LOV nr 500 af 16/05/2023
Beskæftigelsesministeriet
Lov om inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamilier § 4
Inflationshjælp efter § 1 kan ikke overdrages eller gøres til genstand for retsforfølgning før udbetalingstidspunktet.
Stk. 2. Inflationshjælp efter § 1 kan ikke anvendes til modregning.
Forarbejder til Lov om inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamilier § 4
RetsinformationUdgangspunktet er, at en person kan råde over sine ejendele, herunder fordringer, ved at foretage formueretlige dispositioner såsom at overdrage det pågældende aktiv til en tredjemand. En overdragelse af fordringer kan dog være udelukket, hvilket er tilfældet efter mange love, der regulerer udbetalinger af beløb, der udbetales til særlige formål. Formål, der vil forspildes, hvis beløbet ikke effektivt udbetales til den pågældende person.
En persons kreditorer kan som udgangspunkt søge sig fyldestgjort i de aktiver, som personen frit kan råde over, herunder fordringer. En række aktiver, herunder fordringer, er dog ved lov friholdt for kreditorernes adgang til retsforfølgning. Bl.a. fastsætter retsplejelovens § 512, stk. 3, at udlæg bl.a. ikke kan foretages i krav på pension, understøttelse eller anden hjælp fra det offentlige, medmindre der er forløbet 3 måneder fra den dag, beløbet kunne fordres udbetalt.
Det foreslås i § 4, stk. 1, at inflationshjælp efter § 1 ikke kan overdrages eller gøres til genstand for retsforfølgning før udbetalingstidspunktet.
Forslaget om forbud mod overdragelse af kravet på inflationshjælp skal sikre en effektiv udbetaling af beløbet til ydelsesmodtageren. Forslaget vil således betyde, at der ikke kan støttes ret på aftaler eller ensidige tilkendegivelser, hvor en ydelsesmodtager overdrager retten til inflationshjælp. Hvis der i strid med det foreslåede forbud skulle blive indgået en aftale om overdragelse af kravet, vil en sådan aftale være ugyldig. Det samme gælder en ensidig tilkendegivelse (løfte) om overdragelse.
Inflationshjælpen vil med forslaget være beskyttet mod retsforfølgning frem til det faktiske udbetalingstidspunkt, hvor pengene indgår på ydelsesmodtagerens konto, hvorefter ydelsesmodtageren vil kunne disponere over beløbet. Ligesom ydelsesmodtagernes eventuelle kreditorer fra dette tidspunkt vil kunne foretage retsforfølgning mod beløbet.
Det foreslås videre i § 4, stk. 2, at inflationshjælp efter § 1 kan ikke anvendes til modregning.
Det vil betyde, at der ikke kan ske modregning, og det gælder alle typer af modregning, herunder modregning i inflationshjælp for uberettiget modtagne ydelser.
Der henvises til afsnit 2.4. i lovforslagets almindelige bemærkninger.