LOV nr 1765 af 28/12/2023
Digitaliseringsministeriet
Lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester § 15
En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 2. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra kompetente myndigheder om forhold, som er omfattet af forordningen om digitale tjenester eller denne lov eller regler udstedt i medfør heraf, skal foregå digitalt.
Stk. 3. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra kompetente myndigheder skal ske ved anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur el.lign.
Forarbejder til Lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester § 15
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at en digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Det fremgår af artikel 11, stk. 1, i forordning om digitale tjenester, at udbydere af formidlingstjenester skal udpege ét enkelt kontaktpunkt, der giver dem mulighed for at kommunikere direkte elektronisk med medlemsstaternes myndigheder, Europa-Kommissionen og det i artikel 61 omhandlede råd. Det fremgår endvidere af artikel 11, stk. 2, at udbydere af formidlingstjenester offentliggør de oplysninger, der er nødvendige for at identificere og kommunikere med deres enkelte kontaktpunkter på en nem måde, og at disse oplysninger skal være lettilgængelige og skal holdes ajour.
For meddelelser, der sendes til kompetente myndigheder, er den pågældende kompetente myndighed adressat for meddelelsen. For meddelelser, som den kompetente myndighed sender, er den pågældende juridiske eller fysiske person, som meddelelsen sendes til, adressat for meddelelsen.
Efter forslaget anses en digital meddelelse for at være kommet frem til adressaten, når den er tilgængelig for denne. Dette gælder en hvilken som helst skriftlig kommunikation, som sker digitalt, herunder også en afgørelse. Det svarer til, at et papirbrev anses for at være kommet frem, når det pågældende brev er lagt i adressatens fysiske postkasse. Ved fremsendelse til en af adressaten oplyst e-mailadresse anses en digital meddelelse for at være kommet frem, når denne er tilgået den server, hvorfra adressatens e-mailløsning driftes. En meddelelse, der sendes i Offentlig Digital Post, er tilgængelig, når adressaten vil kunne fremkalde meddelelsen på en almindeligt fungerende computer tilsluttet internettet med almindeligt tilgængelige programmer og dermed gøre sig bekendt med meddelelsens indhold. Dette betyder, at en meddelelse kan betragtes som kommet frem, når den har nået den placering i postløsningen, hvorfra adressaten skal fremkalde den, og den digitale postløsning fungerer.
En meddelelse vil blive anset for at være tilgængelig, selvom den pågældende ikke kan skaffe sig adgang til meddelelsen, hvis dette skyldes hindringer, som det er op til den pågældende at overvinde. Som eksempler herpå kan nævnes, at den pågældendes egen computer ikke fungerer, eller den pågældende har mistet koden til sin digitale signatur.
Det er uden betydning, om en afgørelse er kommet til adressatens kundskab. Det er således uden betydning, om eller hvornår adressaten gør sig bekendt med indholdet af meddelelsen. Adressaten bærer således alene risikoen ved ikke at gøre sig bekendt med indholdet af meddelelsen.
Fremkomsttidspunktet er normalt afgørende for, om oplysninger anses for at være afgivet rettidig. Det er i den forbindelse uden betydning, om e-mailen markeres som uønsket (spam/junk) i modtagerens udstyr. En meddelelse, der først er tilgængelig efter kl. 24.00, anses normalt først for modtaget den dag, meddelelsen er tilgængelig, uanset om afsenderen måtte betragte meddelelsen som sendt før kl. 24.00.
Det foreslås i stk. 2, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra kompetente myndigheder om forhold, som er omfattet af forordningen om digitale tjenester, loven eller af regler udstedt i medfør af loven, skal foregå digitalt.
Det er hensigten, at bemyndigelsesbestemmelsen vil blive udnyttet til at fastsætte regler i en bekendtgørelse om, hvem der omfattes af pligten til at kommunikere digitalt med kompetente myndigheder, om hvilke forhold og på hvilken måde. Hjemlen skal forstås således, at erhvervsministeren også kan udnytte bestemmelsen til i bekendtgørelse at fastsætte regler om fritagelse for, at skriftlig kommunikation skal foregå digitalt.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at der vil kunne fastsættes regler om, at skriftlige henvendelser m.v. til kompetente myndigheder om forhold, som er omfattet af forordningen om digitale tjenester, loven eller af regler, som er udstedt i medfør af loven, som udgangspunkt ikke anses for behørigt modtaget hos den pågældende kompetente myndighed, hvis de indsendes på anden vis end den foreskrevne digitale måde. Bestemmelsen er imidlertid ikke til hinder for, at kompetente myndigheder kan vælge at behandle sager på baggrund af en anden form for kommunikation. Bestemmelsen indebærer således ikke en begrænsning i kompetente myndigheders muligheder for at optage sager til behandling, herunder på baggrund af informationer, der ikke måtte være sendt på den foreskrevne digitale måde.
Hvis oplysninger m.v. sendes til kompetente myndigheder på anden måde end den foreskrevne digitale måde, eksempelvis pr. brev, følger det af den almindelige forvaltningsretlige vejledningspligt, jf. forvaltningslovens § 7, at den pågældende kompetente myndighed må vejlede om reglerne på området, herunder om pligten til som udgangspunkt at kommunikere på den foreskrevne digitale måde. Samtidig indebærer forslaget, at meddelelser m.v. til eller fra kompetente myndigheder, der sendes på den foreskrevne digitale måde, anses for at være kommet frem til modtageren på det tidspunkt, hvor meddelelsen m.v. er tilgængelig digitalt for modtageren, jf. det foreslåede stk. 1. Det vil sige med samme retsvirkninger som fysisk post, der anses for at være kommet frem, når den pågældende meddelelse m.v. er lagt i modtagerens fysiske postkasse.
Det foreslås i stk. 3, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra kompetente myndigheder skal ske ved anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.
Det er hensigten, at erhvervsministeren vil kunne udnytte bemyndigelsen til i en bekendtgørelse at fastsætte, at udbydere af formidlingstjenester i et vist omfang skal benytte it-systemet Virk.dk. Virk.dk kan benyttes både af virksomheder med et dansk CVR-nummer og udenlandske virksomheder uden CVR-nummer, og vil være en velkendt portal for flere af de omfattede udbydere af formidlingstjenester. Ydermere har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der i henhold til lovforslaget er udpeget som kompetent myndighed og koordinator for digitale tjenester, erfaring med at trække og behandle virksomheders indberetninger fra Virk.dk på andre områder. Erhvervsministeren vil kunne udnytte hjemlen til at fastsætte regler om brug af digitale formater til i en bekendtgørelse at stille nærmere krav til brug af en indberetningsformular i et særligt digitalt format.
Erhvervsministerens hjemmel til at fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra kompetente myndigheder skal ske ved anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende, skal forstås således, at erhvervsministeren også kan fastsætte regler om fritagelse for anvendelse af disse.
Det bemærkes, at det foreslås i § 8, stk. 1, at kompetente myndigheder kan meddele påbud med henblik på at sikre udbyderen af formidlingstjenestens efterlevelse af regler udstedt i medfør af § 15, stk. 2 og 3.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.6.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.