LOV nr 1176 af 19/11/2024
Skatteministeriet
Lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål § 2
Skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, er tillige indkomstskattepligtige af indkomst, som Danmark kan beskatte i henhold til aftalens artikel 1. Indkomsten henregnes til A-indkomst efter kildeskattelovens § 43, stk. 1.
Stk. 2. Fradrag efter aftalens artikel 2 fradrages i den personlige indkomst, jf. personskattelovens § 3.
Forarbejder til Lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål § 2
RetsinformationEfter den gældende Øresundsaftales artikel 1 skiftes der ikke beskatningsland ved hjemmearbejde i egen bolig eller ved tjenesterejser samt andet arbejde af lejlighedsvis karakter i bopælslandet eller i en tredjestat. Der betales således skat til arbejdsgiverlandet. Det er en betingelse, at arbejdet i arbejdsgiverlandet udgør mindst halvdelen af arbejdstiden i løbet af en sammenhængende periode på 3 måneder. Det er endvidere en betingelse, at vederlaget for det udførte arbejde ikke påhviler et fast driftssted, som arbejdsgiveren har i bopælslandet.
Efter gældende ret er personer, der er begrænset skattepligtige til Danmark af deres løn efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, litra a, og som har bopæl i Sverige tillige indkomstskattepligtige af den indkomst, som Danmark har beskatningsretten til efter den gældende Øresundsaftales artikel 1, selv om arbejdet udføres i Sverige eller i tredjeland. Indkomsten er A-indkomst. Det følger af § 2, stk. 1, i lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål (grænsegængeraftale).
Det betyder, at de pågældende skal betale indkomstskat og arbejdsmarkedsbidrag af lønnen for hjemmearbejdet m.v. til Danmark, og at arbejdsgiveren er forpligtet til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af lønnen for hjemmearbejdet m.v.
Med lovforslagets § 4, stk. 2, foreslås lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål (grænsegængeraftale) ophævet.
Det bemærkes dog, at reglerne i § 2 i lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål (grænsegængeraftale) med lovforslagets § 2 foreslås videreført uændret.
I § 2, stk. 1, foreslås det således, at skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, litra a, tillige er indkomstskattepligtige af indkomst, som Danmark kan beskatte i henhold til aftalens artikel 1. Indkomsten henregnes til A-indkomst efter kildeskattelovens § 43, stk. 1.
Det betyder, at lønindkomsten for hjemmearbejdet m.v. vil være omfattet af begrænset skattepligt, ligesom lønindkomsten vil være A-indkomst, således at den danske arbejdsgiver vil skulle indeholde arbejdsmarkedsbidrag og A-skat af lønnen for hjemmearbejdet m.v. En svensk hjemmehørende person, der normalt udfører sit arbejde i Danmark, vil dermed fortsat skulle betale dansk indkomstskat og arbejdsmarkedsbidrag af den del af indkomsten, som omfattes af aftalens artikel 1. Der skal dog kun betales arbejdsmarkedsbidrag, når lønmodtageren er socialt sikret i Danmark.
I § 2, stk. 2, foreslås det, at fradrag efter den nye Øresundsaftales artikel 2 fradrages i den personlige indkomst, jf. personskattelovens § 3.
Efter den gældende Øresundsaftales artikel 2 skal Danmark og Sverige give grænsegængere og tilflyttere fradrag for grænsegængerens eller tilflytterens indbetalinger på private pensionsordninger i det andet land. Bestemmelsen omfatter såvel lønmodtagere som selvstændigt erhvervsdrivende. Tilsvarende medregnes bidrag indbetalt af en lønmodtagers arbejdsgiver ikke i lønmodtagerens skattepligtige indkomst (bortseelsesret), og arbejdsgiveren har fradrag for bidragene.
Efter gældende ret fradrages sådanne indbetalinger på svenske pensionsordninger efter artikel 2 i den personlige indkomst ligesom indskud på danske pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I. Det følger af § 2, stk. 2, i lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål.
Som tidligere nævnt foreslås det i lovforslagets § 4, stk. 2, at lov nr. 974 af 5. december 2003 om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål ophæves, ligesom reglerne i § 2 i lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål (grænsegænger-aftale) foreslås videreført uændret, jf. lovforslagets § 2.
Det er baggrunden for lovforslaget § 2, stk. 2, hvorefter det som nævnt foreslås, at fradrag efter den nye Øresundsaftales artikel 2 fradrages i den personlige indkomst, jf. personskattelovens § 3.
Det betyder, at pensionsindbetalinger til svenske pensionsordninger, der er fradragsberettigede efter artikel 2, fradrages i grænsegængerens eller tilflytterens personlige indkomst.
Det bemærkes, at er der tale om indbetalinger, der er bortseelsesberettigede efter artikel 2, medregnes arbejdsgiverens indbetaling til pensionsordningen ikke i den ansattes skattepligtige indkomst med det samme resultat, nemlig at indbetalingen ikke indgår i den personlige indkomst.