LOV nr 405 af 25/04/2023
Erhvervsministeriet
Lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark § 22
§ 346, stk. 1-3, § 347, stk. 1-6, §§ 347 a, 354, 354 a, 354 g og 355 og § 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed finder tilsvarende anvendelse på foreningen.
Forarbejder til Lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark § 22
RetsinformationDen gældende bestemmelse i § 16 i lov om kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark giver tilsynsmyndigheden ret til at kræve oplysninger af foreningen. Efter bestemmelsen skal foreningen sende de af tilsynsmyndigheden, jf. § 15, stk. 1, ønskede oplysninger til Indenrigs- og Sundhedsministeriet (nu Indenrigs- og Boligministeriet) inden udløbet af en af tilsynsmyndigheden stillet frist.
Finanstilsynets tilsynsvirksomhed reguleres i kapitel 21 i lov om finansiel virksomhed.
Da KommuneKredit fremover skal underlægges Finanstilsynets tilsyn, er det nødvendigt, at udvalgte bestemmelser i kapitel 21 i lov om finansiel virksomhed finder tilsvarende anvendelse i forhold til tilsynet med KommuneKredit. Det gælder bl.a. i forhold til Finanstilsynets mulighed for at kræve oplysninger fra KommuneKredit, men omfatter også andre aspekter af Finanstilsynets tilsynsvirksomhed.
Det foreslås i lovforslagets § 22, at § 346, stk. 1-3, § 347, stk. 1-6, §§ 347 a, 354, 354 a, 354 g og 355, og § 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed skal finde tilsvarende anvendelse på foreningen.
Bestemmelserne fastlægger regler om Finanstilsynets tilsyn, som skal finde tilsvarende anvendelse i tilsynet med KommuneKredit.
Det følger af § 346, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet skal undersøge de finansielle virksomheders forhold, herunder ved gennemgang af løbende indberetninger og ved inspektioner i den enkelte virksomhed. Den foreslåede bestemmelse vil derfor medføre, at dette også gælder for tilsynet med KommuneKredit.
En tilsvarende anvendelse af § 346, stk. 2, betyder for KommuneKredit, at der efter en inspektion af KommuneKredit skal afholdes et møde med deltagelse af foreningens bestyrelse, direktion og eksterne revisor, medmindre inspektionen alene vedrører afgrænsede aktivitetsområder i KommuneKredit. For KommuneKredits vedkommende vil der ikke, som forudsat i bestemmelsen, være krav om deltagelse fra en intern revisionschef eller ansvarshavende aktuar, da foreningen ikke benytter sådanne funktioner. På mødet skal Finanstilsynet meddele sine konklusioner vedrørende inspektionen.
En tilsvarende anvendelse af § 346, stk. 3, vil medføre, at væsentlige konklusioner efter et inspektionsbesøg fremsendes i form af en skriftlig rapport til foreningens bestyrelse, direktion og eksterne revisor.
Det følger af § 347 i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet har adgang til at kræve oplysninger fra finansielle virksomheder mv., samt adgang til at møde op på virksomheden for at undersøge, om virksomheden overholder den finansielle lovgivning.
En tilsvarende anvendelse af § 347, stk. 1, vil medføre, at foreningen samt dennes eventuelle leverandører og underleverandører skal give Finanstilsynet de oplysninger, der er nødvendige for tilsynets virksomhed.
En tilsvarende anvendelse af § 347, stk. 2, vil medføre, at foreningen samt dennes eventuelle leverandører og underleverandører, der har afgivet oplysninger efter stk. 1, har pligt til hurtigst muligt at berigtige oplysningerne over for Finanstilsynet, hvis denne efterfølgende konstaterer, at oplysningerne ikke har været korrekte på tidspunktet for afgivelsen, eller at oplysningerne på et senere tidspunkt er blevet misvisende.
En tilsvarende anvendelse af § 347, stk. 3, vil medføre, at Finanstilsynet til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse kan få adgang til foreningen med henblik på indhentelse af oplysninger, herunder ved inspektioner. Bestemmelsen i § 347, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed har baggrund i en redegørelse, som Justitsministeriet og Miljø- og Energiministeriet afgav til Folketinget den 17. december 1996 om bl.a. udviklingen i forvaltningsmyndigheders adgang til fast ejendom uden retskendelse, og følger de i redegørelsen fastlagte retningslinjer herfor. Finanstilsynets adgang til at foretage inspektionsbesøg er omfattet af undtagelsen i grundlovens § 72 om boligens ukrænkelighed. Finanstilsynet har derfor som udgangspunkt udelukkende adgang til forretningslokaler. Finanstilsynet må kun skaffe sig adgang til en virksomheds forretningslokaler uden retskendelse, hvis det er nødvendigt for, at Finanstilsynet kan udøve sin tilsynsvirksomhed. Det er en betingelse, at formålet ikke kan opnås ved brug af mindre indgribende foranstaltninger som f.eks. tvangsbøder. Hvis der er en begrundet mistanke om en strafbar overtrædelse af den finansielle lovgivning, finder retsplejelovens regler om ransagning anvendelse.
En tilsvarende anvendelse af § 347, stk. 4, vil medføre, at Finanstilsynet kan indhente oplysninger og til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse få adgang til de virksomheder, med hvilke foreningen har særlig direkte eller indirekte forbindelse, i det omfang det er nødvendigt for bedømmelse af foreningens økonomiske stilling.
En tilsvarende anvendelse af § 347, stk. 5, vil medføre, at Finanstilsynet kan kræve alle oplysninger, herunder regnskaber og regnskabsmateriale, udskrift af bøger, andre forretningspapirer og elektronisk lagrede data, som skønnes nødvendige for Finanstilsynets virksomhed eller til afgørelse af, om en fysisk eller juridisk person er omfattet af bestemmelserne i denne lov.
En tilsvarende anvendelse af § 347, stk. 6, vil medføre, at Finanstilsynet til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse kan få adgang til en leverandør eller underleverandør med henblik på indhentelse af oplysninger om den outsourcede aktivitet.
Med en tilsvarende anvendelse af § 347, stk. 1-6, i lov om finansiel virksomhed, i forhold til KommuneKredit, er der ikke påtænkt nogen praksisændring ift. de nuværende regler i lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark, idet bestemmelsen erstatter den gældende § 16 i lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark, som pålægger foreningen en tilsvarende oplysningspligt til tilsynsmyndigheden. De oplysninger, Finanstilsynet kan kræve efter § 347, stk. 1-6, er både løbende indberetninger og specifikke oplysninger, f.eks. statistiske oplysninger, samt oplysninger til brug for tilsynet med likviditets-, markeds- og modpartsrisici.
En tilsvarende anvendelse af § 347 a i lov om finansiel virksomhed vil medføre, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om foreningens pligt til at offentliggøre oplysninger om Finanstilsynets vurdering af foreningen og om, at Finanstilsynet har mulighed for at offentliggøre oplysningerne før foreningen. Ministeren har med hjemmel i bestemmelsen udstedt bekendtgørelse nr. 1567 af 23. december 2014 om finansielle virksomheders m.v. pligt til at offentliggøre Finanstilsynets vurdering af virksomheden. Bekendtgørelsen fastsætter virksomhedens og Finanstilsynets pligt til at offentliggøre en redegørelse om Finanstilsynets væsentligste konklusioner efter en inspektion i virksomheden. Efterfølgende er det hensigten at sætte denne bekendtgørelse i kraft for KommuneKredit. Dette forventes at ske ved en kommende ændring af bekendtgørelsen.
En tilsvarende anvendelse af § 354 i lov om finansiel virksomhed vil medføre, at Finanstilsynet underlægges samme skærpede tavshedspligt i forhold til tilsynet med KommuneKredit som for andre finansielle virksomheder. Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at Finanstilsynets ansatte, under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e, er forpligtede til at hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kendskab til gennem tilsyns- og afviklingsvirksomheden, og fortrolige oplysninger, som de får kendskab til fra Finansiel Stabilitet. Det samme gælder personer, der udfører serviceopgaver som led i Finanstilsynets drift samt eksperter, der handler på tilsynets vegne. Af § 354, stk. 2-16, følger en række undtagelser og modifikationer til udgangspunktet i § 354, stk. 1, herunder, at fortrolige oplysninger kan videregives til administrative myndigheder og domstole, som behandler afgørelser, der er truffet af Finanstilsynet, jf. § 354, stk. 6, nr. 4. Disse vil ligeledes finde anvendelse for foreningen.
En tilsvarende anvendelse af § 354 a i lov om finansiel virksomhed vil medføre, at reaktioner givet efter § 345, stk. 12, nr. 4, (reaktioner besluttet af Finanstilsynets bestyrelse i sager af principiel karakter og i sager, der har videregående betydelige følger), eller af Finanstilsynet efter delegation fra Finanstilsynets bestyrelse til foreningen skal offentliggøres med angivelse af foreningens navn. KommuneKredit vil skulle offentliggøre oplysningerne på sin hjemmeside på et sted, hvor de naturligt hører hjemme, hurtigst muligt og senest tre hverdage efter at foreningen har modtaget underretning om reaktionen, jf. stk. 1. Der følger en række undtagelser og modifikationer til dette udgangspunkt i § 354 a, stk. 2-6, som ligeledes vil finde anvendelse for foreningen.
En tilsvarende anvendelse af 354 g i lov om finansiel virksomhed vil i forhold til KommuneKredit medføre, at Finanstilsynets ansatte ikke må videregive oplysninger om en person, hvis vedkommende har indberettet en virksomhed (herunder foreningen) eller en person til Finanstilsynet for overtrædelse eller potentiel overtrædelse af den finansielle regulering, som Finanstilsynet fører tilsyn med. Der følger enkelte undtagelser og modifikationer til dette udgangspunkt i § 354 g, stk. 2-4, som ligeledes vil finde anvendelse for foreningen.
En tilsvarende anvendelse af § 355 i lov om finansiel virksomhed vil medføre, at foreningen anses som part i forhold til Finanstilsynet, når Finanstilsynet har truffet eller vil træffe afgørelse over for foreningen i medfør af lov om finansiel virksomhed eller forskrifter fastsat i medfør af lov om finansiel virksomhed. Bestemmelserne i § 355, stk. 2-7, vil ligeledes skulle finde anvendelse for foreningen og vedrører, hvem der tillige kan opnå partsstatus i forhold til Finanstilsynets afgørelser.
En tilsvarende anvendelse af § 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed vil medføre, at afgørelser truffet af Finanstilsynet i henhold til lov om finansiel virksomhed og regler udstedt i medfør af lov om finansiel virksomhed og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber (CRR), samt forordninger og regler udstedt i medfør af (CRR), kan indbringes for Erhvervsankenævnet, senest 4 uger efter at afgørelsen er meddelt KommuneKredit.
Det er grundlæggende tiltænkt, at de ovenstående regler i lov om finansiel virksomhed skal forstås på samme vis for foreningen som for de øvrige omfattede kreditinstitutter, om end reglerne skal tilpasses foreningens konkrete forhold, således at det f.eks. ikke bliver et krav, at foreningen skal have en intern revisionschef eller ansvarshavende aktuar ifølge § 346, stk. 2, lov om finansiel virksomhed.