Vi Frederik den Niende, af Guds Nåde Konge til Danmark, de Venders og Goters, Hertug til Slesvig, Holsten, Stormarn, Ditmarsken, Lauenborg og Oldenborg, Gør vitterligt: Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
,** stk. 2, 2. punktum, i lov nr. 56 af 25. marts 1872 om anlæg og drift af en lolland-falstersk jernbane ophæves.
Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til af statskassens midler at anvende indtil 1,9 mill. kr. til at erhverve den A/S Det lolland-falsterske Jernbaneselskab tilhørende jernbanestrækning fra Orehoved til Nykøbing F. (inklusive Nykøbing F. station) med tilbehør i det omfang, dette måtte være omfattet af bemeldte jernbaneselskabs ejendomsret, samt fortsat at lade den nævnte jernbanestrækning drive som statsbane.
Den i nærværende paragrafs stk. 2 omhandlede købesum forrentes ved bevilling på de årlige finansloves § 16.
Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til af statskassens midler at anvende 500.000 kr. til at tegne halvdelen af aktiekapitalen i et nyt privatbaneaktieselskab, der med en aktiekapital på 1 mill. kr., hvoraf den anden halvdel tegnes af Maribo amtskommune samt Maribo, Nakskov, Nykøbing F., Rødby og Sakskøbing købstadkommuner, søges stiftet med det formål efter udløbet pr. 30. juni 1954 af den A/S Det lolland-falsterske Jernbaneselskab under 29. marts 1873 givne eneretsbevilling at videreføre den af dette selskab hidtil varetagne jernbanedrift på Lolland.
Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til på vilkår, der nærmere fastsættes af ministeren, at meddele det i § 2 omhandlede selskab eneretsbevilling til jernbanedrift fra Nykøbing F. over Maribo til Nakskov og fra Maribo til Rødby havn i indtil 80 år fra 1. juli 1954 at regne.
Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til pr. 1. juli 1954 at overføre til det i § 2 omhandlede selskab den af A/S Det lolland-falsterske Jernbaneselskab hidtil udnyttede, under 8. januar 1869 udfærdigede eneretsbevilling til drifts af Maribo - Bandholm jernbane.
Det ydes det i § 2 omhandlede selskab statsstøtte i overensstemmelse med reglerne i lov nr. 187 af 12. april 1949 om dækning af vanskeligt stillede privatbaners underskud til selskabets drift.
Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at give selskabet forhåndstilsagn om, at statens bidrag vil udgøre mindst 65 pct. af de godkendte årlige driftsunderskud.
Såfremt det i § 2 omhandlede selskab, der forudsættes af ville søge at afkøbe A/S Det lolland-falsterske Jernbaneselskab de til udnyttelse af de i § 3 nævnte eneretsbevillinger fornødne faste anlæg, rullende materiel m.v., i forbindelse med en sådan overdragelsesaftale helt eller delvist overtager pensionsforpligtelser, påhviler A/S Det lolland-falsterske Jernbaneselskab, bemyndiges ministeren for offentlige arbejder til på statskassens vegne og i forening med de i det nye selskab aktiehavende kommuner at garantere for selskabets opfyldelse af sådanne overtagne forpligtelser.
Ydelserne i henhold til de i stk. 1 ommeldte pensionsforpligtelser afholdes på selskabets årlige driftsregnskab og dækkes i givet fald med støtte som i § 4 anført.
Skulle på et senere tidspunkt det nye selskab træde i likvidation, dækkes den på likvidationstidspunktet eventuelt endnu resterende del af de i nærværende paragraf omhandlede pensionsforpligtelser således, at staten deraf overtager så stor en procentandel, som svarer til den, hvormed staten har deltaget i dækningen af selskabets underskud for det senest forud for likvidationen forløbne driftsår, dog mindst 65 pct., medens den resterende del overtages af de aktiehavende kommuner.
Såfremt der af de ved lov nr. 130 af 23. marts 1948 om statsstøtte til modernisering m.v. af privatbanerne til rådighed stillede midler skulle blive et beløb tilovers, efter at de statsbidrag, hvorom der allerede er givet de enkelte privatbaner tilsagn, og for hvis vedkommende de herfor fastsatte betingelser er opfyldt, er udredet, bemyndiges ministeren for offentlige arbejder til af et sådant overskydende beløb at yde det i nærværende lovs § 2 omhandlede nye selskab et lån på indtil 500.000 kr. til delvis dækning af udgifterne ved moderniseringsanskaffelser, derunder også sådanne, som måtte være foretaget af A/S Det lolland-falsterske Jernbaneselskab og overtaget af det nye selskab. Lånet, for hvis forrentning og amortisation skal gælde tilsvarende vilkår som fastsat for de øvrige i henhold til lov nr. 130 af 23. marts 1948 ydede moderniseringslån til privatbanerne, vil kunne ydes uden den ved nævnte lov forudsatte medvirken fra kommunernes side til moderniseringsforanstaltningernes finansiering. Kommunernes deltagelse i de i nærværende lov omhandlede aftaler vedrørende det nye selskab skal anses som tilstrækkelig sikkerhed for selskabets drift i en passende årrække, således at en særlig garanti i så henseende ikke skal anses for fornøden.
Følgende dokumenter kan udfærdiges uden erlæggelse af stempelafgift, tinglysningsgebyrer og andre offentlige afgifter:
Givet på Christiansborg slot, den 11. maj 1954.
Under Vor Kongelige Hånd og Segl.
Frederik R.
/Carl Petersen.
Officielle noter
Ingen