LOV nr 405 af 25/04/2023
Erhvervsministeriet
Lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark § 17
§ 117 og § 118, stk. 1, 5 og 6, i lov om finansiel virksomhed finder tilsvarende anvendelse.
Forarbejder til Lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark § 17
RetsinformationDen gældende lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark indeholder ikke regler om adgangen for ledelsen og ansatte mv. til at videregive og udnytte fortrolige oplysninger, som disse modtager som led i udførelsen af deres hverv for KommuneKredit.
Den gældende § 117 i lov om finansiel virksomhed indeholder hovedreglen om, at personer knyttet til en finansiel virksomhed eller dennes holdingvirksomhed, ikke uberettiget må videregive eller udnytte fortrolige oplysninger, som de under udøvelsen af deres hverv er blevet bekendt med. Bestemmelsen beskytter fortrolige oplysninger om virksomheden selv og om virksomhedens kunder, hvorved forstås både private og juridiske personer.
I § 118, stk. 1, og stk. 5-6, i lov om finansiel virksomhed findes en modifikation til den gældende videregivelsesregel i § 117 i lov om finansiel virksomhed. Efter § 118, stk. 1, kan en finansiel virksomhed videregive sædvanlige kundeoplysninger til brug for varetagelse af administrative opgaver. Det følger videre af § 118, stk. 5, at oplysninger modtaget efter § 118, stk. 1, er underlagt tavshedspligt efter bestemmelsen i § 117, stk. 1. § 118, stk. 6, giver bemyndigelse til at udstede nærmere regler om, hvilke oplysninger der er sædvanlige kundeoplysninger efter § 118, stk. 1. Bemyndigelsen er anvendt til at udstede bekendtgørelse nr. 816 af 27. juni 2007 om sædvanlige kundeoplysninger i finansielle virksomheder.
Det foreslås i lovforslagets § 17, at § 117 og § 118, stk. 1, 5 og 6, i lov om finansiel virksomhed finder tilsvarende anvendelse.
Formålet med bestemmelsen er at beskytte fortrolige oplysninger om KommuneKredit og dets medlemmer/kunder på tilsvarende måde, som det i dag gælder for finansielle virksomheder og deres kunder.
Bestemmelsen vil medføre, at personer knyttet til KommuneKredit ikke må videregive eller udnytte fortrolige oplysninger, som det gennem virksomhedsudøvelsen får kendskab til. Det omfatter både oplysninger om KommuneKredit selv og om KommuneKredits medlemmer/kunder.
Bestemmelsen vil bl.a. omfatte KommuneKredits bestyrelse samt øvrige ansatte, herunder direktionen. Det er som udgangspunkt afgørende, at den pågældende person har et ansættelsesforhold med KommuneKredit eller er medlem af bestyrelsen. Personer, der ikke har en ansættelsesretlig relation f.eks. konsulenter, vil kun have adgang til fortrolige oplysninger i det omfang, det er berettiget at videregive oplysninger til disse. De vil i så fald være bundet af den tavshedspligt, der følger af § 117, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.
Begrebet »fortrolige oplysninger« skal forstås bredt og omfatter alle oplysninger, som ikke er offentlig tilgængelige. Hvis oplysningerne er offentlig tilgængelige, kan de ikke anses for fortrolige og er dermed ikke omfattet af bestemmelsen.
Der vil foreligge en videregivelse af oplysninger, når oplysningerne overlades til andre. Det vil således være videregivelse, når oplysningerne forlader KommuneKredit. Det er ikke en forudsætning for, at der foreligger videregivelse, at disse læses af modtageren.
Det følger af § 117, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at videregivelse eller udnyttelse kun kan ske, hvis det er berettiget. Ved vurdering af, hvorvidt en videregivelse eller udnyttelse er berettiget, skal der foretages en konkret afvejning af foreningens interesse i at kunne udnytte eller videregive oplysninger over for medlemmets/kundens berettigede forventning om, at oplysningerne hemmeligholdes.
En udnyttelse eller videregivelse vil altid være berettiget, hvis der foreligger et samtykke fra medlemmet/kunden.
En videregivelse vil endvidere være berettiget, hvis videregivelsen sker på baggrund af en retlig forpligtelse. Det vil således være berettiget at videregive oplysninger, hvis det følger af et krav i lovgivningen om at videregive de pågældende oplysninger. Det kan eksempelvis være videregivelse af fortrolige oplysninger til Finanstilsynet i henhold til denne lov. Tilsvarende gælder, hvis pligten til at give oplysningerne ikke følger direkte af lovgivningen, men hvor varetagelse af opgaver pålagt i medfør af lovgivningen forudsætter videregivelse af de pågældende oplysninger.
Videregivelse af fortrolige oplysninger vil endvidere kunne ske til brug for politimæssig efterforskning af en sag. Videregivelse af fortrolige oplysninger til brug for politimæssig efterforskning kan ske, hvis hensynet til at opklare strafferetlige forhold vejer særligt tungt. Det forudsættes i den forbindelse, at der alene videregives oplysninger af relevans for en sag, som politiet undersøger eller kan undersøge. Dette betyder bl.a., at politiet som led i almindelig politimæssig efterforskning kan få adgang til oplysning om en eller flere af KommuneKredits medlemmer/kunder.
Efter 117, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed er den, som modtager oplysninger efter stk. 1, omfattet af tavshedspligten i stk. 1. Bestemmelsen har betydning i de situationer, hvor modtageren af oplysningerne ikke i forvejen er pålagt tavshedspligt i medfør af den finansielle lovgivning. Modtageren vil herefter alene kunne videregive oplysningerne, hvis videregivelsen er berettiget i henhold til stk. 1.
Den omstændighed, at tavshedspligten følger oplysningerne ved videregivelse, indebærer ikke, at berettiget videregivelse kan ske i videre omfang end ellers.
Det vil påhvile KommuneKredit som led i en forsvarlig drift af foreningen at sikre sig, at den, der modtager fortrolige oplysninger, er bevidst om den tavshedspligt, der følger med. Det kan f.eks. ske ved, at der i en aftale om outsourcing gøres opmærksom på den nævnte tavshedspligt for modtageren.
Ved at lade § 118, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed finde tilsvarende anvendelse for KommuneKredit foreslås det endvidere, at KommuneKredit kan videregive sædvanlige kundeoplysninger til brug for varetagelse af administrative opgaver. Videregivelsen vil kunne ske til såvel potentielle datterselskaber som til øvrige virksomheder.
Administrative opgaver skal forstås bredt. I den virksomhed, der skal løse den administrative opgave, er det dog alene de medarbejdere, som skal varetage den pågældende opgave, der må have adgang til oplysningerne.
Ved at lade § 118, stk. 5, i lov om finansiel virksomhed finde tilsvarende anvendelse for KommuneKredit foreslås det, at modtageren af sædvanlige kundeoplysninger til brug for varetagelse af administrative opgaver omfattes af samme tavshedspligt som KommuneKredit. Det vil indebære, at hvis KommuneKredit overlader varetagelsen af administrative opgaver til andre, bliver KommuneKredit ansvarlig for, at dette sker forsvarligt. Ledelsen i KommuneKredit vil derfor i givet fald skulle sikre sig, at dette er tilfældet, herunder at modtageren af fortrolige oplysninger er bekendt med den tavshedspligt, som følger oplysningerne.