf 8 er medlemsvalgte, heraf 6 borgmestre og 2 regionsrådsmedlemmer. Det fremgår af vedtægterne, at ud over de medlemsvalgte medlemmer af bestyrelsen, vælger bestyrelsen yderligere to medlemmer, der er uafhængige af foreningen. Disse to medlemmer skal besidde kvalifikationer inden for regnskabsvæsen, revision, økonomi- eller risikostyring.
Det foreslås i § 9, stk. 1, at foreningens bestyrelse og direktion forestår ledelsen af foreningens anliggender.
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende § 10, stk. 1, 1. pkt., og vil således indebære, at ansvaret for ledelsen af KommuneKredits anliggender fortsat placeres hos bestyrelsen og direktionen. Dette overordnede ledelsesansvar for KommuneKredit foreslås i øvrigt suppleret af lovforslagets § 10, hvori det foreslås, at en række ledelsesregler fra lov om finansiel virksomhed vil skulle finde tilsvarende anvendelse for KommuneKredit.
Det foreslås i § 9, stk. 2, 1. pkt., at bestyrelsen skal sørge for en forsvarlig organisation af foreningens virksomhed.
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende § 10, stk. 1, 2. pkt., i lov om kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark. Bestemmelsen vil derfor indebære, at det fortsat påhviler KommuneKredits bestyrelse at sørge for en forsvarlig organisation af KommuneKredit. Dette overordnede ledelsesansvar foreslås i øvrigt suppleret af lovforslagets § 10, hvori det foreslås, at en række ledelsesregler fra lov om finansiel virksomhed vil skulle finde tilsvarende anvendelse for KommuneKredit.
Det forslås i lovforslagets § 9, stk. 2, 2. pkt., at blandt bestyrelsens medlemmer skal mindst to være uafhængige.
Bestemmelsen er ny, men afspejler foreningens nuværende vedtægter i forhold til sammensætningen af KommuneKredits bestyrelse. Af vedtægterne fremgår det således allerede i dag, at bestyrelsen skal vælge to medlemmer, der er uafhængige af foreningen. Den foreslåede bestemmelse vil derfor indebære, at vedtægternes krav om to uafhængige bestyrelsesmedlemmer fremover bliver et lovkrav, der ikke kan ændres ved en eventuel vedtægtsændring. Med den foreslåede bestemmelse tilsigtes ikke en ændring af bestyrelsens sammensætning i forhold til i dag.
Ved udtrykket ”uafhængige” forstås, at de to medlemmer ikke må være kommunalbestyrelsesmedlemmer eller regionsrådsmedlemmer, ligesom de heller ikke må være ansat i foreningen.
Det foreslås i lovforslagets § 9, stk. 3, at direktionen skal varetage den daglige ledelse af foreningen.
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende § 10, stk. 1, 3. pkt., i lov om kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark, idet ordet ”varetager” dog foreslås ændret til ”skal varetage”. Der er tale om en sproglig præcisering uden materiel betydning. Bestemmelsen vil derfor indebære, at det fortsat påhviler KommuneKredits direktion at varetage den daglige ledelse af foreningen.
De krav, der følger af de gældende § 10, stk. 2 og 3, i lov om kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark, og som fastsætter, at foreningens bestyrelse skal udfærdige skriftlige retningslinjer for foreningens væsentligste aktivitetsområder, hvori arbejdsdelingen mellem bestyrelse og direktion fastlægges, og at et eksemplar af retningslinjerne skal sendes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet (nu Indenrigs- og Boligministeriet), der ligeledes skal orienteres skriftligt om eventuelle ændringer, foreslås ikke videreført. Baggrunden herfor er, at tilsvarende krav følger af bestemmelsen i § 71 i lov om finansiel virksomhed og af bekendtgørelse nr. 1254 af 11. juni 2021 om ledelse og styring af pengeinstitutter m.fl., der bl.a. er udstedt med hjemmel i § 71, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed. KommuneKredit foreslås i stedet at skulle omfattes af disse regler med dette lovforslag, jf. lovforslagets § 10.