LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 9
Transportministeren kan fastsætte regler om, at køretøjer, der ikke er omfattet af §§ 7 eller 8, skal fremstilles til periodiske syn eller øvrige kontroller. Transportministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om, at lovens øvrige bestemmelser finder helt eller delvis anvendelse for udførelsen af de periodiske syn eller øvrige kontroller.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 9
RetsinformationDet følger af synslovens § 2, stk. 1, at transportministeren fastsætter regler om, hvilke køretøjer der skal indkaldes til periodisk syn. Bestemmelsen, der omfatter alle typer af køretøjer, er således ikke begrænset til at omfatte de køretøjstyper, som er omfattet af periodesynsdirektivet og er synspligtige efter EU-regler. Det følger af synsbekendtgørelsens § 56, hvilke køretøjer der skal til periodisk syn og inden for hvilke intervaller, disse køretøjer skal til periodisk syn.
Det foreslås i § 9, at transportministeren kan fastsætte nærmere regler om, at køretøjer, der ikke er omfattet af de foreslåede §§ 7 eller 8, skal fremstilles til periodiske syn eller øvrige kontroller. Transportministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om, at lovens øvrige bestemmelser finder helt eller delvist anvendelse for udførelsen af det periodiske syn eller øvrige kontroller.
I synsbekendtgørelsens § 56 er det fastlagt, hvilke køretøjer som skal til periodisk syn i Danmark. Med de foreslåede §§ 7 og 8 vil disse regler, som følger af periodesynsdirektivet, nu i overvejende grad følge direkte af loven.
Transportministeren vil med den foreslåede bestemmelse kunne fastsætte krav om, at køretøjer, som kan undtages fra kravet om periodisk syn efter periodesynsdirektivets artikel 2, skal underkastes periodisk syn. Periodesynsdirektivet giver således i artikel 2 mulighed for at undtage visse typer af køretøjer på baggrund af deres anvendelse fra kravet om periodisk syn. Det er blandt andet muligt at undtage køretøjer af historisk betydning fra kravet om periodisk syn.
Det vil herudover også være muligt at undtage køretøjer, der anvendes af de væbnede styrker, de styrker, der er ansvarlige for lov og orden, brandvæsenet, civilbeskyttelsestjenester og nødberedskabs- eller redningstjenester, herunder udrykningskøretøjer.
Det er hensigten, at gældende krav om periodisk syn af de nævnte køretøjer vil blive videreført efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 9.
Transportministeren kan efter den foreslåede bestemmelse fastsætte krav om, at køretøjer, som ikke er omfattet af periodesynsdirektivets obligatoriske krav om periodisk syn, kan underkastes øvrig kontrol eller periodisk syn. Bestemmelsen vil anvendes til at videreføre allerede gældende nationale regler om periodisk syn og øvrige kontroller. Det gælder eksempelvis periodisk syn af registreringspligtige påhængskøretøjer, der er godkendt til Tempo 100, og øvrig kontrol af køretøjer til transport af dyr, køretøjer til transport af farligt gods, køretøjer som skal anvendes i miljøzoner, køretøjer som skal anvendes til eksamenskørsel, og særlige typer af køretøjer som eksempelvis tivolitog.
Det er hensigten, at det løbende vil blive vurderet, om det er hensigtsmæssigt at opretholde krav om periodisk syn for køretøjer, som ikke obligatorisk skal kontrolleres efter periodesynsdirektivet. Det vurderes at være mest hensigtsmæssigt at fastsætte sådanne regler ved bekendtgørelse, sådan at mindre justeringer på området ikke kræver lovændringer.
Bemyndigelsen vil ikke være begrænset til at videreføre gældende regler, og transportministeren vil således kunne fastsætte regler for andre køretøjsklasser, såfremt det vurderes, at der er behov herfor. Transportministeren vil med bemyndigelsen kunne fastsætte krav om, at kontrollen skal foretages som periodisk syn eller øvrige nationale krav, som er tilpasset typen af kontrol, som der fastsættes regler om.
Det foreslås, at transportministeren kan fastsætte, at lovens øvrige bestemmelser finder helt eller delvist anvendelse. Såfremt der skal fastsættes regler om øvrige kontroller efter den foreslåede § 9, kan der blive behov for, at lovens øvrige regler finder anvendelse for at sikre, at overholdelsen af de fastsatte regler kan ske i overensstemmelse med de øvrige krav fastsat i medfør af loven. Såfremt der fastsættes krav om periodisk syn efter den foreslåede § 9, vil de øvrige bestemmelser om periodisk syn dog allerede finde anvendelse.
Regler om øvrige kontroller, som udstedes i medfør af den foreslåede bestemmelse, skal gennemføres af synvirksomhederne, hvilket vil fastsættes i medfør af den foreslåede § 15, hvorefter der kan fastsættes regler om, at synsvirksomhederne kan udføre andre opgaver end dem, der følger af deres tilladelse efter den foreslåede § 13, stk. 1. Det vil ikke kræve en særskilt tilladelse for synsvirksomhederne, men derimod anses for omfattet af deres almindelige tilladelse til at drive synsvirksomhed, jf. den foreslåede § 13. Opfylder synsvirksomhederne betingelserne for at udføre periodiske syn, nationale individuelle godkendelser, registreringssyn og omsyn af køretøjer, jf. den foreslåede § 13, er det vurderingen, at virksomheden har fornødne kompetencer til at løfte supplerende opgaver af samme karakter. Der henvises til de specielle bemærkninger til den foreslåede § 15 for mere herom.