LOV nr 405 af 25/04/2023
Erhvervsministeriet
Lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark § 18
Foreningen skal udarbejde årsrapport efter de af Europa-Kommissionen vedtagne internationale regnskabsstandarder.
Stk. 2. § 183, stk. 1, 2 og 6, §§ 184-196, 198 og 199 og § 200, stk. 1 og 2, i lov om finansiel virksomhed finder tilsvarende anvendelse på foreningen.
Stk. 3. Med henblik på at sikre, at foreningens årsrapport er i overensstemmelse med reglerne i stk. 1 og 2 og de regler, der er udstedt i medfør heraf, kan Finanstilsynet
-
yde vejledning,
-
påtale overtrædelser og
-
påbyde, at fejl skal rettes, og at overtrædelser skal bringes til ophør.
Stk. 4. Ud over den revision, der vælges i overensstemmelse med stk. 2, jf. § 199 i lov om finansiel virksomhed, udpeger erhvervsministeren efter indstilling fra foreningen yderligere en revisor. Den udpegede revisor påser bl.a., at foreningens långivning er i overensstemmelse med de gældende regler om kommunernes og regionernes låntagning, jf. § 3, stk. 1, 1. pkt., og den afgrænsning af foreningens kundegruppe, der er fastsat i § 4.
Stk. 5. Revisoren udpeget i henhold til stk. 4, 1. pkt., orienterer erhvervsministeren og Finanstilsynet om sine observationer og konklusioner.
Forarbejder til Lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark § 18
RetsinformationDet følger af den gældende § 13 i lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark, at foreningen for hvert regnskabsår udarbejder en årsrapport efter retningslinjer fastsat i foreningens vedtægter. Der kan således fastsættes nærmere retningslinjer for udarbejdelse af årsrapporten i foreningens vedtægter.
KommuneKredits gældende vedtægter fastsætter i forlængelse heraf, at årsrapporten skal indeholde en resultatopgørelse, en balance, en ledelsespåtegning, noter, herunder redegørelse for anvendt regnskabspraksis, og oversigt over bevægelserne i egenkapitalen og en revisionspåtegning. Årsregnskabet er fra og med regnskabsåret 2007 aflagt efter de internationale regnskabsstandarder (herefter ”IFRS”). Endvidere fremgår det af vedtægterne, at det beløb, hvormed indtægterne ved den årlige regnskabsafslutning efter fornøden henlæggelse til pension overstiger udgifterne, henlægges efter bestyrelsens nærmere bestemmelse til foreningens reserver.
Det følger af den gældende § 13, stk. 1, 2. pkt., i lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark, at et eksemplar af årsrapporten skal sendes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet (nu Indenrigs- og Boligministeriet).
Det følger videre af den gældende § 13, stk. 2, i lov om kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark, at årsrapporten skal revideres af mindst to revisorer, hvoraf mindst den ene skal være statsautoriseret.
Endelig følger det af den gældende § 14 i lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark, at bestyrelsen vælger en eller to revisorer, som skal være statsautoriserede. Tilsynsmyndigheden udpeger yderligere en revisor.
Det uddybes i bemærkningerne til den gældende § 15 i lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark, jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 5077, at den af tilsynsmyndigheden udpegede revisor blandt andet løbende fører tilsyn med, at foreningens långivning er i overensstemmelse med de gældende regler om kommunernes og regionernes låntagning og den afgrænsning af foreningens kundegruppe, der er fastsat i loven.
Det foreslås i lovforslagets § 18, stk. 1, at foreningen skal udarbejde årsrapport efter de af Europa-Kommissionen vedtagne internationale regnskabsstandarder.
Den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 1, vil indebære, at det nu fremgår af loven, at KommuneKredit skal aflægge regnskab efter IFRS. KommuneKredit aflægger dog allerede i dag regnskab efter IFRS, og bestemmelsen vil derfor indebære en fortsættelse heraf.
I forlængelse af kravet om, at KommuneKredit skal aflægge regnskab efter IFRS, foreslås det dog også, at relevante regler om regnskabsaflæggelse og revision i kapitel 13 i lov om finansiel virksomhed skal supplere kravene i IFRS og finde tilsvarende anvendelse for KommuneKredit, jf. nedenfor til lovforslagets § 18, stk. 2. Herunder tiltænkes det også, at KommuneKredit skal omfattes af de relevante regler, der følger af bekendtgørelse nr. 1306 af 16. december 2008 om anvendelse af internationale regnskabsstandarder for virksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed (IFRS-bekendtgørelsen for finansielle virksomheder), samt bekendtgørelse nr. 281 af 26. marts 2014 om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl. med senere ændringer (regnskabsbekendtgørelsen), der er udstedt med hjemmel i henholdsvis § 186, stk. 3, og bl.a. § 196 i lov om finansiel virksomhed. Det er således hensigten, at de relevante dele af disse bekendtgørelser skal sættes i kraft for KommuneKredit, så KommuneKredit omfattes af et tilsvarende regelgrundlag for regnskabsaflæggelse, som gælder for kreditinstitutter, dog tilpasset KommuneKredits særlige forhold. Dette forventes at ske ved en kommende ændring af bekendtgørelserne.
Ligeledes er det hensigten, at KommuneKredit i forhold til regler om revision skal omfattes af et tilsvarende regelgrundlag, som gælder for kreditinstitutter, dog tilpasset KommuneKredits særlige forhold. KommuneKredit vil derfor også skulle omfattes af relevante dele af bekendtgørelse nr. 1912 af 22. december 2015 om revisionens gennemførelse i finansielle virksomheder m.v. samt finansielle koncerner med senere ændringer (revisionsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2084 af 18. april 2018 om Finanstilsynets certificering af statsautoriserede revisorer (certificeringsbekendtgørelsen), jf. også bemærkningerne til lovforslagets § 18, stk. 2, nedenfor.
Det foreslås i lovforslagets § 18, stk. 2, at § 183, stk. 1, 2 og 6, §§ 184-196, §§ 198 og 199, og § 200, stk. 1 og 2, i lov om finansiel virksomhed finder tilsvarende anvendelse på foreningen.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 18, stk. 2, er ny og erstatter de gældende §§ 13 og 14. Bestemmelsen vil medføre, at de regler i kapitel 13 i lov om finansiel virksomhed om årsrapporter og revision, der er relevante for KommuneKredit, skal finde tilsvarende anvendelse for KommuneKredit.
Af § 183, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed fremgår det, at en årsrapport skal indeholde en ledelsesberetning, en ledelsespåtegning og et årsregnskab bestående af en balance, en resultatopgørelse, anden totalindkomst, noter, herunder redegørelse for anvendt regnskabspraksis og en oversigt over bevægelserne i egenkapitalen. Revisionspåtegningen indgår også i årsrapporten. Lovforslaget indebærer derved, at KommuneKredit fremover vil skulle udarbejde en årsrapport, der indeholder disse elementer svarende til § 183, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed.
Af § 183, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, fremgår det, at årsrapporten skal udarbejdes efter reglerne i kapitel 13 ”Årsrapport, revision og anvendelse af årets overskud” i lov om finansiel virksomhed, samt de regler, der er udstedt i medfør af § 196 i lov om finansiel virksomhed. Lovforslaget indebærer derved, at KommuneKredit fremover vil blive omfattet af kravet om at udarbejde sin årsrapport efter de regler i kapitel 13 i lov om finansiel virksomhed, som skal finde tilsvarende anvendelse for KommuneKredit, samt de regler, der er udstedt i medfør af § 196, og som KommuneKredit vil skulle omfattes af. Finanstilsynet har i medfør af § 196 i lov om finansiel virksomhed udstedt bekendtgørelse nr. 281 af 26. marts 2014 om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl. med senere ændringer (regnskabsbekendtgørelsen). Det er hensigten, at KommuneKredit vil skulle omfattes af denne bekendtgørelse.
§ 183, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed, giver Finanstilsynet hjemmel til at fastsætte oplysningskrav for de virksomheder, der følger de i § 183, stk. 3, nævnte standarder. Med de nævnte standarder forstås de af Kommissionen vedtagne internationale regnskabsstandarder. Finanstilsynet har i medfør af § 183, stk. 6, udstedt bekendtgørelse nr. 1306 af 16. december 2008 om anvendelse af internationale regnskabsstandarder for virksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed (IFRS-bekendtgørelsen for finansielle virksomheder). Med lovforslaget vil KommuneKredit derved kunne omfattes af reglerne i IFRS-bekendtgørelsen for finansielle virksomheder. Det er hensigten, at KommuneKredit vil skulle omfattes af denne bekendtgørelse.
Det følger af § 184, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at bestyrelsen og direktionen skal aflægge årsrapport for virksomheden. Lovforslaget indebærer, at det er bestyrelsen og direktionen i KommuneKredit, som vil skulle aflægge årsrapporten for foreningen.
Det følger af § 184, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at hvert enkelt ledelsesmedlem har ansvar for, at årsrapporten udarbejdes i overensstemmelse med lovgivningen og eventuelle yderligere krav til regnskaber i vedtægter eller aftale. Desuden har hvert enkelt ledelsesmedlem ansvar for, at årsregnskabet og et eventuelt koncernregnskab kan revideres i tide og for, at årsrapporten kan godkendes i tide. Endelig har hvert enkelt bestyrelsesmedlem ansvar for, at årsrapporten indsendes til Finanstilsynet inden for de i lovgivningen fastsatte frister. Lovforslaget medfører således, at hvert enkelt ledelsesmedlem i KommuneKredit fremover vil have ansvar for, at disse krav overholdes svarende til § 184, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed. Ansvaret for indsendelse af årsrapporten inden for de fastsatte frister påhviler dog alene hvert enkelt bestyrelsesmedlem. På nuværende tidspunkt skal KommuneKredit ikke aflægge koncernregnskab, men KommuneKredit kan få godkendelse af Finanstilsynet til at oprette et datterselskab, jf. lovforslagets § 8, stk. 1. Får KommuneKredit en godkendelse til at oprette et datterselskab, vil bestemmelserne for koncernregnskab også blive relevante for KommuneKredit.
Det følger af § 185, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at alle medlemmer af bestyrelsen og direktionen, når årsrapporten er udarbejdet, skal underskrive årsrapporten og datere underskriften. Ledelsen skal give deres underskrift i tilknytning til en ledelsespåtegning, hvor hver enkelt medlems navn og funktion i forhold til selskabet er tydeligt angivet, og hvori de erklærer sig om en række specifikt fastsatte forhold. Disse forhold er bl.a., at årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med lovgivningens krav og evt. vedtægter eller aftaler, at årsregnskabet og et eventuelt koncernregnskab giver et retvisende billede af aktiver og passiver, finansielle stilling samt resultat, og at ledelsesberetningen indeholder en retvisende redegørelse for virksomhedens og, hvis der er udarbejdet koncernregnskab, koncernens udvikling i aktiviteter og økonomiske forhold samt en beskrivelse af de væsentligste risici og usikkerhedsfaktorer. Lovforslaget indebærer, at bestyrelsen og direktionen i KommuneKredit fremover vil skulle underskrive den udarbejdede årsrapport og erklære sig om de specifikke forhold nævnt i § 185, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed. På nuværende tidspunkt skal KommuneKredit ikke aflægge koncernregnskab, men efter lovforslagets § 8, stk. 1, vil KommuneKredit kunne få godkendelse af Finanstilsynet til at oprette et datterselskab. Får KommuneKredit godkendelse til at oprette et datterselskab, vil reglerne for koncernregnskab også blive relevante for KommuneKredit.
Det følger af § 185, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at såfremt årsrapporten underskrives digitalt, jf. § 6 b i lov om finansiel virksomhed, så bortfalder kravet i § 185, stk. 1, om, at underskriften og underskriftens datering skal gives i tilknytning til ledelsespåtegningen. Underskriverens navn skal dog fremgå tydeligt i tilknytning til ledelsespåtegningen. Lovforslaget indebærer derved, at hvis bestyrelsen og direktionen i KommuneKredit fremover underskriver årsrapporten digitalt, bortfalder kravet om underskrifternes tilknytning til ledelsespåtegningen, hvilket svarer til indholdet af § 185, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.
Det følger af § 185, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, at medlemmerne af bestyrelsen og direktionen skal erklære i ledelsespåtegningen, hvorvidt en evt. supplerende beretning i årsrapporten giver en retvisende redegørelse inden for rammerne af almindeligt anerkendte retningslinjer for sådanne beretninger. Lovforslaget indebærer, at medlemmerne af KommuneKredits bestyrelse og direktion fremover skal erklære sig om evt. supplerende beretninger svarende til § 185, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed.
Det følger af § 185, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, at selv om et ledelsesmedlem er helt eller delvist uenig i årsrapporten eller har indvendinger mod, at den skal godkendes med det indhold, der er besluttet, kan medlemmer ikke undlade at underskrive. Ledelsesmedlemmet kan dog tilkendegive sine indvendinger med en konkret og fyldestgørende begrundelse i tilknytning til sin underskrift og ledelsespåtegning. Med lovforslaget vil medlemmerne af KommuneKredits bestyrelse blive omfattet af disse krav om underskrift af den udarbejdede årsrapport svarende til § 185, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed.
Det følger at § 186, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at årsregnskabet og et eventuelt koncernregnskab skal give et retvisende billede af virksomhedens aktiver og passiver, finansielle stilling samt resultatet. Ledelsesberetningen skal indeholde en retvisende redegørelse for de forhold, som beretningen omhandler. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover blive omfattet af kravet om et retvisende billede af årsregnskabet og et eventuelt koncernregnskab samt en retvisende redegørelse for ledelsesberetningen. På nuværende tidspunkt skal KommuneKredit ikke aflægge koncernregnskab, men efter lovforslagets § 8, stk. 1, vil KommuneKredit kunne få godkendelse af Finanstilsynet til at oprette et datterselskab. Får KommuneKredit godkendelse til at oprette et datterselskab, vil bestemmelserne for koncernregnskab også blive relevante for KommuneKredit.
Det følger af § 186, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at hvis anvendelse af bestemmelserne i lov om finansiel virksomhed eller regler udstedt i medfør af § 196 i lov om finansiel virksomhed ikke er tilstrækkeligt til at give et retvisende billede som krævet i § 186, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, så skal der gives yderligere oplysninger i årsregnskabet henholdsvis koncernregnskabet. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover være omfattet af kravet om at give yderligere oplysninger med henblik på et retvisende billede. Det indebærer, at hvis anvendelse af de bestemmelser i lov om finansiel virksomhed, der skal finde anvendelse for KommuneKredit, eller regler udstedt i medfør af § 196 i lov om finansiel virksomhed, ikke er tilstrækkelige til et give et retvisende billede, så skal KommuneKredit give yderligere oplysninger i årsregnskabet samt i et evt. koncernregnskab.
Det følger af § 186, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, at hvis anvendelse af bestemmelserne i kapitel 13 i lov om finansiel virksomhed eller regler udstedt i medfør af § 196 i lov om finansiel virksomhed i særlige tilfælde vil stride mod kravet i § 186, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed om det retvisende billede, så skal bestemmelserne fraviges, så dette krav opfyldes. Fravigelsen skal hvert år oplyses i noterne ledsaget af en konkret og fyldestgørende begrundelse med oplysninger om, hvilken indvirkning fravigelsen har på virksomhedens aktiver og passiver, finansielle stilling samt resultat. Lovforslaget indebærer, at KommuneKredit fremover vil kunne fravige de bestemmelser i kapitel 13 i lov om finansiel virksomheder, som KommuneKredit er omfattet af, med henvisning til det retvisende billede svarende til bestemmelsen i § 186, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed.
Det følger af § 187, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at for at årsregnskabet og koncernregnskabet kan give et retvisende billede, og for at ledelsesberetningen kan indeholde en retvisende redegørelse, så skal kravene i bestemmelsens efterfølgende stk. 2 og stk. 3 opfyldes. Det fastsættes i § 187, stk. 2 og stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, at årsrapporten skal udarbejdes, så den støtter regnskabsbrugerne i deres økonomiske beslutninger. Bestemmelserne definerer årsrapportens regnskabsbrugere, samt hvad de omhandlede beslutninger som minimum skal vedrøre. Desuden fastsættes, at årsrapporten skal udarbejdes, så den oplyser om forhold, der normalt er relevante for regnskabsbrugerne, og at oplysningerne skal være pålidelige i forhold til, hvad regnskabsbrugerne normalt forventer. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover blive omfattet af disse krav til årsrapporten som støtte til regnskabsbrugere i deres økonomiske beslutninger for opfyldelse af det retvisende billede svarende til kravene i § 187 i lov om finansiel virksomhed. På nuværende tidspunkt skal KommuneKredit ikke aflægge koncernregnskab, men KommuneKredit kan få godkendelse af Finanstilsynet til at oprette et datterselskab, jf. lovforslagets § 8. Hvis KommuneKredit får godkendelse til at oprette et datterselskab, vil også bestemmelserne for koncernregnskab blive relevante for KommuneKredit.
Det følger af § 188, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at årsrapporten skal udarbejdes efter en række grundlæggende forudsætninger. Disse er klarhed, substans, væsentlighed, going concern, neutralitet, periodisering, konsistens, bruttoværdi og formel kontinuitet. Bestemmelsen indeholder en nærmere definition af de grundlæggende forudsætninger. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover blive omfattet af kravet om at udarbejde årsrapporten efter de grundlæggende forudsætninger.
Det følger videre af § 188, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at opstilling og klassifikation, konsolideringsmetode, indregningsmetode og målegrundlag samt den anvendte monetære enhed ikke må ændres fra år til år (reel kontinuitet). Reel kontinuitet kan dog fraviges under visse omstændigheder, som bestemmelsen behandler nærmere, herunder hvis ændringen er nødvendig som følge af nye regler udstedt i medfør af § 196 i lov om finansiel virksomhed. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover blive omfattet af kravet om at udarbejde årsrapporten efter reel kontinuitet samt undtagelserne hertil. Finanstilsynet har i medfør af § 196 i lov om finansiel virksomhed udstedt bekendtgørelse nr. 281 af 26. marts 2014 om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl. (regnskabsbekendtgørelsen). Det er hensigten, at KommuneKredit vil skulle omfattes af denne bekendtgørelse.
Det følger af § 188, stk. 3 og stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet kan fastsætte regler om pligt til modregning. Videre fastsættes det, at visse af de grundlæggende forudsætninger i § 188, stk. 1, og bestemmelserne i § 188, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, om bl.a. opstilling og klassifikation kan fraviges i særlige tilfælde. Ved fravigelse finder oplysningskravene i § 186, stk. 3, 2. pkt., i lov om finansiel virksomhed tilsvarende anvendelse. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover blive omfattet af bestemmelserne om fravigelse af visse grundlæggende forudsætninger i særlige tilfælde med heraf afledte oplysningskrav til følge samt af eventuelle regler om pligt til modregning svarende til kravene i § 188, stk. 3 og stk. 4, i lov om finansiel virksomhed.
Det følger af § 189 i lov om finansiel virksomhed, at aktiver og forpligtelser som udgangspunkt skal måles til dagsværdi, medmindre Finanstilsynet har fastsat andet i medfør af § 196 i lov om finansiel virksomhed. Bestemmelsen fastlår videre, at aktiver og forpligtelser op- og nedskrives i overensstemmelse hermed, og op- og nedskrivninger indregnes i resultatopgørelsen, medmindre andet er fastsat i medfør af § 196 i lov om finansiel virksomhed. Med lovforslaget vil Kommunekredit fremover blive omfattet af kravet om dagsværdi som udgangspunkt for måling og den heraf afledte regnskabsmæssige behandling svarende til kravet i § 189 i lov om finansiel virksomhed. Finanstilsynet har som ovenfor nævnt endvidere i medfør af § 196 i lov om finansiel virksomhed udstedt regnskabsbekendtgørelsen. Det er hensigten, at KommuneKredit vil skulle omfattes af denne bekendtgørelse.
Det følger af § 190, stk. 1 og 2, i lov om finansiel virksomhed, at supplerende beretninger skal give en retvisende redegørelse inden for rammerne af almindeligt anerkendte retningslinjer for sådanne beretninger. Supplerende beretninger er f.eks. videnregnskaber, grønne regnskaber, sociale regnskaber og etiske regnskaber. Bestemmelsen fastsætter videre, at supplerende beretninger skal opfylde de grundlæggende forudsætninger i § 188, stk. 1 og 2, i lov om finansiel virksomhed samt kvalitetskravene i § 187, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed med de lempelser, der følger af forholdets natur. Af de supplerende beretninger skal også fremgå de metoder og målegrundlag, som de er udarbejdet efter. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover være omfattet af kravene til supplerende beretninger om retvisende redegørelse og oplysning om metoder og målegrundlag samt kvalitetskravene om relevans og pålidelighed svarende til § 190, stk. 1 og 2, i lov om finansiel virksomhed.
Det følger af § 191 i lov om finansiel virksomhed, at regnskabsåret skal følge kalenderåret, og at første regnskabsperiode kan omfatte et kortere eller længere tidsrum end 12 måneder, dog højst 18 måneder. Bestemmelsen pålægger også moder- og dattervirksomheder pligt til at sikre, at dattervirksomheden har samme regnskabsår som modervirksomheden, medmindre det ikke er muligt på grund af forhold, som er ude af moder- og dattervirksomhedens kontrol. Finanstilsynet kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om, at regnskabsåret skal følge kalenderåret. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover blive omfattet af kravene til regnskabsår. På nuværende tidspunkt har KommuneKredit ikke et datterselskab, men KommuneKredit vil efter lovforslagets § 8, stk. 1, kunne få godkendelse af Finanstilsynet til at oprette et datterselskab. Hvis KommuneKredit får godkendelse til at oprette et datterselskab, vil bestemmelserne for dattervirksomheders regnskabsår gælde for KommuneKredit.
Det følger af § 192 i lov om finansiel virksomhed, at indregning, måling og oplysninger i monetære enheder skal foretages i danske kroner eller euro. Videre fastsætter bestemmelsen, at Finanstilsynet i medfør af § 196 kan fastsætte regler, så beløbene anføres i andre fremmede valutaer. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover blive omfattet af kravene om anvendelse af danske kroner eller euro som monetær enhed ved indregning, måling og oplysning. Finanstilsynet har som ovenfor nævnt endvidere i medfør af § 196 i lov om finansiel virksomhed udstedt regnskabsbekendtgørelsen. Det er hensigten, at KommuneKredit vil skulle omfattes af denne bekendtgørelse.
Det følger af § 193, i lov om finansiel virksomhed, at årsrapporten skal revideres af virksomhedens eksterne revisorer, jf. § 199 i lov om finansiel virksomhed. Revisionen omfatter ikke ledelsesberetningen og eventuelle supplerende beretninger. Revisor skal dog afgive en udtalelse om, hvorvidt oplysningerne i ledelsesberetningen er i overensstemmelse med årsregnskabet og et eventuelt koncernregnskab. Lovforslaget indebærer, at KommuneKredit vil blive omfattet af kravet om ekstern revision af årsrapporten og om udtalelse vedrørende ledelsesberetningen.
Det følger af § 194, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at årsrapporten i den form, hvori den er forelagt og godkendt af bestyrelsen, skal indsendes til Finanstilsynet ved digital kommunikation uden ugrundet ophold efter det bestyrelsesmøde, hvor årsrapporten er endeligt godkendt. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover blive omfattet af kravet til indsendelse af den bestyrelsesgodkendte årsrapport.
Det følger af § 194, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at ekstern revisors revisionsprotokollat vedrørende årsrapporten, samt for virksomheder med intern revisor tillige intern revisionschefs revisionsprotokollat vedrørende årsrapporten, skal indsendes til Finanstilsynet samtidig med indsendelse af årsrapporten efter stk. 1, jf. stk. 2. Lovforslaget indebærer derved, at KommuneKredit vil blive omfattet af kravet om, at KommuneKredits eksterne revisors revisionsprotokollater vedrørende årsrapporten indsendes til Finanstilsynet samtidig med indsendelse af årsrapporten.
Det følger af § 195, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at den godkendte årsrapport skal indsendes til Erhvervsstyrelsen uden ugrundet ophold efter endelig godkendelse og senest fire måneder efter regnskabsårets afslutning. Virksomheder, der har pligt til at udarbejde delårsrapport, skal ligeledes indsende den udarbejdede delårsrapport til Erhvervsstyrelsen senest tre måneder efter delårsperiodens afslutning. Med lovforslaget vil KommuneKredit blive omfattet af kravet om at indsende årsrapporten til Erhvervsstyrelsen uden ugrundet ophold efter endelig godkendelse og senest fire måneder efter regnskabsårets afslutning. Ligeledes vil KommuneKredit skulle indsende delårsrapport til Erhvervsstyrelsen senest tre måneder efter delårsperiodens afslutning.
Det følger af § 195, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at den indsendte årsrapport i det mindste skal indeholde de obligatoriske bestanddele samt den fulde revisionspåtegning. Herudover fastsætter bestemmelsen, at virksomheden for at få offentliggjort supplerende beretninger skal indsende disse sammen med de obligatoriske bestanddele af årsrapporten, således at de obligatoriske bestanddele og de supplerende beretninger tilsammen fremstår som ét dokument betegnet »årsrapport«. Lovforslaget indebærer derved, at KommuneKredit fremover vil blive omfattet af tilsvarende krav til årsrapportens indhold med fuld revisionspåtegning ved indsendelse samt krav til offentliggørelse af supplerende beretninger.
Det følger af § 195, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet efter forhandling med Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om indsendelse og offentliggørelse af årsrapporter og delårsrapporter, herunder regler om at indsendelse og kommunikation i forbindelse hermed skal ske digitalt. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover kunne blive omfattet af bekendtgørelse om indberetning til og offentliggørelse af årsrapporter m.v. i Erhvervsstyrelsen for virksomheder omfattet af regnskabsregler fastsat ved eller i henhold til lovgivningen for finansielle virksomheder, som er udstedt i medfør af bl.a. § 195, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed. Det er hensigten, at KommuneKredit bliver omfattet af denne bekendtgørelse.
Det følger af § 196, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for årsrapporten, herunder regler om indregning og måling af aktiver, forpligtelser, indtægter og omkostninger, opstilling af resultatopgørelse og balance samt krav til noter og ledelsesberetning. Videre bemyndiges Finanstilsynet i § 196, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, til at fastsætte regler for, hvornår en årsrapport skal indbefatte et koncernregnskab, herunder hvilke selskaber koncernregnskabet skal omfatte. Endelig bemyndiges Finanstilsynet i § 196, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed til at fastsætte regler for udfærdigelse og offentliggørelse af regnskabsrapporter, der dækker kortere perioder end årsrapporten.
Bemyndigelserne i § 196 i lov om finansiel virksomhed er i dag udnyttet til at udstede bekendtgørelse nr. 281 af 26. marts 2014 om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl., med senere ændringer (regnskabsbekendtgørelsen). Med lovforslaget vil bemyndigelserne i § 196 i lov om finansiel virksomhed finde tilsvarende anvendelse på KommuneKredit, således at Finanstilsynet vil kunne fastsætte nærmere regler om de i § 196 i lov om finansiel virksomhed omhandlede forhold for KommuneKredit.
Det er hensigten, at KommuneKredit i lighed med andre kreditinstitutter, der aflægger årsrapport efter de internationale regnskabsstandarder, skal omfattes af relevante dele af regnskabsbekendtgørelsen. Det vil bl.a. betyde, at KommuneKredit omfattes af krav om, at KommuneKredits årsrapport bl.a. skal indeholde en ledelsesberetning, en femårsoversigt med hoved- og nøgletal, oplysninger om personaleudgifter, honorar til den revisionsvirksomhed, som udfører den lovpligtige revision, m.m. KommuneKredit vil også blive omfattet af krav om at udarbejde og offentliggøre en halvårsrapport.
Det følger af § 198, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at finansielle virksomheder, finansielle holdingvirksomheder og forsikringsholdingvirksomheder skal foretage regelmæssige regnskabsindberetninger til Finanstilsynet i overensstemmelse med skemaer og vejledninger hertil udfærdiget af Finanstilsynet. Indberetningerne skal indsendes til Finanstilsynet i elektronisk form. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover blive omfattet af kravet om at foretage regelmæssige regnskabsindberetninger til Finanstilsynet.
Det følger af § 198, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet kan dispensere fra kravet i § 198, stk. 1, 2. pkt., om, at indberetningerne skal indsendes til Finanstilsynet i elektronisk form. Med lovforslaget vil KommuneKredit fremover være omfattet af denne dispensationsmulighed.
Det følger af § 199, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at finansielle virksomheder, finansielle holdingvirksomheder og forsikringsholdingvirksomheder skal have mindst én statsautoriseret revisor, og denne skal, såfremt der er tale om revision af pengeinstitutter, realkreditinstitutter eller forsikringsselskaber, tillige være certificeret af Finanstilsynet. Vælges mere end én revisor eller udpeges en revisor efter 3. pkt., skal de yderligere valgte eller udpegede revisorer være statsautoriserede, og såfremt der er tale om revision af pengeinstitutter, realkreditinstitutter eller forsikringsselskaber, skal den eller de underskrivende revisorer tillige være certificeret af Finanstilsynet. Finanstilsynet kan i særlige tilfælde udpege en yderligere revisor. Denne revisor fungerer på samme vilkår og efter samme regler som de revisorer, der er valgt af generalforsamlingen.
Med lovforslaget vil KommuneKredit blive omfattet af tilsvarende krav, der vil indebære, at KommuneKredit skal have mindst én statsautoriseret revisor, der tillige skal være certificeret som revisor for penge- og realkreditinstitutter af Finanstilsynet. Yderligere valgte eller udpegede revisorer i KommuneKredit vil også skulle være statsautoriserede, og den eller de underskrivende revisorer skal tillige være certificeret som revisor for penge- og realkreditinstitutter af Finanstilsynet. Finanstilsynet vil ligeledes i særlige tilfælde kunne udpege en yderligere revisor, der fungerer på samme vilkår og efter samme regler som de revisorer, der er valgt af generalforsamlingen.
Det følger af § 199, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at revisorerne i en finansiel virksomhed, i en finansiel holdingvirksomhed eller i en forsikringsholdingvirksomhed tillige skal være revisorer i virksomhedens dattervirksomheder. Er dattervirksomheden et pengeinstitut, realkreditinstitut eller et forsikringsselskab, skal de valgte underskrivende revisorer endvidere være certificerede af Finanstilsynet til at revidere denne type virksomhed. Det er dog tilstrækkeligt, at de tilsammen er certificerede til at revidere de enkelte typer af finansiel virksomhed i koncernen. Med lovforslaget vil revisorerne i KommuneKredit således tillige skulle være revisorer i eventuelle dattervirksomheder, som KommuneKredit måtte oprette, og eventuelt være certificerede til at revidere typen af virksomhed.
Det følger af § 199, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, at stk. 2 ikke finder anvendelse på modervirksomheder og dattervirksomheder, der ikke er hjemmehørende i Danmark. Med lovforslaget vil revisorerne i KommuneKredit blive undtaget fra kravet om også at være revisorer for KommuneKredits eventuelle dattervirksomheder, såfremt disse ikke er hjemmehørende i Danmark.
Det følger af § 199, stk. 4, at Finanstilsynet kan fratage en revisor dennes certificering, jf. § 199, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed, og dermed retten til at revidere den konkrete type af finansiel virksomhed og i stedet udpege en anden revisor, jf. § 199, stk. 1, 3. pkt., indtil nyt valg er foretaget, såfremt revisor ikke inden for en af Finanstilsynet fastsat frist kan dokumentere, at denne opfylder kravene til certificering, eller Finanstilsynet finder, at revisor helt eller delvist ikke har fungeret tilfredsstillende, og hvor der er grund til at antage, at vedkommende ikke vil varetage revisionen på forsvarlig måde. Med lovforslaget vil Finanstilsynet få tilsvarende beføjelse i forhold til certificerede revisorer i KommuneKredit.
Det følger af § 199, stk. 5, at revisorer, der i henhold til § 199, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed får frataget certificeringen, kan forlange Finanstilsynets afgørelse indbragt for domstolene. Anmodning herom skal indgives til Finanstilsynet, inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt den pågældende. Anmodningen har ikke opsættende virkning, men retten kan ved kendelse bestemme, at den pågældende revisor under sagens behandling kan opretholde sit hverv som revisor for den konkrete type af finansiel virksomhed. Finanstilsynet indbringer inden 4 uger sagen for domstolene. Sagen anlægges i den borgerlige retsplejes former. Med lovforslaget vil disse muligheder og regler for prøvelse af Finanstilsynets afgørelser finde tilsvarende anvendelse for revisorer i KommuneKredit.
Det følger af § 199, stk. 6, at ved revisorskifte skal virksomheden og afgående revisor senest 1 måned efter fratræden give Finanstilsynet hver sin redegørelse, hvis skiftet skyldes særlige forhold. Lovforslaget vil derfor indebære, at KommuneKredit og en afgående revisor i KommuneKredit tilsvarende vil skulle afgive en redegørelse til Finanstilsynet, hvis skiftet skyldes særlige forhold.
Det følger af § 199, stk. 7, at Finanstilsynet kan pålægge revisor og for virksomheder med intern revisor tillige intern revisionschef at give oplysninger om forholdene i en finansiel virksomhed, i en finansiel holdingvirksomhed, i en forsikringsholdingvirksomhed eller i sådanne virksomheders dattervirksomheder. Lovforslaget vil medføre, at Finanstilsynet kan pålægge KommuneKredits revisorer og eventuelle interne revisionschef en tilsvarende oplysningsforpligtelse om forholdene i KommuneKredit eller eventuelle datterselskaber.
Det følger af § 199, stk. 8, at Finanstilsynet kan foranstalte en ekstraordinær revision i en finansiel virksomhed, i en finansiel holdingvirksomhed, i en forsikringsholdingvirksomhed eller i sådanne virksomheders dattervirksomheder. Den finansielle virksomhed kan pålægges at betale for revisionens udførelse. Finanstilsynet godkender honorarets størrelse. Med lovforslaget vil Finanstilsynet tilsvarende kunne foranstalte en ekstraordinær revision i KommuneKredit og pålægge KommuneKredit at betale for dennes udførelse.
Det følger af § 199, stk. 9, at §§ 144-149 i selskabsloven om revision finder med de fornødne tilpasninger tilsvarende anvendelse på finansielle virksomheder, finansielle holdingvirksomheder og forsikringsholdingvirksomheder, der ikke er aktieselskaber. Med lovforslaget vil §§ 144-149 i selskabsloven om revision således også med fornødne tilpasninger finde tilsvarende anvendelse for KommuneKredit.
Det følger af § 199, stk. 10, at bestyrelsen ikke kan tillade, jf. § 80, stk. 1, at interne revisions- og vicerevisionschefer udfører revisionsopgaver i virksomheder uden for koncernen. Bestyrelsen kan heller ikke tillade, at interne revisions- og vicerevisionschefer udfører andet arbejde end revisionsopgaver i virksomheder inden for koncernen eller i virksomheder inden for samme administrationsfællesskab. Finanstilsynet kan i særlige tilfælde dispensere fra 1. pkt. Med lovforslaget vil eventuelle interne revisions- og vicerevisionschefer i KommuneKredit blive omfattet af tilsvarende begrænsninger, således at disse ikke må udføre revisionsopgaver i virksomheder uden for koncernen eller udføre andet arbejde end revisionsopgaver indenfor koncernen. KommuneKredit har ikke i dag en intern revision, men omfattes af kravet i § 199, stk. 10, i lov om finansiel virksomhed, da KommuneKredit vil kunne vælge at oprette en intern revision eller på sigt vil kunne blive pålagt at oprette en intern revision efter reglerne i § 17, stk. 3, i revisionsbekendtgørelsen.
Det følger af § 199, stk. 11, at bestyrelsen ikke kan tillade, jf. § 80, stk. 1, at interne revisions- og vicerevisionschefer påtager sig hverv, der bevirker, at de kommer i strid med habilitetsbestemmelser svarende til dem, der i medfør af revisorloven og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden finder anvendelse for eksterne revisorer for virksomheder af interesse for offentligheden. Med lovforslaget vil eventuelle interne revisions- og vicerevisionschefer i KommuneKredit blive omfattet af tilsvarende begrænsninger, således at disse ikke må påtage sig hverv, der bevirker, at de kommer i strid med habilitetsbestemmelser svarende til dem, der i medfør af revisorloven og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden finder anvendelse for eksterne revisorer for virksomheder af interesse for offentligheden. KommuneKredit har ikke i dag en intern revision, men omfattes, da KommuneKredit vil kunne vælge at oprette en intern revision eller på sigt vil kunne blive pålagt at oprette en intern revision efter reglerne i § 17, stk. 3, i revisionsbekendtgørelsen.
Det følger af § 199, stk. 12, at Finanstilsynet fastsætter bestemmelser om revisionens gennemførelse i finansielle virksomheder, i finansielle holdingvirksomheder, i forsikringsholdingvirksomheder og i sådanne virksomheders dattervirksomheder. Herunder kan Finanstilsynet fastsætte bestemmelser om intern revision og om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler.
Bemyndigelserne i § 199, stk. 12, i lov om finansiel virksomhed er i dag udnyttet til at udstede bekendtgørelse nr. 1912 af 22. december 2015 om revisionens gennemførelse i finansielle virksomheder m.v. samt finansielle koncerner med senere ændringer (revisionsbekendtgørelsen). Med lovforslaget vil bemyndigelserne i § 199, stk. 12, i lov om finansiel virksomhed finde tilsvarende anvendelse på KommuneKredit, således at Finanstilsynet vil kunne fastsætte nærmere regler om de i § 199, stk. 12, i lov om finansiel virksomhed omhandlede forhold for KommuneKredit.
Det er hensigten, at KommuneKredit i lighed med andre kreditinstitutter skal omfattes af relevante dele af revisionsbekendtgørelsen. Det forventes, at det bl.a. vil betyde, at KommuneKredit omfattes af de generelle krav i kapitel 1 om anvendelsesområde og definitioner, kapitel 2 om den eksterne revision, kapitel 3 om den interne revision, kapitel 4 om revisionspåtegningen, kapitel 5 om fælles bestemmelser og kapitel 12 om strafbestemmelser og ikrafttræden.
Det følger af § 199, stk. 13, at Finanstilsynet fastsætter nærmere bestemmelser om certificering af revisorer, jf. stk. 1 og 4. Bemyndigelsen er i dag udnyttet til at udstede bekendtgørelse nr. 2084 af 18. april 2018 om Finanstilsynets certificering af statsautoriserede revisorer (certificeringsbekendtgørelsen). Med lovforslaget vil bemyndigelserne i § 199, stk. 13, i lov om finansiel virksomhed finde tilsvarende anvendelse på KommuneKredit, således at Finanstilsynet vil kunne fastsætte nærmere regler om certificeringen af revisorerne, jf. § 199, stk. 1 og 4, i lov om finansiel virksomhed, for KommuneKredit.
Det er hensigten, at revisorerne for KommuneKredit i lighed med revisorer for penge- og realkreditinstitutter skal omfattes af relevante dele af certificeringsbekendtgørelsen. Det vil bl.a. betyde, at KommuneKredits revisorer omfattes af krav om erfaring og debiterbare timer, efteruddannelseskrav, ansøgningskrav og regler om fratagelse af certificeringen m.v.
Det følger af § 200, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at en ekstern revisor og en intern revisionschef straks skal meddele Finanstilsynet ethvert forhold og enhver beslutning vedrørende den finansielle virksomhed, som revisoren bliver vidende om under udøvelsen af hvervet som revisor, og som kan 1) udgøre en væsentlig overtrædelse af lovbestemmelser eller forskrifter, som fastsætter betingelserne for meddelelse af tilladelse, eller som særligt vedrører virksomhedens aktiviteter, 2) påvirke virksomhedens fortsatte drift eller 3) føre til nægtelse af at påtegne regnskabet eller til, at konklusionen modificeres. Med lovforslaget vil disse krav om meddelelse til Finanstilsynet finde tilsvarende anvendelse for KommuneKredits eksterne revisorer og en eventuel intern revisionschef.
Det følger af § 200, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at meddelelsespligten tillige omfatter ethvert forhold og enhver beslutning omfattet af stk. 1, som den eksterne revisor og en intern revisionschef bliver vidende om som revisor for en virksomhed, der har snævre forbindelser med den finansielle virksomhed. Med lovforslaget vil meddelelsespligten for KommuneKredits eksterne revisorer og en eventuel intern revisionschef tilsvarende omfatte sådanne forhold, som denne bliver vidende om som revisor for en virksomhed, der har snævre forbindelser med den finansielle virksomhed, herunder eventuelle datterselskaber til KommuneKredit.
Det foreslås i lovforslagets § 18, stk. 3, at Finanstilsynet kan, yde vejledning, påtale overtrædelser og påbyde, at fejl skal rettes, og at overtrædelser bringes til ophør, med henblik på at sikre, at foreningens årsrapport er i overensstemmelse med reglerne i § 18, stk. 1 og 2, og de regler, der er udstedt i medfør heraf.
Bestemmelsen tydeliggør, at det er Finanstilsynet, der får kompetence til at give reaktioner, hvis KommuneKredits aflæggelse af årsrapport ikke efterlever de regler, der gælder herfor. Bestemmelsen svarer til, hvad der også gælder for finansielle virksomheder, finansielle holdingvirksomheder og forsikringsholdingvirksomheder, jf. § 197 i lov om finansiel virksomhed. Bestemmelsen foreslås eksplicit anført for KommuneKredit, så regelgrundlaget for KommuneKredit bliver ensartet med det, der følger af lov om finansiel virksomhed.
Det foreslås i lovforslagets § 18, stk. 4, at ud over den revision, der vælges i overensstemmelse med stk. 2, jf. § 199 i lov om finansiel virksomhed, udpeger erhvervsministeren efter indstilling fra foreningen yderligere en revisor. Den udpegede revisor påser bl.a., at foreningens långivning er i overensstemmelse med de gældende regler om kommunernes og regionernes låntagning, jf. § 3, stk. 1, 1. pkt., og den afgrænsning af foreningens kundegruppe, der er fastsat i § 4.
Bestemmelsens 1. pkt. er i hovedtræk en videreførelse af den gældende § 14, 2. pkt., idet revisoren dog fremover udpeges af erhvervsministeren efter indstilling fra foreningen. Erhvervsministeren kan vælge at høre Finanstilsynet i forbindelse med udpegningen af denne revisor. Herudover præciseres det i 2. pkt., at den udpegede revisor blandt andet påser, at foreningens långivning er i overensstemmelse med de gældende regler om kommunernes og regionernes låntagning, jf. § 3, stk. 1, 1. pkt., og den afgrænsning af foreningens kundegruppe, der er fastsat i § 4. Dette svarer til de opgaver, den udpegede revisor hidtil har udført. Der er ikke med den forslåede bestemmelse tiltænkt nogen ændringer af materiel betydning.
Det foreslås i lovforslagets § 18, stk. 5, at revisoren udpeget i henhold til stk. 4, 1. pkt., skal orientere erhvervsministeren samt Finanstilsynet om sine observationer og konklusioner.
Det er for kreditinstitutter et krav, at revisorerne skal indsende deres revisionsprotokoller til Finanstilsynet, jf. lov om finansiel virksomhed § 194, stk. 2, som sættes i kraft for foreningen, jf. lovforslagets § 18, stk. 2. Hvis Finanstilsynet herved modtager oplysninger om KommuneKredits manglende overholdelse af § 4, om hvem KommuneKredit må yde lån og finansiel leasing til eller § 3, stk. 1, 1. pkt., ifølge hvilken foreningen skal yde lån og finansiel leasing inden for rammerne af de regler, som indenrigs- og boligministeren fastsætter om kommunernes og regionernes låntagning, kan Finanstilsynet videregive disse til Indenrigs- og Boligministeriet.