LOV nr 405 af 25/04/2023
Erhvervsministeriet
Lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark § 10
§ 64, stk. 1-3, § 64 e, stk. 1, §§ 65, 70, 71, 72 a og 72 c, § 75, stk. 1 og 2, § 75 a, stk. 1 og 2, og § 75 b i lov om finansiel virksomhed finder tilsvarende anvendelse på foreningen.
Forarbejder til Lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark § 10
RetsinformationDen gældende lov om kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark indeholder ikke i dag udførlige krav til ledelsen af foreningen.
Det følger dog af den gældende § 10, stk. 1, at foreningens bestyrelse og direktion forestår ledelsen af foreningens anliggender, at bestyrelsen skal sørge for en forsvarlig organisation af foreningens virksomhed, og at direktionen varetager den daglige ledelse af foreningen.
Herudover følger det af den gældende § 10, stk. 2, at foreningens bestyrelse skal udfærdige skriftlige retningslinjer for foreningens væsentligste aktivitetsområder, hvori arbejdsdelingen mellem bestyrelse og direktion fastlægges. Disse retningslinjerne skal sendes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, der ligeledes skal orienteres skriftligt om eventuelle ændringer, jf. den gældende § 10, stk. 3.
Med lovforslaget tilsigtes det at styrke ledelsesreglerne for KommuneKredit ved at lade udvalgte bestemmelser i kapitel 8 i lov om finansiel virksomhed finde tilsvarende anvendelse for KommuneKredit.
Det foreslås derfor i lovforslagets § 10, at § 64, stk. 1-3, § 64 e, stk. 1, §§ 65, 70, 71, 72 a og 72 c, § 75, stk. 1 og 2, § 75 a, stk. 1 og 2, og § 75 b i lov om finansiel virksomhed finder tilsvarende anvendelse på foreningen.
De foreslåede bestemmelser, som vil skulle finde tilsvarende anvendelse for KommuneKredit, indeholder bl.a. krav til egnethed og hæderlighed for medlemmerne af bestyrelse og direktion, krav til bestyrelsens overordnede og strategiske funktion, krav om effektive former for virksomhedsstyring, krav ved outsourcing af opgaver samt krav om at have en whistleblowerordning og beskyttelse af whistleblowere. Endelig indeholder bestemmelserne bemyndigelse til at fastsætte de regler, der fremgår af bekendtgørelse nr. 1254 af 11. juni 2021 om ledelse og styring af pengeinstitutter m.fl. (ledelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 877 af 12. juni 2020 om outsourcing for kreditinstitutter (outsourcingbekendtgørelsen).
Bestemmelsen i § 64, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed indeholder krav til egnethed og hæderlighed for medlemmerne af virksomhedens bestyrelse og direktion. Lovforslaget vil derfor medføre, at medlemmer af bestyrelsen og direktionen fremover skal opfylde tilsvarende krav og godkendes af Finanstilsynet. Kravet vil gælde for nye medlemmer af bestyrelsen eller direktionen, der vælges eller ansættes efter lovens ikrafttræden.
Herudover indeholder § 64, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed en pligt for medlemmer af bestyrelsen eller direktionen til at meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold som nævnt i stk. 1 i forbindelse med deres indtræden i den finansielle virksomheds ledelse og om forhold som nævnt i stk. 1, nr. 2-6, hvis forholdene efterfølgende ændres. Lovforslaget vil derfor medføre, at KommuneKredits bestyrelses- og direktionsmedlemmer underlægges en tilsvarende oplysningspligt overfor Finanstilsynet.
Endelig indeholder § 64, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed et krav om, at den finansielle virksomhed påser overholdelsen af § 64, stk. 1. KommuneKredit vil således tilsvarende fremover blive forpligtet til at påse, at medlemmer af KommuneKredits bestyrelse og direktion opfylder egnethed- og hæderlighedskravene.
Bestemmelsen i § 64 e, stk. 1, fastsætter, at bestyrelsen for den finansielle virksomhed skal sikre, at dens medlemmer har tilstrækkelig kollektiv viden, faglig kompetence og erfaring til at kunne forstå virksomhedens aktiviteter og de hermed forbundne risici. Bestyrelsens sammensætning skal afspejle en tilstrækkelig bred erfaring. Lovforslaget medfører derfor, at KommuneKredits bestyrelse vil skulle efterleve tilsvarende kompetence- og erfaringskrav.
Det tiltænkes konkret, at KommuneKredits bestyrelse kan opfylde kravet i § 64 e, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed ved, at de to uafhængige medlemmer af bestyrelsen skal besidde kvalifikationer inden for regnskabsvæsen, revision, økonomi- eller risikostyring. KommuneKredit stiller allerede i dag disse kompetencekrav til de to uafhængige medlemmer i sine vedtægter. Det er derfor Finanstilsynets vurdering, at dette nye lovkrav ikke vil kræve ændringer i sammensætningen af KommuneKredits bestyrelse.
Bestemmelsen i § 65 i lov om finansiel virksomhed indeholder krav om, at bestyrelsen skal fastsætte en forretningsorden om udførelsen af sit hverv, samt en bemyndigelse for Finanstilsynet til at fastsætte nærmere regler til forretningsordenens indhold. Bemyndigelsen er udnyttet ved ledelsesbekendtgørelsen. Lovforslaget vil derfor medføre, at KommuneKredits bestyrelse tilsvarende vil skulle fastsætte en sådan forretningsorden for sit hverv i overensstemmelse med de regler, der vil blive fastsat for KommuneKredit i ledelsesbekendtgørelsen.
Bestemmelsen i § 70 i lov om finansiel virksomhed indeholder krav til bestyrelsens overordnede og strategiske funktion. Det gælder bl.a. krav om, at bestyrelsen skal fastlægge virksomhedens forretningsmæssige aktiviteter og risikoprofil, fastlægge politikker for styringen af aktiviteterne og de tilknyttede risici, give direktionen retningslinjer om bl.a. risikostyringen samt vurdere, om direktionen varetager sine opgaver med den fastlagte risikoprofil, de fastlagte politikker og retningslinjer. Herudover indeholder § 70, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed bemyndigelse for Finanstilsynet til at fastsætte nærmere regler om de forpligtelser, der påhviler bestyrelsen. Bemyndigelsen er udnyttet ved ledelsesbekendtgørelsen. Lovforslaget vil derfor medføre, at KommuneKredits bestyrelse vil skulle efterleve krav til bestyrelsens overordnede og strategiske funktion svarende til kravene i § 70 i lov om finansiel virksomhed og efterleve de regler herom, der vil blive fastsat for KommuneKredit i ledelsesbekendtgørelsen.
Bestemmelsen i § 71 i lov om finansiel virksomhed indeholder krav om effektive former for virksomhedsstyring. Heri ligger bl.a. krav om, at virksomheden skal have en klar organisatorisk struktur med en veldefineret, gennemskuelig og konsekvent ansvarsfordeling, skriftlige forretningsgange for alle væsentlige aktivitetsområder samt effektive procedurer til at identificere, forvalte, overvåge og rapportere om de risici, som virksomheden er eller kan blive udsat for. Herudover indeholder § 71, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed bemyndigelse for Finanstilsynet til at fastsætte nærmere regler om de foranstaltninger, som skal træffes for at have effektive former for virksomhedsstyring. Bemyndigelsen er udnyttet ved ledelsesbekendtgørelsen. Lovforslaget vil derfor indebære, at KommuneKredit vil skulle efterleve krav om effektiv virksomhedsstyring svarende til kravene i § 71 i lov om finansiel virksomhed og efterleve de regler herom, der vil blive fastsat for KommuneKredit i ledelsesbekendtgørelsen.
Ledelsesbekendtgørelsen er som ovenfor nævnt udstedt med hjemmel i § 65, stk. 2, § 70, stk. 6, og 71, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed. Lovforslaget vil således medføre, at KommuneKredit kan omfattes af de relevante bestemmelser i ledelsesbekendtgørelsen. Det er hensigten i forbindelse med lovforslaget at sætte udvalgte dele af ledelsesbekendtgørelsen i kraft for KommuneKredit. Dette forventes at ske ved en kommende ændring af bekendtgørelsen.
Det er et grundlæggende princip i ledelsesbekendtgørelsen, at virksomhederne skal træffe foranstaltninger til en betryggende ledelse, der er proportionale i forhold til virksomhedens konkrete forhold. Det gælder bl.a. i forhold til virksomhedens forretningsmodel, størrelse, struktur og ydelser. Dette proportionalitetsprincip vil også skulle gælde for KommuneKredit.
For KommuneKredit er der en række områder, hvor foreningen adskiller sig fra traditionelle kreditinstitutter, og derfor ikke behøver at blive pålagt samme krav som andre kreditinstitutter. Det skyldes, at KommuneKredit er en forening, der fungerer som indkøbsforening for medlemmerne, at medlemmerne alene er danske kommuner og regioner, at foreningen ikke indgår aftaler med forbrugere, at medlemmerne hæfter solidarisk for foreningens forpligtelser, at foreningen ikke skal udbetale udbytte eller lignende til medlemmerne, at foreningen reelt ikke påtager sig kreditrisici, og at foreningen har et relativt begrænset virksomhedsområde.
Finanstilsynet forventer, at der kan opstå behov for mindre ændringer eller justeringer i KommuneKredits ledelsesmæssige struktur, politikker, kontroller og processer, når Finanstilsynet gennemfører sine inspektioner af KommuneKredit. Dette er ikke usædvanligt i forbindelse med inspektioner i finansielle virksomheder. Det er Finanstilsynets forventning, at sådanne mindre ændringer eller justeringer i KommuneKredits ledelsesmæssige struktur ikke vil kræve store forandringer eller medføre væsentligt større byrder for KommuneKredit.
Bestemmelsen i § 72 a i lov om finansiel virksomhed giver i medfør af stk. 1 og 2 bl.a. kreditinstitutter mulighed for at outsource en proces, en tjenesteydelse eller en aktivitet til en leverandør, men samtidig også Finanstilsynet kompetence til at kræve en outsourcingaftale til ophør, hvis denne ikke opfylder de regler, der er fastsat i medfør af bestemmelsens stk. 3. Bestemmelsens stk. 3 indeholder en bemyndigelse til, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om virksomhedernes outsourcing. Bemyndigelsen er udnyttet ved outsourcingbekendtgørelsen. Med lovforslaget vil KommuneKredit blive omfattet af regler svarende til § 72 a i lov om finansiel virksomhed, og det er i samme forbindelse også hensigten at sætte outsourcingbekendtgørelsen i kraft for KommuneKredit. Dette forventes at ske ved en kommende ændring af bekendtgørelsen.
Bestemmelsen i § 72 c i lov om finansiel virksomhed medfører, at kravene til outsourcing udstedt i medfør af § 72 a, stk. 3, ikke gælder for virksomhedernes autentifikation af brugere ved anvendelse af MitID-løsningen, jf. lov om MitID og NemLog-in. Det indebærer, at outsourcingreglerne ikke skal gælde for KommuneKredits autentifikation af brugere ved anvendelse af MitID-løsningen. Det er således reglerne i lov om MitID og NemLog-in og regler udstedt i medfør heraf, der fastsætter rammerne for juridiske enheders og erhvervsbrugeres anvendelse af MitID.
Bestemmelsen i § 75, stk. 1 og 2, i lov om finansiel virksomhed indeholder bl.a. krav om, at virksomheden og de enkelte medlemmer af bestyrelsen og direktionen straks skal meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold, der er afgørende for virksomhedens fortsatte drift. Ligeledes forpligtes virksomheden og de enkelte medlemmer af bestyrelsen og direktionen til hurtigst muligt at meddele Finanstilsynet oplysninger, der er af væsentlig betydning for Finanstilsynets tilsyn.
Oplysninger af væsentlig betydning for Finanstilsynets tilsyn vil være oplysninger, der ikke umiddelbart truer virksomhedens fortsatte drift. Det kan f.eks. være oplysninger om nye forretningsområder, der medfører, at virksomheden får en anden risikoprofil, eller oplysninger om, at virksomheden er ved at komme i økonomiske vanskeligheder.
Lovforslaget vil medføre, at KommuneKredit og de enkelte medlemmer af KommuneKredits bestyrelse og direktion vil blive pålagt en oplysningspligt tilsvarende den, der følger af § 75 i lov om finansiel virksomhed.
Bestemmelsen i § 75 a i lov om finansiel virksomhed indeholder krav om, at virksomheden skal have en whistleblowerordning for sine ansatte, hvor dens ansatte via en særlig, uafhængig og selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller potentielle overtrædelser af den finansielle regulering begået af virksomheden, herunder af ansatte eller medlemmer af bestyrelsen i virksomheden. Bestemmelsen stiller desuden krav om, at virksomheden skal følge op på indberetninger til ordningen og skriftligt kunne dokumentere, hvordan virksomheden har fulgt op på indberetningerne. Lovforslaget vil derfor medføre, at KommuneKredit tilsvarende vil skulle have en whistleblowerordning, der efterlever kravene i § 75 a i lov om finansiel virksomhed, og at KommuneKredit vil skulle følge op på og dokumentere indberetninger til ordningen.
Bestemmelsen i § 75 b i lov om finansiel virksomhed indeholder krav om, at virksomheden ikke må udsætte en whistleblower for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger som følge af, at denne har indberettet virksomhedens overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til virksomhedens whistleblowerordning. Endvidere fastsætter bestemmelsen en godtgørelsesret for whistleblowere, som har været udsat for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger. Lovforslaget vil således medføre, at KommuneKredit pålægges en tilsvarende beskyttelsespligt og godtgørelsespligt for whistleblowere, som følger af § 75 b i lov om finansiel virksomhed.
Det bemærkes i øvrigt i tilknytning til bestemmelserne i 75 a og b i lov om finansiel virksomhed, at KommuneKredit fortsat også vil være omfattet af reglerne i lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om beskyttelse af whistleblowere.