LOV nr 500 af 16/05/2023
Beskæftigelsesministeriet
Lov om inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamilier § 1
Der ydes inflationshjælp til personer, der opfylder følgende betingelser, jf. dog stk. 2:
- Personen modtog for januar 2023
a) hjælp til forsørgelse i kontanthjælpssystemet efter §§ 22-25 a eller 27 i lov om aktiv socialpolitik eller
b) ressourceforløbsydelse efter §§ 68 eller 69 j i lov om aktiv socialpolitik.
-
Personen forsørgede eget barn, som ikke var fyldt 15 år, den 31. januar 2023, jf. dog § 6, stk. 2, 2. pkt.
-
Personen og barnet var den 31. januar 2023 bopælsregistreret i CPR på samme adresse, jf. dog § 6, stk. 2, 2. pkt.
Stk. 2. Inflationshjælp efter stk. 1 ydes alene til den registrerede moder, såfremt begge forældre opfylder betingelserne i stk. 1.
Forarbejder til Lov om inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamilier § 1
RetsinformationDer findes ikke gældende regler om udbetaling af inflationshjælp til personer med børn under 15 år, som modtager hjælp til forsørgelse i kontanthjælpssystemet eller ressourceforløbsydelse.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at der ydes inflationshjælp til personer, der opfylder følgende betingelser, jf. dog stk. 2:
- Personen for januar 2023 modtog
a) hjælp til forsørgelse i kontanthjælpssystemet efter §§ 22-25 a eller 27 i lov om aktiv socialpolitik, eller
b) ressourceforløbsydelse efter §§ 68 eller 69 j i lov om aktiv socialpolitik.
-
Personen forsørgede eget barn, som ikke var fyldt 15 år den 31. januar 2023, jf. dog § 6, stk. 2, 2. pkt.
-
Personen og barnet den 31. januar 2023 var bopælsregisteret i CPR på samme adresse, jf. dog § 6, stk. 2, 2. pkt.
Bestemmelsen indebærer, at det ikke er udbetalingstidspunktet for inflationshjælpen, der er afgørende for retten til inflationshjælp. Det afgørende er, at forsørgelsesydelsesmodtageren fik udbetalt en af de omfattede ydelser for januar i 2023 efter forslaget til § 1, stk. 1, nr. 1.
Udsøgningstidspunktet for målgruppen i januar 2023 fastsættes til at være den 31. januar 2023, da udsøgningen dermed korresponderer med udbetalingen af ydelsen for januar måned 2023. En udbetaling den 31. januar 2023 for andre perioder end for januar 2023 vil således ikke kunne give ret til inflationshjælpen. En person, som har fået udbetalt eksempelvis kontanthjælp for december 2022 og for februar 2023 men ikke for januar 2023, vil dermed ikke have ret til inflationshjælp.
Den foreslåede bestemmelse betyder endvidere, at hjælpen udbetales til personer, som modtager enten selvforsørgelses- og hjemrejse eller overgangsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse under et ressourceforløb eller under et jobafklaringsforløb.
Det betyder , at personer, der modtager hjælp efter § 27 i lov om aktiv socialpolitik, vil være omfattet af målgruppen i lovens § 1, stk. 1, nr. 1, da § 27 udgør en kontanthjælpssats i kontanthjælpssystemet.
Personer, der modtager hjælp efter §§ 27 a og 27 b i lov om aktiv socialpolitik, vil ikke være berettiget til inflationshjælpen.
Personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse som revalidender, vil være berettiget til inflationshjælpen, da denne gruppe modtager en af de omfattede ydelser som forsørgelsesydelse. I det omfang en forrevalidends forsørgelsesgrundlag udgøres af de i § 1, stk. 1, nr. 1, nævnte ydelser, jf. § 71, stk. 6, i lov om aktiv social politik, foreslås det, at disse ligeledes vil være berettiget til inflationshjælpen.
Derudover vil personer, der modtager ressourceforløbsydelse, og som får foretaget fradrag i ressourceforløbsydelsen således, at der ikke udbetales nogen ydelse i januar i 2023, ikke være omfattet af målgruppen for inflationshjælpen i § 1, stk. 1, nr. 1. Disse personer anses for at være ydelsesmodtagere, da de ellers ikke vil være omfattet af indsatsen for ressourceforløb eller jobafklaringsforløb efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, men denne personkreds vil efter forslaget falde udenfor målgruppen for inflationshjælp, da de ikke opfylder kriteriet om at få udbetalt en af de omfattede ydelser for januar 2023.
Bestemmelsen indebærer også, at forsørgelsesydelsesmodtageren skal have den privatretlige forsørgelsespligt over for et eller flere børn den 31. januar 2023 for at kunne være berettiget til inflationshjælpen. Det er således kun personer med forsørgelsespligt overfor egne børn, der har ret til inflationshjælpen. Egne børn omfatter adoptivbørn og biologiske børn.
Det foreslåede betyder også, at hjælpen udbetales til personer med børn under 15 år. Da tidspunktet for udsøgningen af målgruppen er den 31. januar 2023, vil det alene være personer med børn, der endnu ikke var fyldt 15 år den 31. januar 2023, der har ret til hjælpen.
Det betyder, at hvis en ydelsesmodtager har et barn, der fyldte 15 år før den 31. januar 2023, vil der ikke blive udbetalt inflationshjælp til denne person. Hvis et eller flere af børnene fylder 15 år efter januar 2023, udbetales hjælpen, selv om barnet er fyldt 15 år, før udbetalingen af første eller anden rate.
Det foreslåede betyder videre, at den berettigede ydelsesmodtager skal være bopælsregistreret i CPR på samme adresse som sit barn eller sine børn under 15 år den 31. januar 2023 for at få ret til inflationshjælpen.
Kravet om, at den berettigede ydelsesmodtager skal være bopælsregistreret i CPR på samme adresse som barnet, betyder, at hvor to berettigede ydelsesmodtagere har to fælles børn, men bor hver for sig, og hver især er bopælsregistreret i CPR på samme adresse som ét af børnene den 31. januar 2023, vil begge forældre være berettiget til inflationshjælp svarende til satsen for det første barn. Da det er bopælsforælderen, der modtager tilskuddet, vil der i denne sitation således være tale om udbetaling af hjælp til to berettigede, da begge forældre er bopælsregistreret i CPR på samme adresse som det ene af deres børn den 31. januar 2023.
En kontanthjælpsmodtager, der modtog ydelse for januar 2023, og som har et barn under 15 år, men som ikke er samlevende med barnets anden forælder, og hvor barnet er bopælsregsitreret i CPR hos den anden forælder den 31. janaur 2023, vil dermed ikke have ret til inflationshjælp.
Forslaget vil således betyde, at det er den forælder, som modtager en relevant ydelse, og som har barnet registreret på sin adresse på udsøgningstidspunktet den 31. januar 2023, som får udbetalt inflationshjælpen. Det gælder også selv om barnet flytter inden udbetalingerne i juni og august 2023. Det gælder ligeledes, selvom barnet flytter til en anden forælder, som også har modtaget én af de relevante ydelser for januar 2023.
Hvis et barn ikke er bopælsregistreret i CPR-registeret sammen med den ene eller begge sine forældre den 31. januar 2023, fordi barnet er anbragt udenfor hjemmet, udbetales der ikke inflationshjælp for dette barn.
Det er således den forælder, som har barnet boende på udsøgningstidspunktet den 31. januar 2023, som får inflationshjælpen udbetalt, selv om barnet flytter inden udbetalingerne i juni og august 2023.
Det foreslås i § 1, stk. 2, at inflationshjælp efter stk. 1 alene ydes til den registrerede moder, såfremt begge forældre opfylder betingelserne i stk. 1.
Forslaget vil betyde, at inflationshjælpen udbetales til den registrerede moder i de tilfælde, hvor begge forældre opfylder betingelserne for at få udbetalt inflationshjælp efter stk. 1. Det betyder, at såfremt begge forældre opfylder betingelserne efter stk. 1 og har fire fællesbørn, vil der alene ske udbetaling til tre af fællesbørnene og udbetalingen vil ske til moderen. Der vil ikke ske udbetaling for det fjerde og sidste fællesbarn til faderen, da beregningen af hjælpen sker på baggrund af moderen i de tilfælde, hvor begge personer er berettigede til hjælpen på baggrund af fællesbørn og bor på samme adresse.
Det gælder således, hvor begge forældre har modtaget en ydelse, som er nævnt i stk. 1, nr. 1, for 2023, hvor der er tale om fælles børn, og hvor begge forældre den 31. januar 2023 var bopælsregistreret på samme adresse i CPR som barnet.
Forslaget vil indebære, at hvis det alene er faderen, som opfylder betingelserne i stk. 1, vil udbetalingen ske til faderen.
Det vil f.eks. være tilfældet, hvis det alene er faderen, som har modtaget en ydelse, som er nævnt i stk. 1, nr. 1, eller hvis det er faderens særbørn, der den 31. januar 2023 er bopælsregistreret i CPR hos ham, og han har modtaget en relevant ydelse for januar 2023 efter stk. 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.